Hypo bij jouw gaat het ook snel nu he, hopelijk mogen jullie snel op intake. Hebben jullie ook al een definitieve special needs lijst waar je voor open staat? En wat was jullie leeftijdsgrens ook al weer? Ik houd jullie op de hoogte! Gr Herma
We hebben het er al heel veel over gehad en weten het wel zo'n beetje wat we wel/niet denken te kunnen, maar een precieze lijst hebben we nog niet gemaakt. Elke vgh werkt volgens mij ook weer met een andere lijst, dus dat is nog even afwachten. We staan iig open voor zowel operabele als niet-operabele aandoeningen (hartafwijking, schisis, missende handje, gehoorproblemen, zichtproblemen) maar bv ook medisch risico zoals Hep B. Daarvoor hebben we ook speciale toestemming in ons gezinsrapport staan. Maar de precieze lijst komt nog wel. We hebben toestemming voor een kindje t/m 4 jaar, maar we zullen bij de vgh waarschijnlijk opgeven tot 30 maanden (bij voorstel). En jullie??
Wij hebben toestemming voor een kindje tot 2 jaar. Dat hebben we zelf zo aangegeven dat we dat graag wilden. Nu bijna een jaar later twijfelen we een beetje of we die leeftijdsgrens niet te strak hebben opgegeven. Ook omdat we nu meer ervaring hebben met oudere kindjes en onze mening/wens van een zo jong mogelijk kindje een beetje hebben bijgesteld. We gaan het hierover hebben met onze vergunninghouder of we dit nog kunnen bijstellen. Of dat het door de raad van kinderbescherming nog aangepast kan worden. We twijfelden toen met de raadsgesprekken al heel erg en hadden ook toestemming gekregen voor een kindje tot 3 jaar. In ons rapport staat dat wij toestemming hebben en open staan om een kindje met een lichamelijke beperking te adopteren ( operabel, niet operabel,zintuigelijk,motorisch en cosmetisch). Maar niet met een geestelijke beperking. Ook voor een medisch risico staan wij niet voor open en hebben ook geen toestemming hiervoor. We hebben een lijst gemaakt met gespecificeerde sn die je kunt onderverdelen in de cattegorien.We hebben de lijst van wereldkinderen van de site gebruikt. Over een paar sn zijn we nog bezig extra info over in te winnen. Zoals albinisme en ontbreken beentje. Ook staan wij open voor combinaties van sn. Succes met jullie zoektocht en orrientatie.
We hebben een positief advies gekregen Dus onze sinterklaas was helemaal goed het mooiste cadeau ooit Volgende keer schrijf ik meer en ga ik effe weer bijlezen hoe het met jullie is. Groetjes Draga
Wat fijn Draga, gefeliciteerd meis! En jij ook Hypo, joehoe, je hebt het BT gewoon binnen, ik kan mij zò goed voorstellen dat je er trots op bent en deze in wil lijsten Bij ons hebben verschillende leden van de VIA de brief voor de medische keuring al binnen, wij nog niet en daar baal ik van! Ik wil nu graag doorzetten. Ik lees jullie gradaties over SN, wij zijn daar nu samen ook uitvoerig over aan het nadenken. Ik vind het erg moeilijk, waar liggen je grenzen. Als ik jullie beiden zo lees vind ik dat jullie aangegeven hebben voor best veel open te staan, is jullie ervaring dat dit geldt voor de meeste aspirant adoptieouders? Wij staan ook zeker open voor SN, ik ga ook kijken naar de lijst voor wereldkinderen. Succes meiden!
Gefeliciteerd Draga! Amy, wat betreft SN kun je jezelf het beste helemaal niet vergelijken met andere stellen. Iedereen is anders, en je moet denk ik alleen uitgaan van wat bij jou/jullie past. Je moet voorkomen dat je straks een kindje krijgt voorgesteld met een SN waar jullie je niet prettig bij voelen. Wij hebben zelf als richtlijn aangehouden dat de SN's waar we voor openstaan voor ons beiden gevoelsmatig geen punt moeten zijn. Het moet eigenlijk zo zijn dat het je niet veel uitmaakt welk voorstel je krijgt binnen de door jullie aangegeven grenzen. Als het je wel uitmaakt en je denkt ' ik hoop maar dat het niet een kindje wordt met...' ben je waarschijnlijk over je eigen grens gegaan. En als jij je ongemakkelijk voelt of onzeker over een SN, dan voelt je kindje dat waarschijnlijk ook aan. Bij ons heeft die gedachte wel geholpen om onze grenzen helder te krijgen. Misschien hebben jullie daar ook wat aan? Wij vonden de bijeenkomst van Stichting Adoptievoorzieningen over SN ook erg verhelderend, dat is ook nog wel een tip!
Hai Lien, dankjewel voor je reactie! Ik ben onlangs wel naar de SN bijeenkomst in Woerden geweest, dat was wel heel verhelderend. Nu ik naar de site voor wereldkinderen kijk zie ik wel weer veel SN waar ik toch niet genoeg vanaf weet, het is ook zo breed! Ik vind het zo moeilijk om te zeggen waar onze grenzen liggen, maar, je hebt helemaal gelijk: ik doe het kindje geen recht toe als ik over grenzen heen ga en dat is het laatste wat ik wil. Ik lees veel landen die zeggen dat je open moet staan voor een kindje met HIV en hepatitus B. Wij staan zeker open voor een kindje met HIV, ik weet dat er vanuit de omgeving een stigma op rust maar ik denk dat manlief en ik dit samen heel goed aankunnen en op kunnen vangen. Hepapitus B daar weet ik weinig van en dit wil ik uit gaan zoeken, ik begreep dat dit erg besmettelijk kan zijn, dat lijkt mij best moeilijk. Hoe staan jullie daarin? Denkt de raad hierin ook met je mee? Dankjewel alvast meiden, fijn zo'n forum
Draga gefeliciteerd met jullie positeieve advies! Super cadeau! Amy, ik ben het ook eens met Lien. Je moet ect naar jullie 2 kijken wat je wilt en aankan. Wij hebben ook gekeken naar ons werk, hoeveel gaan we straks werken en is dat mogelijk, het vangnet om je heen.Medische faciliteieten in de buurt enz. De raad van kinderbescherming heeft het met ons wel gehad over hiv besmet kindje , we hadden haar advies hierin gevraagd hoe zij dat zag bij ons. Ik twijfede daar namelijk over . Ze heeft hier goed op doorgevraagd en zij en wij kwamen tot de conclussie dat het voor ons niet de juiste keus is. Ze had hier denk ik geen positief advies over gegeven. Er zijn ook speciale avonden in Woerden voor adoptie ouders die een kindje met hiv of hepatitis willen adopteren of nog orrienterende zijn. Schint ook heel informatief te zijn. Net als die andere bijeenkomst in Woerden over een kindj met special need. En niet iedereen in onze VIA groep heeft dezelfde lijst of even lang of kort. Wat wij een zware sn vinden ,vinden andere juist weer heel goed bij hen passen. En andersom. Succes!
Bij ons ook de conclusie dat zowel HIV als Hep. niet goed bij ons passen. HIV vooral vanwege het sociale stigma. Wij houden er erg van open te zijn naar onze omgeving, en in geval van HIV vinden wij dat op dit moment nog niet verantwoord om hierover open te zijn naar de omgeving. Je hebt dan in onze ogen teveel kans op buitensluiten, dat willen we ons kindje niet aandoen. En erover liegen/verzwijgen past gewoon niet bij ons. Bij Hep. geldt eigenlijk hetzelfde, maar daarbij zouden wij ook steeds in de angst leven dat ons kindje ziek zou kunnen worden, dat vinden wij persoonlijk ook erg lastig om mee om te gaan. Het besmettingsgevaar is volgens mij wel goed mee te leven, tegen Hep. bestaan namelijk vaccinaties. En HIV is sowieso niet zo heel besmettelijk. Anderzijds, als bovenstaande allemaal geen bezwaar voor jullie is, zou je een kindje er wel echt enorm mee helpen!
hoi meiden, fijn dat jullie procedures zo voorspoedig verlopen, heerlijk zo'n BT onder de kerstboom toch! denk er wel aan dat je hem niet inlijst want het origineel moet straks in je dossier bij de vergunninghouder de keuze voor welke SN dan ook is heel persoonlijk, de Raad denkt in die zin (bij ons al thans) niet echt mee maar vraagt er wel sterk op door, zeker het HIV/Hep gedeelte omdat hier vooral de sociale stigma's erg groot zijn en hoe ga je daar mee om, vertel je het wel/niet, wie vertel je het en wie niet, er is namelijk gaan meldingsplicht voor hiv dus beslis jij als ouder zijnde voor je kind of er wel/niet iets verteld wordt. het advies van onze raadsmedewerkster was dan ook bij twijfel (van 1 van beide) NIET doen en daar hebben we ons aan gehouden. wij staan open voor de niet operabele SN's en de medisch risico SN's (vroeggeboorte, dysmatuur en dus ook HIV). Hepatitis hebben we niet omdat dit inderdaad veel besmettelijker is en we natuurlijk dadelijk nog twee kinderen hebben rondlopen. voor meer info over HIV hebben we een aantal gesprekken in het ziekenhuis met de HIV verpleegkundige gehad en dat kan ik jullie erg aanraden. zij gaf trouwens aan dat het stigma rond hiv vele malen hoger is dan bij hepatitis terwijl hepatitis dus veel overdraagbaarder en veel risicovoller is dan bij hiv. veel succes met jullie afwegingen
Dankjewel meiden, voor jullie reactie en jullie openheid! Ik denk dat we ons echt heel goed moeten gaan verdiepen in wat alles inhoudt, wat de gevolgen zijn voor het kind en de ouder. Ik vind het bijzonder opvallend hoe de SN inderdaad kan verschillen per stel: op de 1 of andere naieve manier heb ik het idee dat iedereen er hetzelfde over denkt maar natuurlijk weet ik stiekem ook heel goed dat dit niet het geval is Het is alleen maar fijn dat er op deze manier de optimale match gemaakt kan worden zodat het kindje bij het beste gezin komt. Thanxs!
Hoi hoi, We hebben vandaag de intake gehad bij K&T. Het was een verhelderend gesprek en positief. We mogen eindelijk weer wat doen en hebben alle formulieren mee gekregen. Het duurde toch zo'n 2,5 uur. Over de procedure, wat er gebeurt in China en de achtergrond van de kinderen. En we hebben onze sn lijst doorgenomen en de leeftijd. Gelukkig mogen we de leeftijd iets omhoog doen een paar maanden, dat het niet zo strak op 24 maanden staat. Helaas kon ze geen verwachting tot voorstel geven. Kan binnen een maand maar kan ook een jaar duren. Vanaf maart mogen we op de sf list kindjes reageren. Maar ze doen ook nog voorstellen via de shared list om zelf te matchen al wordt dat wel steeds minder. Het merendeel van de kindjes komt op de special focus lijst via internet waar je zelf op moet reageren. Groetjes Herma
Wauw Herma!!! wat goed zeg Kun je mij het verschil tussen die lijsten uitleggen? ik snap het nl nog niet helemaal?
Thanx dames! Je hebt de shared list , daar moet K& T iedere maand op een bepaald tijdstip achter internet zitten om deze kindjes te koppelen aan wachtende ouders . Dit zijn ook allemaal sn kndjes. De wachtende ouders hebben allemaal een sn lijst opgegeven en K&T kijkt dan wie er te matchen valt. Er staan echter ook een heleboel kinderen op die niet direct te matchen zijn via deze lijst aan wachtende ouders .Of het kindje heeft een combinatie van special needs. Dan halen zij het kindje toch van die list en plaatsen het op een zogenaamde special focus list. Wachtende ouders kunne dan op de site van K& T met (een wachtwoord) deze lijst bekijken en reageren op zo'n kindje. Bij het kindje staat de sn en de leeftijd. OP die manier willen ze deze kindjes ook onder de aandacht brengen. Er komen steeds nieuwe kindjes bij en er staat bij als er ouders voor zijn gevonden. Je moet dan voor een kindje een motivatie brief schrijven. Ze matchen dus voornamelijk doormiddel van die laaste lijst, dat je als ouders zelf moet kijken op hun website. Op sommige kindjes reageren natuurlijk veel mensen, op sommige kindjes heel weinig. Ze kijken dan naar je gezinsrapport.Waar past het kindje het best. Ze kijken in het belang van het kind dus wachttijd is niet het eerste waar ze naar kijken. Als er 2 ouderparen even goed matchen dan gaat het kindje naar diegenen die het langst wachten.
Herma; weer een stap verder; wat fijn! Mogen jullie nu ook de papieren gaan klaarmaken voor China? Er is nu een extra eis dat ze referentiebrieven willen van familie of vrienden. Heb je daar al wat over gehoord? Ik ben zo benieuwd wat daar in moet staan.... En ik ben ook benieuwd naar hoe je je vermogen moet aantonen. Hoe ziet dat formulier eruit? Hoop dat je me een beetje wijzer kan maken, vind het fijn om te weten wat we kunnen verwachten. Wij hebben een bevestiging dat ons rapport bij Meiling ligt. Alleen duurt t nog 8-10 weken voor een intake. Pff...das best lang he?! Daarna nog sn-intake en landenintake, dus dat duurt nog wel even.... Dat is wel het nadeel van Meiling, maar goed.....t voelt nog steeds wel goed dat we daarvoor gekozen hebben. Xxx Hypo