Om de 3 of 4 uur voeden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Christina83, 27 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Christina83

Christina83 Actief lid

28 dec 2007
    268
    0
    0
    Beste Ilse,

vanmorgen bleek bij het CB dat mijn zoontje van 2,5 week al 5230 gram weegt (geboorte 4150). Ik geef bv en dat 8 keer per dag. Hoewel ik het eigenlijk op verzoek wil doen, merk ik aan mezelf dat ik overdag toch wel indirect een schema van om de drie uur aan houd. Ik maak hem ook soms wakker na drie uur. Nu vraag ik me af of ik hem ook al om de vier uur mag voeden of is hij daar nog te jong voor? En is op verzoek voeden beter dan volgens een schema? Overdag weet ik zeker dat hij om de vier uur een voeding kan hebben, maar 's nachts wordt hij precies elke driie uur wakker. Kan ik het misschien zo sturen dat hij 's nachts ook langer doorslaapt of ligt dat geheel aan mijn zoontje zelf?

Alvast bedankt voor je antwoord!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo christina,

Je stelt verschillende vragen. Ik zal ze punt voor punt nalopen.

Als ik zijn gewichtstoename zie dan kan ik niet anders dan zeggen dat het erg goed gaat bij jullie.
    Voor hem is het nu niet nodig dat hij elke 3 uur wakker wordt gemaakt.

Ik begrijp dat jij het schema wel handig vind als handvat.

Probeer eens een week uit hoe het gaat als je naar zijn voedingssignalen kijkt. Hij slaapt, wordt licht wakker (gaat bewegen, met zijn armpjes bewegen. likken, tongetje uitsteken, smakken, op vuistje zuigen, etc. Huilen is het laatste voedingssignaal. Dan ben je eigenlijk al veel te laat.

Ga hier eens mee aan de slag. Wellicht kom je dan op iets minder voedingen uit (dat is in zijn geval niet erg omdat hij erg goed is aangekomen)

Je zult merken dat kindjes, wanneer ze goed drinken (en daar twijfel ik niet aan), zelf al een heel goed schema hebben. Uiteindelijk ben jij daar dan mee geholpen en bepaadl hij toch hoeveel hij wil drinken.

Het is niet te zeggen dat de 4uur slapen in de nacht kunnen. Als hij juist in de nachten elke 3 uur zelf wakker wordt dan heeft hij daar nu misschien nog behoefte aan. Uiteindelijk gaan alle kindjes doorslapen. Alleen niemand weet wanneer.

Probeer eens een weekje of je hier wat mee kunt. Zo niet dan kunnen we altijd nog een soort schema opstellen met minder voedingen.

Succes (ik ben er van ovetuigd dat het wel goed gaat komen. Draai de klok om en ga af op je gevoel.)

Ilse

Deel Deze Pagina