Ik zag hier net iets over roken.... nu zit ik met het volgende. Mijn schoonmoeder rookt dus in huis en ook best wat. Als we daar zijn vind ik het al vervelend maar straks als de kleine er is heb ik het liever niet meer. Ze wil eventueel ook wel oppassen op een vaste dag. Hoe breng je dit een beetje vriendelijk... ik wil er geen ruzie over maar vind de gezondheid van mijn kindje voor gaan en wil gewoon niet dat onze baby in die rook zit, ook niet als we op visite zijn. Zelf heb ik twaalf jaar gerookt dus weet heus wel hoe het is maar ik rookte op een gegeven moment niet meer binnen. Drie jaar geleden ben ik al gestopt dus dat scheelt. Mijn vriend rookt nog wel maar niet binnen. Maar goed nu zit ik er dus mee dat mijn schoonmoeder dus wel rookt en ze rookt ook waar haar andere kleinkind bij is. Laatst waren we bij mijn zwager, zijn kindje werd een jaar. Zat iedereen daar gewoon vrolijk te paffen. Ik vind dat gewoon niet kunnen! Wat nu? Al eens eerder ging er een discussie over het roken van mijn schoonzus tijdens haar zwangerschap. Mijn schoonmoeder vond dat wel kunnen, ze had immers zelf ook tijdens beide zwangerschappen gerookt. Wel ja, dat was dus bijna 30 jaar terug en toen wisten ze misschien nog niet beter. Ik vond het een domme opmerking. Ik vraag me dus af in hoeverre ze dus open staat voor mijn voorstel. Iedereen weet toch tegenwoordig wel dat het slecht is? Ik vind het gewoon egoïstisch en dom. Maar goed ik zit er dus best wel mee. Hoe breng ik dit? En is er een goede folder of iets dergelijks over die ik haar kan geven (over de gevaren van roken bij baby's etc). En wanneer kan ik dit het beste zeggen? Zelf denk ik voordat het kindje er is. groetjes Nikkie
als ik je bericht lees denk ik niet dat ze er voor open zal staan, dus ik denk dat jij het zal moeten accepteren, je kan eenmaal niet iemand anders iets opdragen he, hoewel ik jou echt heel goed begrijp denk ik toch dat dit jouw probleem wordt en niet de hare, want het zal er op neer komen dat jij daar niet meer naar toe gaat vanwege de rook, dus dan zal ze bij jou thuis moeten komen, waar jouw regels gelden, hoewel ik wou dat ik beter advies voor je had, helaas heb ik dat niet, ik ken dit soort situaties te goed, veel succes in elk geval
Ik zou daar heel duidelijk over zijn, nu al inderdaad, dat je nu liever niet in de rook wil zitten en dat je dat straks voor je kindje al helemaal niet wil. Dan kunnen ze zich erop voorbereiden, ze weten dan hoe je ervoer denkt. Ik ben daar vrij makkelijk in, het is ons kind en als ze willen oppassen, dan dus niet roken. Willen ze dat niet (het niet roken dus), dan ook niet oppassen en zullen we sowieso weinig langskomen. Gelukkig hebben we weinig mensen in onze omgeving die roken, maar ik word altijd zo moe van het roken goedpraten. Ze weten zelf ook wel dat het slecht is, zeker voor baby's. groetjes, Snoopy
Dan is het toch ook wel het probleem van schoonmoeder? Het zal voor haar toch niet leuk zijn dat haar kleinkind nooit langskomt, omdat ze rookt?
Hoi nikkie, Misschien kan je er toch eens over beginnen, het lijkt me ook niet leuk om daar over te beginnen , maar het gaat wel over de gezondheid van je kleintje! Vroeger deden ze idd nergens moeilijk over en aten ze ook rauw vlees en rookten ze gewoon door. Ik vind dat idee van de folder heel goed, misschien kan je er naar vragen bij je verloskundige, ik heb er toen wel zo een gekregen dus die hebben ze vast wel. Je kan b.v. ook zeggen dat je gewoon liever niet hebt dat je kindje in de rook zit ( zonder discussie, het is jou kind ) en dat je het heel leuk vind als ze gaat oppassen maar dat ze dan gewoon op die dag even buiten rookt. Heb je het er ook al met je man of vriend over gehad? Misschien dat hij het beter kan zeggen omdat het zijn moeder is, en dat er iemand achter je staat. Succes! Groetjes Paulien
Hoi, Ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem. Mijn schoonmoeder paft ook heel wat weg en is erg verslaafd. Mijn vriend had als klein kind al erge astma en ze paftte gewoon door. Nu heeft hij longemfyseem ontwikkeld en de longarts zei dat hij stoffen die zijn longblaasjes prikkelen zo veel mogelijk moet vermijden. Hij is dus een jaar geleden met zijn moeder gaan praten om te vragen of ze niet meer in zijn bijzijn wilde roken, dus ook niet in haar eigen huis als hij er was omdat hij anders niet meer langs kan komen. Hier wilde ze dus niet van weten en ze reageerde furieus. Het werd een dikke ruzie. UIteindelijk heeft ze wel ingebonden en rookt ze niet meer waar hij bij is. Maar de ruzie die daar eerst voor nodig was, heeft mij erg doen schrikken. Ons kind heeft een grote kans om astma te ontwikkelen (want ik ben ook allergisch) en wij willen dus dat ze absoluut niet rookt waar ons kindje bij is. We hebben echter nog geen idee hoe we haar dit moeten vragen omdat het onderwerp zo ontzettend gevoelig ligt. Als het ook maar even over het onderwerp roken gaat, is het hek al van de dam... Ik heb dan ook niet echt een advies voor je of tips. Ik heb wel eens zitten denken om een brief aan haar te schrijven. Wil je veel sterkte wensen hiermee. Liefs
ja ik snap wat je bedoelt en ik zie het ook zo als jij het zegt, alleen de schoonmoeder zal het zelf niet zo zien, want zij zal het waarschijnlijk vreemd vinden dat "alleen vanwege het roken ........... " snap je wat ik bedoel?
Ik wil er gewoon wel zelf over beginnen maar hoop niet dat het tot ruzie leidt. Maar het is idd wel zo, waarom zou ik me aan moeten passen, gezondheid gaat voor... Hopelijk vind ze de gezondheid van haar kleinkind belangrijker dan haar eigen verslaving. Verder is het wel een redelijk en lief mens hoor maar ik denk dat ze in deze kwestie vind dat ik me aanstel. Maar misschien loopt het wel heel anders. Ik snap gewoon niet dat mensen bij een kind gaan zitten roken. Ze deed het dus laatst ook gewoon op de verjaardag van haar andere kleinkind. En ik heb laatst wel iets gezegd in de trant van dat ik niet meer zo goed tegen roken kon maar daar reageerde ze niet echt op. Om het mijn vriend te laten zeggen vind ik laf, dan weet ze echt wel dat ik er achter zit. En mijn vriend kennende komt het niet helemaal over ofzo .... Ik ga idd de volgende keer maar bij de verloskundige een folder ofzo vragen. Het hoeft geen horror verhaal te zijn maar ja ik wil wel dat ze goed weet wat de risico's zijn. Wil ze niet stoppen of op die dagen buiten roken dan denk ik wel dat het een probleem word. Het probleem is trouwens ook dat ze op een bovenwoning woont dus alleen een balkonnetje heeft. Maar goed ik vind dat ik als moeder wel het recht heb om zoiets te vragen voor mijn kind. Ook al rookte ik zelf nog (natuurlijk niet tijdens zwangerschap) en iemand anders had er problemen mee, dan zou ik daar zeker gehoor aan geven. Maar ja sommige mensen...
ik denk dat je zomaar niet kan zeggen dat ze in haar eigen huis niet mag roken. ik snap heel goed dat je het niet wilt waar je kleine bij is. maar als ze het doet bij andere klein kinderen zal ze het dan ook wel doen waar jou kleintje bij is. het is wel erg moeilijk omdat te zeggen. maar ik denk dat je niet kan verwachten dat ze in haar eigen huis niet meer rookt. ik vind eigenlijk dat ze zelf een beetje in moet zien dat ze niet moet roken waar de kleine bij is.
Mandarijn ik snap jou ook wel hoor. Als ik me in mijn schoonmoeder in denk ben ik bang dat ze zoiets heeft van: ach zo schadelijk zal het niet zijn, ik rook al jaren bij de kinderen etc. Tsja dat haar ene zoon als kind astmatische bronchitis had en mijn vriend de ene voorhoofdsholteonsteking na de andere zou daar niet mee te maken hebben : Dat bedacht ik me later ineens... Maar ik denk dat als ik zoiets zeg dat er dan pas echt ruzie komt dus dat laat ik maar. Maar ik vind dus niet dat rokers altijd maar hun zin moeten krijgen. Dat zij hun longen willen asfalteren vind ik prima (ik heb het zelf ook gedaan en daar neem ik mijn verantwoordelijkheid voor) maar een kind kan niet kiezen en daarom neem ik die keuze voor mijn kindje. Bah hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik me opwind haha.
Ik vind dat je je schoonmoeder niet kan verbieden om in haar huis te roken, het is tenslotte haar huis. Je kan wel overleggen als ze een dag wil oppassen of ze dan buiten wil gaan roken, omdat je liever niet hebt dat ze dan bij die kleine in de buurt rookt.
Ik ben blij dat mijn ouders, schoonouders en andere oppas niet roken. Trouwens, voor mij was de keuze dan makkelijk geweest, dan breng ik de kleine gewoon niet. Is misschien hard maar zoals je zelf al zegt, de kleine kan de keuze niet maken, zij wel. Ik heb een vriendin die veel rookt en daar kom ik nu eigenlijk niet meer. Ze wil het roken niet laten als ik er ben dus, hoe jammer ook, dan kom ik niet meer. Als straks de kleine er is dan zal dat net zo zijn. Ik heb trouwens ook 15 jaar gerookt maar ben er nu vanaf '98 al vanaf en het bevalt me prima. Ik wil ook niet meer in de rook zitten en wil mijn kind er niet aan blootstellen. Wat hij later doet moet hij zelf weten al zal ik heel blij zijn als hij niet gaat roken.
Ja maar dat is het dus. Ik wil niet dat er zo'n ruzie over ontstaat dat je daar niet meer kunt komen of geen contact meer hebt. Maar ik wil wel duidelijk mijn standpunt melden en dan zien we wel verder. Maar ik accepteer het dus niet dat mijn baby in de rook zit straks. Dus mocht ze het echt niet willen laten dan is er wel een probleem ja. Het mooie is dat zulke rokers het proberen om te draaien he: jij zoekt een probleem, waarom doe je zo moeilijk etc. Allemaal maar om hun verslaving goed te praten. Maar goed ik draaf nu door, voor hetzelfde valt het reuze mee. We zien het dus wel. Ik vind het dus sowieso al niet fijn om daar te komen want ik krijg vaak een ontzettende hoestbui als er word gerookt. Dat heb ik aan mijn eigen roken overgehouden ofzo, lijk nu wel overgevoelig. Dus we komen er sowieso al minder. Ten eerste vind ik het vies en krijg ik het benauwd en ten tweede alles stinkt ernaar als je er bent geweest. Hang mijn kleding dan meestal te luchten. Lekker he roken
Ik word er ook zo moe van, dat niet-rokers rekening moeten houden met de rokers. Het zou toch juist andersom moeten zijn? Maar omdat het zo'n verslaving is, zijn de rokers nogal snel op hun teentjes getrapt, want ze weten ook wel dat het niet goed is en dat het hun probleem is, hun verslaving. Maar omdat ze zo moeilijk zonder kunnen, reageren ze vaak zo opgefokt. En dan snap ik best dat ze zo reageren. Maar dat betekent niet dat we dat dan zomaar moeten pikken. Wil je graag je kleinkind zien? Dan moet je rekening houden met onze wensen, zeker met zoiets belangrijks als de gezondheid van ons kind. Ik ben trouwens ook blij dat de horeca volgend jaar rookvrij is, want nu zijn we regelmatig aan het zoeken waar we kunnen eten waar het niet blauw staat. Ik ben verder trouwens helemaal niet zo anti-rook hoor , maar kan me er erg druk over maken dat de niet-rokers blijkbaar altijd rekening moeten houden met de rokers. Ik vind dat het andersom zou moeten zijn.
Je hoort vaak dat de fanatiekste niet-rokers zelf hebben gerookt . Is misschien wel zo, ik ben in ieder geval fanatiek. Nu helemaal omdat ik niet wil dat mijn kindje er schade door oploopt. Ik kies nu bewust voor rookvrije restaurants enzo. Hebben ze geen aparte rokersruimte, ga ik er niet heen
dit is juist wat ik bedoel waarom het jouw probleem gaat worden het meest belangrijke voor jou is dat het jouw kind is, en jij bepaalt wat je wel en niet voor je kind wilt, dat is jouw grootste recht en moet je aan vast houden, iemand die respect heeft voor jou zal het ook niet moeilijk vinden om te accepteren wat je aangeeft, ik wens je heel veel sterkte want ik denk dat het nog best moeilijk zal gaan worden.
Ik snap dat je niet wil dat er echt ruzie van komt, dat zou ik ook niet willen, maar als ze echt niet luisteren wil en bij voorbaat al over de rooie is? Dan zou ze mij geen andere keus laten... mijn kind is dan echt 1000x belangrijker dan mijn schoonmoeder. Maar kaart het eerst eens aan en kijk hoe ze reageert. Misschien valt het inderdaad wel mee (Maar ik snap dat je je zorgen maakt hoor!)
Een fanatieke niet-roker ben ik nog niet hoor. Ga heus nog wel eens de kroeg in (heel zelden) en ik ben laatst ook bij vrienden geweest die nog wel roken. Kijk een keertje vind ik niet erg. Maar ik weet gewoon dat bij mijn schoonmoeder structureel word gerookt en je komt daar nu eenmaal vaker en als ze wil oppassen helemaal. Het stomme is dat je je bijna schuldig voelt om dat aan te kaarten maar ja als je er goed over nadenkt is dat te gek voor woorden. Want niet roken is altijd nog gezonder dan wel roken. Maar volgens mij "snappen" sommige rokers het echt niet hoor. Toen ik zelf rookte wist ik het gevaar ook wel en zou ik zeker niet bij een baby in de buurt gaan roken. Sommige mensen hebben overal lak aan en die interesseert het gewoon niet. Of het is struisvogelpolitiek :
Mijn schoonvader rookt ook, terwijl mn schoonmoeder de hele dag loopt de hoesten en kuchen en bij een KNO arts loopt en astmatisch is. Maar zij zegt er zelfs niet eens iets over tegen dr man. Toch ben ik zeker van plan er straks zelf wel iets over te zeggen dat ik absoluut niet wil dat hij rookt waar de kleine bij is. Nu komen we daar niet zo heel vaak, zij komt meestal naar ons toe, maar we kunnen moeilijk verwachten dat zij altijd maar naar hier blijft komen. Ik vind t wel moeilijk hoor, op je strepen staan tov (schoon) ouders of wie dan ook...maar ik hoop maar dat de persoon in kwestie er begrip voor heeft (hoewel ik dat bij hem niet verwacht, maar dat zegt meer over hem dan wat dan ook hihi)
Probeer het in ieder geval wel aan te kaarten.. Ik heb dat niet gedaan!Ze komt nu automatisch hierheen en wij gaan eigenlijk nooit daarheen.. Mijn zoontje is nu drie, dus het speelt al vier jaar. Het moeilijke is dat zij niet weet waarom.. Zij rookt niet, maar mijn zwager wel ,als een ketter en overal in huis. Dus ook als we naar de wc zouden moeten hangt er die lucht. Ik ben ook een ex-roker.. Toen ik nog rookte,rookte ik nooit bij andere waar óf niet gerookt werd óf kinderen waren ! Ik vind gewoon dat ook al heb je een verslaving, je kan het best eventjes missen! Maar wat ik nou lees over familileden die gewoon bij hun dierbaren roken terwijl die er gewoon niet tegenkunnen echt heel erg.. Zijn het dan nog wel "dierbaren" !!!