Hi iedereen vandaag na mijn hsg kwamen wij er achter dat een eileider zo goed als dicht zit ik hoorde zelfs vallen verschrompeld. De andere was vergroot zijn er hier meer mensen met hetzelfde? Mijn vervolg afspraak is over 2 weken maar eigenlijk zit ik best al in de stress.
Wat een vreemde reactie?! Je eileiders en eierstokken zijn verschillende dingen he.. Als mensen mee willen denken moeten ze wel weten waar je het precies over hebt.
Misschien omdat tijdens het onderzoek de vrouw het had over eileiders. Na het onderzoek hoorde ik een aantal keer eierstokken ze had het ook over, met de behandelende arts een gesprek over een kijk operatie en het verwijderen van de eierstok. Alles ging snel ik vergat om om meer duidelijkheid te vragen direct na het onderzoek toen ik bij mijn partner in de auto zat met dikke tranen begon ik al berichten te typen. Vandaar ik zat er doorheen typte gehaast en weet het ook allemaal niet meer. Het beste blijft gewoon de vervolg afspraak afwachten maar gisteren moest ik gewoon me ei erover kwijt
Ik zou als ik jou was een belafspraak plannen met de gyn en even vragen waar het nou om gaat. Ik kan me voorstellen dat duidelijkheid fijn is en dan duurt 2 weken nog wel heel lang
Zou dat kunnen? Dat zou inderdaad wel erg fijn zijn ik ga dat zeker even proberen! Bedankt voor de tip
Eierstokken en eileiders zijn twee verschillende dingen, vandaar mijn vraag. Wel handig om te weten wat je bedoelt, anders gaat het antwoorden zo lastig. Ik snap dat je er doorheen zit, maar het was niet kwaad bedoeld. Een dichte eileider kan soms opengemaakt of open gespoten worden. Soms ook niet en dan is hij onbruikbaar. Maar als de andere nog open is, dan zou het geen hele erge problemen hoeven op te leveren. Als ze beide dicht zitten, dan wordt het een ander verhaal. In dat geval zou je alleen met behulp van IVF/ICSI zwanger kunnen worden. Ik heb nog nooit van een vergrote eileider gehoord. Ja, in geval van een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Maar dan zou je positief moeten testen en was er nu geen HSG gedaan. Een vergrote eierstok kan voorkomen als je bijvoorbeeld PCOS hebt, dus een eierstok met heel veel cystes. Als er een cyste of gezwel op je eierstok zit, dan is hij ook vergroot. Een eierstok wordt niet zomaar weg gehaald, daar moet een hele goede reden voor zijn. Als er een gezwel of cyste op je eierstok zit, dan moet eerst uitgezocht worden of het goedaardig of kwaadaardig is. Cystes kunnen operatief worden weg gehaald. Bij een kwaadaardige tumor zal waarschijnlijk de hele eierstok weggehaald worden. Succes!
Dankjewel voor de reactie. In het verleden ben ik vaak geopereerd heb ook in mijn' pouche' verklevingen. Daarom staat deze niet in werking, en heb ik nog steeds mijn stoma. Ze sprak echt van een vergrote eierstok misschien dat de operaties uit het verleden hier wat mee te maken hebben gehad? Cyste heb ik wel eens gehad ik denk zo'n 4 jaar terug. Maar daar werd des tijds niet veel aandacht aan besteed deze zou vanzelf weg gaan ofzo. Ze vertelde in ieder geval dat ze de eierstok vaak weg halen ze had het over iets van ... omkantelen? Maar ik was echt een beetje van de kaart ,heb daarna niet veel meer begrepen of gehoord.
Als je een vergrote eierstok hebt, bijvoorbeeld met een cyste erop, dan kan het inderdaad zijn dat je eierstok gaat kantelen. Je eierstok zit aan het ene uiteinde vast en zweeft voor de rest als het ware los in je buikholte. Een eierstok is in normale vorm zo'n 2 cm lang. Als er een cyste op groeit van een paar centimeter, dan kun je je misschien voorstellen dat zo'n eierstok aan die kant veel zwaarder is en daardoor om zijn as gaat draaien. Als een eierstok om zijn as draait, dan is dat gevaarlijk. Het schijnt helse pijn te doen, in die mate dat je letterlijk dubbelklapt. Je moet dan zo snel mogelijk worden geopereerd. Ik heb cystes gehad en toen ben ik hiervoor gewaarschuwd. Mijn eierstok werd niet van tevoren weg gehaald, want de cystes zouden waarschijnlijk vanzelf weg gaan. En je eierstok heb je natuurlijk nog nodig, dus die halen ze niet zomaar weg. Als ik helse pijn kreeg, moest ik meteen naar het ziekenhuis gaan. Gelukkig is dit bij mij niet gebeurd. De cystes zijn na een paar maanden uit zichzelf verdwenen. Het kan zijn dat ze het weghalen van je eierstok onderling hebben genoemd, als optie voor als 'ie zou gaan draaien. Op dit moment zit hij niet gedraaid, want dat had je wel gevoeld. Ik heb geen verstand van verklevingen, die heb ik zelf niet gehad. Maar volgens mij kunnen verklevingen in je buik wel rondom je eierstokken gaan zitten. Als je eierstokken daardoor onbruikbaar zouden zijn geworden, zou weghalen misschien wel nodig zijn. Ik zou proberen om een belafspraak te krijgen. Dan zou je je eerste vragen kunnen stellen, zodat je sneller wat meer duidelijkheid hebt over wat er aan de hand is. Je hebt het nu allemaal niet meegekregen, wat een hoop onzekerheid oplevert. Succes, ik hoop dat het allemaal meevalt!
Hoi iedereen Nog even een update ik heb inmiddels mijn bel afspraak gehad, en gelukkig ziet mijn behandelende arts het een stuk positiever in. Hij gaf aan dat een eilijder verkleefd was maar ze weten dat het echt komt door de operaties uit het verleden. De andere is licht doorgankelijk. We gaan binnenkort een kijk operatie plannen en dan halen ze de eilijder weg ook omdat ze het risico tot een bbz willen verminderen. Mocht ik zwanger worden komt er een 5 weken echo om een bbz uit te sluiten. Ookal bem ik nu echt bang om het nu onveilig te doen. Hij gaf aan dat er nog zeker hoop was pff jeetje haha. Hij gaf ook aan dat ze bij de radiologie ook van de kaart waren, omdat alles zo goed ging en het zo onverwachts een andere wending kreeg. Dit besprak ik met mijn partner en deze vond inderdaad dat ze zelf ook wat geschrokken en teleurgesteld overkwamen. Nouja vandaag mijn laatste antibiotica (deze kreeg ik voor het lekken van de vloeistof) en dan gaan we kijken hoe de vervolg afspraak verloopt. Heel erg bedankt voor de reacties en mijn oprechte excuses als ik in het begin wat vijandige of geïrriteerd over kwam. Uiteindelijk hebben jullie het ook net zo moeilijk, en ik hoop echt dat jullie een klein wondertje mogen ontvangen. Ik had ook even moeten wachten tot alles wat meer was bezonken...
Fijn dat je eigen arts het allemaal positiever in ziet en dat je antwoord hebt gekregen op je vragen. Jammer dat je onder het mes moet en dat je ene eileider weggehaald wordt. Maar op zich hoeft het geen belemmering te zijn, omdat de andere eileider de taak kan overnemen. Ze hopen de overgebleven eileider open te kunnen maken? Je eierstokken zijn helemaal in orde, ze waren toch niet vergroot? Heel veel succes met alles & ik ben blij dat je je wat beter voelt!