Kom op dames jullie kunnen het wel! Velen zijn jullie voorgegaan.. En ook wij hebben het uiteraard erg moeilijk gehad! Ik voel me nu veel gezonder en heb much more longinhoud e.d. zonder die sigaretten.. Denk aan jullie kleine wondertjes, dan gaat het vast lukken! Good luck!
Ik heb vanaf gisteravond 6 uur niet meer gerookt dus 16 uur niet gerookt! goed he? . Ik ga er niet meer aan beginnen. liefs
Goed zo Gait! Ik neem een voorbeeld aan je volgende week! Superknap! De eerste tijd is altijd het moeilijkste dus volhouden hoor! liefs mamatoB
hoi hoi ik ben tijdens mijn zwangerschap ook gestop daarna weer begonnen schaam me diep uiteraard niet waar de kleine bij is! Ik stop weer als dit pakje op is.. ik doe dat geld liever in de spaarpot van tygo!
Pfff, heb het nu ook erg moeilijk... Ben sinds afgelopen dinsdag half 5 van het roken af. Nu dus zo'n 67 uur . Maar heb mezelf weer gek lopen maken. Ik wil gewoon graag een goede echo. Het lukt me gewoon niet na 2 miskramen om steeds positief te blijven. Daardoor heb ik weer spanning en daardoor wil ik roken... Ik heb een pakje gekocht, maar nog niet gerookt. Ik wil sowieso niet meer roken na de 1e goede echo. En ik weet dat ik het kan, dat laat ik nu zien. Ben nog steeds gestopt, maar het hangt aan een zijden draadje... pffff
Een hart onder de riem: ik ben direct na mijn test gestopt en dat was op 21 december 2007! Ruim een jaar geleden dus. Inmiddels is mijn kerngezonde zoon al weer een half jaar en ik rook nog altijd niet! Het kan dus! (zelfs na ruim 15 jaar te hebben gerookt, 20 sigaretten per dag) Oja.. ik vind het heerlijk om rookvrij te zijn!
ik heb na mijn miskraam ook gerookt.... tijdens die zwangerschap niet.. en toch ging het mis... ik had bij de tweede keer zoiets van als het mis moet gaan gebeurt het toch wel... ik heb eerst gewoon gerookt later wel gestopt misschien naief om zoiets te denken maar mij heeft het geholpen
Nou, zoiets heb ik nu eigenlijk ook... Heb nu ook al weer gerookt en ik vind het wel even best... Ik heb al genoeg spanning tot de echo... Gelukkig nog maar 6 dagen. Wil gewoon geen extra stress hebben. En ik heb het gevoel dat ik nu nog niet echt zwanger mag zijn. De eerste keer dat het mis ging waren we net 2 dagen eerder een babywinkel ingegaan. Dat hadden we al lang uitgesteld en dan doe je het en dan gaat het nog mis... Ach ja, het moet maar even zo zijn....
Ik heb nog nooit een miskraam gehad dus ik kan me niet indenken hoe veel spanning jullie meemaken, maar ik kan me voorstellen dat die behoorlijk is Ik kan me indenken dat je even wilt wachten op de eerste echo, omdat het in het begin nog zo onzeker is. Ik heb volgende week vrijdag de eerste echo en ik ben ook best nerveus er voor. Is toch zeer spannend zo'n eerste keer. Hoop gewoon heel erg dat ze een hartje zullen horen kloppen en dat alles goed zal zijn. Want je hoort ook wel eens vaker dat bij de eerste echo gezien wordt dat het na een aantal weken al mis is gegaan,vreselijk lijkt me dat als je denkt dat je gewoon nog een groeiend levend wezentje in je hebt.. sterkte dames, kies het juiste moment om te stoppen, dan lukt het ook! liefs mamatoB
PS: Zwaantje, wat goed dat jij al zo lang gestopt bent! Knap hoor! Heb je misschien nog tips voor ons, aangezien het jou gelukt is en wij nog moeten beginnen met stoppen Wat deed jij op momenten dat je het moeilijk had? Om te ontspannen bijv? Thanks! groetjes mamatoB
In alle eerlijkheid? Het ging vanzelf. Ik vond het heel snel heel vies. Maar deze dingen zijn wel door mijn hoofd gegaan: - bedenk niet: ik stop met roken. Bedenk: ik rook NU niet (dus stap voor stap) - bedenk dat als er iets is met je ongeboren kind je in ieder geval niet jezelf de schuld wilt kunnen geven... - hou lollies en gezonde knabbels achter de hand en drink elke keer als je wilt roken een glas water (op die manier kom je ook nog aan je vocht inname). - Vraag anderen hoe vies roken eigenlijk is (niet rokers dus) - berekenen hoeveel je bespaart en hoeveel geld je dus kunt uitgeven aan je kleine -bedenk hoe moeilijk het is om aan je kleintje te vertellen dat je kanker hebt door het roken... (tja.. dat is voor mij een heel belangrijke om gestopt te blijven) - bedenk dat heel veel mensen stoppen met roken en dat het een heleboel mensen ook lukt. - bedenk dat het een verslaving is en dat je die kunt overwinnen door daarvoor te kiezen. Mind over body! - Verslaving is gedrag.. Gedrag heb je zelf in de hand - klets heel veel op ZP dan zijn je handen in ieder geval bezig! Ik begrijp de verhalen van hierboven over miskramen e.d. echt maar denk nog eens na... hoe leuk / fijn / prettig is roken nu toch echt?
Ik heb heel stom natuurlijk gisterenavond 2 sigaretten gerookt en dat over de hele dag, vind het knap van mezelf. Ik rookte zo'n 20 stuks per dag. Zelfs die twee moet ik kunnen laten staan maar vind het wel moeilijk hoor. En ik weet hoe slecht het is ben jaren kraamverzorgende geweest en heb mensen altijd voorlichting gegeven over stoppen met roken tijdens de zwangerschap. Het zelf doen is anders. liefs
Stoppen met roken is zooooooo moeilijk! Geloof me, ik weet er alles van. Ik heb tijdens mijn zwangerschap niet gerookt, maar het eerste wat ik na de bevalling (keizersnee, ik lag daar nog ongeveer alleen in de operatiezaal) dacht was: "zo, en nu lust ik wel een sigaret!". Stom he? Wat bij mij hielp op moeilike momenten was: - even en ommetje, buiten lopen; - tandenpoetsen; - even wat anders doen dan waar ik mee bezig was. Ik had trouwens het geluk dat ik vlak voordat we op vakantie gingen wist dat ik zwanger was. Verandering van omgeving en vastgeroeste gewoontes helpt heel erg om te stoppen. Dus misschien is het ook een idee om vastgeroeste gewoontes even los te laten, bijvoorbeeld niet gelijk koffie halen als je op je werk komt en dan je computer aanzetten, maar andersom. Misschien kom je dan een collega tegen in de gang waarmee je een praatje maakt... Dat soort kleine dingen. En echt, buitenlucht deed mij wonderen (waarschijnlijk doordat daar veel meer rottigheid in zit )! Maar ja, dan moet je maar net de baan hebben dat je er even tussenuit kan. Maar het is en blijft moeilijk! Het klinkt afgezaagd, maar je doet het voor je kindje! (ik rook weer, maar een stuk minder, van een pakje per dag voor mijn zwangerschap naar een pakje per week na mijn zwangerschap gegaan) Heel veel sterkte meiden!
Ik rookte ook voor de zwangerschap. Nu ben ik gestopt maar met al de stress door wat roze verlies een paar dagen terug zit ik helemaal in de rats.... Ben zo geneigd een sigaret op te steken....Ik heb ook al 2 missed abortions gehad dus de spanning zit er goed in. Roken is bij stress en spanning altijd mijn uitlaat klep. Ik probeer me sterk te houden..Vind het wel moeilijk als ik heeeel eerlijk ben.
@ Aylin, Probeer jezelf af te leiden, je bent al zover, zou nu echt zonde zijn om weer een op te steken. Doe iets, eet iets wat je heel gelukkig maakt. Lekker stukje chocola, ijsje, chips. Ga lekker koekjes bakken, lekker en leuk om te doen. Kom op hè!
Hoi! Bij mij was de echo goed. Prachtig om het hartje te horen en te zien! Heb geen sigaret meer aangeraakt en het hoeft voorlopig ook niet meer! Nu scheelt het dat ik verschrikkelijk misselijk ben...pfff :sick: Maar goed, ben nu dus op m'n tweede stopdag en het gaat gelukkig weer goed. Ik hou me nu gewoon wat meer bezig met de zwangerschap en dan komt het helemaal goed! Ik wil m'n kindje niet vergiftigen. Ik rook nu gewoon even niet. Hoe gaat het met de rest dan? M'n buddie gait?
Hey dames, ik ben nog niet gestopt :s Gisteren de eerste echo gehad, alles was heel erg goed, de kleine bewoog volop, is 5,5 cm lang en de vk zei dat ie lekker actief was! Dit was een goed teken Waarsch. ben ik ook al 12,5 week zwanger maar volgende keer met de echo kan ze beter meten en dus beter de leeftijd bepalen. Ik heb alleen maar op een roze wolk rond gezweefd gisteren, zo gelukkig voelde ik me! Heb het met de vk ook over het roken gehad. Verteld dat ik van 25-30 naar max. 5 per dag geminderd was. Ze zei dat dit al heel erg goed was, voor de rest ben ik heel gezond, ik heb een goed gewicht, drink geen alcohol, slik alle vitaminen en beweeg genoeg... ze zei dat ik al heel goed bezig was. Ik mocht stoppen maar als ik daar te veel stress van zou ondervinden, zou dat erger zijn dan minderen... :S dus ze zei 'als het je niet lukt om te stoppen, houd je dan aan max. 5 per dag'. Ze benadrukte wel dat wanneer het kindje geboren is, we niet meer binnen moeten roken, omdat dat verhoogde kans op wiegedood geeft als gerookt wordt in huis! Dus vanaf nu alleen nog onder de afzuigkap en dan daarna naar buiten! Ik ga wel nog proberen te stoppen, maar ben wel een beetje gerustgesteld dat ze al vond dat ik al heel goed bezig was Knuf mamatoB
Hallo Marije, Ik heb ook een echo gehad en we hebben het hartje zien kloppen echt heel mooi. Ik ben nog niet helemaal gestopt met roken, rook nog 2 a 3 sigaretten per dag, vind het zo moeilijk. We hebben veel spanning in de familie, een schoonvader waarmee ik het kontakt heb verbroken, mijn lief die door de crisis zijn werk is kwijt geraakt, voorbereidingen voor ons trouwen op 6 april. Ik weet allemaal geen excuus maar die spanning is ook niet goed. liefs
@mamatob: ik vind het maar een raar voorstel van je vk als de baby geboren wordt dan pas buiten roken. Je rookt nu nog 5 sigaretten per dag en die gaan rechtstreeks naar je baby. Ik blijf het maar vaag vinden dat ze dat adviseren om daarna buiten te moeten roken. Je baby inhaleert nu ook alle schadelijke stoffen want in je buik heb je geen afzuigkap Je bent zeker goed bezig dat je geminderd bent maar het is geen pluim waard. Stoppen is pas een daad van liefde imo voor je kind. Je geeft hem lucht nl en de kans om goed en gezond te ontwikkelen.
Spanning is zeker niet goed, Gait en Mamatob. Maar zeker goed dat jullie geminderd hebben. Ik kan dat helaas niet. Als ik minder dan kom ik sowieso nog op 6 of 7 sigaretten per dag. En dat vind ik persoonlijk te veel. Ik weet nu zeker dat ik een levend wezentje in m'n buik heb en dat is heel bijzonder. Ik hoop dat jullie er in elk geval geen spanning bij hebben! Dan komt alles gewoon goed. Ik weet zelf hoe moeilijk het is. Hoewel dus gewoon helemaal stoppen voor mij makkelijker is dan minderen...