Hallo, Ik heb even een vraagje over de borstvoeding, ik ben 12 dagen geleden bevallen van een prachtige zoon en geef dus borstvoeding. Het voeden op zich gaat goed alleen hij soms moeite met het vasthouden van de tepel. Al ik hem aanleg dan drinkt hij 2 slokken en laat dan weer los, dit kan soms wel 20 min zo doorgaan tot hij hem echt vasthoud. Hij krijgt wel steeds een paar slokken melk binnen. Ons ventje krijgt om de vier uren borstvoeding, eerder meldt hij zich niet en ik moet hem zelf vaak na vier uren nog wakker maken. Hij heeft wel genoeg plas en poepluiers naar mijn idee en zit ook op 6 voedingen op een dag. Mijn vraag ik eigenlijk als ik mijn zoontje aanleg dan drinkt hij ongeveer 10 tot 15 min van één borst en valt dan weer in slaap. Als hij helemaal niet meer drinkt ga ik hem verschonen en op advies van de kraamverz. leg ik hem even in de box. Meestal begin hij dan inderdaad na 5 min te huilen omdat hij meer wil hebben. Ik geef het dan het andere borst (of dezelfde hangt van de tijd af..) daar drinkt hij dan ongeveer 20 tot 30 min van. Na 30 min haal ik hem van de borst af en moet hij vaak weer verschoond worden. Mijn kereltje wil ook daarna nog meer drinken en dan leg ik hem dus weer aan het andere borst aan waar hij dan nog ongeveer 10 min van drinkt. Als ik de voeding 's avonds of 's nachts geef en ik leg hem slapende in bedje wordt hij binnen 5 weer wakker en wil dan weer 10 min drinken. Daarna is hij echt verzadigd en kan ik hem in bedje leggen. Vooral de avond en nachtvoedingen gaan op deze manier en dat betekend dat ik iedere keer zo'n anderhalf tot 2 uren per voeding kwijt ben. Overdag zijn de voedingen wisselend soms drinkt hij gewoon een half uur en soms ook op bovenstaande manier. Op zich vind ik het niet erg, vind het belangrijk dat ons ventje goed drinkt en hij houd er 4 uren tussen zodat ik ook weer even tijd voor mezelf heb. 's nachts heeft hij meestal 6 uur tussen de laatste voeding. Mijn vraag ik of het normaal is dat ik zoveel tijd voor de voeding kwijt ben en of je ook een tip hebt om het wat soepeler te laten verlopen. Moet wel zeggen dat ons ventje ook niet zo'n snelle drinker is, hij neemt er echt de tijd voor! Sorrie voor het lange verhaal, hoop dat het duidelijk is! Groetjes Butterfly
Hallo Butterfly. Sorry voor de late reactie. De mail was er tussendoor geschoten. Allereerste gefeliciteerd met je zoon! Als ik je verhaal zo lees is mijn eerste reactie dat hij niet helemaal goed de borst hapt. Wanneer voedingen langer dan een uur duren en hij dan niet voldaan in slaap valt zegt dat iets over de hoeveelheid voeding die hij binnen krijgt. Ook zou een kindje van 12 dagen 1 maal per 24 uur max 6 uur mogen slapen en minstens 8-12 voedingen moeten krijgen. Als je 1 keer 6 uur slaapt en je 8 voedinge aanhoudt dan moeten de andere wel om de 2,5 - 3uur zijn. Dan duren ze overigens ook geen 2 uur hoor. Voor ik je gericht wat tips kan geven wil ik eerst wat weten over zijn gewicht. Wat is zijn geboortegewicht, zijn gewicht nu, en het verloop tijdens de kraamperiode. Misschien heb je nog wat extra info over het aanleggen, heb je ooit gekolfd, tepelproblemen gehad in de kraamweek, etc. Ik wacht je reactie af, dan hoor je meer. Ilse
Bedankt voor de reactie! Zijn geboortegewicht was 3615 en hij is in de kraamweek 10% afgevallen omdat de borstvoeding niet zo goed wou lukken. In het ziekenhuis heb ik helaas geen hulp gekregen met het aanleggen en heeft hij uiteindelijk kunstvoeding met de fles gekregen. Eenmaal thuis met de kraamverzorgster ging het aanleggen goed! Hij pakt goed en de eerste teugen zijn pijnlijk maar daarna niet meer. Geen kloven e.d gehad. In de kraamweek dronk hij 's avonds en ' s nachts goed maar overdag viel hij tijdens het drinken steeds in slaap en kreeg dus niet veel binnen. Omdat hij op de derde dag maar 1 plasluier had (met dat warme weer) moest ik gaan kolven en bijvoeden. Genoeg productie! Bijvoeden hebben we met een kaakspuitje gedaan. De dag daarna had hij opeens de smaak te pakken en drinkt sindsdien goed. Ik merk wel dat hij een trage drinker is (denk ik?) Hij neemt een paar teugen en houd zich dan weer even rustig en zo gaat het door. Gister was hier het consultatiebureau en hij weegt nu 3700 gram! Heb bovenstaande ook aan haar voorgelegd en zij zei dat 6 voeding op een dag goed was, moest niet minder! Het probleem is dat als ik hem om de drie uren wakker maak hij te lui is om te drinken, het duurt lang en hij dut gewoon door aan de borst. Hij wordt dan gewoon weer naar een uur wakker (dus na 4 uur) en dan is hij goed wakker en drinkt goed. Het is alweer een lang verhaal geworden maar hoop dat het duidelijk is. Groetjes!
Hallo Butterfly, Nou, dat gewicht ziet er goed hoor! Ik zal wat dingen op een rij proberen te zetten. Besef wel dat het voor mij heel moeilijk is de situatie precies in te schatten omdat ik alleen maar de tekst heb die jij mailt. In dergelijke situaties zeggen 1 keer een voeding obsereveren meer dan 20 mailtjes als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ga er van uit dat je productie goed is (hoeveel kolfde je in de kraamweek en met welke kolf?) Ik ga via de mail de twist met het CB niet aan. Zij zeggen 6 voedingen (klopt als je naar FV kijkt) maar wij vinden dat een borstgevoede baby meer voedingen moet kunnen krijgen. Maar dat terzijde. Een feit blijft dat jou voedingen lang duren. Blijkbaar sprokkelt hij genoeg bij elkaar om lekker aan te komen. dat is mooi. Het zou fijn zijn als de voedingen nu ook nog binnen normale tijd verlopen. Er kunnen 2 dingen zijn. (dat blijft via demail een gok dus ik noem ze beide dan moet je zelf kijken wat jepast) 1. Hij hapt niet perfect en drinkt daardoor niet efficient genoeg. Valt snel in slaap omdat hij geen stimulans meer heeft (komt de melkstroom langzaam op gang? Hoe is jou TSR?) 2. (Stel je productie is erg goed en de melk stroomt makkelijk) Hij hapt wel goed, de TSR komt, hij drinkt goed door (je hoort hem klokken). Als hij zo drinkt, en dat kan als je productie goed is, dan kan hij met 5-7 minuten klaar zijn met drinken. Dan vallen er pauzes. Na wekken/boeren kan je de tweede borst aanbieden. Die drinkt hij dan misschien ook nog wat en is dan klaar. Maar.....omdat hij snel vol is is zijn zuigbehoeft nog lang niet bevredigd.....hij zal steeds weer even een slokje willen. Niet om te drinken maar om het zuigen. In die gevallen (als je zeker weet dat hij goed is gevoed) kan een speentje helpen. (Maar ik vind dit wel lastig om via de mail te beoordelen) Wat je nog kan doen als hij snel in slaap valt. Leg hem aan, laathem drinken, valt hij in slaap, losmaken en wisselen van kant. Laat hem drinken, valt hij in slaap, los maken en wisselen. Zo ga je steeds door totdat hij echt klaar is. Een voeding duurt normaal 20 minu- 30 min. Als de pauzes tussen het zuigen langer worden dan de periodes van zuigen en slikken. dan is dat het einde van de voeding. Alle kindjes liggen lekker. Alle kindjes gaan driftig zuigen wanneer je ze beweegt of wilt oppakken. Maar dat is geen voeden meer. Als hij echt niet in bedje wil. Probeer dan een draagdoek. Ideaal. Kindjes zijn dan dicht bij je, ruiken, horen en voelen jou. Zeker wanneer je de kans ziet een wandeling buiten te maken slaapt hij ineens uren achter elkaar. Ik mail je prive nog een stukje. Wellicht dat je daar ook wat in herkent of wat mee kan. Succes weer Ilse (Ik weet ook weg met het maken van lange mails hoor dus jou lange vraag is niet erg)
Bedankt! Ik herken ook heel veel in de mail die je stuurde en met het bovenstaande berichtje is er al meer duidelijk. Ik ga vandaag maar eens proberen om iedere keer als hij in slaap valt te wisselen van kant. In de mail stond ook dat baby's na ongeveer 15 minuten in slaap vallen , moet ik dan dus van kant wisselen? Een speentje heb ik wel eens geprobeerd maar die wil hij niet. Lijkt alsof die nog te groot voor hem is terwijl het het kleinste speentje is! Ik zal even beschrijven hoe de voedingen gister zijn verlopen.. 4.00 uur: drinkt goed +/- één borst 20 min. Valt in slaap en leg hem in zijn wiegje, hij wordt wakker en wil meer drinken. +/- 20 min aan de borst (niet krachtig drinken) valt in slaap.. 8.00 uur: drinkt aan beide borsten +/- 20 min en valt in slaap. Ik laat hem op ons bed liggen omdat als ik hem verplaat hij zeker wakker wordt. Zo kan ik even wat dingen doen en om 10.00 heb ik hem in de kinderwagen gelegd. 12.30: Ben bij een vriendin, drinkt 30 min van een kant. Drinkt sloom en niet krachtig.. Wissel na 30 min van kant en drinkt nu wel 20 min krachtig. laat los en lijkt tevreden, ga hem verschonen en daarna wil hij meer. drinkt weer +/- 15 min krachtig en laat los. Wil de tepel daarna niet meer dus ik denk dat hij genoeg heeft. Leg hem in zijn wagen en na 5min komt hij alweer en wil weer drinken. 15 van de andere borst en laat weer los en lijkt tevreden. Wij gaan naar huis en eenmaal thuis gekomen huilt hij en wil drinken, na 10 min valt hij lekker in slaap. Dan is het ondertussen 15.00 uur! 17.30 Maak hem wakker, de voeding verloopt op bovenstaande manier zodat ik de hele avond met hem in de weer ben. Pas om 24.00 uur valt hij in slaap en blijft slapen in zijn wiegje. Heb hem niet de hele avond aan de borst hoor, zo nu en dan een slokje. Maar hij wil wel steeds drinken. Volgens mij heb ik hem wel goed aangelegd, hoor hem ook klokken. Op het laatst niet meer maar dan sabbelt hij meer en klokt zo nu dan. Zou vaker aanleggen een optie zijn? Ik wil graag borstvoeding geven maar op deze manier kost het me heel veel energie en tijd. Is het een optie om een flesje af te kolven en die zo nu en dan te geven? Weet niet meer wat ik in de kraamweek gekolfd heb, het was in de stuwingsdagen en ging snel! Kan wel eens kolven om te kijken wat er uit komt? Bedankt voor je tijd en energie! Groetjes
Daar ben ik weer, ook vandaag gaat het moeizaam. Heb onze vent om 8 uur de borst gegeven, heeft ongeveer 20 minuten gedronken en viel in slaap. Is blijven slapen tot half 10 toen wou hij weer drinken, ongeveer 45 minuten gedronken om en om. Hij was nog niet tevreden maar omdat ik hem ook niet hoorde drinken dacht ik dat hij wel genoeg had gehad en alleen nog zijn zuigbehoefte stilde. Daarna zijn we even naar mijn oude werk gegaan, hij is in de auto even in slaap gevallen maar was al snel weer wakker en blijft onrustig. Om 12 uur huilde hij weer erg, zijn naar huis gegaan en 12.15 uur gevoed. Dronk krachtig en in het begin hoor ik hem ook echt klokken, dit houdt wel op.. Om en om de borst gegeven en soms even pauze voor een boertje en schone luier. Om 14.00 was hij nog niet tevreden, ik hoorde hem niet meer klokken maar hij dronk wel krachtig! En nog steeds klaar wakker en onrustig. Ik heb besloten om mijn borsten toen te kolven maar er kwam helemaal niks meer uit... omdat ik nog een voorraadje in de vriezer had heb ik hier 30 ml van klaar gemaakt en heeft mijn ventje voor het eerst de fles gehad. Hij accepteerde de fles en had hem zomaar leeg! Daarna viel hij heerlijk in slaap.. Heb ik dan toch niet meer genoeg productie? Heb afgelopen maandag een regeldag gehad en sindsdien voelen mijn borsten ook niet meer gestuwd aan. Normaal zijn ze 's nachts en 's ochtends erg vol maar dat is nu niet meer zo. Wat moet ik nou, ben er zo gebroken van! Als ik voor die tijd nog geen antwoord heb dan denk ik dat ik vijf uur mijn borsten maar ga kolven, kijken van de productie is en dit met de fles geven. Als dit niet verstandig is dan hoor ik het wel! alvast bedankt voor je reactie, Groetjes van een mem die steeds onzekerder wordt!
Hallo, Zet hem op meid. Ik denk dat je best goed bezig bent. Je denkt goed over de dingen na. Je noemt zelf al de optie meer voedigen te geven. Ik zou zeker een voorstander zijn van meer voedingsmomenten. Als je twijfelt over je productie kan je ene paar dagen proberen na de voeding wat na te kolven. Daar gaat je productie zeker van omhoog. (verwacht dan geen flessen vol) Verder zou ik je adviseren een consult bij een LK af te spreken. Zij kan dan een voeding observeren. 1 keer kijken zegt meer dan vele mailtjes. Ik kan er via de mail de vinger niet achter krijgen. NIet over hoe hij drinkt. Mij lijkt het dat het nog efficienter kan omdat hij zo lang niet tevreden lijkt. Als het aanleggen niet het probleem blijkt dan kan zij ook oged zien hoehet met je melkproductie is. Zeker omdat je er bijna doorheen zit is het goed iemand ter hand te nemen die samen met jou een haalbaar plan kan opstellen. Met als doel dat BV geven weer leuk wordt. Ik voel in jou mailtjes dat je echt zoekende bent. Onzeker over hoe het gaat. Onzeker over de adviezen van het CB en de dingen die ik daar dan weer tussendoor schrijf. Persoonlijk vind ik het moeilijk om voor jou nu de passende tip te vinden omdat ik me niet ene goed beeld kan vormen van de situatie. Probeer hem om 17.00 uur aan te leggen voed hem (evt met wisselen) en als je na 2 borstsen het idee hebt dat hij klaar is dan is het klaar. Dan ga jij je borsten verder leeg kolven. Verwacht dan geen fles vol. Dat kan je hem evt nog geven als hij er om komt. Als je jezelf er echt fijn bij voelt dan kan je ook alleen kolven. (Laat je me dan nog weten hoeveel je kolfde?) Een extra voeding zou niet verkeerd zijn. Heel veel succes. ILSe PS kijk op www.nvlborstvoeding.nl voor een vrijgevestigde LK bij jou in de buurt. Een adere optie, en die zou ik zeker overwegen,
Hallo! ik heb gistermiddag 17.00 uur beide borsten gekolfd, de een had ik na 15 min 50 ml en de andere na 15 min 40 ml. Bij beide borsten hield het na 15 minuten op. Ik heb dit aan ons ventje gegeven en daarna nog even de borst, hij bleef namelijk zoeken. Na 5 min viel hij in slaap en had genoeg gehad. Hij is wel de hele avond wakker gebleven maar was gewoon rustig. Vandaag loopt het redelijk rustig, merk dat de borsten weer meer gestuwd zijn. Vanmorgn kwam ik om 5.30 uur daarna (uit zich zelf!) om 8.30 en net om 12.00 uur. Probeer er nu eerst een poosje 3 uren tussen te houden en kijken hoe dat gaat. Vanmorgen bleef hij huilen maar accepteerde het speentje en toen was het klaar! (was gisteravond trouwens ook zo) Vanmorgen half 6 heb ik één borst gekolfd, had na 10 min 70ml. De borstkolf is handmatig van advent. Ik ben benieuwd wat je van de productie vind, in ieder geval heel erg bedankt voor je hulp! Ik ga op deze manier eerst maar door om te kijken of we beide het ritme een beetje kunnen vinden en anders zal ik contact zoeken met een lk in de buurt. Groetjes
Hallo, Wauw, dat klinkt al goed joh! Als jullie inderdaad even wat tijd nemen om beide te wennen aan de nieuwe dingen dan denk ik adt het wel goed komt. Het is al goed dat hij zelf wakker wordt voor de voeding. Het is goed dat je borsten meer gestuwd zijn, dat zal je straks ook terugzien in het kolven. Leg hem steeds beide borsen aan. Als hij na een voeding klaar is en nog onrustig en een speentje werkt, en hij komt zelf weer na 3 uur. Dan heb ik geen klagen (en jij ook niet denk ik zo) Als je een tijdje om de drie uur aanlegt (en als je zin hebt na een paar voedingen na kolft) dan zal je merken dat het volume hoger wordt. Dat merk je misschien niet als je nakolft maar tijdens het drinken kan hij dan makkelijker doordrinken en rustig tot de volgende voeding doen. Kijk naar zijn plas en poepluiers als indicatie of het goed gaat. 4-6 natte plasluiers op 1 dag en tot 4-6 weken elke dag minstens 1 poepluier (liever meerdere) Natuurlijk kan je ook zijn groei bekijken. Als je hem laat wegen mag hij per week ongeveer 90-200 gram zijn aangekomen. Is het minder, dan is de productie niet voldoende, is het meer. maak je dan geen zorgen. dan gaat het met de productie in elk geval super. Meid ga zo door! Succes Ilse
Bedankt! Krijg er zelf ook weer wat meer vertrouwen in, de voeding van 16.00 uur ging ook goed en hij ligt tevreden te slapen. Wat een verademing! Nog 1 vraagje... (eigenlijk 2) Wanneer mag ik er van uit gaan dat hij genoeg gedronken heeft en dus van de borst kan halen en speentje geven? Wat is een indicatie van hoe lang hij ongeveer echt moet drinken? En als ik voeding kolf en dit met het flesje geef hoeveel moet hij dan ongeveer hebben in het flesje? Hij is nu dus ondertussen 17 dagen oud. Bedankt!
Hoi! Ik wil je even een kleine update geven! ons ventje drinkt nu om de 3 uren zoals jij voostelde en dit gaat prima! hij drinkt nu ongeveer per borst 10 min en dat is een heel verschil met de eerste 1,5 uur! Zo is borstvoeding leuk! Ik merk dat mijn productie ook weer goed op gang is, borsten voelen weer vol aan en het spuit eruit! Verder is gebleken (na contact met wijkvpk) dat ons ventje waarschijnlijk spruw heeft vandaar dat hij steeds losliet en jengelig bleef na de voeding. Het gaat echt allemaal een stuk beter en ik heb weer mijn lieve, tevreden ventje terug! Ik wil je graag een heel groot compliment geven voor je inzet! Super dat je zo de tijd neemt voor alle vragen.. bedankt! Groetjes
Hallo Butterfly, Wat ben ik blij om na dit weekend te lezen hoe goed het nu bij jullie gaat. Je productie helemaal goed, de voedingstijden, perfect! Je borsten voller, en 10 minuten per borst. Helemaal zoals het hoort! Wat goed meid, dat je hebt doorgezet, en niet het bijltje erbij neer hebt gegooid! Complimenten aan jouzelf! Goed trouwens dat de WVK spruw constateerde. Dat verklaart inderdaad het steeds loslaten. Worden jullie nu beide behandeld? Als je daar straks vanaf bent gaat voeden gewoon nog leuk worden! Ga lekker zo door en laat het genieten beginnen! Ilse
Nog even een reactie, ik zag dat er nog een vraag open stond. Je vroeg wanneer hij genoeg gedronken heeft en je hem dus van de borst kan halen en speentje geven? Wat is een indicatie van hoe lang hij ongeveer echt moet drinken? Als hij goed hapt kan hij met 5-10 minuten klaar zijn. Je weet dat een voeding goed is geweest als hij eenovergang in zuigritme heeft laten zien (aanzuigen, klokken). Hij 1 borst leeg heeft gedronken en de kans heeft gehad 2 borsten leeg te drinken. Hij zelf in slaap valt na de voeding en zelf wakker wordt voor de volgende voedingen. Hij voldoende plas en poepluiers heeft. Hij voldoende aankomt (90-200 gram per week) In principe heeft hij geen speentje nodig. Gebruik je die wel, doe het dan met beleid en stel met het speentje geen voedingen uit. Te veel speengebruik leidt vaak tot uitstellen van voedingen en daardoor minder vraag - minder aanbod. Je productie is nu juist terug op peil dus dat wil je niet! Hoeveel in een flesje. Daar is een regeltje voor wat bij bendaring een goede richtlijn geeft. 150 ml x lichaamsgewicht in KG = volume per 24 uur. Dat deel je door het aantal voedingsmomenten. Zo weet je bij benadering het aantal ml per voeding. Succes Ilse En als ik voeding kolf en dit met het flesje geef hoeveel moet hij dan ongeveer hebben in het flesje? Hij is nu dus ondertussen 17 dagen oud.