Fulltime school of niet??

Discussie in 'De lounge' gestart door Pluisjee, 11 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    Hè meiden ,

Ik zit in een dubio , ik wil graag van werk veranderen. Ik zou heel graag verpleegkundige willen worden.
    Ik wil gewoon niet over 10 jaar denken had ik maar.

Zou even kort uitleggen :
    Toen ik 17 was is mijn vader overleden en moest ik full time gaan werken.eerst heb ik in een schoenenwinkel gewerkt en heb ook me mbo 3 diploma hier voor. Op dit moment Ik werk op een auto bedrijf op kantoor maar heb geen papieren.

Ondertussen ben ik nu net 1 week 21 jaar , heb een vriend van 36 die gewoon werk heb en verdiend.
    Ik zit al een tijd te denken want ik wil niet blijven hangen en eindigen zoals mijn moeder ( wil hier niemand mee kwetsen) in een supermarkt of winkel.
    Ik zal ook eerlijk zeggen ik ben niet van plan als ik me diploma heb om 40 uur te gaan werken , maar wil wel graag 16-24 uur blijven werken.

Nou kan ik in augustus beginnen met de opleiding verpleegkundige. Alleen dit ga ik dan bol doen omdat ik al 1 jaar lang bezig ben voor een bbl plek en dit niet haalbaar is. Ik krijg dan studie financieren en een lening van net geen 750 euro per maand.
    Nu verdien ik 700 per maand even voor het verschil. En ja ik weet dat ik dit terug moet betalen.

Alleen wij hebben ook een grote kinderwens. We lopen nu ook bij de fertiliteit arts en ik kan dus elk moment zwanger raken. Maar het kan ook nog 3 jaar duren.
    Ook heb ik de zorg voor me stiefdochter meerdere dagen in de week.
    Ik heb een gesprek met school gehad en ik krijg eventueel zwangerschapsverlof van een half jaar. Ik heb 4 dagen school , 3 halve dagen en 1 hele dag. Als ik stage moet lopen moet ik 2 of 3 net wat je wilt en dan 1 of 2 dagen school.

Zijn er meiden die full time naar school gaan (of gingen) en hoe beviel dit?!
    Ik vind het ook een beetje "eng" .

2. eline20

eline20 Niet meer actief

Ik volg een bol opleiding. Ook tijdens mijn zwangerschap.

Dit was prima te doen alleen had ik al vroegtijdig weeen waardoor ik het jaar niet kon afmaken.

Nu ons zoontje er is vind ik het prima te doen. Ik loop nu stage en soms vind ik wel dat ik ons zoontje maar weinig zie. Maar ik weet waarvoor ik het doe en hoef dat gelukkig niet een heel jaar lang.

3. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    Meis, als dit is wat je echt wilt; ga er voor! Dit is je kans!

En mocht het om wat voor reden niets worden; je kunt beter spijt hebben van dingen die je wel hebt gedaan, dan van de dingen die je niet hebt gedaan!;)

Succes met het nemen van een beslissing!

4. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    @ Eline

Leuk dat je ook nog op school zit! Ik wil dus ook heel graag terug naar school zodat ik over een paar jaar beter kan verdienen. Ik verwacht niet maar stel dat ik alleen kom te staan , met of zonder kinderen wil ik toch beter verdienen als wat ik nu doe zeg maar. Ik werk nu ook maar 24 uur.
    Hoe zijn jou schoon tijden ? En moest je snel stage lopen ? Kon je makkelijk een plek vinden.

Ik ben al een jaar in de zorg aan kijken , meerdere sollicitatie brieven gestuurd maar ze zaten elke keer vol.
    Nu kijk ik al in mijn buurt maar alles zit tot 2014 vol of tot eind 2013.
    Vandaar dat ik bol wil doen , omdat een stage sneller te vinden is over het algemeen.

@penk
    Dankjewel !! Dit is echt wat ik wil al een tijd maar naar school gaan hield me tegen. Nu ben ik daar overheen gestapt want als ik wat wil bereiken moet ik naar school!!
    En idd ik heb liever spijt van iets wat ik gedaan heb als iets wat ik niet gedaan heb.
    Daarom zei ik al ik wil niet over 10 jaar zeggen had ik maar....
    Nu ben ik nog jong , nu kan het nog. Over 3 jaar doe ik het niet meer.
    En aangezien ik aangenomen ben op de opleiding ( Teminsten als ik echt ga doen ) is dit me kans.

5. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    Hej

Ik ga ook in september beginnen met een opleiding (kraamzorg). Wil ook BBL proberen, maar ja als die vol zitten dan ga ik ook BOL doen.. Ben ook nog jong, en over 10 jaar zie ik mezelf dat niet meer doen denk ik. Wil ook niet nog 10 jaar mijn huidige werk blijven doen haha

Aangezien je echt niet weet wanneer je zwanger zult zijn is het miss wel een goed idee om gewoon te gaan beginnen met de opleiding! Als je dan zwanger bent dan is er vast wel wat te regelen :D

6. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    ik doe een Bol opleiding (V-IG) en ben alleenstaande moeder. Ik kan het allemaal goed combineren met mijn ouders als oppas en 1 middag BSO. als mijn zoon op school zit zit ik met mijn schoolwerk. Ik loop 2 dagen stage per week en 1 dag school, en heel veel huiswerk en stage verslagen typen... dus fulltime bezig. Maar ik vind het werk geweldig, en ben blij dat ik mijn hart gevolgd heb... Financieel natuurlijk minder maar ik red me er mee :) een klasgenote is zwanger geraakt tijdens de opleiding en heeft een time-out gekregen van school, zij gaat na haar verlof weer verder met leren en kon stage lopen tot ver in haar zwangerschap. Ik zou er voor gaan meid! volg je hart :)

7. Bri

Bri Niet meer actief

Op jouw leeftijd zou ik zéker kiezen voor een fulltime opleiding. Dan moet die kinderwens desnoods maar wachten. Dat is vast niet leuk, maar zolang er geen medische reden is die zegt dat je over 5 jaar minder kans op zwangerschap dan nu (overgang op je 22e of zo), zou ik toch echt eerst zorgen voor een goed opleidingsniveau.

Mijn leven kent een overeenkomst en veel verschillen met het jouwe. Ik was ook 17 toen mijn vader doodging, maar ik kon gewoon mijn school afmaken en daarna fulltime studeren. Ik ben vervolgens fulltime gaan werken, mijn huidige partner tegengekomen, jaren later (op mijn 35e) gingen we voor ons eerste kind. Toen werkte ik 4 dagen per week (maar wel heel lange dagen, met regelmatig ook 's avonds en in het weekend wat overwerken). Ik vond dat goed te doen. Met 2 kleintjes valt het me zwaarder om alles te combineren en ben ik 24 uur per week gaan werken.

Natuurlijk moet jij niet tot je 35e gaan wachten, maar vanwaar je haast nu? Je 'moet' nog zolang, dus maak ook iets van je opleiding en werk.

8. A2CA

A2CA Niet meer actief

Ik volg sinds vorige week ook een bol opleiding. Helpende zorg/welzijn. Ik doe dit in 1 jaartje omdat ik het al eens heb gedaan maar niet heb afgemaakt.
    Ik vind het wel pittig vooral de stage week dan zie ik mijn dochter maar 1 uurtje per dag. Maar ik weet waar ik het voor doe.
    Ik doe 1 week school en dan 1 week stage. Om en om dus, en de week van de stage is woensdag terugkomdag op school. Mijn tijden zijn als volgt;

schoolweek
    ma 8.40-16.05 di vrij woe 8.40-17.00 do 09.25-15.20 vrij 08.40-12.45

Stageweek
    ma 08.00-17.30 di 08.00-17.30 woe school 08.40-17.00 do 08.00-17.30 vrij 08.40-17.30

Het is echt pittig maar in december heb ik mijn diploma, daarna wil ik nog verder met Vig bol of bbl maakt me niet uit. Het voordeel is dat ik schoolvakanties heb 12 weken per jaar.

9. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik heb de HBO-V gedaan en dat was prima te doen met een kind (bevallen en 6wk later maakte ik weer een tentamen, eigen keus hoor) Heb in 1 jaar mijn propedeuse gehaald. Nog een kind gekregen maar toen helaas chronisch ziek geworden. Daarna geswitched naar een lerarenopleiding fulltime, goed te doen maar ik had wel goede opvang, dat is wel belangrijk.
    Als je samenwoont zou ik niet zomaar die lening aangaan.

10. eline20

eline20 Niet meer actief

Mijn schooltijden zijn nu wel relaxt. Ma: 08:30 tot 11:45 DI: van 08:30 tot 13:45 woe: van 08:30 tot 15:30 en do en vrij stage van 09:30 tot 17:30

Meestal als je begint is de eerste stage pas de laatste periode vanaf april. Nu begon ik in jan. en vond binnen een week een plek maar ik volg een secretaresse opleiding en daar is redelijk veel werk in te vinden.

11. Pluisjee

Pluisjee Fanatiek lid

15 mrt 2012
    4.592
    20
    38
    Vrouw
    Noord Holland
    He meiden ,

Dankjewel dit ''duwtje'''had ik echt even nodig.
    Ik krijg er steeds meer zin in !!

@ Bri
    Ik snap jou reactie over mijn kinderwens , maar ik ben momenteel al 15 maanden bezig om zwanger te raken. Alleen zijn ze er achter gekomen dat ik geen eisprong heb dus vanaf oktober in de mmm.
    Mijn moeder heeft er 10 jaar over gedaan om 2 kinderen te krijgen , met precies de zelfde klachten als mij en dit beangstigd mijn wel. Ik kan en wil nu niet mijn grootste droom laten varen.
    Het kan namelijk ook heel goed dat ik pas over 1 , 2, 3 of 8 jaar zwanger raak bij wijze van spreken.
    Daar komt ook bij dat mijn vriend al veel langer kinderen met mij wilden omdat hij 15 jaar ouder als mij is en al een dochter heeft.
    Hij wil absoluut na zijn 40ste geen vader meer worden. En ergens snap ik dit wel. Hij heeft zelf een ''oudere'' vader.
    Als we nog echt in het traject zitten , en hij zou 40 zijn is er niks aan te doen maar hij wil er niet bewust voor kiezen om pas op zijn 39e aan kinderen te gaan beginnen.

Ik moest dus op mijn 17de wel stoppen met school en gaan werken want ik was ''dakloos''. Anders was ik toen door gana leren.

in maart is er open dag en dan ga ik er heen en me inschrijven.

Even volgend vraagje , hoe gaat het met een eventuele zwangerschap tijdens de opleiding ? Ik bedoel met stufi etc.
    Loopt dit door , wordt dit stopgezet ? Krijg je via een andere instantie zwangerschapsverlof etc ?

Ik kan niet wachten om te beginnen heb er zo veel zin in.

12. Bri

Bri Niet meer actief

Voor zover ik weet bestaat er geen zwangerschapsverlof voor scholieren en studenten. Dat is echt slecht geregeld. Per opleidingsinstituut hebben ze voorzieningen, de ene betere dan de andere. Kwestie van bespreken met een studentenbegeleider als het zover is. En ik denk dat je je inschrijving en stufi tijdelijk kunt stopzetten.

Ik snap het ergens wel hoor van je 'haast', iedere situatie is ook anders. Ik zeg ook niet dat je het niet moet doen, wel dat je er heel goed over na moet denken - maar dat doe je vast ook. Ik had mezelf ook heilig voorgenomen een jongere moeder te zijn dan mijn moeder was, maar dat is niet helemaal gelukt. Gelukkig zijn de tijden heel anders; ik was vroeger een buitenbeentje met mijn oude ouders, tegenwoordig kijkt niemand daarvan op. En ik durf wel te stellen dat mijn vriend en ik allebei veel fitter zijn dan mijn ouders op deze leeftijd waren.
    Maar goed, je vriend heeft natuurlijk zijn eigen redenen om niet te laat nog vader te willen worden.

Misschien geeft het je hoop: jij bent je moeder niet, dus zelfs al zou je de zelfde aandoening hebben, dan zijn je kansen nu veel beter om toch zwanger te raken. De medische ontwikkelingen hebben niet stil gestaan.

Ik wens je veel geluk!

Deel Deze Pagina