Onze zoon van 3 en half jaar word altijd gillend en huilend wakker. Zo niet leuk! Het is in zijn leven maar 3 keer ofzo voorgekomen dat ie bijvoorbeeld zelf van bed af kwam en naar ons toe kwam om te zeggen dat ie wakker is. En als het nou een redelijk tijd was dat ie wakker werd. Nee. Vanmorgen weer half 6. Maar vaak is het half 5. Als we dan naar hem toe gaan en stoppen hem weer onder dan slaapt ie nog een aantal uren door. Maar hij maakt zijn kleine broertje er vaak wakker mee dus zitten we alsnog vroeg beneden met de baby. Soms slaapt de baby wel door als we maar snel genoeg bij Erik zijn om hem stil te krijgen. We zeggen tegen Erik dat ie ons gewoon moet roepen of uit bed moet komen om naar ons toe te gaan. En dat snapt ie dan ( zegt ie ) maar dan vooralsnog de volgende dag schreeuwen en huilen. Nu zullen jullie zeggen : negeren! Maar ook dit werkt niet. Weken geprobeerd. Uren laten schreeuwen. En aangezien we de buren dat niet meer aan willen doen om ook elke morgen om half 5 te moeten opstaan...... Iemand een idee wat te doen?
pppf dilemma idd misschien proberen je wekker te zetten iets voor half 6 en dan in zijn kamer gaan zitten en zodra hij wakker word ziet hij jou zitten (vorm van verlatingsangst????) het is maar een idee he het slapen is een van de dingen waar ik juist geen problemen met me dochter heb
heb er gelukkig ook geen last van... maar misschien een lampje op zijn kamer aan zodat het niet te donker is als hij wakker wordt, misschien vindt hij het wel spannend zo alleen in het donker...
lampje heeft ie al op zijn kamer. Ligt zelfs in zijn bed hihihi. Het rare is is dat ie vorige week opeens 2 dagen lang wel uitsliep. Toen werd ie pas rond 7 uur wakker. Maar WEER dat gillen. We krijgen hem gewoon niet aan z'n verstand dat ie op normale toon ons moet roepen.
misschien eens langs een osteopaat of zo.. noem maar wat.. kijken of er een reden is dat hij gillend wakker wordt?
Ik lees even mee... Mijn oudste zoon doet dit ook. Niet gillen, maar wel zo heel luid zeuren (janken noem ik het). Meestal rond 6 u. Maakt er ook zijn kleine broer mee wakker. Als ik zijn kamer binnen ga is het meteen goed, en wil hij eruit... Is volgens mij dan ook wel uitgeslapen, maar dat roepen!! Ohhh, zo irri. Ik word elke dag wakker met gehuil...ben ik al meteen chaggerijnig! Hij wil ook niet zelf uit zijn bed komen, en lichtje helpt ook niet, is alleen nog maar erger... Mijn idee is, dat hij zijn kleine broer na doet. Als die huilt, wordt hij meestal ook uit bed gehaald.
Hoe herkenbaar! Onze dochter doet al twee jaar ook niets anders dan huilend wakker worden. Vooral 's ochtends heel vervelend om met gierende hartkleppen op te moeten staan. Ik heb de hoop nog als ze iets ouder is dat ze 'gewoon' papa of mama kan roepen. Maar als ik je goed begrijp is dat bij jullie niet gelukt. Hier ook een lampje op de kamer. Maar helpt niet. Ik moet haar 's middags soms wakker maken en echt het moment dat ze ook maar één oog open doet zet ze ook gelijk een keel op....het is een soort van reflex geworden ben ik bang....
Meid wat vervelend. Hier ook een slechte slaper maar die is een stuk jonger dan jou kindje. Ik was vandaag bij vrienden en die hebben voor hun zoontje een "Nijntje slaaptainer" (even googelen) aangeschaft om dat hij hetzelfde probleem had als jullie kindje. Hij heeft wel de leeftijd om dat te snappen, misschien is het een idee? Sterkte!
Hmm, zo'n slaaptrainer klikt zo gek nog niet.... Leer je kindje spelenderwijs wanneer hij of zij uit bed mag komen. Je stelt zelf de tijd in wanneer Nijntje haar ogen open en dicht heeft. Heeft Nijntje haar ogen dicht? Dan moet je kindje in bed blijven! Zijn de oogjes open? Dan mag het kindje eruit! Alleen voorkom je het huilend wakker worden nog niet...
wat lastig ja! Zeker als je nog een kleintje hebt die nog wel ff door kan slapen. Hier was het ook een tijdje maar ik zetten even mn wekker zo vlak voor ze ongeveer waskker werd. Dan zodra ik een klein piepje hoorde riep ik dr meteen, dit hielp waardoor ze meteen in gesprek kon. Succes ermee!
Grr vanacht weer bal hoor. Begon Erik al rond 3 uur met huilen en roepen. Mijn man ernaar toe. Weer in slaap. Uurtje later weer. Toen half uur later weer. Toen heeft mijn man hem maar bij ons neergelegd. zucht. En wie werd er wakker om kwart over 5? De baby. Grrr En dan vragen mensen nog aan mij waarom ik om 8 uur al in bed lig......... Die nijntje wekkertrainer, Ja heb er ook aan gedacht. Maar geen idee of het wel zal werken. Want volgens mij is het net als 'mama sinds 2009' zei dat het lijkt of het een soort van reflex is geworden. Volgens mij begint ie al te schreeuwen als ie zijn ogen nog dicht heeft. @Tanja8 Het rottige is bij Erik dat ie niet een vaste tijd heeft dat ie wakker word. Hij doet het dus ook best vaak midden in de nacht. ( zoals afgelopen nacht )
Heel herkenbaar! Mijn dochter doet het ook.. En idd, je staat al chagrijnig op.. Niks aan. Ze is nu ziek geweest dus wordt weer even jammerend wakker maar daarvoor ging het goed. Wat namelijk hielp was elke avond voor ze ging slapen zeggen dat ze ons moet roepen als ze wakker is en niet huilen. En ook voorzeggen wat ze dan moet zeggen. Onze dochter roept nu 'Mama! Ik ben wakker!' (of 'joehoe!!' maar dat hebben wij haar niet geleerd hihi) Vervolgens als ze wel huilend wakker werd 's ochtends, voor haar deur gaan staan (open of dicht) en zeggen 'ik kom pas naar je toe als je niet huilt maar roept dat je wakker bent, weet je nog? 'mama, ik ben wakker!' Nou, dat duurde even maar toen had ze het door. En dus wel consequent zijn. Gaat nu best goed
hmm dat laatste kunnen we ook wel eens proberen. Dat voor het naar bed gaan vertellen wat ie moet doen doen we ook. Maar als ie wakker word is het niet blijven hangen schijnbaar Het enige is dat we gewoon zo bang zijn dat ie zijn broertje wakker maakt en dat we dus midden in de nacht met hem zitten. Want als die eenmaal wakker word duurt het uren eer ie weer in slaap valt. Dus we staan eigenlijk met onze rug tegen de muur.
lijkt me duidelijk: snel erheen, instoppen en allemaal verder snurken Hmmm ... bij verder lezen zie ik dat het soms ook vaker gebeurt. M heeft het afgelopen jaar ook een moeilijk slaapjaar gehad. Misschien ook door de geboorte van dr broertje, misschien ook doordat ze 2 is (bijna was). Wij gaan naar haar toe, even over rug kriebelen en weer verder slapen. De afgelopen twee nachten heeft ze weer doorgeslapen. Gelukkig slaapt T meestal door M's perikelen heen (en vise versa) en als hij wakker wordt slaapt ie snel weer verder ... dat lijkt me heel moeilijk. Ik denk dat je twee dingen kunt doen: 1. Accepteren dat het is zoals het is (en idd om 20u in bed), niet laten huilen en voorzien in de behoefte van je kindje 2. Dmv beloningssysteem proberen het patroon te doorbreken (las ik elders op het forum): sticker bij doorslapen en na 20 stickers pannenkoeken eten of naar Ballorig (oid) > zou zelf niet belonen met cadeau, wel met iets leuks 3. Laten huilen. Man houdt zich bezig met oudste, jij met jongste. Laatste optie zou ik zelf niet snel doen hoor. Zeker niet als je zoon na een knuffel weer snel verder slaapt. Waarschijnlijk heeft ie nare dromen: dan word ik ook niet blij wakker, een peuter al helemaal niet. En verder veel communiceren: je mag gewoon mama roepen of naar onze kamer toekomen. En bij je in bed: als M zou slapen bij ons (en wij ook) dan zouden we dat denk ik al een paar hebben gedaan . Als je allemaal lekker slaapt = er toch niets mis mee?
ja dat doen we dan ook. Maar als ie 3 keer per nacht komt ofzo dan slapen we ook niet echt We zaten ook te denken aan een slaapzak ofzo hem aan te geven. Want hij trapt zich altijd bloot, en dan krijgt ie het natuurlijk koud. Maar goed, geen idee of dat de oplossing is....
Kan hij al uitleggen waaróm hij zo overstuur wakker wordt? Als hij begint te huilen wanneer hij al daadwerkelijk wakker is kan het een gedragspatroon zijn of iets wat hem bang maakt. Maar als hij al in de fase tussen slapen en wakker worden begint te huilen, zou je zeggen dat er iets in zijn slaappatroon niet helemaal in orde is?
nee hij kan het dan niet uitleggen. Komt alleen maar onzin uit zeg maar of hij zegt nee. Dus dan vragen we wat is er? Erik : nee Heb je eng gedroomt : harder NEE Kom, ga slapen. Erik : NEE Het enige wat je met hem kan bereiken is helemaal NIKS zeggen. Hoe meer je tegen hem praat hoe meer overstuur hij raakt en dwarser gaat doen.
Maar naderhand? Als ie al langer wakker is en niet meer in die bui zit? Ik kan me voorstellen dat je op het moment zelf niet met hem kan praten, maar een kwartiertje later misschien wel? Bovenstaande klinkt trouwens een beetje als een halfwakende toestand, dat hij niet helemaal wakker is. M'n ene dochter heeft dit ook tijden gehad. Dan werd ze niet helemaal wakker, en ging ze ook veel huilen en werd helemaal overstuur. Gelukkig is ze daar wel overheen gegroeid.
Zag al best veel goed bruikbare tips langskomen. Enige wat ik nog kan bedenken (wat hier werkt als ze moeilijk wil gaan slapen) is zeggen dat als hij een nacht niet gilt dat jullie dan de volgende dag samen naar de speeltuin/kinderboerderij/.... gaan. Of iets anders wat hij leuk vindt; koekjes bakken, verven (thuisdingen kunnen ook dus). En het dan ook wel doen hè en ernaar verwijzen dat dat komt omdat hij niet gegilt heeft (en evt erbij dat dus iedereen veel beter uitgerust is en als je uitgerust bent je nou eenmaal veel meer leuke dingen kan doen overdag. Tegenwoordig gaat ze hier uit zichzelf slapen omdat ze het nut van slapen inziet hierdoor ) Tja, het is wel omkopen, maar het werkte hier heel goed en het is niet dat je blijvend dingen moet verzinnen dus omdat het ook goed uit te leggen valt..