Hier ook. Haar eerste woordjes waren er al met 8 maanden en iedereen zei dat ik gek was... mama, mmma (oma) en hap, duidelijk! Met 18 maanden zong ze zelfstandig poesje mauw. (Opgenomen ook natuurlijk! Zo schattig!) Nu 26 maanden en ze praat heel erg goed, volledige zinnen, meer dan 5 woorden. Ze trekt ook conclusies en maakt grapjes, zo leuk. Op het cb zeggen ze dat ze een ontwikkelings voorsprong heeft. Hij zei ook; deze leest voor haar vierde jaar. (En ja, ik ben ook gewoon beretrots! )
Het logische verbanden leggen komt nu ook steeds meer. Gisteren zaten we aan tafel en dreigde ze haar beker diksap op de grond te laten vallen. Ik keek haar streng aan en zei dat ze dat moest laten. Ze bleef me aankijken met zo'n scheve grijns en hield de beker (met deksel overigens) gevaarlijk schuin... ik zei toen dat ze die beker niet meer zou krijgen als ze hem op de grond zou gooien. Meteen een serieuze gezichtsuitdrukking, beker recht en terug op tafel, terwijl ze zei: "Sophia mag de beker niet laten vallen, dan moet Sophia huilen. Sophia huilt om de diksap." Vond ik wel knap, dat ze het mogelijke gevolg van haar actie begreep en de uitdrukking 'ergens om huilen' al kan gebruiken. Af en toe zegt ze ook 'ik' en 'jij' (heel gericht naar mij), maar meestal blijft ze naar zichzelf verwijzen met haar naam. Wanneer verandert dat een beetje?
En vandaag ook op de crèche, ze stapt binnen, een kindje is in tranen omdat haar vader net is vertrokken. Dus ze kijkt heel serieus, zegt: "Sara moet huilen. Arme Sara. Gaat het, Sara?" Met een handje op haar arm. Ik vind het zo jammer dat ik het niet gefilmd heb, maar die momenten komen zo snel.
Die woordgrapjes vond ik nog het leukst.. Dochterlief is inmiddels bijna 7 en 1 van de eerste woordgrapjes gebruiken wij nog regelmatig. Onze kat heet abby... En toen ik paprika stond te snijden.. Klonk er ineens naast me... "Abby.. Paprika... ABRIKA!" Net als dat ze regelmatig abbeltje (abby/appeltje) heet trouwens. Fruitig poesie Overigens.. Met amper 3 herkende ze de letters van d'r naam... (Haar naam stond op de muur geplakt maar tot mijn verbazing herkende ze het ook in andere lettertypes... En kon ze ook echt benoemen van "kijk.. Dit is de A van Anne oh en die letter zit ook in mijn naam he" wijzend op bijvoorbeeld de tandpasta) Toen ze naar school ging kon ze met wat moeite woordjes ontcijferen Maar lezen deed ze pas in groep 3.. In februari wilde ze nooit meer lezen en deed het ook echt absoluut niet tenzij verplicht en maakte er regelmatig een potje van. Nadat ze opmerkte dat lezen het stomste was dat er bestaat zijn we een fatsoenlijk boek (maw een echt verhaal en dus ook hoger leesniveau) gaan uitzoeken in de bieb samen met de biebjuf.... (Biebjuf was het niet helemaal eens met mijn argumenten mbt dat je moet lezen wat je leuk vind.. Die vond dat een 6-jarige perse boeken voor 6-jarigen moet lezen. En wilde hooguit een uitstapje maken naar een boek voor groep 4... Wel een ontzettend leuk boek en dus ook het gewenste effect... Dochterlief verslindt inmiddels alles met letters.. Van Geronimo stilton tot de pakken hagelslag in de supermarkt. En lezen is het leukste wat er bestaat!) In die periode van februari tot nu... Leest ze nu op officieel volgens de juf op groep 6 niveau. In de praktijk kan ze eigenlijk alles wel lezen wat ze wil lezen. Geronimo stilton die we nu hebben is vanaf 11 jaar en dat leest ze ook zonder moeite. Maarja, dat is thuis in bed en niet op school Be carefull what you wish for Trotse mama hier wel overigens... Van drama-kind op school dat niks deed en wilde is ze nu 1 van de besten van de klas. Emotioneel knopje dat om moest blijkbaar
onze zoon gaat exact zo. Mooie zinnen en begrijpt ook veel meer dan ik soms denk. De verbanden leggen enzo: ? mag poes nie slaan. Poes vdietig, moet huilen. ..??. stout. Ik vind dat al flinke zinnen en verbanden die ik vanmiddag hoorde toen hij de poes even wilde slaan
Mijn zoons praatten ook al vlot. Met 1,5 zong mijn jongste het liedje van Mega Mindy. Nog steeds praten ze allebei erg goed en lopen voor met hun spraak.
Jep, hier ook. Dochter maakte met haar tweede verjaardag al hele volzinnen en praat nog steeds goed, ook bij anderen. Op een paar uitzonderingen gaan alle woorden gelijk goed. Ze kijkt volgens mij heel veel af van haar grote broer en doet er maar weinig voor onder inmiddels.
Mijn zoon van 2.5 kwam van de week bij mij staan toen ik aan het kleuren was. Wauw mama dat is heel mooi. Goed zo. Ik trots op jou. Jij kan dat heel goed. Mama ook mijn kleurplaat kleuren? (L)
Hier ook twee goede praters. Mijn zoon was al vlot, mijn dochter nog vlotter. Ik vind het geweldig, twee van die kletskousen! ik weet niet meer precies wanneer mijn zoon begon met verbanden leggen, maar mijn dochter doet dat al een tijdje; R. moet kinken (drinken) anders mag ik geen koekje", "R. vallen dan R. vies, zielig!" (mijn dochtertje is zo'n dramaqueen die vies zijn erger vind dan zich pijn doet -zolang het niet bloed, want bloed is ook vies-, oh wee als er zand aan haar handen of knietjes zit, haha. Ik/mij doet ze al een poos, vooral als het om speelgoed gaat. Een ander hoeft er maar naar te kijken en ze roept dan keihard: mag niet (naam), is MIJ! en de favoriet: ik wil spelen!
Ja hoor herkenbaar! Hier 1e woorden met 8mnd. Nu met 2.5 maakt hij alle zinnen met juiste tussen en bij woorden. Soms een misser nog maar verder een duidelijke kletskont!
Hier met een jaar of 4 ging ze ineens vanalles verkeerd doen. Heel verwarrend als ze daarvoor gewoon alles in 1x goed deed. Maar dat blijkt een normale taalontwikkeling Ze beseffen dan dat er regels en structuur zit in de taal en gaan die oefenen en toepassen. Maar waar ze eerst gedachtenloos het juiste zeiden gaan ze dan die regels toepassen.. En dat klinkt gek.
Hier ook een 2.5jarige die veel interesse heeft in letters. Ze herkent de letters van haar eigen naam, maar ook van anderen om haar heen. Als ze een boekje ziet liggen gaat ze haar eigen letters zoeken. Ze spreekt goed en ook deels de juiste verleden tijds vormen. Echter heeft ze nu interesse in baby's en gaat weer als een baby praten. Vind het wel leuk en makkelijk.
Haha leuk he! Hier ook. L kom je? We gaan even douchen. L: Nee mama doe maar even niet. Laatst tegen de kat die op het dak zat. "Ik meen het, kom eraf!!"
Mijn twee stiefkids waren ook vroege praters, articuleerden ook goed. Onze twee dochters zijn geen geweldige praters, maar beiden oorproblemen die geen positieve rol hebben gespeeld. Eenmaal vroeg is geen garantie op vroeg blijven/voor blijven lopen alleen. De kids van mijn man gingen die voorsprong op een gegeven moment echt kwijtraken op leeftijdsgenootjes en juist iets achterlopen op taalgebied. Terwijl onze oudste inmiddels juist een jaar voorloopt, (nog wel altijd een matige articuleerder). Maar het is wel handig, want met onze jongste is het wel regelmatig een uitdaging om duidelijk te krijgen wat ze nou wil. Ze wil een hoop, maar kan het nog niet duidelijk verwoorden en dat geeft een hoop frustratie. Fijn dus als ze het al wel kunnen verwoorden!
Ja, dat scheelt idd. Dochter heeft minder last gehad van driftbuien, omdat ze beter duidelijk kon maken wat ze wilde. Zoon praatte wat later en was regelmatig gefrustreerd dat wij hem niet begrepen.