Hypermobiel

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door christina, 16 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. christina

christina Niet meer actief

Gister met mijn dochter bij de kinderfysio geweest omdat ze nog geen aanstalten maakt om zich op te trekken en niet van zit naar lig kan en andersom, dit op advies van het CB.

Nu zijn we er achter dat Lenthe hypermobiel is, dwz extreem lenig en zal ws pas gaan lopen als ze 20-24 mnd is. Uiteindelijk komt alles goed, ze is nu druk bezig om haar fijne motoriek te ontwikkelen en kan al veel woordjes zeggen. Alles op zijn tijd.

Zijn er meer kindjes die dit hebben en wat zijn de ervaringen?

Ben gewoon even benieuwd.

2. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Mij vertelde een fysiotherapeur me dat Joris ook hypermobile was (dit was met 3,5 maand), echter denk ik dat ze geen gelijk had, want Joris liep de eerste losse stapjes met 10 maanden en met 11 maanden al hele stukjes! Dus sorry, kan je niet helpen ermee!

3. Niet meer actief

Ik ben een hypermobiele.

Ik kletste ook honderuit, maar liep pas bij 18 maanden. Ik stond bij een jaar.

Mijn dochter is nu een jaar, maar staat nog niet eens. Maar kletst ook honderduit.

Het is alleen erg lastig voor later.
    Als ze uitgegroeid is, zijn haar ( hoe zat het ook alweer) spieren langer dan nu. Verhouding sper is nu kort tov de botten, maar dalijk is dat andersom.

Dus zal zij later mss aan sport moeten doen om haar spieren sterker te maken. ( doe ik dus niet)

Maar dan zullen haar spieren veel op kunnen vangen.

Het is ontzettend lastig, je verstuikt heel vaak je enkels ed.

Ik loop zelf bij de manueel voor mijn rug hiervoor. ( al 12 jaar ofzo en zal daar ook nooit meer vanaf komen) Tijdens de zwangerschap had ik bij de 5e week al BI.

Het is lastig, maar zeker goed mee te leven.

En alles idd op zijn tijd. Lekker toch: wij hoeven nog niet achter ze aan te hollen.
    dat lopen kunnen ze dalijk ook wel.

4. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik ben zelf hypermobiel en ik denk mijn zoontje ook, als ik zie wat voor bewegingen hij kan maken.
    Zelf liep ik dus ook pas met 22 maanden en mijn zoontje staat nog niet, hij trekt zich nu wel op tot op zijn knietjes.

HIj klets overigens honderuit, zegt al veel woordjes, speelt heel goed en zijn fijne motoriek is ook erg goed.
    Dus ik maak me nog geen zorgen eigenlijk.

Het CB raadde wel aan om het even in de gaten te houden en dan naar een kinderfysio te gaan.

Wat gaat die kinderfysio eigenlijk met Lenthe doen? Bepaalde oefeningen ofzo?

5. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    ben zelf hypermobiel. Was vroeger erg lenig (doe Lenthe maar niet op turnen, dat versterkt het alleen maar)
    Ik ging inderdaad vaak door mijn enkels en had een beetje platvoetjes (dus zooltjes in mn schoenen).
    Volgens mij was ik niet super vlot met lopen, maar ook niet extreem laat. Ik zou me daar over niet zo'n zorgen maken..

6. christina

@ Stranger;
    Wij kwamen bij de fysio op advies van het CB. Ik neem de adviezen van het CB niet zo nauw, deze mensen kunnen je zo onzeker maken en kennen maar 1 kind dat perfect is en alles doet volgens boekje dus Lenthe had volgens het cb minstens al moeten kunnen lopen langs de tafel ed. Maar omdat Lenthe met een bolle rug zit en bij beide families rugklachten voorkomen hadden we zoiets van laten we maar gaan, baat het niet schaat het niet en we zijn er voor verzekerd, dus waarom niet. Ben achteraf wel blij dat we zijn geweest, nu weten we dat ze hypermobiel is en dat het langer duurt met het lopen dan normaal en dat er verder niks is. Maakt ons niks uit, komt vanzelf. De fysio vond het CB ook maar apart!

Ook Lenthe kletst 100 uit. kan al woordjes zeggen en als ik haar vraag wat komt er na het eten? zegt ze sesa (van sesamstraat).
    Ik weet niet wat de fysio verder gaat doen, volgende week gaan we weer. Ze vertelde wel dat Lenthe heel goed bezig is qua bewegen. We mogen haar niet te veel laten zitten, daar leert ze niks van en dat houd haar rug niet heel lang vol, met als gevolg een slechte houding. Ook niet laten staan, leert ze ook niks van. haar favouriete houding is op de buik en schuiven maar, dit is erg goed voor haar spierontwikkeling. De fysio had een of ander model een soort stappen plan wat kindjes het eerste gaan doen is buikligging, dan buikschuiven, dan kruipen dan optrekken op de knieen vervolgens staan en dan lopen. Weet ook wel dat veel kinderen fases overslaan. We hebben enkele tips gekregen hoe we haar kunnen helpen haar spieren sterker te maken. Ik denk dat ze nu goed haar ontwikkeling in de gaten gaan houden, want ze is erg lang 80 cm en weegt 9 kg, absoluut geen zwaargewicht dus. Bij ons in beide families zijn lange mensen met rugklachten. Dus we zien wel. Ze zei in iedergeval zal het een kind zijn wat straks heel mooi gaat bewegen. De toekomst zal het leren.

7. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ah bedankt. Ja wij hadden ook zoiets van tsjaaa toen het CB erover begon. Omdat ik zelf ook zo langzaam was, en hij op andere gebieden het meer dan prima doet... We kijken het even aan en als hij bij het volgende CB-bezoek nog geen aanstalten tot lopen maakt, zouden we het wellicht kunnnen doen... Dan is hij 18 maanden.
    Inmiddels zit hij dus al in de fase van optrekken tot op de knieën, hoewel hij niet echt kruipt, maar nog steeds schuift op zijn buik.

Ach we zien wel, zie voorlopig nog geen reden om me druk te maken...

8. christina

@ Stranger,

Nee inderdaad geen zorgen maken. Doe ik ook niet ik ben juist beretrots dat ze al praat. Zag laatst een kindje van 2,5 jr en die zei nog geen woord! Ach ja onze kids hebben lekker de tijd om te werken aan de fijne motoriek. Lenthe is nu in de fase dat ze de knietjes eronder zet heel even maar en dat ze via haar zij als ze op haar buik ligt naar zit probeert te komen. Als ze dat doet moeten we haar even in de buik prikken, zo stimuleer je de buikspieren en dat maakt dat ze nog verder omhoog komt.

9. Niet meer actief

Heel herkenbaar. Zowel bij mij als bij mijn dochter.

Hoop zo dat zij niet hyper is.

Dat kletsen herken ik wel.
    Ze kletst zoveel.

10. christina

Lenthe begrijpt het! Als ik tegen haar zeg, ga maar op de knietjes, dan hup knietjes eronder. Voor even maar hoor! en als ik dan aanmoedig nog een keer, dan doet ze het steeds weer.

Ik wilde dit even delen!

11. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Kijk, super! :D

Deel Deze Pagina