Ja @Mir en @Katenhond natuurlijk kan het te vroeg zijn. Ik zal maandag zeker opnieuw testen, mocht mijn menstruatie dan nog uit blijven. Maar ik ben zo onregelmatig en mijn gevoel gaf (geeft?) me wel signaaltjes... Zal toch geduld moeten hebben dus. @meisje1977 Leuk dat je naar de negenmaandenbeurs gaat! Ben er zelf nooit geweest, maar heeft me altijd leuk geleken! Goh, wist niet dat dat alternatief was. Ik zit best met jou op één lijn hier. Wij doen ook aan langvoeden (3 jaar en 3 maanden), samenslapen en babygebaren! Wasbare luiers heb ik hier in Spanje niet kunnen vinden. Enne... Wat bedoel je met dragen en up&ap?
Ik wist ook niet dat wij alternatief waren, maar nu dreumes 20 mnd is, is het mij de afgelopen 20 mnd via meerdere wegen te kennen gegeven. Wat ik bedoel met dragen: Draagdoeken. Dreumes heeft het eerste half jaar (wegens reflux klachten) in de doek gewoond en nog dragen we bijna elke dag. Voor de hechting, om te relaxen, als vervoersmiddel, troost, moeheid etc. En up en ap staat voor unconditonal parenting en attachment parenting. Ik moet overigens zeggen dat ik mij hier helemaal niet in verdiept had van te voren, maar dat ik er naderhand op gewezen werd, dat onze manier van omgaan en opvoeding erg op die stijlen leek. Toen eens wat gaan lezen, en idd, onze ideeën en opvatten sluiten aardig bij deze stromingen aan (niet helemaal), vandaar dat ik nu maar zeg dat we "up en ap" doen, als mensen er naar vragen. Als 't beestje een naam heeft, is het altijd kennelijk toch duidelijker
Goeiemorgen allemaal Hoe gaat het met jullie? Katenhond: ik snap de zorgen van mijn man wel hoor, ik denk er heus ook wel aan. Maar zoals de dokter ook al zei, er is altijd wel iets dus je hebt nooit financiele zekerheid. En idd het is vrouw eigen dat de wens voor een kindje groter is dan de angst voor de toekomst financieel ed. En idd kleertjes van dl heb ik bijna allemaal nog bewaard, gewoon te lief en leuk. Kan er geen afstand van doen. Weet je mensen hebben altijd een oordeel klaar over andere mensen. Lijkt wel alsof veel mensen niks anders kunnen dan dat. Mijn dochter kan bepaalde producten niet eten omdat ze dan ziek word. Nou je moet de mensen eens horen als ik zeg dat ze iets niet mag. Ze mag oa geen suiker, nou als je dat niet geeft aan je kind ben je echt een slechte ouder. Ah ze mag het toch wel 1 keertje eten. Je hebt suiker nodig. Blabla. Er is echt altijd wel iets wat je niet goed doet, ik trek mij er niks van aan. Fijn dat zij allemaal perfect zijn maar ik ben dat niet, gelukkig maar anders valt er niks meer te leren Mir78: wauw je hebt al naar je beebje mogen spieken gaaf zeg!! Ja is echt zoo bijzonder het hartje zien en vooral die eerste keer. En het horen, dat is echt het mooiste geluid wat er is Tazzy: hihi nog niks gekocht!! Goed zeg. Maar ja dan kan je lekker los op de 9 maandenbeurs lijkt mij ook leuk om naar toe te gaan. Maar ja geen zwangere bij mij in de omgeving en ik wil ook niet dat mijn omgeving weet dat we bezig zijn, dus wie weet volgend jaar. Caatje: balen dat je negatief getest hebt. Hopelijk maandag een 2e streepje! Ik kan mij ook enorm druk en kwaad maken over sommige mensen die zo makkelijk kinderen krijgen en ze vervolgens verwaarlozen. Ongelooflijk dat daar niks aan gedaan kan en mag worden. Bedankt voor jullie warme welkom!! Ik heb er echt zin in Ik hoop dat we met ons allen een positieve test in handen hebben dit jaar en na 9 maanden een gezond kindje!!
Goedemorgen, helaas helaas! Heb hier zojuist opnieuw negatief getest. Nu in afwachting van mijn menstruatie dus... @Katenhond lol ja, mensen vinden het prettig als iets een naampje heeft. Mijn zoontje is nu dus ruim 3 en krijgt nog steeds wel eens borstvoeding! Hier in Spanje (waar ik woon) vinden ze dat vaak juist heel mooi. In Nederland heb ik er meer "commentaar" op gekregen. Vond ik toch wel apart, daar ik juist online van veel Nederlanders steun kreeg. Spanjaarden lijken er gewoon niet zo mee bezig. Hier reageren de meeste met iets van "oh wat mooi! Wat had ik graag langer borstvoeding gegeven!" in tegenstelling tot de algemene reactie van NLers "doe je dat nog steeds? Wordt het niet eens tijd daarmee te stoppen?!"
Ah jammer CaatjeM Tsja en wat betreft opvoeding/borstvoeding enz. ik denk dat iedereen dat mooi voor zichzelf moet bepalen en daar een weg in moet vinden wat passend is voor jezelf toch. Wat anderen vinden is totaal niet interessant naar mijn mening. Ik vind het mooi dat jullie borstvoeding geven maar aan mij is dat echt niet besteed, past totaal niet bij mij en mijn levenswijze dus hier zal flesvoeding gegeven gaan worden, ook daar vinden mensen iets van, nou lekker belangrijk
He balen zeg!! Hopen dat ongi dan maar snel doorbreekt en je snel door kan naar volgende ronde Wow 3+ jaar borstvoeding gegeven wat goed zeg! Ik heb het maar een maand volgehouden en vind dat zo jammer. Ik zou heel graag het weer proberen maar heb er hard hoofd in. Ga dit keer wel goede begeleiding vragen gelijk in het begin. Nederlanders zijn hard vind ik en hebben echt overal een mening over. Ik wil heel graag borstvoeding geven iig voor een jaar langer niet denk ik. Maar dat is mijn keuze, als iemand het tot 4 jaar wil doen moet diegene dat toch helemaal zelf weten. Ik geloof dat je in nederland niet teveel je kind aan je mag laten hechten ofzo, er zijn heel veel dingen waar mensen raar op reageren. O niet alle nederlanders natuurlijk
meiden wat zijn de voor en nadelen van borstvoeding en flesvoeding? In het verlof zou ik bv kunnen geven mits dit lukt, maar als ik werk wordt dat moeilijke omdat ik onregelmatig werk incl nachtdiensten
Gaat zeker snel!! Ik voel me prima, wel 's avonds en 's nachts hele zere borsten maar ik heb verder nergens last van. Ik groei wel erg snel, de teller staat nu al op +8 9 maart alweer de 20 weken echo, dan zit ik alweer op de helft!! Lief dat je het vraagt
Als je graag bv wilt geven dan zou je na je verlof evt. kunnen kolven als je dat ziet zitten, daar heb je recht op om tijdens het werk te doen. Zelf kies ik voor fv. Ik heb een erg druk bestaan met een fulltime baan, een boerderij met een stoot dieren, drie paarden en een druk sociaal leven dus mijn voorkeur gaat uit naar fv. Daarbij lijkt het mij gewoon helemaal niet prettig om bv te geven. Ik vind het wel altijd heel mooi van moeders die dit doen dus als jij je er goed bij zou voelen, dan zeker doen!! Er zijn hier ook dames die van de bv zijn, zij kunnen je wellicht meer vertellen
Heb mezelf nooit als borstvoedingsgoeroe gezien, maar ik vind wel dat er vele voordelen aan borstvoeding zitten. Ten eerste voor de band met je kleine en uiteraard ook jouw eigen weerstand die je meegeeft met de voedingen. Een minimum van 6 maanden volledig (dus zonder andere bijvoeding) is echt aan te raden. Lees hier anders wat andere voordelen zijn: https://www.borstvoeding.com/artikelen/voorjebegint/motivatie/101reden.html Dat wil niet zeggen dat flesvoeding niet goed is, maar het is zonde om iets wat we van nature meegekregen hebben, niet te gebruiken.
Spannend de 20 weken echo!! Dat is al over 2 weken, gaat snel he de tijd. Heerlijk hoor dat je je zo goed voelt. En die zere borsten herken ik nog wel, op gegeven moment hield ik dag en nacht mijn bh aan, dat hielp. Want zodra ik ze uit deed oeiiii En voordeel van je zo goed voelen kan je er extra van genieten En over bv/fv. Tja voordeel van bv heb ik nog niet kunnen ontdekken. Helaas bij mij mislukt. Maar met fv is het fijn als je partner of iemand anders het kan geven. Verder echt geen idee
Dit dus, er zijn natuurlijk tig voordelen, die idd op bijvoorbeeld een site als bv.com te vinden zijn, maar zelf zie ik 't gewoon zo: hoe kan iets, dat de natuur speciaal voor mensenbaby's heeft "gemaakt" nu overtroffen worden door iets dat door koeien is gemaakt en door mensen is bewerkt om aan baby's te kunnen geven? Als je twijfelt of je bv wilt geven, zou ik altijd met bv starten, om de eenvoudige reden dat je wel van bv naar de fles kunt overstappen, maar andersom wordt het heel veel lastiger. Maar je kunt beter met liefde de fles geven, dan met tegenzin de borst, naar mijn idee. Dus doe vooral waar jij denkt, je goed bij te voelen. Overigens denk ik wel (maar dat is mijn persoonlijke mening) dat je echt wel borstvoeding moet willen geven, want 't is natuurlijk niet alleen maar mooi, leuk etc. Ik heb tien keer een borstontsteking gehad, talloze malen kloven, en met een reflux baby die voortdurend wilde drinken (en nog), ben ik er echt wel eens heel erg mee aan geweest, alleen nooit zo erg, dat ik serieus heb overwogen om te stoppen. Voor wat betreft de emotionele kant van de borstvoeding, dan kan ik alleen maar zeggen, dat voor mij persoonlijk... er geen mooier, meer ontroerend ding is, dan zo'n klein, warm lijfje tegen je aan, dat zo heerlijk tevreden ligt te drinken. Een handje op je borst... En nu dreumes wat groter is, af en toe een kusje op mijn borst en een lieve aai. Je hoort 't vast wel, voor mij persoonlijk is borstvoeding door de bank genomen echt "mamagevoel". @Tazzy Zo dat gaat vlot bij jou. Spannend hoor. Krijg je een SEO of een GUO? @Brigit Misschien kun je in 't voren een lactatiekundige raadplegen? Dat heb ik ook gedaan en nog een infoavond bijgewoond. Waarom is het de vorige keer niet gelukt? @Caatje Jammer, negatieve test Leuk dat de reacties in Spanje zo anders zijn. Moet eerlijk zeggen dat ik nog geen negatieve reacties heb gekregen. Wel vragen in 't trant van "heb je wel genoeg?". Maar op zich stoort mij dat niet, en begrijp ik het ook wel. Hoe vaak ik niet hoor dat een moeder zegt "ja ik had niet meer genoeg, want 't werd steeds dunner, of mijn borsten voelden leger, etc... dus ik ben gestopt". Dat soort story's zorgen er voor dat veel mensen zich afvragen hoe het kan dat je nog genoeg voeding hebt, vooral als ze mijn cupmaat bekijken (maar dat zeggen ze er natuurlijk niet bij)
Dat klinkt als een druk bestaan Tazzy. Leuk. Weet je al hoe je het straks wil gaan doen met de kleine? Ga je ook minder werken? Ik heb zelf ook een drukke baan, ook best vaak reizen etc. De enige mogelijkheid is bij ons 4 dagen werken. Sinds febr, ben ik ook 4 dagen gaan werken ipv 5. (Kan ik alvast wennen om een 5-daagde werkweek in 4 dagen te proppen want daar komt het in de praktijk op neer) Wilde gewoon wat meer rust, ook als we straks wel een medisch traject in gaan.
Hoi ladies, mag ik me bij jullie aansluiten? Ik word in april 38 jaar en wij hebben op 1 januari besloten voor een 2e kindje te gaan. Nu dus ronde 2, NOD 7 maart. Ik ben in juli 2013 onverwacht zwanger geraakt van geweldig zoontje. Maar wat is het anders als je echt besluit om zwanger te worden! Ik probeer er zo min mogelijk mee bezig te zijn, maar dat is toch bijna onmogelijk?? En als ik ook dit topic terug lees veel meiden die al langer bezig zijn om zwanger te worden.. Pff, is toch om gek van te worden? Ik hoop ieg voor ons allemaal snel op positieve testen!
Ik werk als leidinggevende in een Ziekenhuis dus ik zal mijn uren moeten blijven werken wil ik in deze functie blijven (en dat wil ik) dus dat houdt in de ene week 5 dagen en de andere week 4 dagen werken. Ik zit er wel over te denken om iets met ouderschapsverlof te doen de eerste jaren, zou dan inhouden dat ik wekelijks 4 dagen ga werken. Mijn man gaat ook kijken om 1 dag in de twee weken minder te werken. blijft wel zo dat onze kleine dus naar de crèche zal gaan (ene week 4 en andere week3 dagen). Vind ik ook helemaal prima hoor. Wij wonen buitenaf, zullen hoogstwaarschijnlijk gezien onze leeftijd maar 1 kindje krijgen dus is het prettig als de kleine wel met andere kinderen in aanraking komt natuurlijk. Tevens zijn mijn ouders beide met pensioen en hebben bij ons op het terrein een chalet staan waar ze de mooie maanden van het jaar verblijven dus ook zij zullen een rol spelen hierin. En welkom Kyra77! Wij zijn ook een tijd bezig geweest en uiteindelijk zwanger geworden door inseminatie maar het is gelukt!! Dus positief blijven, komt goed En Katenhond, gewoon de SEO hoor.
Zo hey hihi kan mij voorstellen dat je geen bv gaat geven Maar jullie hebben een boerderij? Lijkt mij echt heel gaaf. Maar klinkt echt als een heel druk leven!!
Hmm waar zal ik beginnen. Dl werd 's avonds geboren en we moesten een nachtje blijven. Ze is verkeerd aan gelegd en na paar keer al kapotte tepel. De volgende dag was ze beetje blauw rond haar mond. Ik vertrouwde het niet en toen is ze opgenomen en in couveuse gelegd. Was natuurlijk helemaal niet goed, ze was geboren met 40.5 en was goed op gewicht. Door de temp is ze uitgedroogd. ze moest blijven tot ze weer plaste en poepte. Ondertussen kolfte ik zodat we precies wisten wat ze dronk. De zaalverpleger vond dat niet snel genoeg gaan en heeft haar bijgevoed met poedermelk. Ik mocht snachts blijven liggen hij deed de voedingen wel en toen kwam ik erachter dat ze poedermelk kreeg. Toen gezegd dat ze alleen nog maar mijn melk mocht. Maar toen was het al te laat, dl had al na 2 dagen op de wereld te zijn hele erge krampen. Al met al 5 rot dagen op de couveuse afdeling gehad. Achteraf gezien ben ik dus niet goed begeleid met de bv. Ze hadden mij ook kunnen helpen met aanleggen van mijn dochter ipv het kolven te stimuleren. En de kraamhulp deed ook niks anders dan strijken en mijn ontbijt klaar maken. Ik was erg. Blij met haar hoor was een top mens. Maar eigenlijk had ze mij moeten helpen om dl toch nog aan te leggen. Het is echt gek, maar toen ik bv wou geven werden mijn tepels niet echt eh ja hoe noem je dat eigenlijk, tuutjes. Hihi snap je het. Het bleef glad, dus dl kon ook niet goed aanhappen. Ik wil dat het volgende keer wel lukt. Bij dl was ik zo onzeker hopelijk laat ik mij nu niet van de bv afpraten. Ik zal jullie iig dan om hulp vragen!! @kyra: welkom!!
Oh Wauw @Brigit, wat een heftig begin was dat! Bizar dat zo'n verpleger automatisch melkpoeder gaf. Wie is hij om zo'n beslissing te nemen??? Oef, zou daar heel verdrietig om geworden zijn, denk ik. En @Katenhond Wauw, mooi omschreven! Helemaal mee eens!!! Negatieve test, tja... En nu ook rood... Nou ja, je kan het maar beter weten! Wat betreft die reacties, ja das echt cultuur verschil. Wij zijn in Nederland veel directer, soms ook té (ikzelf ook ). En die Andalusiers juist omgekeerd, zijn super vriendelijk en dat soms ook té. Durven nooit eens de confrontatie aan te gaan. Hoop dat mijn zoontje en toekomstige kindje de perfecte combinatie zullen zijn van de twee culturen!