nog in MMM maar al op de wachtlijst voor VIA

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Jo1978, 28 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjah

marjah Fanatiek lid

12 sep 2009
    4.275
    1
    0
    bejaardestokkiesland
    Tja, we hebben afgelopen week onze laatste IVF afgesloten. Ik heb wat gemokt, maar echt verdrietig was ik niet. Het zat er al een tijdje aan te komen.
    Verder is het lekker druk bij me, maar daarover later meer.

kus, Marjah

2. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
  3. Lien1979

Lien1979 Actief lid

28 apr 2010
    450
    0
    0
    @Nicoletta, bedankt voor de tip! Ik ga het zeker bekijken.

4. Lien1979

Lien1979 Actief lid

28 apr 2010
    450
    0
    0
    @ Nicoletta, ik ben even gaan zoeken in de televisiegids en op internet, maar ik kan nergens vinden welke documentaire jij bedoelt. Kun je er iets meer over zeggen, bijv. hoe het programma heet en op welke zender het komt?

5. Nicoletta

Nicoletta Fanatiek lid

11 jan 2008
    1.520
    0
    0
    Lien ik had een linkje naar geen adoptie maar pleegzorg geplaatst :D. Hier staat een hele introductie :D.

Maar nu ook hier! Aanstaande maandag om 22.30 uur bij de EO de herhaling van onderstaand tv programma.

't Zal je maar gebeuren - Beschadigde engelen

Beschadigde engelen

dinsdag 15 mei 2007 om 22:52

Wim Plak is een twintiger die in een begeleid-wonenhuis zit van Philadelphia. Door het alcoholgebruik van zijn moeder in de zwangerschap heeft hij een permanente hersenbeschadiging. Wim zal waarschijnlijk nooit zelfstandig kunnen wonen. Verder is het voor hem ook moeilijk om in een ‘normaal’ bedrijf te werken. Daarom gaat hij dagelijks naar de sociale werkvoorziening. Hij heeft veel structuur en duidelijkheid nodig van mensen uit zijn omgeving.
    Dat de gevolgen van alcoholgebruik zo groot kunnen zijn, is in Nederland maar zeer beperkt bekend. Al drinkt een moeder tijdens de zwangerschap maar enkele glaasjes, dan kan dit toch flinke gevolgen hebben voor de baby. Hoe meer je drinkt des te ernstiger de schade.
    Naast permanente hersenbeschadiging kan alcohol bij een baby ook voor een heel aantal uiterlijke afwijkingen zorgen die zichtbaar worden naarmate het kind ouder wordt. Men schat dat er op dit moment zo'n 30.000 mensen in Nederland lijden aan het Feutale alcohol Syndroom (FAS).
    Tijdens de zwangerschap brengt alcohol permanente schade toe aan de voorkant van het brein van het groeiende kind. Dit kan leiden tot leerproblemen zoals het slecht verwerken van informatie, slechte beoordeling van situaties, weinig emotionele controle en een gebrek om seksuele impulsen te controleren. Kinderen die kampen met deze problemen, lijden aan het Feutale Alcohol Effect (FAE). In Nederland zijn dat zo'n 160.000 mensen.
    Sommige mensen met FAE hebben ook uiterlijke kenmerken. Zo zijn de meeste kinderen minder groot dan gemiddeld en hebben ze een kleinere hoofdomtrek. De meest voorkomende afwijkingen aan het gezicht zijn de ogen die ver uit elkaar staan, een smalle bovenlip en een omhoogstaande platte neus. Verder zie je vaak een afgeplat gezicht, zitten de oren laag en is de kin klein. Deze mensen hebben het Feutale Alcohol Syndroom (FAS).
    Veel van deze uiterlijke kenmerken worden minder zichtbaar naarmate het kind ouder wordt.
    „We wisten dat de moeder van Steffan dronk. Hij moest afkicken toen hij bij ons kwam wonen”, zegt pleegmoeder Martha Krijgsheld. “Hij zweette enorm, overstrekte zich voortdurend en kon bijna niet huilen. De eerste zes maanden waren erg zwaar, maar ik dacht: we moeten er doorheen, daarna wordt het beter.” Een ouder broertje, Bert, woonde al bij haar. „Hij was twee toen hij kwam en ik te horen kreeg dat hij FAS had, maar omdat verder niemand me kon uitleggen wat dat was, kon ik er niets mee.” In het begin bloeide hij enorm op, maar dat stokte na een half jaar. „Hij begon zich vreemd te gedragen, kon heel agressief worden en was steeds moeilijker te bereiken.”
    „Hij gooide al zijn speelgoed in de sloot, liep depressief rond en het allermoeilijkste was dat hij zijn broertje in boosheid onder water duwde... als ik niet had ingegrepen....”, zucht Martha. “Na veel overleg hebben we besloten dat het het beste voor Bert was als hij uit huis geplaatst zou worden.” Bert woont nu in een instelling, in een omgeving met weinig prikkels, waar mensen niet te dicht bij hem komen. „Hij heeft afstand nodig.” Met Steffan gaat het veel beter. Ondanks zijn angsten en een lichte verstandelijke handicap”, aldus Martha.
    Het is niet zo dat alcohol óf FAS veroorzaakt óf niks. Er is een hele reeks minder vergaande aandoeningen die nog wel degelijk samenhangen met het gebruik van alcohol. En ook een alcoholiste kan een gezond kind krijgen.
    Maar soms kan ook een enkele uitspatting dramatische gevolgen hebben. De Gezondheidsraad zei in 2005 al: “Er is geen enkele veilige hoeveelheid aan te geven die je zonder risico voor de baby kunt drinken. Dus drink niets als je zwanger bent of wilt worden.”
    Martha Krijgsheld heeft de verwachtingen voor haar kinderen sterk moeten bijstellen. “Sociaal, emotioneel en cognitief hebben ze een achterstand. Ze hebben veel zorg en ondersteuning nodig. “Opgroeien in een stabiel, liefdevol gezin met veel structuur en heldere regels helpt, zo blijkt uit onderzoek. Maar zelfs dat is niet altijd genoeg.”

6. Lien1979

Lien1979 Actief lid

28 apr 2010
    450
    0
    0
    @Nicoletta, ah, nu zie ik het, die uitzending kende ik al :) We hebben hem toevallig onlangs zitten kijken, er staat namelijk een linkje op de site van de fasstichting. Via internet is deze op elk gewenst moment terug te kijken ;)

Ik vond het overigens wel een indrukwekkende documentaire! Voor degenen die FAS overwegen, lijkt het me wel een aanrader.

Wat ik alleen nog niet begrijp, is dat het lijkt alsof het programma weer op televisie gaat komen, maar dat ik dat in de televisiegids nergens kan terugvinden...

7. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Nicoletta bedankt voor de tip, ik ga m zeker kijken!

8. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Hoi hoi

Kom weer even binnenwippen;)
    We hebben de cursus afgerond en zijn na de laatste cursus gezellig wat wezen eten met de groep.
    Toch apart dat je je meteen zo verbonden voelt met eigenlijke vreemde mensen.
    Over een half jaar hebben we weer een afspraak:)
    We willen proberen om elkaar zoveel mogelijk te volgen op onze weg naar een kindje.
    We hebben ook al een brief gehad dat onze gegevens zijn doorgestuurd naar de raad van kinderbescherming.
    Hier dus alles goed.
    En hoplijk met jullie ook.

Veel liefs Draga

9. Hallo allemaal,
    Ik (wij) ben me aan het orienteren op zowel pleegzorg als adoptie. Wat ik bijna overal lees is dat het adopteren van een gezond, jong kindje vrij lastig is en dat het vooral special needs kindjes zijn die nog "aangeboden" worden als adoptiekindje. Wat zijn jullie ervaringen daarin?

10. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    drentse land

Het begrip special needs is heel breed.
    Verder zou ik de via aanbevelen want wij hebben er veel aan gehad en zijn nog positiever tegen aan gaan kijken.
    Wij gaan bewust voor adoptie en geen pleegzorg omdat ik dat niet aan zou kunnen als zo'n kindje weer vertrekt.
    Wij zijn net begonnen dus veel advies kan ik niet geven.

Ik wil jullie veel sterkte en succes wensen in jullie beslissing,
    Groetjes draga

11. Ja maar de VIA is toch vrij duur? Dat hoeft in principe niet erg te zijn, maar als we niet zouden beslissen voor adoptie, vind ik dat wel weer zonde van het geld...
    En special needs hoeft inderdaad niet erg te zijn, je hebt natuurlijk verschillende gradaties.
    Wat ik me eigenlijk afvroeg, wat zijn de kansen op adoptie en op welke termijn moet je dan denken qua aantal jaren?

12. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    drentse land

De via kost 900 euro.
    De wachtlijsten zijn ook afhankelijk van het land. Dus ja de exacte duur kun je niet met zekerheid zeggen.
    Toen wij ons inschreven voor de via kregen we 1jaar later een brief om te beginnen. Die hebben we uitgesteld wat 1x 1jaar mag omdat we een ivf behandeling wilden doen. Toen hebben we in september 2010 een nieuwe brief gekregen en hebben in Maart 2011 de via gedaan nu hebben ze ons verteld dat we in Julie bericht van de kinderbescherming kunnen krijgen. Als je goed " gekeurd" word Kan ongeveer 3a4 maanden duren. Dan gaat je dossier naar het land van jullie keuze en kan het wachten beginnen. En die tijd is niet vast te stellen.
    IK hoop dat ik het nu goed heb uitgelegd want er zijn hier dames die verder zijn. En dus uit eigen ervaring spreken. Ik ben nog maar een groentje in dit onderwerp.

13. Lien1979

Lien1979 Actief lid

28 apr 2010
    450
    0
    0
    Hoi allemaal, ook voor mij is het alweer een tijdje geleden dat ik me hier heb gemeld. Ook wij hebben de VIA (cursus) net afgerond en de brief ontvangen dat onze gegevens naar de Raad voor de Kinderbescherming zijn gestuurd. En ook wij vonden de VIA erg nuttig en interessant ! Het is die 900 euro echt wel waard, vonden wij. Want ook al zou je niet gaan adopteren, dan steek je er wel veel van op. De cursus helpt je echt om te bepalen of adoptie bij je past. Bij ons in de groep waren best veel stellen die hun mening hebben bijgesteld n.a.v. de cursus.

@Draga, weten jullie al bij welke vergunninghouder je wilt gaan inschrijven?

@ Lobi, ik raad je aan de website van stichting adoptievoorzieningen (www.adoptie.nl) eens goed door te spitten. Daar kun je de meeste relevante informatie wel op vinden, en in mijn ervaring kloppen hun schattingen vrij aardig. Er wordt gesteld dat de meeste adoptieprocedures tussen 3 en 5 jaar duren en ik denk dat dat voor de meeste stellen wel klopt. Het hangt inderdaad af van welk land je kiest, zoals Draga al zei, maar ook van je eigen eisen. Als je inderdaad voor een jong, gezond babietje wil gaan, kun je lang wachten. Ik weet ook niet of dat op dit moment nog echt realistisch is. Als je voor adoptie kiest, moet je er rekening mee houden dat je kindje al wat ouder zal zijn (vanaf 1 jaar), en dat uit veel landen alleen nog kindjes met een special need komen. Ook moet je rekening houden met hoge kosten (denk aan minimaal 15 tot 20 duizend euro). In ons geval heeft het wachten op de VIA één jaar geduurd. Ik heb gehoord dat het op het moment niet zo erg druk is met aanmeldingen, dus het kan zijn dat je zelfs al sneller aan de beurt zult zijn.
    Hoe je kansen zijn dat het uiteindelijk gaat lukken, is per situatie verschillend. Factoren als je leeftijd, gehuwd of niet, medisch verleden etc. bepalen hoe groot je kansen zijn (aangezien landen eisen stellen aan aankomende adoptieouders).

14. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    drentse land
    @ Lien: We gaan voor Kind en Toekomst.
    Onze plannen zijn deelbemiddeling voor Servie. Daar hebben we ook een vergunninghouder voor nodig om te checken dat alles wel legaal gaat. Mocht dit om een of andere reden niet lukken gaan we voor Polen.
    En jullie zijn jullie er al uit?

15. Lien1979

Lien1979 Actief lid

28 apr 2010
    450
    0
    0
    @Draga, wij gaan waarschijnlijk voor St. Afrika, Kenya !
    Spannend lijkt me om via deelbemiddeling te gaan adopteren. Hebben jullie de eerste adoptie-contacten in Servie al gelegd?
    Hebben jullie ook al nagedacht over FAS, want daar moet je voor open staan en toestemming voor hebben als je voor Polen kiest.

16. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    drentse land

Ja deelbemiddeling is ook spannend. En we hebben nog geen contacten gelegd. Mijn moet moet eerst zijn servische paspoort opnieuw aanvragen in Den Haag. Want zo krijgen we eerder toestemming want Servie werkt liever met adoptie-ouders van servische komaf. We hebben ons ook verdiept in het fas syndroom en we hebben daar geen problemen mee.
    Wat leuk dat jullie voor Kenya gaan. Zijn daar lange wachtlijst?
    En over Servie: sinds kort hebben we contact met familie uit Servie. En die willen ook een hoop contacten voor ons gaan leggen. Zoals een arts en een advocaat en natuurlijk de kindertehuizen. Toevallig heeft mijn schoonzusje haar vriend een nichtje die heeft gewerkt in het adoptiehuis in Servie. Die leert voor arts en wil ons wel in contact brengen.

Groetjes Draga

17. Lien1979

Lien1979 Actief lid

28 apr 2010
    450
    0
    0
    @Draga, de wachtlijst voor Kenya valt mee, hoewel de wachttijd tot intake de laatste tijd wel behoorlijk is opgelopen. Vanaf dat we de BT hebben zou het ongeveer een jaar duren tot de intake. Daarna nog een half jaar ongeveer tot voorstel, is de schatting.

18. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Hey dames!
    Leuk om te lezen dat sommige dames net een stapje verder zijn. Daar kan ik straks nog wel wat aan hebben. Maandag beginnen we voor de eerste VIA. Ik ben heel benieuwd; we hebben er zin in! Hoop dat we net zo'n gezellige groep hebben als Draga vertelde. Leuk om met mensen een band op te bouwen; daar kan je straks nog wel wat aan hebben!
    Xxx Hypo

19. Hypo, jullie zijn dan weer een hele stap verder dan wij zijn. (We zijn echt nog in een orienterende fase). Hoe lang heeft het bij jou geduurd totdat jullie met de VIA konden beginnen?
    Ik zou het leuk en interessant vinden als je je ervaringen hier komt vertellen!!

20. Lien1979

Lien1979 Actief lid

28 apr 2010
    450
    0
    0
    @Hypo, alvast veel plezier bij de VIA!

Deel Deze Pagina