Wij hebben de naam Hannah gekozen mochten we een dochter krijgen maar nu was mijn man toch nog niet helemaal tevreden en opperde om er een naam achter te plakken. Nu vinden wij Charlot ook mooi. Wat zouden jullie doen? Hannah-Charlot of Hannah Charlot, dus met of zonder streepje tussen de namen en waarom?
Ligt eraan, Hannah-Charlot schrijf je met een streepje als je dit als volledige voornaam wilt. Als je het laat registreren als Hannah Charlot heet je kindje voor de wet Hannah, en is Charlot haar tweede naam.
Ik vind het erg 'veel', of het nou met of zonder streepje is. Zonder streepje weet ik zeker dat het Charlot-deel gaat wegvallen in het dagelijks gebruik, maar met streepje is die kans denk ik ook vrij groot. Ik denk dat het alles bij elkaar te lang is. Een tweede naam van één lettergreep (bijv. Hannah-Lot) kan dan nog wel, maar ook dat zou ik zelf niet doen. Hannah leent zich daar voor mijn gevoel niet voor. Dan liever Annelot bijvoorbeeld. Of Anne-Charlot. Anne is gebruikelijker als 'verbindingsnaam'.
Als het alleen aan mij zou liggen dat koos ik alleen voor Hannah, weet niet goed waarom mijn man daar nog een naam achter wil plakken. We hebben ook nog vernoemingen en zei al dat ik het dan erg lang vind worden. Hij zei daarop dat de vernoemingen in het dagelijks leven in veel wordt gebruikt. Ook denk ik dat ik dan alleen de naam Hannah zou gaan gebruiken en mijn man dan voluit.
Charlot zou ik niet doen, klinkt haast zoals een sjalot. Als het echt moet (vind het overbodig) dan zou ik voor Hannah Charlotte gaan. Dus dan is Charlotte een tweede naam. En haar roepnaam blijft dan gewoon Hannah
Zonder! De praktijk leert dat de eerste naam altijd word aangenomen als roepnaam. Dan zou jouw Hannah telkens moeten zeggen: met streepje. Overigens vin ik het een hele mooie combi. Hannah Charlot
Nog even met mijn man over de naam gehad. Hij zat ook al te denken dat het wat lang wordt. Hopelijk wil hij toch ook alleen de naam Hannah gebruiken. Zul je zien dat we een zoon krijgen haha.....
Als je er een streepje tussen doet, is het duidelijker dat het een volledige voornaam is. Zonder streepje is het voor mensen eerder een tweede naam, die je niet als roepnaam gebruikt. Tis maar net wat jullie willen! Onze tweede dochter heet S.i.f.r.a. J.o.y., zonder streepje, en haar tweede naam is dan ook geen roepnaam. Een iemand heeft het gevraagd, of het beide roepnamen waren, maar verder is het dan wel duidelijk dat het niet zo is. Bij een streepje is het meestal juist wel een volledige roepnaam.