Ik zit met een dilemma: het kinderdagverblijf waar we ons nog ongeboren kindje in augustus 2008 hebben ingeschreven heeft te kennen gegeven plek te hebben op de maandag en de woensdag. Wij hebben op dinsdag echter ook geen opvang. Nu kunnen we 3 dingen doen: 1. Aanbieding afwijzen en op zoek naar alternatief voor 3 dagen (hebben al een gastouder op het oog, tijdelijk, tot dat er wel plek is voor 3 dagen op het kinderdagverblijf). Minpunt is dat de kans dat er ineens plek vrij komt voor de 3 gevraagde dagen, volgens het kinderdagverblijf klein is. We krijgen voorrang als we al 2 dagen afnemen. 2. Aanbieding accepteren en op de dinsdag gebruik maken van gastouder of andere oppas. Nadeel is dat ons kindje dan geen regelmaat heeft (dat lijkt me voor hem best naar). 3. Aanbieding accepteren en de gok wagen dat er gauw een plek komt. In de tussentijd zelf minder werken (om en om vrij nemen) en evt (schoon)ouders om hulp vragen. Minpunt hiervan is dat we geen idee hebben hoelang deze situatie voort duurt en onze werkgevers niet staan te springen om een nog kortere werkweek. Ik weet echt niet welke optie de beste is...
Ik zou gaan voor de laatste keus. Gokken op een plaatsje en anders toch je recht op bijvoorbeeld ouderschapsverlof nemen. Schoonouders hebben vaak ook wel een zwak voor een kleintje en die ene dag is echt niet teveel. Bespreek het vast met je schoonouders of ouders. Ze kunnen er dit jaar nog een vergoeding voor krijgen.
Ja, zit wat in, alleen wonen wij in Den Haag en schoonouders in Doetinchem ... en mijn moeder werkt fulltime omdat ze alleen is, dus moet ze vrij nemen... maar als we allemaal een beetje ons best doen dan moet 't misschien wel lukken... als het niet te lang duurt ten minste... pfff... wat een gedoe!
Ja inderdaad een gedoe. Mijn moeder werkt ook fulltime, maar schoonmoeder past wel op. Ouderschapsverlof kan echt de uitkomst zijn. Den Haag is inderdaad wel een stad waar niet "even" zo een plekje is. Misschien net buiten de stad?
Ouderschapsverlof neem ik al gedurende 2 dagen per week (ik werkte fulltime en ga 3 dagen werken), krijg er verder niets voor betaald dus behalve een beetje belastingvoordeel en het "recht" merk ik er weinig van helaas. Mijn partner is het nu dus ook aan het overwegen, maar financieel moet het ook allemaal haalbaar zijn . Er is in Den Haag en omstreken overigens vast wel een plekje te vinden hoor, daar gaat het nu niet zozeer om, meer om het feit dat ik hem graag op dit kinderdagverblijf plaats en we nu dus die aanbieding wel of niet moeten accepteren (binnen 10 dagen)... dat maakt het wat lastig allemaal, maar bedankt voor het meedenken!
maar of je je kindje die dag naar een gastouder brengt of dat er die dag afwisselend tussen jullie en jullie ouders wordt opgelet maakt toch geen verschil dan in regelmaat? financieel natuurlijk wel maar zou optie 2 toch niet te snel van de baan doen. en spreek uit ervaring dat kindjes zich zeer snel aanpassen hoor? veel succes met een oplossing te zoeken
3 dagen gastouder zou voor een tijdje inderdaad niet erg zijn, maar ik wil hem tzt sowieso op een kinderdagverblijf plaatsen en ik vrees dat ik mijn kansen verspeel als ik de aanbieding nu weiger... Ik heb nog steeds geen besluit genomen... ga nu een beetje rekenen met het salaris van mijn man, hoeveel dat gaat schelen als hij minder gaat werken...
Hoi Nadia, Ik zou in ieder geval de aanbieding accepteren! Verder zou je misschien kunnen kijken of jullie met jullie werkdagen kunt schuiven, want vaak is er op de vrijdag nog wel plek op kinderdagverblijven. Als de wachtlijst voor de vrijdag korter is dan voor de dinsdag, heb je misschien wel snel drie dagen opvang. Succes!
Absoluut de aanbieding accepteren! Wij hadden hetzelfde en 2 weken later kregen we opeens een aanbieding voor de derde dag, onwijs snel dus! En inderdaad, de kans dat ze in 1 keer 3 dagen kunnen aanbieden is echt heel erg klein.
Bedankt voor alle adviezen! Ik ga de aanbieding accepteren. In de tussentijd gaat mijn partner 1 dagje minder werken. Kunnen we kijken of het financieel te doen is. Voor hetzelfde geld bevalt dat goed en houden we het zo