Hallo, Mijn zoontje is bijna 6 maanden oud. We hebben een tijdje terug van het cb al als advies gegeven om s ochtends eens wat rijstebloem te gaan geven. Omdat we sinds een tijdje de laatste fles van 23.00 hebben laten vallen. Nu had ze het advies gegeven om half om half te doen. Dus een halve fles en daar een klein beetje rijstebloem in en de andere helft van de fles in een kommetje en daar dan ook rijstebloem bij doen tot dat het een stevig papje is. Hij krijgt nu altijd 160 cc water met 5 schepjes(Krijgt 10 cc extra water voor zijn moeilijke ontlasting). Maar hoe zou ik dit het beste kunnen doen ? 100 cc water met 3 schepjes en dan in het kommetje zeg maar 60 cc water met 2 schepjes ? Hoe deden jullie dit en vanaf wanneer ? En wat zijn jullie ervaringen er mee hoe ze er op reageren ? Ik mocht het namelijk ook door de laatste fles van 19.00 heen doen zodat ie mischien de nacht goed doorslaapt. Maar dit vindt ik een beetje eng door zijn gevoelige darmen. Vandaar dat het cb ook zei om eerst dan s ochtends het te proberen.
Waarom de keus voor rijstebloem en niet fijne granen pap? Want wij zijn met zes maanden juist gestart met de bambix fijne granen, omdat dat meer voedingswaarde heeft in tegenstelling tot rijstebloem Wij deden in ieder geval altijd zo'n 3 schepjes in de fles van 180/6 (en we gebruikte daar een schepje van de flesvoeding voor, aangezien je bij elk pak een nieuwe krijgt ). Uit een bordje hebben wij nooit gegeven, omdat onze zoon het daar absoluut niet mee eens was. Maar dat had vooral te maken met dat hij gewoon heel erg graag bij je wilde zitten, en dan ineens alleen in de stoel moest. Hier verder nooit problemen gehad qua krampjes enzo, maar nou heb ik er sowieso een die nooit echt last heeft wat dat betreft. Hij kreeg met 4 maanden rijstebloem en dat is ook altijd goed gegaan. Ik denk dat je het beste 2 schepjes in de fles kan doen, en dan een schep of 3 bij het bordje. Anders wordt de pap op het bord veel te dun om te geven En verder een goeie speen halen! Dat is hier wel een tijdje een dingetje geweest, de een was te groot, de ander weer te klein
Pap uit een bordje geven was hier echt enorme knoeiboel ik zou ook fijne granen geven ipv rijstebloem. Je kan het een beetje vergelijken met wit en bruin brood. Ik deed altijd iets minder dan de aangegeven hoeveelheid. Eerst gaf ik Speltpap van AH maar dat hoefde mn dochter niet, Bambix Appel heb ik nog gegeven maar werd echt een rotzooi. Nu krijgt ze alleen nog soms avondpapje met smaak omdat dit in pakjes handig meenemen is, geen gekloot met poeder en ze drinkt het koud
Wij zijn ook rond die tijd met fijne granen pap begonnen, gewoon uit een bordje. Als je half, half wilt doen, kun je toch gewoon een flesje klaar maken zoals altijd en daarna gewoon de helft in een bakje gieten en dan de granen/rijstemeel erbij totdat het een goede dikte heeft? Ik vond het wel handig om pap in een bordje te geven, omdat je op die manier gelijk een nieuwe structuur van eten aanbiedt. Eerste maand at dochter het nog niet goed, maar vanaf een maand of 7 ging het steeds beter, is ook een kwestie van wennen aan een nieuwe manier van eten.
Hier alleen 's morgens pap. We doen het in de fles (dr. Brown's met papspeen zonder ventiel en rietje). We gaven eerst 180/6 met 3 scheppen pap (bambix, we gebruiken melkpoederschepjes). Nu geven we 210/7 met 4 scheppen pap. Geknoei met een bordje heb ik 's morgens geen geduld voor.
Rijstebloem nooit gegeven. Met 6 maanden met Bambix fijne granen begonnen. Eerste dagen halve fles, half bordje. Maar daarna gewoon hele fles uit bordje.
Ik geef nog gewoon de fles 's morgens (Enkel poeder).. Kan ik ook best beginnen met 's morgens een bord pap te geven?
Je kindje went eraan om te ontbijten. Een boterham met een fles/beker melk kan ook natuurlijk. Mijn dochter heeft 's morgens erg veel honger/dorst en kan door de pap, wel met fruit en water tussendoor, makkelijk door tot het middaguur zonder fles. Dit doet ze sinds ze ongeveer 7,5 maand oud is.
Het cb raadde aan om dan in de fles dan wat te doen van de rijstebloem en bij de andere helft wat in een bakje gaat tot het inderdaad echt een papje is. Alleen vroeg me ook meer af als ik bijvoorbeeld 100 cc water met 3 schepjes in de fles zou geven hoeveel rijstebloem er dan ook in moet ?
Ik heb zelf geen ervaring met rijstebloem, maar hierboven staat een voorbeeld van bij 180/6 3 scheppen doen, dus je zou eens 1 schep kunnen doen (je geeft ongeveer de helft hiervan in de fles) en kijken hoe je zoontje reageert en of hij het makkelijk uit de fles kan krijgen. Als het goed gaat kun je er later wat meer bij gaan doen en anders juist wat minder? Succes, de overgang naar bijvoeding geven is heel leuk, maar ook een hoop werk!