BV vraagjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Jes84, 2 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jes84

Jes84 Lid

23 jan 2008
    12
    0
    0
    Vianen
    Hoi,

Ik heb een aantal vraagjes met betrekking tot de borstvoeding.
    Mijn dochtertje is nu 14 dagen (geboortegewicht 2350, nu 2700) en het gaat eigenlijk erg goed met de borstvoeding, maar toch heb ik wat vraagjes.

1) Is het erg als ze maar 1 borst per voeding krijgt? De verloskundige zei namelijk dat ik 2 borsten moet geven om de productie op gang te houden.
    Het lijkt er namelijk op als ik haar ook aan de andere borst leg, dat ze een half uurtje later alles er weer uit spuugt.
    Daarna heeft ze dan echter weer honger, waarna ik haar weer een beetje laat drinken, waarna ze weer spuugt.
    Maar als ik haar 1 borst geef, heeft ze soms nog wel honger.
    2) De borstvoeding geven blijft pijn doen. Ze heeft haar mondje goed om de borst heen en ik heb geen kloofjes, maar toch blijft het een beetje pijnlijk als ze drinkt. Wat kan ik hieraan doen?
    3) de hele dag is ze erg lief en huilt eigenlijk alleen als ze wakker wordt of met het verschonen, maar dagelijks tussen 20-23 uur heeft ze haar ´spooktijd´.
    Ze blijft dan honger houden en krampjes waardoor ze blijft huilen. Als ik haar echter te veel eten geef, spuugt ze het weer uit, waarna ze daarna weer honger heeft.
    Ik geef haar om deze tijd net zoveel eten als de andere tijden, maar op de een of andere manier, gaat het om deze tijd altijd ´mis´.

Alvast bedankt voor het advies.

Groetjes Jessica

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Jessica!

Gefeliciteerd met je meisje! Ik hoop dat je een goede bevalling en kraamweek achter de rug hebt? Je borstvoeding is zo te horen in ieder geval goed op gang! Goed hoor!

Ik zal je vragen even kort beantwoorden:
    1. Wanneer je kindje goed groeit en effectief aan de borst drinkt, is het standaard advies inderdaad 2 borsten per voeding aanbieden. We bedoelen dan dat wanneer je kindje ongeveer een kwartier, soms 20 minuten aan de eerste borst drinkt, daarna zelf loslaat of jij dat doet omdat ze niet meer echt aan het drinken is (enkel slikken of aanzuigen zonder slikken: dit herken je door oppervlakkige, kort zuigbewegingen) Vaak dan even boertje of verschonen waardoor ze weer alerter wordt en dan het toetje aan de andere borst. Het toetje kan varieeren van 3 tot 5 minuten, tot toch nog 10 minuten. Je mag wel zelf in de gaten houden of ze echt drinkt of alleen nog lekker bij mama ligt te mummelen, dan zou ik haar afhalen en nog even knuffelen. Meestal ben je dan met een half uur klaar, inclusief verschonen, maar het kan ook sneller.

Wanneer je het idee hebt dat je kindje echt al genoeg binnen heeft, kan het zijn dat bijvoorbeeld je melk heel snel toeschiet, vaak zie je dan ook proesten, verslikken, soms loslaten. Dit gaat vaak met boeren en spugen gepaard. Wat je zou kunnen proberen is dat de eerste melkstroom opvangen in een spuugdoek ofzo en dan pas je kindje aanleggen.

Ga je 1 borst per voeding geven, houd dan even goed de poep, plasluiers en het gewicht van je kindje in de gaten, om te kijken of ze inderdaad voldoende binnen krijgt. Je bent nu nog in de eerste 4-6 weken, waar je lichaam afstemd hoeveel melk je voorlopig nodig zult hebben voor je kindje. Door haar even goed in de gaten te houden, heb je snel genoeg in de gaten wanneer het goed gaat, of wanneer het net te weinig is.

2. Je geeft aan dat het voeden nog steeds pijnlijk is. Kun je me uitleggen wat voor soort pijn je bedoelt? Is het aan het begin van de voeding, juist tijdens de voeding of aan het eind, of misschien wel na het voeden? Je tepels zijn niet stuk, maar kun je er iets aan afzien? rood bijvoorbeeld, of juist wit of plat wanneer je je kindje van de borst haalt? Misschien lijkt het wel paars-blauw, alsof ze zijn afgekneld? Is een een branderige pijn, zeurderig, steken?

Het aanleggen komt natuurlijk op de eerste plaats bij pijnklachten: heb je je kindje dicht bij je, kin in je borst? Ligt je kindje tegen jou aan gedraaid of is er afstand te overbruggen tussen jullie? Zit je zelf goed en is je kindje goed ondersteund? Allemaal kleine dingen die veel uit kunnen maken.
    Let er op dat je kindje een grote hap maakt. Houd haar neus ter hoogte van je tepel: op het moment dat ze met zoeken toehapt zal ze haar hoofdje iets naar achter bewegen, waarbij je haar goed kunt aanschuiven (Jij hebt de leiding hier, niet wachten tot zij jouw tepel naar binnen slurpt met een tuitmondje!)

Het is natuurlijk handig als iemand er even naar kan kijken. Misschien kun je de wijkverpleegkundige vragen er naar te kijken als die nog langs komt een dezer dagen, of op het inloopspreekuur bij het consultatiebureau. Zoek een lactatiekundige in de buurt (via nvlborstvoeding.nl)

3. onrust tussen pak hem beet 19.00 uur in de avond (soms al in de namiddag) tot een uur of 23.00 is normaal gedrag bij pasgeboren kindjes. Ze willen er bij zijn, zich veilig voelen en iedere keer een slokje. Clustervoeden noemen we dat. Sommige kindjes doen dat ook in de ochtend: ieder uur wat drinken, om na een paar uur in een goede slaap te vallen. In de avond gaat het echter vaak samen met huilen en in het begin krampjes. Houd haar er lekker bij, ga samen op de bank en voed haar tot ze in een diepe slaap is voor je haar weglegt.

Ik hoop dat je hier vast wat mee kunt.
    Hartelijke groet,
    heidi margit

Deel Deze Pagina