nog in MMM maar al op de wachtlijst voor VIA

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door Jo1978, 28 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Nijmegen
    Hoi Hypo, ja we mogen vanaf jan. de papieren voor China gaan klaarmaken daar doe je gemiddeld zo,n 2 maand over.

We hebben ook een formulier gekregen dat 3 mensen of stellen een aanbevelingsbrief moeten maken. in het Engels. Dat mag geen famillie zijn. Vrienden, collega's,werkgevers of buren. EEn a4tje is voldoende. Zij moeten verklaren dat wij een relatie hebben sinds.... en getrouwd zijn sinds.... Ze dienen onze persoonlijkheid te beschrijven, het karakter,bijzonderheden en verdiensten, waarom wij geschikt zijn om een kindje op te veodden. En of we actief zijn in het verenigingsleven. Ze moeten gedatrred en ondertekend zijn met copie paspport.

Over het eigen vermogen: Dat moet 80.000 dollar zijn. OP het formulier moet je inkomsten spaargeld en inboedel aangeven. Maar ook auto. En schulden, hypotheek. Waarde van je huis enz. Het staat duidelijk op het formulier hoe je het in moet vullen.

Groetjes Herma

2. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Jeetje... ook nog eens 3 aanbevelingsbrieven! Is dat alleen voor China, of geldt dit voor adoptie in het algemeen?
    Wij kunnen best 3 stellen vinden die bereid zijn om een brief voor ons te maken, daar ben ik van overtuigd. Maar wij zijn niet actief in het verenigingsleven. Nooit geweest ook, daar liggen onze interesses helemaal niet. Sasman is lid van een hardloopvereniging en eens per jaar gaan we met de hele club ergens eten, maar that's it.

3. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    Saskia, dat is een eis van China die aanbevelingsbrieven, het is ook nieuw sinds september. En een hardloopvereniging is ook een verenigingsleven. Wij doen ook niet veel in het verenigingsleven ben alleen lid van de sportschool en mn man dart al jaren. Maar het is geen must ofzo, ze gaan je er echt niet op afwijzen omdat je geen penningmeester van je club bent of vrijwiller van de tennisclub. Ik doe ook niks voor mn woonplaats ,zet me er niet voor in. Volgens mij komt dat punt niet zo nauw.

4. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ok, thanks voor de duidelijke info. Ik ben zelf ook alleen lid van de sportschool. Kom er alleen amper haha ;)

5. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    Haha Saskia me to! Goed voornemen voor 2012 , me meer in de sportschool laten zien.

6. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Ja, is mijn voornemen ook al ;)

7. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Herma; bedankt voor je antwoord(en)! Wat een gedoe met die brieven; jammer dat familie niet mag, want die willen graag wat bijdragen! En waarom staat dat van het verenigingsleven er in vredesnaam in?? beetje vaag. Maar goed; kunnen we nu alvast nadenken over wie we de brieven kunnen laten schrijven. Moeilijk hoor, vooral omdat het in het engels moet. Desnoods vertalen we het zelf. Dat van het vermogen vind ik ook wel lastig hoor. Want we hebben net een half jaar een nieuwe hypotheek en de huizenmarkt is redelijk ingestort, dus of hij even veel waard is als de hypotheek.....dan hou je daar alweer een 'schuld' aan over. Maar goed, toen we daar iets over vroegen op de Meilingdag toen zei die dame van Meiling dat we ons daar maar niet druk over moeten maken, omdat het voor China al heel wat is dat je een huis hebt. En ons inkomen is ook goed, dus zal het wel goed komen. En inboedel; hoeveel is dat waard?? Geen idee! Zullen vast wel vaste bedragen voor zijn; toch?
    Spannend allemaal!
    Xxx Hypo

8. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    Hoi Hypo, ja je inboedel is ook heel wat waard. Ja dat verenigingsleven snap ik ook niet. Wij hebben ook niet veel overwaarde, we wonen pas 3 jaar in dit huis. Komt allemaal goed, als je allbei werkt dan zit je meestal al goed qua financien. Auto erbij enz. Je bent zo aan dat bedrag.

9. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    He meiden,

Wij zijn weer terug van een welverdiende vakantie. Zo, dat was echt even nodig zeg!
    Net voor kerst is onze derde icsi mislukt. We hebben nog een cryo. Maar nu richten we ons vooral op de aankomende via. We zijn erg benieuwd en hebben er echt zin in! We hopen helemaal enthousiast te worden, en met volle overtuiging te kunnen zeggen dat we willen adopteren. Eindelijk die mmm afsluiten... dat zou erg fijn zijn. Maar nu blijft dat gevoel van "nog één keer" nog erg hangen. De laatste week weer veel info over adoptie opgezocht. We raken wel steeds enthousiaster, maar als ik dan die wachtlijsten en eisen zie, raak ik echt gedemotiveerd. Dat er een kindje komt wat niet genetisch van ons is, en wat niet in mijn buik heeft gezeten en geen baby meer is (waarschijnlijk), daar hebben wij helemaal geen problemen mee. Maar ik zie nog steeds veel beren op de weg m.b.t. de procedure. Ik vraag me zo af of wij wel te bemiddelen zijn. De leeftijdswens was voor ons eerst een kindje tot 2 jaar, maar we zijn er steeds meer van overtuigd dat we dat op willen schroeven naar 3 jaar. Wij vinden het belangrijk en fijn als een kindje nog niet leerplichtig is als het in NL komt, maar een kindje van 3 kan nog een jaar wennen voordat hij of zij naar school gaat.
    Als ik kijk naar de sn, dan zijn wij best beperkt. Een licht operabele handicap, of een goed te behandelen aandoening is voor ons geen probleem. Maar een ontbrekend ledenmaat, doof of blind, hepatitus B, hiv gaat ons al te ver.
    Eigenlijk zijn de dingen die we wel aan zouden durven geen sn meer te noemen in deze tijd.
    Moeilijk moeilijk moeilijk...
    Als ik naar de landen kijk, dan komen wij alleen in aanmerking voor Nigeria en Sri Lanka. Erg lange wachtlijsten waar weinig beweging in zit volgens mij.
    Dus zelfs bij adoptie ben ik vaak bang dat we met lege handen achterblijven.

Waar staan jullie allemaal voor open m.b.t. special need? Hebben jullie tussen de VIA en de gesprekken grenzen verlegd? Of zijn jullie ergens anders over gaan denken, bv leeftijd en sn?

Zo, dat heb ik weer even van me afgeschreven :) Zelfs adoptie maakt mij onzeker ;) Ja sorry, ik ben een ster in piekeren en beren op de weg zien!

10. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    #650 Herma, 31 dec 2011
    Laatst bewerkt: 31 dec 2011
    Hoi Saskia,

Allereerst wat balen voor jullie dat de icsi is mislukt. Hopelijk heb je kunnen genieten van je vakantie en ben je tot rust gekomen.

Wij hebben ook de wens tot 2 jaar. Maar wij hebben wel aangeven eventeel tot 2,5 jaar . Een kindje is pas vanaf 5 jaar leerplichtig. Maar wij hebben ook dezelfed reden als jullie dat het kindje nog kan wennen voor hij naar school moet.

Wat betreft jullie bemiddelbaarheid: Waarom alleen Nigeria en Sri- lanka als ik vragen mag? Wij waren ook beperkt hoor in ons keuze, bijna alleen China en Sria lanka was voor ons n optie , en dat was gelukkig ons eerste keus. Maar Afrikaanse landen hadden we ook graag uit willen adopteren. We waren pas kort getrouwd, niet christelijk en kunnen niet een paar maanden weg naar land van herkomst. Sri lanka komen nog wel jonge kindjes uit en niet altijd met sn of maar met een kleine sn. Soms worden er mensen uitgenodigd op intake maar er is een lange pre wachtlijst, hebben wij ook opgestaan.

Wat betreft de special needs: Daar hebben wij de laatste jaar wel onze grens verlegd. We wisten al meteen dat we voor een special need kindje wilden gaan maar we zijn wel meer open gaan staan voor meer aandoeningen en ook combinaties.. Overigens voor ons alleen haalbare sn. Zoals operabele, ledemaatafwijkingen, zintuigelijke en cosmetische sn. Voor ziektes en risico sn staan wij niet open.

Je zegt een goed te behandelen sn sta je wel open voor, dat is toch prima.Dan heb je echt wel mogelijkheden volgens mij. Denk bijv aan een schisis of klompvoetje of lichte hartafwijking, dat komt best veel voor en is goed te behandelen. Is wel een traject natuurlijk en mischien therapie. Doof en blind staan wij ook niet open voor. Maar wij waren goed bemiddelbaar voor China met onze lijst. Alleen de leeftijd was wat beperkt en moeten we mischien wat langer wachten. Maar je moet ook bij je eigen gevoel blijven, het voelde niet goed voor ons om die grens te verleggen naar bijv 4 jaar.

Hopelijk geeft de VIA je wat duidelijkheid ook wat betreft je eigen grenzen en wensen. Wij zijn ook gegroeit in het hele proces. En tip, ga eens naar de bijeenkomst voor special need adoptie in Woerden als deze weer is. Een arts en ervaringsouders zijn dan ook aan het woord.

Groetjes Herma

11. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Thanks Herma. Ondanks de enorme teleurstelling hebben we een hele fijne vakantie gehad.
    Als ik kijk naar onze leeftijdswensen, dan zie ik dat er al een aantal landen afvallen. Ook mbt de sn vallen er landen af. We zijn wel katholiek opgevoed, maar doen hier verder niks mee en gaan nooit naar de kerk. We zijn allebei gedoopt, hebben onze communie gedaan, maar zijn niet voor de kerk getrouwd. Wel willen we ons kindje laten dopen, om later zelf te kunnen beslissen er iets mee te doen of niet.
    Een lange verblijfstijd is voor ons ook niet mogelijk. We hebben een eigen zaak, en 6 weken de zaak sluiten is echt het maximum. China valt voor ons al af, omdat mijn man na de basisschool vbo heeft gedaan en daarna is gaan werken. Ik lees overal dat je minimaal havo of een mbo-opleiding moet hebben gedaan, of in ieder geval 6 jaar onderwijs moet hebben gehad na de basisschool.
    Als ik naar de landeneisen kijk, en naar onze eigen wensen dan zijn er wel erg weinig landen die overblijven. Sri Lanka heeft tot nu toe onze voorkeur. De eisen passen het beste bij ons, en we worden enthousiast van Sri Lanka op zich. We hebben ook besloten om eind volgend jaar naar Sri Lanka op vakantie te gaan. Eindelijk iets leuks om naar uit te kijken :)
    We hebben nog veel te weinig kennis van sn om daar echt al over na te denken. Dat hoeft natuurlijk nu ook nog niet, maar stiekem denk ik daar wel over na.
    We vinden het niet erg om wat langer te wachten. Als het vanaf nu nog 5 jaar zou duren, dan is dat geen probleem voor ons. Volgens mij zijn we nog relatief jong voor adoptieland, en na al die jaren hebben we inmiddels wel wat meer geduld gekregen. Als er maar wel wat beweging zit in de wachtlijsten natuurlijk.
    Ik zie het vandaag alweer wat positiever in. Ik moet niet zo letten op al die beren op de weg ;)

12. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Allereerst dames; Een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mooi 2012 gewenst! Hopelijk komen dromen (of het begin van die droom) uit! Voor sommige van ons zal 2012 misschien wel een kindje brengen, voor anderen zullen de eerste stappen of belangrijke stappen op de weg ernaar toe gemaakt worden.
    Ik vond Oud&Nieuw best wel heel moeilijk. Ik weet niet hoe jullie dat ervaren, maar ik word er echt een beetje verdrietig van. We hebben al 4 jaar een kinderwens en elk Oud&Nieuw denk je weer... "nu wordt het ons jaar!". Maar elke keer zie je de droom weer in duigen vallen. Dat maakt me heel sceptisch voor 2012, terwijl iedereen zegt "dit wordt jullie jaar!". Ik denk dan "t zal wel..".

Maar goed....over een paar dagen zal dat sceptische wel weg zijn...

@Saskia: Ik snap de beren die je ziet heel goed hoor. Ik had dat ook wel in het begin. De kinderwens wordt van een biologische kinderwens een adoptiewens en dat maakt dat je daar ook weer bang voor bent. Want we hebben die andere droom al in duigen zien vallen.....
    Sri Lanka is een geweldig land! Wij zijn er in 2005 geweest. Het is zo mooi! De mensen zijn er erg aardig en het binnenland is erg mooi. We waren er in de zomer na de Tsunami, waardoor we aan de kust nog veel schade gezien hebben. Dat was wel heel indrukwekkend.
    Ik ben heel benieuwd hoe je de VIA vindt. Wij vonden het heel goed en het wakkerde onze adoptiewens alleen maar meer aan.
    En nu...kunnen we niet meer wachten; ik wil zo graag verder!

Ons traject kan na de intakegesprekken heel snel gaan. Er zijn mensen die al een voorstel hebben voordat hun papieren in China liggen. (die zijn dan via de Special Focus-lijst gematched). Maar ook mensen die via de Shared List gematched worden hebben al een voorstel binnen 3 maanden na LID. (log in date; documenten in China)
    Maar goed....het traject voor de gesprekken duurt bij Meiling weer heel erg lang.....ons rapport ligt bij Meiling en we kregen een brief dat het 6-8 weken kan duren voor het eerste gesprek. Daarna nog de SN-intake (duurt ook weer 6 weken) en de landenintake (ook weer 6 weken), dus het kan nog wel even duren! En mijn geduld is een beetje op aan het raken; hellup!
    We zijn ook zoveel aan het lezen over adoptie dat het verlangen alleen maar groter wordt. Straks maar weer lekker aan het werk (ik heb nu nog vakantie), dan gaat de tijd misschien wel sneller.

Voor degene die het leuk vinden; ik hou een weblog bij over onze adoptie. Als je me een pbtje stuurt dan kan je meelezen.

Xxx Hypo

13. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    Hoi Hypo jij ook de beste wensen en jullie allemaal natuurlijk!

Ik herken dat precies wat je zegt met oud en nieuw, ieder jaar denk je dit wordt ons aar. Maar we wachten ook allemaal al zo lang. Hopelijk gaat het dit jaar dan echt gebeuren. Hypo wij zitten bij K&T en daar mag je heel snel op intake maar duurt het langer voor je gematched wordt dan wat jij zegt bij jullie vergunninghouder. Al kan het ook voorkomen dat je al een voorstel krijgt voor je papieren in China liggen. Mischien komen we elkaar wel tegen in China zou toch mooi zijn dit jaar.

14. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Hoi meiden,

Allemaal de allerbeste wensen voor 2012!

@ Hypo, ik snap precies wat je bedoelt. Ik had deze oud en nieuw ook dat sceptische. Vooral omdat icsi 3 net mislukt is. En dan weer die nieuwjaarswensen waarin mensen al zo veel jaar achter elkaar hetzelfde zeggen: "dit wordt jullie jaar". Tuuuurlijk ;)
    We zijn veel info aan het verzamelen over Sri Lanka en we worden er heel enthousiast van! We gaan eindelijk weer een reis maken samen. Zoveel zin in :D
    We moeten nog wel een jaartje wachten, maar ik weet zeker dat het het wachten waard zal zijn.
    Ik hoop dat wij ook alleen maar enthousiaster worden van de VIA. Het gevoel echt klaar te zijn met de mmm wordt alleen maar sterker. Of dat zo blijft, weet ik niet, maar tot nu toe voelt het niet goed om verder te gaan. En zolang dat gevoel van nog een keer er niet is, gaan we daar natuurlijk ook niet verder mee. Ik kan er nu even echt rust mee hebben om te zeggen dat we in 2012 het ziekenhuis niet meer binnenstappen voor een nieuwe icsi. Cryootje gaan we wel nog ophalen uiteraard, maar helemaal opnieuw beginnen... nee, daar voelen we echt niks voor op het moment.
    Herma en Hypo, ik hoop dat jullie elkaar tegen gaan komen in China. En ik hoop veel sneller dan verwacht!

15. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Wat een herkenbaarheid allemaal zeg! Fijn is dat.
    Dat vind ik nog wel het lastige van het adoptietraject. Eigenlijk net als de MMM moet je iedereen om je heen uitleggen hoe dingen zitten of hoe je dingen ervaart.
    Kijk, als je zwanger bent dan weet iedereen hoe dat is en wat er te verwachten is. In het adoptieproces sta je toch voor een groot deel alleen; er zijn weinig/geen mensen in de directe omgeving die dit ook meemaken. Ik vind t daarom soms wel een eenzaam proces. Hoewel ik wel merk dat iedereen heel geinteresseerd is enzo...maar toch....

@Herma: Ja, wie weet.....de tijd zal het leren!

@Saskia: heel herkenbaar wat je schrijft hoor. Wij waren tijdens ICSI 4 er eigenlijk al wel achter dat t de laatste keer was. WE hebben geen spijt van die 4e poging, maar mijn lijf gaf al zo snel aan dat t t niet meer aankon dat t voor ons wel duidelijk was. En we zijn zelfs zo klaar met het zh dat we de laatste cryo's die we nog hebben ook nog in de vriezer hebben liggen. Het voelt zo NIET GOED.... We weten nog niet wat we daar verder mee gaan doen. Laten vernietigen voelt zeker niet goed, maar ze nu terug laten plaatsen ook niet. Dus ze liggen daar nog wel prima en we gaan eerst voor ons China-kindje. De tijd zal het leren.
    Maar goed....na 4x ICSi (+1cryo), 2x zwanger en 2xmiskraam is het ook niet zo gek dat ik de MMM zat ben....toch?!

Xxx Hypo

16. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Het is helemaal logisch dat je de mmm zat bent, zeker als je bekijkt wat je allemaal meegemaakt hebt gedurende dit slopende proces.
    Ik vind het vooral lastig om telkens uit te moeten leggen hoe alles zit. Dat vond ik bij de mmm al verschrikkelijk. Heel fijn dat iedereen meeleeft natuurlijk, maar ik heb gewoon niet altijd zin om van voor af aan te beginnen met uitleggen.
    Van de adoptie weten onze naasten wel dat we ingeschreven staan, maar ze weten niet dat we in februari naar de VIA gaan. Mijn ouders en mijn zus zijn de enigen die dat weten. Dat is heel bewust gedaan. De meesten weten niet hoe het allemaal zit en dan moeten we weer alles uit gaan leggen. En zeker omdat de insteek van de VIA voor ons was om te kijken of we verder willen met adoptie, gaan we geen slapende honden wakker maken. Als we na de VIA besluiten om voor adoptie te gaan, dan gaan we langzaamaan wat mensen inlichten. Maar wel alleen de naasten, zoals de ouders van mijn man en onze beste vrienden.

17. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    We hebben voor kerst onze beginseltoestemming gekregen:)
    We hebben nu contact opgenomen met kind en toekomst en wachten op de rekening zodat we weer verder kunnen.
    Heb nog niet echt alles terug gelezen maar ik neem aan dat het allemaal goed gaat met jullie.
    We zitten allemaal een beetje in de wacht;)

Heel veel liefs en groetjes Draga

18. Saskia1984

Saskia1984 VIP lid

19 nov 2008
    9.472
    422
    83
    Gefeliciteerd Draga, weer een stap verder :)

19. Herma

Herma Bekend lid

15 sep 2007
    846
    0
    0
    Nijmegen
    Draga gefeliciteerd met jullie beginseltoestemming! Hopelijk snel een intake voor jullie!

Groetjes Herma

20. mama1977

mama1977 Actief lid

23 jun 2009
    356
    0
    0
    limburg
    Van harte gefeliciteerd Draga! Weer een stap gemaakt.

Deel Deze Pagina