nog iemand gestopt met roken tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Liz0104, 17 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Wij hebben de laatste tijd wel veel spanningen gehad inderdaad ivm een grote verbouwing van ons huis en stress op mijn werk. Het begint langzaam de goede kant op te gaan, maar om te zeggen dat we onder normale leefomstandigheden zwanger zijn, neuh.. :-S
    Ik vind ook zeker niet dat ik een 'pluim' verdien omdat ik geminderd ben hoor. Maar de vk heeft me in die zin wel gerustgesteld dat ik in elk geval al goed op weg ben in de goede richting, richting helemaal niet meer roken dus. Sommige mensen kunnen in 1 keer stoppen en sommigen ervaren daar gewoon te veel stress van. Helaas behoor ik tot die laatste categorie. Maar goed, ik hoef me ook niet te verantwoorden gelukkig (dat hoef ik alleen naar mezelf en mijn man en kindje), ik ben gewoon blij dat ik er open en eerlijk, rustig met mijn vk over heb kunnen praten en dat ze me zo goed geinformeerd heeft en me begrijpt, ipv te veroordelen.

liefs en fijn weekend allemaal! :thumup:
    mamatoB

2. Marije1980

Marije1980 Fanatiek lid

14 mrt 2007
    3.785
    15
    38
    Twente
    Nou, mamatob, dat vind ik dus ook. Fijn dat je er zo open over hebt kunnen praten!
    Ik moet zeggen dat ik nu m'n sigaretje wel mis, maar er geen spanning door ervaar... Ik zit nu op dag 3 en die is altijd moeilijk....
    Morgen voelt het vast wel weer beter.
    En maandag bel ik naar de dokter voor een middeltje tegen de misselijkheid, want daar wordt ik ook niet sterker van...pfff

Goed weekend!

3. Bloem1978

Bloem1978 Actief lid

17 dec 2008
    328
    0
    0
    Achterhook
    @ Marije!

Super meid! je bent helemaal gestopt. Na vandaag wordt het steeds gemakkelijker, let maar op!

Voor de andere meiden, kom op, ook jullie kunnen het. Er zal altijd wel een excuus/reden blijven om 'stress' te voorkomen. Even sterk zijn en doorpakken, er zijn al velen jullie voorgegaan.

Snap de VK niet van MamatoB, ik was al gestopt en nog was mijn VK sceptisch. Mijn vriend rookt nog en mag volgens haar niet in mijn buurt roken! Meeroken is net zo erg als roken. Ons huis is rookvrij!
    Ik ben nu 10 weken gestopt en het stinkt echt. Mensen die roken stinken ook, alleen al daardoor wil ik nooit meer roken! Ik word nu ook misselijk van de geur.

Het is juist een opluchting gestopt te zijn, minder gestress! Door die sigaretten en vooral het minderen raak je gestresst. Ik denk dat Marije1980 dat binnenkort ook wel zal voelen.

Zie dit als hart onder de riem meiden, niet als kritiek oid.

4. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Minderen, met in je achterhoofd het idee dat helemaal stoppen nog veel beter is, geeft veel meer stress dan dat ene weekje stopstress....Nu ben je er constant mee bezig dat die paar sigatetten ook schadelijk zijn voor je kindje en dat helemaal stoppen nog beter zou zijn..

Maargoed, ik kan niet in jullie hoofd kijken en daarom niet geheel oordelen vanaf mijn kant. Alleen ben ik wel anti rook tijdens je zwangerschap. De verhouding van nu wel roken met je kindje in je buik, maar later als het kindje er is wel buiten roken..Dan kun je net zo goed een peuk naast je kind opsteken, is nog minder schadelijk...Dus nee, ook ik snap de beredeneringen van sommige vk's niet. Eigenlijk geven ze je zo goed als groen licht om de hele zwangerschap die 5 sigaretjes op een dag te roken. En 5 is nog best veel, dat zijn er 35 in de week, toch best een flink aantal...

Ik wil jullie in ieder geval wel heel veel succes wensen met stoppen, hopelijk gaat het jullie lukken :thumup:

5. Marije1980

Marije1980 Fanatiek lid

14 mrt 2007
    3.785
    15
    38
    Twente
    :confused: Klopt helemaal... En als je dan nog even verder rekent per maand en zo.... Is best veel!
    Maar goed, heb er alle begrip voor dat mensen niet helemaal kunnen stoppen tijdens de zwangerschap. Ik vind het al erg goed van mezelf dat ik het nu al 4 dagen vol hou... :)
    Maar goed, minderen is gewoon niet voor iedereen weggelegd. Ik hoop dat bovenstaande dames er vrede mee hebben, daar gaat het om! :D

6. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Hallo lieve dames,

Ik heb een 'stomme' vraag.

Heeft iemand hier ervaring met de Supersmoker ZERO? Dit is een electronische 'sigaret' waar GEEN giftige stoffen en geen nicotine in zit.

Eigenlijk hetzelfde als stoppen met roken dus, maar dan zonder dat je de 'gewoonte' opheft, want je hebt wel nog een sigaret in je handen....

Ik vraag dit, omdat ik graag objectieve meningen van anderen zou willen krijgen, omdat ik het erg zwaar vind om helemaal te stoppen met mijn reguliere sigaretten.

Ik denk echter dat het meer de stomme gewoonte is, die hardnekkig is bij mij, dan de nicotine. Afkicken van de nicotine is immers even een paar dagen zweten en dan komt het goed.

Nogmaals, ik zeg het er maar even bij, ik post dit niet om veroordeeld te worden maar juist om steun te vragen, meningen van mensen die de supersmoker zero al eens gebruikt hebben en omdat ik graag wil weten hoe dat bevallen is.... voor mensen die zeggen dat ik moet stoppen met roken; Ja, ik weet dat het slecht is, ik weet dat ik daarom ook al flink geminderd ben, en daarom wil ik nu ook overstappen op dat ZERO ding, waar 0 nicotine in zit, waardoor ik helemaal geen giftige stoffen meer binnen krijg... dan weten die mensen dat alvast die eventueel wilden reageren met 'stop dan ook' ;) Die kunnen dat dan alvast achterwege laten

Dank!
    groetjes
    mamatoB

7. Marije1980

Marije1980 Fanatiek lid

14 mrt 2007
    3.785
    15
    38
    Twente
    Hey mamatob,

Zie mijn berichtje in je andere topic... :D

Ik ben nu 8 dagen gestopt! \:D/
    Het bevalt best goed, hoewel ik hem best nog wel mis hoor! Maar het valt me echt 100% mee tot nu toe.
    Maar ik weet wel, stel dat de echo niet goed is volgende week, dat ik dan weer ga roken.

8. pippeloentje

pippeloentje Bekend lid

9 mei 2008
    983
    0
    0
    Ik ben 6 weken geleden gestopt met roken en ben er erg blij mee! Toen we er achter kwamen heb ik nog een week gerookt van de zenuwen, zo'n 5 sigaretten per dag. De laatste dag (op een zondag) heb ik er wel 10 gerookt, omdat het zo gezellig was.
    Ineens was ik zo chagereinig op mezelf, want ik heb altijd gezegd te zullen stoppen met roken als ik zwanger zou zijn! En nou rookte ik er gewoon 10! Belachelijk. Waarom kon ik mijn kind nou niet voor die sigaret zetten!
    Door die gedachte is er een knop bij mij om gegaan en heb ik vanaf dat moment geen peuk meer aangeraakt, hoop dat dat zo blijft!
    Ik voel me er super bij en ben trots op mezelf! :D

9. Elly1979

Elly1979 Actief lid

14 jan 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo!

Toen ik zwanger was van onze dochter, ben ik meteen gestopt toen de test positief was.
    Ben na de bevalling weer gaan roken.
    Uiteraard niet bij haar in de buurt, maar lekker in de schuur!

Bij deze zwangerschap ben ik ook meteen weer gestopt toen ik een positieve test had.
    En ben echt supertrots op mezelf!

Ik zie het maar zo.
    Ik heb de keuze om te roken, maar ons beebje niet.
    Je bent maar 9 maanden zwanger en dan moet je alle risico's zoveel mogelijk zien te vermijden.

Natuurlijk heb ik heus nog weleens zin in een sigaretje, maar doe het lekker niet.
    Ik vind ons beebje belangrijker dan een sigaret!

Dus meiden, kom op.
    Jullie kunnen het ook!
    Je laat die sigaret en verslaving toch niet belangrijker zijn dan de gezondheid en welzijn van je kindje!

En dan nog even iets, wat ik hier vaker lees...
    Vind het altijd zo'n raar verhaal dat vrouwen tijdens de zwangerschap doorroken, maar na de bevalling ineens naar buiten gaan om te roken.
    De rook is dan ineens schadelijk voor het kindje...
    9 maanden hebben ze hun kindje heel dicht bij zich...nog dichterbij kan haast niet.
    En tijdens die 9 maanden stomen ze door en na de bevalling ineens heel hysterisch gaan reageren over roken bij de baby.
    Ik vind dat een beetje mosterd na de maaltijd...maar goed.
    Dit is mijn mening!

Liefs Elly.

10. Zonnetje79

Zonnetje79 Actief lid

4 nov 2008
    136
    0
    0
    Eindhoven
    Vanaf het moment dat ik wist dat ik zwanger was ben ik direct geminderd met roken. Datging op zich goed omdat ik al geminderd was voor het zwanger worden i.v.m. kans onvruchtbaarheid. Ik rookte als ik thuis kwam een aar hijsjes van mijn mannetje maar dat werden er steeds meer. Op een dag dacht ik en nu moet het ophouden het is niet goed voor de baby! Sindsdien heb ik niet meer gerookt en dat is nu bijna 2 weken. Het valt reuze mee. Ik denk er bijna niet meer aan, heel af en toe hebt ik een flits van mmm een sigaretje?

Moet eerlijk zeggen dat ik het roken nu ook echt vind stinken! Hopen dat dat zo blijft!

Succes iedereen!

11. linde90

linde90 Niet meer actief

Hoi Dames,

Ik heb nu al 5 dagen geen sigaret meer aangeraakt, sinds het moment van een licht positieve test.

Ik was al een hele tijd aan het minderen, want was een stevige rookster. , maar langzaam aan ging ik toch af en toe weer een sigaretje extra doen, altijd wel een excuusje hahaha.

Maar nu al 5 dagen helemaal niet meer, wat mij heel erg helpt is wat ik eens op dit forum heb gelezen, denk maar aan een foetus met een sigaret tussen de lippen, dat stimuleert mij enorm :D

12. Bloem1978

Bloem1978 Actief lid

17 dec 2008
    328
    0
    0
    Achterhook
    Super Lara!

Gefeliciteerd! Je ben niet alleen zwanger maar ook een Niet-Roker!

13. Dejah

Dejah Lid

23 feb 2009
    51
    1
    0
    Beveiligingsbeambte
    Den Haag
    Hallo Allemaal,

Hier nog iemand die gestopt is met roken.
    Ik ben blij dat het me zo makkelijk af gaat, had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Nu ben ik ook misselijk dus dat helpt ook mee.

Iedergeval wil ik alle gestopte dames feliciteren!

14. Marije1980

Marije1980 Fanatiek lid

14 mrt 2007
    3.785
    15
    38
    Twente
    Goed zeg, complimenten voor iedereen die gestopt is! :D
    Ik zit nu op dag 13. Vannacht gedroomd dat ik rookte en voor het eerst voelde ik me in m'n droom er al niet lekker bij. Goed teken!

In het begin droomde ik ook wel dat ik rookte, maar toen vond ik het in m'n droom heerlijk. Als ik dan wakker werd, dacht ik wel eventjes...huh? Oh, gelukkig, het was maar een droom.

Ik wil iedere gestopte heel veel succes toewensen!

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

GEWELDIG DAMES!

Extra motivatie: ik ben inmiddels bijna 16 maanden gestopt EN een prachtige, gezonde zoon! Het kan hoor!

16. Pino200

Pino200 Lid

12 jan 2009
    65
    0
    0
    Uden
    Nou ik ben dan zo schuldig als wat, ik heb namelijk mijn hele zwangerschap gerookt. Wil toch wel even aangeven dat dit mij geen slechtere moeder maakt....
    En ik ga mezelf niet schoon praten of excuses zitten verzinnen, maar ik denk wel dat er veel meer vrouwen zijn die gerookt hebben, maar er geen woord over durven te zeggen. Bij mij in de zwangerschapsgym waren we met 9 vrouwen, waarvan er 4 de hele zwangerschap gerookt hebben en 2 dit niet tegen de verloskunige durfe te zeggen, vanwege de gemene reactie hierop. Nogmaals praat het niet goed, maar je bent ook niet direct een draak van een moeder omdat je de sigaretten niet kon laten staan, ik kan me namelijk nog wel ergere dingen bedenken.....

Het enige wat ik geleerd heb is dat afbouwen echt stress geeft, dan ben je alleen maar bezig met het idee om te gaan stoppen. En dan stop je dus niet, tenminste zo werkte dat bij mij, je gaat dan alleen rond in een cirkeltje, en elke keer rook je weer die allerlaatste sigaret.

Toen ik haar eenmaal in mijn armen had, was ik enorm gelukkig dat ze gezond was, aan mijn placenta was niks te zien, maar pas toen ik haar zag besefte ik me wat er had kunnen gebeuren. Maar dat was wel te laat.

Wil wel alle mama`s aan het stoppen zijn heel veel succes wensen, ik had de ballen er niet voor, en ik hoop jullie wel!

Liefs

17. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    @ Pino, ik vind het persoonlijk heel knap dat je dit gewoon toegeeft hier. Ik denk dat je gelijk hebt dat vele moeders die wel gerookt hebben tijdens de zw./of nog roken het niet meer durven toe te geven omdat ze zo hard veroordeeld kunnen worden. En natuurlijk weet je zelf ook wel alle redenen waarom het niet goed is, maar feit blijft wel dat de verslaving voor de een moeilijker is dan voor de ander om er van af te komen. Ik heb zelfs gelezen ergens dat sommige mensen genetisch verslaafder zijn dan anderen, vandaar dat het 50% van de stoppers 'vanzelf' goed af gaat en 50% van de stoppers totaal niet vanzelf.
    Het is mij ook nog niet gelukt om helemaal te stoppen, en eerlijk gezegd voel ik me er vreselijk onder. Ik voel me schuldig en praat het niet (meer) goed voor mezelf. Ik denk dat ik gewoon veel verslaafder ben dan ik dacht. Ik ben wel geminderd, maar ja, dat is nog steeds niet gestopt. :( Ik heb al vanalles geprobeerd, zelfs hypnose therapie, maar ook dat hielp me niet. Terwijl ik toch van mezelf durf te zeggen dat ik een sterke persoonlijkheid heb en ook zelfdiscipline. En toch lukt het me nog niet om dit te verslaan. Ik voel me daar behoorlijk gefrustreerd over! Ik denk ook dat (aanstaande) moeders die hier komen die het niet lukt om te stoppen, bijna niet meer durven te schrijven er over omdat ze bang zijn voor de oordelen, de adviezen (je weet toch dit en dat, terwijl je dat zelf ook al lang weet).
    Misschien is het zelfs wel zo moeilijk om te stoppen vanwege het volgende (dit is ook een theorie van Allan Carr trouwens): als je je gestresst voelt, wil je roken. Omdat je weet dat je eigenlijk zou moeten stoppen, voel je je gestresster. Reactie: Nog meer drang om te roken. En omdat je dan rookt voel je je nóg schuldiger -> gestresster en heb je nog meer behoefte aan een sigaret. Allemaal psychisch, allemaal tussen de oren, maar zo werkt het volgens mij wel.
    Maar goed, mijn volgende stap om toch te gaan stoppen wordt het boek van Allan Carr nog maar eens helemaal doorlezen.
    Waarom? Omdat dat het enige is waar door ik ooit vijf maanden met gestopt ben geweest. Dat boek motiveerde me heel erg om gewoon niet meer te roken zonder het heel erg te vinden. Dus dat ga ik nu nog eens lezen en ik HOOP heel vurig dat het me nu weer zal motiveren.

Maar nogmaals, Pino, ik vind het knap dat je dat hier zo eerlijk toegeeft, want je bent vast en zeker niet de enige die het niet gelukt is, alleen misschien wel de enige die het zo durft toe te geven ;) ik veroordeel je in elk geval zeker niet.

Liefs
    mamatoB

18. Marije1980

Marije1980 Fanatiek lid

14 mrt 2007
    3.785
    15
    38
    Twente
    Nou Pino, van mij zul je ook geen veroordeling te horen krijgen. Ik weet zelf hoe moeilijk het is. Het verbaast me nog steeds dat het me toch gelukt is. Maar ook niet direct hoor, pas met 7 weken zwangerschap en pas vlak voor de 1e echo. En heel vaak gaat het ook goed, met doorroken. Heb het pas nog gezien bij m'n schoonzusje. Zij kon er ook niet van afblijven, maar hun zoontje is wel gezond. Wel een beetje klein (46 cm), maar dat is alles.

Ik weet nu al (dat hou ik mezelf steeds voor) dat ik in oktober weer ga beginnen. Ach ja, zo hou ik mezelf nog een beetje voor de gek, want ik hoop uiteraard dat ik er tegen die tijd geen zin meer in heb.

Mamatob, heb je het boekje van Jan Geurtz, de Opluchting, wel eens gelezen? Die is nog beter dan die van Allen Carr. En niet zo Amerikaans... ;)

19. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    @ Marije: dankjewel voor de tip! dat boek daar had ik ook al eens van gehoord, maar wist niet meer hoe het heette! Ik heb hem gelijk besteld op bol.com. Als het goed is heb ik hem dinsdag binnen, en ik ben een redelijk snelle lezer dus zal het woensdag of donderdag uit hebben :) Fingers crossed, ik hoop echt dat dit boek me weer de juiste denkwijze kan geven om te stoppen zonder het erg te vinden!

20. faye24

faye24 Bekend lid

5 jan 2009
    781
    0
    0
    Hoi meiden.Kom hier ook eens even langs.Ben nu een kleine 2 weken gestopt.Vanaf het moment dat zwanger op de clearblue zag staan.Ik rookte 1,5 pakje per dag en heb verschillende stoppogingen achter de rug,faalde altijd.maar heel gek het gaat nu zoveel gemakkelijker.Ik ga `sochtens lekker een eind lopen met de honden(eerst maar een klein stukje omdat ik weer moest roken) doet me goed.Verder heb ik al het rookgeld in een potje gedaan(is nu mijn babypotje)Dat stimuleert zo daar kan ik straks lekker alles nieuw van kopen...Joehoe..Ik ben zo ontzettend trots op mezelf.Roken is voor mij mijn vriend,mijn rust,mijn ontspanning,mijn lekkernij.Maar nu heb ik gekozen voor dit kleine ukje en daar zit hij/zij niet op te wachten.Het is moeilijk maar ik ben zo`n stresskip dat als ik zou roken dat nog veel moeilijker zou zijn.Binnenkort de 1e echo,heb nu al zenuwen of alles wel goed is.Ik weet hoe ik me zou voelen als ik nog zou roken..dat is beroerder dan nu.Maar met de feestdagen sta ik weer lekker buiten met een peukje en een wijntje.Alle meiden proficat jullie zijn kanjers we houden allemaal vol voor de kleine

Deel Deze Pagina