Nog geen contract voor onbepaalde tijd maar wel een 2e kindje willen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Isa24, 10 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    Hallo dames,

Ik zit met een klein dilemma..

Ik heb een dochtertje van 17 maanden en mijn vriend en ik zijn aan het nadenken over een tweede kindje. Graag zouden we een tweede kindje erbij willen, echter is er een probleem: ik heb nog geen contract voor onbepaalde tijd bij mijn huidige werkgever.
    Aangezien ik tijdens mijn vorige zwangerschap ontslagen ben (vanwege de zwangerschap, dit werd letterlijk zo gezegd!), zijn we hier nu een beetje angstig voor. Toen ik ontslagen werd, hadden we net een huis gekocht en zat ik aan het einde van mijn 3e jaarcontract. Ik kreeg een intentieverklaring mee en ik kon ervan uitgaan dat mijn contract omgezet zou worden naar een vast contract. Helaas bleek dit niet het geval!

Inmiddels werk ik alweer een jaar bij mijn huidige werkgever waar ik het enorm naar mijn zin heb. Ik heb pas een betere functie gekregen waar ik erg blij mee ben. Mijn jaarcontract loopt per 1-7-2011 af en als het goed is krijg ik dan een vast contract.
    Zoals ik al eerder zei, mijn vriend en ik willen graag een tweede.

Wat zouden jullie doen? Wachten tot je een vast contract hebt en dan aan een tweede beginnen? Of zouden jullie de gok wagen en nu al beginnen? Ik ben zo bang dat ik straks weer ontslagen word wanneer ik al eerder zwanger ben (heb hier echt een trauma aan overgehouden, hahaha) of dat ik weer een jaarcontract krijg. We hebben mijn inkomen wel echt nodig!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Liefs Isa

2. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ik zou gewoon voorzichtig aan gaan proberen om weer zwanger te worden
    meestal is het niet in de 1ste ronde meteen raak
    en duurt het wel 3 a 4 maanden is het niet langer
    over 4 maanden zitten we in mei
    en tot juli is het 8 weken en hoef je het nog niet te vertellen
    dus kan je rustig afwachten wat het contract doet krijg je een vaste baan zeg je daarna dat je zwanger bent

3. Marijn

Marijn Fanatiek lid

22 aug 2007
    1.551
    25
    48
    Ik heb zelf de gok gewoon genomen, zowel vorig jaar (ik begon toen ik 6 weken zwanger was aan mijn nieuwe baan) als nu (ik ben weer zwanger. Ik heb vorig jaar te horen gekregen dat ze heel blij met me zijn en genoeg van me gezien hebben om er vertrouwen in te hebben. Nu heb ik een tijdelijk contract met uitzicht op vast. Ben benieuwd wat ze gaan doen. Er kunnen altijd dingen gebeuren denk ik altijd maar. Zo hebben wij een dalend leerlingenaantal waardoor het sowieso kan gebeuren dat er docenten weg moeten, dus op basis van dat soort dingen zou ik geen keuzes maken. Ik zou je hart volgen, ook een vast contract is een soort 'schijnzekerheid'!

4. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik zou denk ik heel even afwachten als ik eerlijk ben. Tuurlijk een tweede kindje is fantastisch maar als je dan in de problemen komt omdat de mogelijkheid bestaat dat je je baan verliest? Dan zou ik zelf voor de zekerheid kiezen, afwachten hoe het loopt met je baan en dan voor een tweede gaan.

Wij zouden ons ook niet kunnen verloorloven mijn baan/inkomen kwijt te raken. Risico zou ik in ieder geval niet willen nemen op dit moment...

5. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    Voor je eigen gemoedsrust zou ik toch nog even 3/4 maanden wachten en dan beginnen.

Ik kreeg een onbepaalde tijd contract tijdens mijn zwangerschap en was ook enorm bang dat ik die niet zou krijgen, aangezien ik een hele dure receptioniste ben. Toch kreeg ik hem en was super blij..het had natuurlijk ook anders kunnen lopen.

6. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    Ik vind het ook een beetje een eng idee om zwanger te raken als ik niet zeker ben van mijn (financiele) toekomst bij mijn huidige werkgever. De stress die mijn ontslag gedurende mijn eerste zwangerschap heeft gebracht, was echt niet fijn!

Maar soms wint mijn gevoel het van mijn verstand en zou ik echt er nu graag aan willen beginnen. Maar dat is natuurlijk erg egoistisch!

Bovendien heb ik net een nieuwe, betere functie gekregen omdat ik in mijn oude functie de uitdaging al snel zoek was. Dan voelt het een beetje als verraad om nu zwanger te raken.

Hoe zien jullie dat?

7. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.304
    2.585
    113
    ik zou ook toch een paar maandjes wachten. Minsten drie maanden.
    Als je meteen zwanger bent kan je nog wachten tot vertellen tot na je je contract hebt.
    Ik zou anders ook zwaar in de stress schieten.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.265
    6.160
    113
    Ik zou ook wachten, hoe moeilijk ook. Ik heb het helaas ook meegemaakt (ook vanwege die reden, mijn collega's werden ook op 'het matje' geroepen met de vraag: jullie zijn toch niet bezig he? :$:$) bij mijn tweede zwangerschap.
    Maar.. wij konden/kunnen mijn salaris wel een tijdje missen, dus wij hebben van te voren die afweging ook gemaakt. (Al sta je wel raar te kijken als je het ook daadwerkelijk overkomt).

Dus als je het kan missen, ga ervoor!
    Anders zou ik toch nog minimaal 3 maanden wachten.
    Sorry geen leuk antwoord :)

9. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    @Mmeke: het is toch onvoorstelbaar hoe ongelofelijk ongevoelig werkgevers kunnen zijn! Gelukkig kun je het redden op 1 salaris! Helaas gaat voor ons die vlieger niet op.

Ik heb het er zojuist met mijn vriend over gehad. We 'willen' toch echt wachten tot ik een contract voor onbepaalde tijd heb. Voor nu ga ik stoppen met de pil (meer omdat mijn cyclus totaal niet regelmatig is), maar zullen we wel sex met een condoom hebben (hoe onpersoonlijk eigenlijk).

Maar wat als ik nog een jaarcontract krijg? Die mogelijkheid bestaat natuurlijk ook nog. Zolang wil ik echt niet wachten!

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.265
    6.160
    113
    Ja je moet wel het geluk hebben natuurlijk om zeer snel zwanger te raken, maar misschien ben je wel weer terug van je verlof voordat je evt. jaarcontract in juli 2012 afloopt? :D
    Maar waarom zou je geen vast contract krijgen? Je hebt je nu toch wel bewezen in dit afgelopen jaar?
    Beetje bluffen naar de baas haha.
    Kan je van te voren misschien een beetje peilen wat het wordt, vast of een jaarcontract? Dan zit je in ieder geval niet zo lang in onzekerheid.

Ik heb inmiddels wel weer een baan gelukkig, vast contract ;)
    Dus hier heeft het goed uitgepakt. Maar ja in deze tijden is het soms best lastig om een nieuwe baan te krijgen..

11. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    Ja daar heb je gelijk in! Wellicht lukt het zwanger raken niet zo makkelijk als de eerste keer!
    De eerste keer was eigenlijk een verrassing. Ik was met de pil gestopt omdat ik er een continue hoofdpijn van kreeg en mijn vriend en ik zaten nog midden in een verbouwing, dus niet bezig met zwanger raken. We hebben toen 1x "onveilige" seks gehad, vervolgens was ik hartstikke zwanger! Dus we hopen dat wanneer we eraan beginnen, het weer zo makkelijk gaat. Maar zoals ze zeggen: "resultaten behaald in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst", haha ;).

Ik zou het graag willen peilen, maar ik heb sinds dit jaar een nieuwe leidinggevende (met mijn nieuwe functie) en ik ken haar niet zo goed. Ik ben bang dat ik mijn eigen ruiten ingooi, wanneer ik ga vragen naar het vervolg van mijn contract. Normaal gesproken ben ik niet op mijn mondje gevallen, maar met dit soort dingen durf ik nooit zo goed.

Pfff... Een half jaar duurt nog lang :D

12. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Ik herken je gevoel!

Bij mijn eerste zwangerschap had ik een jaarcontract.
    Die werd na dat jaar niet verlengd, dus ik moest in de ww.
    Gelijk toen mijn verlof voorbij was, en Valerie 11 weken was...kreeg ik een telefoontje van mijn oude werkgever of ik er weer wilde werken.
    Dus ze hebben toen gewoon mijn contract niet verlengd omdat ik zwanger was!!!

Nu werk ik sinds september bij een andere werkgever.
    Een waar ze het jammer genoeg ook niet zo hebben op zwangere vrouwen.
    Tijdens mijn sollicitatiegesprek werd meteen gevraagd of ik nog kinderen wilde!
    Nu ben ik zwanger en heb ik ze het vorige week verteld, gelukkig reageerden ze wel erg leuk!
    20 september loopt mijn contract af, dan heb ik nog 3 weken zwangerschapsverlof.
    Dus in princiepe zou ik na die 3 weken gewoon weer kunnen werken.
    Dus ik hoop dat ze me dan gewoon weer een jaarcontract geven.

Ik wil er voor zorgen dat ik wel een beetje 'in the picture' blijf tijdens mijn verlof.
    Dus af en toe even langs mijn werk gaan, even met de clienten babbelen enzo.
    Mijn goodwill tonen, en hopen dat mijn contract wordt verlengd.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.265
    6.160
    113
    Hihi beetje offtopic, maar een heel herkenbaar verhaal, alleen was het bij mij een verhuizing bij de eerste. Bij de tweede was ik in ronde 2 zwanger, ook supersnel gelukkig. Ik zie in mijn omgeving wel anders helaas. Dus ik hoop dat het bij jou ook zo snel mag gaan, als alle lichten op groen staan. Succes!

14. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    @consider: lullig he, die werkgevers die je gewoon ontslaan omdat je zwanger bent! Ik kan daar echt witheet van worden, maar helaas bereik ik daar niets mee..

@Mmeke: ik merk wel dat ik het babyvirus nu echt weer te pakken heb! Nu kan ik echt niet wachten tot juli! Volgende week heb ik wel een gesprek met mijn nieuwe leidinggevende, dus wellicht kan ik voorzichtig peilen hoe het met mijn contract ervoor staat. Gelukkig had ik bij mijn oude leidinggevende een uitstekende beoordeling in december, met aan het eind de mededeling vanuit hem dat hij in mij een toegewijde collega ziet voor de komende jaren, dus hopelijk komt dit ook zo uit!
    En fijn dat je al gelijk zo snel zwanger bij je tweede! Ik hoop ook echt dat het zo bij ons zal gaan!

15. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    Hmmm... Beetje jammer, maar sinds gisteren ben ik niet zo blij!

Een collega van me vertelde me dat ze niet zo scheutig zijn met het uitdelen van vaste contracten tegenwoordig (bij mijn huidige werkgever), dus dat ik waarschijnlijk in juli weer een jaarcontract krijg... Ik heb er bijna niet van kunnen slapen!
    Hoe moet het dan verder? Gewoon maar wachten tot ik over 1,5 jaar misschien een vast contract krijg? Of de gok wagen? Ik weet het niet zo goed meer...

16. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Oostzaan
    Dan zou ik er gewoon voor gaan. Uiteindelijk wint toch meestal het gevoel van het verstand. Bovendien krijg je een uitkering mochten ze je ontslaan, dus dan kan je even fulltime moederen.

en maak je onmisbaar de komende tijd, want eigenlijk kost vervanging hun niks!

17. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    Haha, grappig dat je zegt dat ik me onmisbaar moet maken! Bij mij op het werk zeggen ze altijd dat niemand onvervangbaar is! ;)

Ik heb het er gisteren nog even met mijn vriend over gehad en die wil eigenlijk ook niet zolang wachten. Wellicht moet ik de gok maar wagen.
    Ik vind dit wel erg lastig! Je wilt toch graag een stukje financiƫle zekerheid, maar toch ook graag gezinsuitbreiding.
    Pfff...ik begrijp niet zo goed waarom er tegenwoordig zo moeilijk wordt gedaan over zwangerschappen. Soms krijg ik het gevoel dat je af en toe geen kinderen moet willen hebben, omdat dit alleen maar als lastig wordt gezien door werkgevers!

18. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.265
    6.160
    113
    Ik zou beginnen in april ofzo, 3 maanden voordat je contract verlengd wordt. Stel nou dat je gelijk zwanger bent, dan kan je het gewoon pas vertellen als je getekend hebt en ben je ruim voor je volgende contract afloopt weer terug van verlof.. en anders heb je zo nog de meeste kansen om zwanger te worden voordat je contract in 2012 afloopt toch?
    (Ik zou er gewoon voor gaan ;):D)

19. Iris

Iris Fanatiek lid

7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Oostzaan
    gewoon doen met een beetje pech ben je ook niet direct zwanger..toch?

en als wel..dan wel!

20. Isa24

Isa24 Actief lid

2 sep 2008
    245
    1
    0
    Dat is precies wat mijn vriend ook zei!
    Zo rond april beginnen en met een btje geluk wil het dan (hoop ik) ook snel lukken. Als ik dan terug ben van verlof voordat mijn contract afloopt, kan ik mezelf weer onmisbaar bewijzen.
    Maar een zwangerschap is dan toch ook weer niet helemaal te plannen :).

Deel Deze Pagina