Moet een gastouder lief zijn?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Sophy, Jun 30, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,884
    2,892
    113
    Noord-Holland
    Ik ben aan het rondkijken waar ons meisje straks naar de opvang kan en vind het zo moeilijk. Nu zijn er twee opties voor gastouders in de buurt:

1. Heeft zelf geen kinderen kunnen krijgen, werkt nu 2jr als gastouder. Huis is wat donker, rommelig. Ze heeft heel netjes pedagogische plannen enzo, er ligt overal speelgoed, ze laat de kinderen echt kind zijn en gaat met ze knutselen etc. Ze is heel lief voor de kindjes, knuffelig zeg maar.. de kindjes lijken op hun gemak maar wel wat verlegen. Ze krijgen dus veel warmte, maar misschien teveel "overname van de moederrol".

2. Heeft zelf twee oudere kinderen, werkt al 20jr als gastouder. Huis is superschoon en fris. Ze doet het meer op gevoel, hoe ze haar eigen kinderen heeft opgevoed (hoe ik zelf ook ben opgevoed) met regels en orde. De kindjes mogen bv alleen op een speelkleed spelen en niet door de hele woonkamer en ze zit er niet steeds bij (minder knutsels) maar laat ze ook "zelf spelen". De kindjes komen wel makkelijk naar haar toe en vragen om hulp of aandacht, lijken ook op hun gemak bij haar.

Ik voel me beter bij optie 2, denk dat haar manier van doen meer aansluit bij hoe ik het graag wil voor m'n kindje maar ze is dus niet "lief". In hoeverre speelt dat bij jullie mee met de keuze? Moet een gastouder lief zijn? Ze is natuurlijk niet de moeder, er is geen moederliefde nodig. Tegelijk wil ik ook wel dat m'n kindje "warmte" krijgt.
    Wie? :)

2. Blays

Blays Niet meer actief

Lastig ja! Zit nu precies zoals jij te denken hihi. Heb zelf een heel energiek ventje dat het hele huis door kruipt met z'n bal en auto's en gek wordt als je hem de ruimte beperkt zoals bijv in een box. Hij snap het dan denk ik ook niet dat hij alleen op een kleed mag spelen, want als z'n bal wegrolt of z'n auto wegrijd gaat hij daar natuurlijk achteraan, dat is het mooiste haha. Verder vind ik het wel belangrijk dat er orde is en hij zelf leert spelen maar ook persoonlijke aandacht vind ik belangrijk, dus samen knutselen en verven enzo.

Doet nr 2 dan niks met de kinderen samen, of gewoon niet zo veel? Zelf leren spelen is ook belangrijk maar samen ook!
    Nr 2 trekt mij ook meer aan nl.

3. Amethist

Amethist Niet meer actief

Tja, nr 1 spreekt mij meer aan. Vooral omdat ik er behoorlijk de kriebels van krijg dat bij nr 2 de kinderen alleen op het speelkleed mogen spelen. Verder klinkt ze me prima in de oren, maar mijn bovengenoemde reden zou dus voor mij echt een nee betekenen.

4. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,884
    2,892
    113
    Noord-Holland
    Interessant. Meer meningen zijn welkom :)

Bij nr 2 mogen ze voornamelijk op het kleed spelen. Niet de bedoeling dat ze door het hele huis gaan rennen. Het zitgedeelte mogen ze dus wel in komen, maar alleen "netjes" lopen en niet rennen/spelen. Erg strikt maar de kinderen die er waren, vonden het zo te zien prima, hielden zich er gewoon aan zonder waarschuwingen ofzo. Ze doet niet veel met ze samen.. wel eens wat knutselen, ook elke dag naar buiten, maar niet de hele dag entertainment zal ik maar zeggen. Bij nr 1 is dat wel, de hele dag samen dingen doen.
    Ik denk dat nr 2 meer is "wel zorgzaam, niet lief".

Het is maar voor 2 dagen in de week en het is natuurlijk een babytje (nu dan).

Blijf het echt heel moeilijk vinden..

5. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Wie zegt dat nr 2 niet lief is dan? Kan toch goed samen gaan met de andere dingen die ze doet?

6. edelweiss

edelweiss VIP lid

Jan 24, 2013
    7,328
    474
    83
    Mij spreekt nummer 1 het meeste aan en eigenlijk meer gebaseerd op mijn eigen kids hoor. Maar daar zouden ze dood ongelukkig worden bij nummer 2.

7. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Alleen op een speelkleed mogen spelen zou voor mij al een nee zijn...

Mijn zoontje zou dat nl echt niet kunnen...

8. Onje

Onje Niet meer actief

Mijn kind zou bij nummer een ontzettend ongelukkig jongetje worden. Nee absoluut niet al doet ze het gratis

9. mavi derya

mavi derya Fanatiek lid

Dec 4, 2011
    3,414
    0
    36
    Female
    zuid holland
    Ik zou voor optie twee gaan.. maar het ligt denk ik echt aan je eigen gevoel..

Hier ligt ook nooit speelgoed door het hele huis... er komen hier wel is andere kinderen spelen en dan lijkt het wel of er een tornado door mijn huis is gegaan.. Ook met eten.. mijn oudste een netjes boven een bord en dan ligt niet heel de grond vol.. maar vriendjes die komen nou daar krijg ik de kriebels van..

En mijn zoon is echt niet ongelukkig hoor.. hij weet niet beter en zegt ook wel is dat hij vind dat zijn vriendjes z'n rommel maken.. maar het is waar je jezelf prettig bij voelt.. Ik denk dat het voor je kindje niet zoveel uitmaakt want kinderen kunnen zich over het algemeen heel goed aanpassen aan verschillende situaties en plekken..

10. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Moeilijk om zo te kiezen tussen deze go`s , want het is volgens mij een momentopname geweest. Wat was je gevoel toen je ze had gesproken zonder dat er kinderen waren of deden ze allebei de 1ste kennismaking met de oppaskinderen erbij?

11. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,884
    2,892
    113
    Noord-Holland
    Ze deden allebei de eerste kennismaking met de oppaskindjes erbij. Van dat speelkleed bij nr 2 vond ik idd een moeilijk punt.. kan je dat verwachten van kleintjes, wil je dat verwachten. Toch leken de kindjes die er waren, er geen probleem mee te hebben. Bij nr 1 was weer zo'n punt met de bedjes: komen we boven, twee kamertjes met elk twee bedjes, één grote puinhoop en slecht geventileerd/muf. Werd er helemaal verdrietig van om eerlijk te zijn; er lag zelfs een babytje daar te slapen. Daar heb ik meer problemen mee als met dat speelkleed...

Had ik me bij nr 1 anders gevoeld als ze wel een dochter van 13 had.. dat ligt er natuurlijk aan. Ik kan me voorstellen dat ze dan zelf ook anders was geweest. Als ze hetzelfde is als nu, dan denk ik dat ik dat knuffelige nog steeds moeilijk vind.. het is wel míjn kind :)

Ik denk dus dat nr 2 gewoon zorgzaam is, zonder de hele tijd aan m'n meiske te gaan frummelen ;) En ook dat ik eigenlijk al een keuze heb gemaakt.. maar wilde toch even jullie mening horen, bedankt :)

12. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,844
    3,361
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou voor 2 gaan. 1 klinkt leuk als oppas voor een paar uurtjes. Niet voor 2 dagen .
    Met meerdere kindjes is een goede organisatie toch ook wel belangrijk en kinderen moeten zichzelf ook leren vermaken. En hygiëne is toch wel een zeer belangrijk punt denk ik. Zeker bij hele kleintjes.

Je kiest vermoed ik voor 2. Maar dat zou ik zelf ook zeker doen. Het lijkt naar mijn idee ook wat meer op een kinderdagverblijf maar dan heel kleinschalig, aan huis.

13. MG2011

MG2011 Fanatiek lid

Nov 22, 2010
    1,115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou op basis van jouw verhaal kiezen voor 2. Maar dat is een persoonlijke voorkeur natuurlijk.
    Dat van het speelkleed vind ik helemaal niet zo erg eigenlijk, ik wil zelf ook niet het speelgoed door mn hele kamer, dus prima om ze zoiets aan te leren lijkt mij.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Eens.

nr 2 klinkt een beetje als een van de juffies op het kdv van mijn kinderen. Zij staat op de peutergroep en is daar als een vis in het water. Voor baby's zou ik een wat meer knuffelige leidster verwachten (en die hadden ze daar ook). Voor de peuters is een leidster die de kinderen veel ruimte geeft om hun zelfstandigheid te ontwikkelen fijner. Vind ik.
    De kinderen zijn overigens helemaal gek op deze leidster, ze is echt hun grote favoriet. Terwijl ze op mij als minder 'lief' overkomt.

15. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    Ik ben zelf gastouder en ben denk ik meer als de 2de optie van jou.
    Het is niet zo dat ze alleen op een kleed mogen, maar er wordt niet gerent in huis en gillen mag ook niet.
    Een beetje rust vind ik nodig aangezien mn dochter en 1 van de oppas kindjes dat echt nodig hebben omdat ze het anders niet overzien.
    Ik ben dus minder "lief" maar de kids komen graag en dat is wat telt.

Liefts doris

16. Bri

Bri Niet meer actief

Oh boy, een muffe bedoening en een puinhoop... daar zou ik mijn baby niet naartoe willen brengen. Rommel heb ik thuis genoeg :)
    maar ik 'eis' een frisse omgeving.
    Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt - uiteindelijk zegt je eigen gevoel het meest.

17. itzme

itzme Actief lid

Jul 12, 2010
    156
    0
    16
    Als je alleen maar kunt kiezen uit deze 2 dan zou ik ook voor optie 2 gaan. Ik zou mijn kind niet in een slecht geventileerde/muffe ruimte laten slapen.
    Maar het hoeft van mij ook niet super afgebakend te zijn zoals je bv schrijft dat ze alleen op een mat mogen spelen. Regels zijn nodig maar je kunt ook regels hebben en toch warm/liefdevol zijn.
    Zijn er niet meer go bij jou in de buurt waar je nog kunt gaan kijken?
    Wij zijn bij meerdere gaan kijken en ook bij iemand geweest zoals je bij 2 beschrijft maar dat voelde voor ons toch niet helemaal goed. De kinderen luisterden allemaal heel goed en ze was pedagogisch super maar we vonden het een beetje kil.
    (wat zegt je gevoel je??) Nu iemand gevonden die liefdevol is en kijkt naar het kind. We hadden meteen een klik met haar. Het zijn minder regels als bij ons thuis maar ons kind vindt het er super leuk en gezellig. Succes met je keuze! Lastig he :)

18. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Met deze nieuwe info valt nr 1 absoluut af: klinkt niet heel fris en ik zou mijn baby daar niet willen hebben.
    Nr2 weet ik niet of ik die aardig vindt, maar het huis is wel een stuk frisser. Weet niet of ik dat van die mat wel zo leuk vindt en ze doet er ook niet heel veel mee.

Zelf zou ik geloof ik toch nog even verder kijken!

19. Sophy

Sophy VIP lid

Aug 28, 2011
    5,884
    2,892
    113
    Noord-Holland
    Bedankt meiden.
    Deze twee zitten goed bij ons in de buurt; ik denk dat ik nog even rondkijk of er toch nog een optie 3 is, maar anders wordt het zeker nummer 2.
    Wel fijn om jullie meningen te horen!

20. famke80

famke80 Bekend lid

Aug 2, 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    In een muffe omgeving, zou ik mijn kind niet 2 dagen willen laten. Heb je de go gevraagd waarom ze alleen op het kleed laat spelen? Kan me er wel iets bij voorstellen, een beeetje structuur is vaak wel goed.

Share This Page