Icsi kort of lang schema

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door koeko, 8 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koeko

    koeko Lid

    18 apr 2014
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal!

    Ik ben op zoek naar ervaringen/argumenten om icsi in een kort of lang schema te doen.

    Ik heb volgende week een evaluatiegesprek om te bekijken hoe we de 2e icsi poging aan gaan pakken. De eerste icsi poging had ik in het begin ca. 14 follikels waarvan er uiteindelijk maar 2 zijn doorgegroeid, de ene was 18 mm en de ander 24 mm. Flink getwijfeld maar toch de punctie gedaan, 1 eicel gevonden, bevrucht en teruggeplaatst maar helaas mislukt. Ik heb het lange schema gedaan met pil/decapeptyl en gonal f 125. De fa gaf aan waarschijnlijk een te lage dosis te hebben voorgeschreven.

    Ik heb altijd veel eitjes klaar liggen maar ben blijkbaar wat moeilijk te stimuleren. Een natuurlijke cyclus is ca. 30-33 dagen.

    Ik wil zelf graag het korte schema proberen omdat ik zelf het idee heb dat het lange onderdrukken niet zoveel uitmaakt. Daarnaast ben ik klaar voor een nieuwe poging en wil ik zo snel mogelijk beginnen. Ik ben bang dat ik met het lange schema niet uitkom met de sluiting tussen kerst en oud&nieuw.

    Al met al ben ik eigenlijk op zoek naar ervaringen of argumenten zodat ik volgende week goed voorbereid op het gesprek kom. Ik laat me namelijk nogal snel ompraten.

    Alvast bedankt voor de reacties!
     
  2. Carmen2013

    Carmen2013 Actief lid

    15 okt 2013
    207
    0
    16
    groningen
    Hallo... Ik ben zelf met icsi 3 bezig... Maar snap niet helemaal wat je bedoeld met kort of lang schema?
     
  3. koeko

    koeko Lid

    18 apr 2014
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    In mijn geval was lang schema 4 weken pil, 10 dagen decapeptyl en daarna beginnen met stimuleren.

    Ik lees ook veel over schema's waarbij je gelijk na menstruatie begint met stimuleren en decapeptyl zonder het eerst stil te leggen. Korter traject en minder belastend lijkt mij.
     
  4. Carmen2013

    Carmen2013 Actief lid

    15 okt 2013
    207
    0
    16
    groningen
    Oké.. Ik heb bij icsi 1 weinig hormonen gebruikt (geen pil wel injecties)omdat ik een keurige cyclus heb.. Ik mocht 6 keer in mijn eigen cyclus een behandeling hebben. Nadeel hiervan was dat er mijn 1 blaasje is en dus hopelijk ook 1 eitje... Het was niet zo intensief dan mijn tweede en derde icsi. Hier moest ik wel eerst sowieso 2 weken de pil gebruiken. Daarna de injecties. Dit was de gestimuleerde cyclus. Bij de derde icsi trouwens meer hormonen gespoten om meer blaasjes te krijgen. Dit heeft wel wat geholpen. Bij icsi 2 had ik 4 eitjes en bij icsi 3 had ik 8 eitjes.

    Mag jij kiezen wat jij gaat doen dan??? Ik had geen keuze in de soort behandeling namelijk.

    Ik zou het zo weer over doen... Vond het meevallen hoe "zwaar " het was.. maar dat verschilt ook per persoon natuurlijk....

    Hoop dat je er wat aan hebt... Succes..:D
     
  5. koeko

    koeko Lid

    18 apr 2014
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor je reactie.

    Ik weet niet of ik mag kiezen maar wil een beetje voorbereid naar dat gesprek gaan en kijken wat de mogelijkheden zijn.
     
  6. Yaamke

    Yaamke Actief lid

    29 nov 2013
    235
    0
    0
    NULL
    Bij mij heeft het korte schema gewerkt.
    Haalde een 'opbrengst' van 25 follikels (46 eicellen) en 25 cryo's binnen. Dit tov het lange traject waaruit maar een magere 8 follikels te vinden was met telkens 4-6 eicellen. (zonder cryo's)

    Ik ben wel bij mijn 4 de ICSI poging overgestapt naar een universitair ziekenhuis. Daar werd PCO vastgesteld (werd mij nooit eerder gezegd :-s). Waardoor de professor besloot om in eigen cyclus te gaan stimuleren en achteraf te onderdrukken ipv omgekeerd.

    Bij mij was 't dus een combi van ander ziekenhuis- vakbekwame professor- andere medicatie- uitstekend labo.

    Heb dus geen idee of er een 'beter' traject is. Bij mij was dit gewoon de beste keuze gezien mijn 'ziektebeeld' om 't zo cru te zeggen.
    Was tevens ook psychisch minder belastend.

    Veel succes!
     
  7. schorpioen79

    schorpioen79 Fanatiek lid

    16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wow 25 cryo's:$. Even een vraag, gewoon uit belangstelling. Wat hebben jullie gedaan met de 25 cryo's? Zijn ze allemaal ingevroren?

    Ik heb het korte schema gehad (dus geen pil) moest wel wat langer spuiten omdat mijn lijf een beetje traag reageert (net een dieseltje)
    het resultaat van de 9 follikels, 8 rijpe eicellen, 5 bevruchtingen, 3 embryo's. Van de verse tp is onze dochter geboren en we hebben nog 1 cryo in de vriezer.
     
  8. missouri

    missouri Actief lid

    11 jun 2013
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had een kort schema....5 dagen hormonen en dat was het.....moet wel zeggen dat het probleem bij mijn vriend lag ........,vandaar weinig hormonen....ik was in behandeling in Erasmus mc en ben bijna 30weken zwanger....heel veel succes.....
     
  9. Yaamke

    Yaamke Actief lid

    29 nov 2013
    235
    0
    0
    NULL
    Hahaha schorpien, ja idd. Zelfs de prof was enorm verbaasd. 't waren in totaal 26 embryo's (heb me zelfs mistypt), van zeer goede kwaliteit. Er zitten nu nog 24 in de vriezer.
    Ben in verwachting van een tweeling en gaan het ook hierbij houden.
    Vind 't ergens wel jammer uiteraard. Zolang moeite gedaan om zo een mooi resultaat te behalen om dan uiteindelijk met al die vriezertjes niets meer te doen.

    Maarja indien we wensen er niets meer mee te doen hebben we aangeven ze aan wetenschappelijk onderzoek te schenken. Kunnen we toch bijdragen aan een eventuele vooruitgang betreffende vruchtbaarheidstechnieken.
     
  10. schorpioen79

    schorpioen79 Fanatiek lid

    16 feb 2013
    1.740
    292
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    En zijn er bij jouw 1 of 2 embryo's terug geplaatst? Maar wat een score zeg!
    Bij ons is 1 embryo op het laatst afgekeurd, wij hebben ook aangegeven dat ze daarop wetenschappelijk onderzoek mochten doen, hopelijk kunnen wij daar andere mensen ook mee helpen.
     
  11. Hyper

    Hyper Bekend lid

    30 dec 2012
    513
    0
    0
    Ik heb 2 keer een korte protocol gehad. Ik moest op dag 2 beginnen met Orgalutran en gonal f. Allebei de pogingen zijn geslaagd.

    Bij ons kun je wel een beetje sturen hoe je behandeling eruit ziet trouwens. Onze arts luister naar je wensen en legt eventueel uit waarom wel en waarom niet.
    Hier moet je trouwens nooit aan de pil of zoiets als ik of eerst 10 dagen aan de deca.
     
  12. Yaamke

    Yaamke Actief lid

    29 nov 2013
    235
    0
    0
    NULL
    Ja echt een enorme score. Maar dat is echt wel uitzonderlijk heb ik mij al laten vertellen. En ook niet zo ideaal als t klinkt hoor. Want overstimulatie kan meer kwaad doen als goed. Heb er gelukkig weinig last van gehad maar t had slechter gekund natuurlijk. Het rare is dat ik met een normaal aantal eenheden gestimuleerd werd. Ik reageerde blijkbaar heel erg goed op Puregon.
    Er werden 2 embryootjes teruggeplaatst.

    Ja voila zo denk in er ook over. Als we er de wetenschap mee verder knn helpen..
    Het wegschenken aan andere wensouders was ook een optie geweest, dit was voor ons persoonlijk een stapje te ver(chapeau voor degene die er wel voor kiezen). Vandaar die keuze..
     
  13. potjesoep

    potjesoep Bekend lid

    13 apr 2014
    713
    0
    0
    ik had een lang schema omdat ik maar weinig eigroei heb was dit de beste kans op 3 tot 5 eitjes van goede kwaliteit dat was bij mij de rede
     
  14. enschede007

    enschede007 Actief lid

    9 nov 2013
    123
    27
    28
    Ik had tijdens de eerste icsi behandeling een kort schema. Ik had 14 eitjes, 8 bevruchtingen en uiteindelijk 1 verse tp gehad. Mislukt en geen cryo's. Tijdens de tweede icsi poging had ik 18 eitjes, 17 rijpe waarvan er 11 bevruchtingen waren en nu 7 cryo's. Ik zit nu oo wachtdag 10 en vanmorgen negatief getest. Ik weet dat het vroeg is maar heb niet echt meer het gevoel dat het nog goed kan komen.

    Succes allemaal!
     
  15. Hyper

    Hyper Bekend lid

    30 dec 2012
    513
    0
    0
    Als deze blijft zitten dan wil mijn vriend geen kinderen meer en wij hebben nog 2 cryo's uit deze poging(van onze 10 embryo zijn er maar 2 ingevroren. Uitzonderlijk van de 26 ook 26 ingevroren). Wij zouden graag deze twee schenken aan wens ouders in eerst instantie en dan pas de wetenschap. Alleen doet het emc daar hopelijk nog niet aan. Verlopig blijven ze in de vriezer en mochten wij ze echt niet meer nodig te hebben hoop ik echt dat deze optie er wel is. Grappig dat iedereen er anders in staat.
     
  16. koeko

    koeko Lid

    18 apr 2014
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    #16 koeko, 9 okt 2014
    Laatst bewerkt: 9 okt 2014
    Iedereen bedankt voor jullie ervaringen!

    Enschede: He bah wat rot, ik duim nog even voor je! Zit jij bij FKT? Ik ook namelijk, dan weet ik dat ze dus wel korte schema's doen :)

    Yaamke: jeetje 26 cryo's haha wat veel! Succes met de zwangerschap! Leuk een tweeling!

    Schorpioen en Missouri: bedankt voor jullie ervaringen! Succes met de zwangerschappen!

    Hyper bedankt voor je ervaring. Gefeliciteerd met de zwangerschap!

    Ik ga denk ik ook aandringen op een kort schema. Ik heb ergens het idee dat het lange onderdrukken niks voor mij heeft gedaan namelijk.

    Ik zou overige cryo's denk ik ook aan de wetenschap doneren. Lijkt me ook raar om ze te laten vernietigen.
     
  17. missouri

    missouri Actief lid

    11 jun 2013
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi ik weet hoe moeilijk het is...de teleurstelling is zo groot als het niet geslaagd is...........maar geef de moed niet op!hoe moeilijk ook!nu is het niet gelukt maar de volgende terugplaatsing misschien wel.....heel veel sterkte xx
     
  18. Yaamke

    Yaamke Actief lid

    29 nov 2013
    235
    0
    0
    NULL
    Hopelijk blijft ie mooi in mamaatjes buik zitten;).

    Ik had 46 eicellen, waarvan een 32 tal goed bevrucht. Uiteindelijk bleven er 26 over die goed genoeg waren om in te vriezen.
    Mooi van jullie dat jullie ervoor kiezen ze weg te schenken aan wensouders. Ik ben te emotioneel voor zo'n dingen..het gedacht dat er nog kindjes van ons 2 ergens op de wereld rondlopen..zou ik niet uit mijn hoofd knn zetten. Piekerend of ze wel goed terecht zouden komen ed.. Maar dat is uiteraard heel persoonlijk..
    Fijn dat er wel mensen zijn die dit zouden willen natuurlijk. Maar voor ons is t geen optie:).
     
  19. Yaamke

    Yaamke Actief lid

    29 nov 2013
    235
    0
    0
    NULL
    Ohja Koeko, voor jou heel veel succes nog met de volgende behandeling!
     
  20. weer

    weer Bekend lid

    1 mrt 2014
    512
    0
    0
    Ik krijg lange schema, maar ben welbenieuwd, wat de reden kan zijn voor kort of lang. Bij mij is bijvoorbeeld niks aande hand , gaat echt om zaadkwaliteit en hoeveelheid. Maar toch langeschema. Kort lijkt mij ook wel aantrekkelijker!
     

Deel Deze Pagina