En een kwpner van 9 (opa zuidhorn) Helaas is hij atactisch en daardoor ongeschikt om nog iets mee te doen, hij staat dan ook in een rusthuis waar hij het erg naar zijn zin heeft. Ik ben meteen gestopt met rijden toen ik wist dat ik zwanger was. Al is de bovenste superbraaf, en doet geen stap verkeerd.. je neemt risico als je gaat rijden, en ik heb zoiets van, alle risico's die jezelf in de hand hebt moet je uitsluiten. Heb het rijden wel enorm gemist..
yep hier nog een een! niet heel fanatiek meer. sinds mijn paard vorige jaar is overleden ik had hem vanaf dat drie was en helemaal zelf ingereden ik was z1 dresuur. ik had daarna geen zin en tijd meer om opnieuw te beginnen met een nieuw paard. ik rijd af en toe op het paard van me moeder.
Jep hier nog een paardenfreek. Rijd al vanaf mijn 6e. Heb 2 paarden. Een 25 jarige kwpn-er en een 5jarige american paint horse. Ik rij geen engels maar western. Heb nog geen kinderen ,maar als die er wel komen blijven mijn paarden evengoed. Hoe ik het ga doen, nog geen idee. Dit is mijn paintje. Van mijn andere paard heb ik ff geen foto ( zit op de laptop van mijn man) Hier had ik een cuttingles.
Ik heb vroeger paardgereden. Mijn zus had me aangestoken. Heb maar 3 jaar les gehad (van 10 tot 13jaar), want ik vond voltige veeeeel leuker! Dit heb ik van 10 tot 16 jaar gedaan. Later heb ik van de vriend van mijn zus nog een 20-tal lessen freestyle western gehad. (ik was toen 19) Mijn zus had op haar 12e een verzorgpony en die heeft ze, een jaar of wat later, gekocht. Hij is afgelopen 1 april overleden, maar hij was de 40 al ruim voorbij. Hij is op 2 april gecremeerd en we hebben hem op 4 april in zijn favoriete race-bos uitgestrooid: De Loonse en Drunense Duinen. Mijn zus (en mijn ouders en ik) heeft ruim 20 jaar lief en leed met hem gedeeld. RIP Lucky Boy aka Loeki, we missen je!
ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waar jullie dan je dieren stallen. Aan huis? of bij een manege ? oid
@ Sjaak: Ik woon in een dorp en huur en leen hier daar weideland. Verder heb ik een ruime paddock met stal bij huis. We wonen namelijk op 2500 m2 grond. Als het niet op deze manier kon weet ik ook niet of ik er voor zou kiezen om zelf paarden te hebben, ik moet er niet aan denken dat ik mijn paard op een manege zou moeten stallen, ik ben echt blij met deze luxe. Liefs Laura
Mijn paard staat op een stal. Een boer die nu een pensionstal aan het oprichten is, maar die al jaren ervaring heeft met paarden ( hij is zelf een fanatieke ruiter!). Dus mijn voordeel is, dat er veel weiland is, waar de paarden kunnen lopen, en nooit op te weinig gras lopen... Verder Is het op een worp- afstand van een bos, dus voor de buitenritten kan ik daar best zijn.. Mijn paard staat nu ong. 10 min. met de auto bij mij vandaan, er is 24-uur per dag toezicht op de paarden, en we hebben daar ( heel toevallig) allemaal dezelfde hoefsmid + dierenarts!) De stallen worden uitgemest ( hielp voorheen altijd fanatiek mee, maar dat gaat nu helaas niet meer), wordt gevoerd etc. Er zijn 'vaste' dagen voor de les, en een binnenbak in aanbouw . Maar wat zo gezellig is aan stal, is de sfeer! Er is nog nooit een meningsverschil geweest (sta er nu bijna 2 jaar), en iedereen wil elkaar maar al te graag helpen.. *edit* op deze stal zijn de kosten nog lager, dan wanneer ik het bijv. zelf moet doen. En je bent niet 'verplicht' om elke dag heen te gaan, omdat ze elke dag naar buiten gaan, of in mijn geval nu, lekker op de zomerweide staan *edit*
Dan heb je wel geluk Loran ik dacht dat het duurder zou zijn om te ergens te stallen. Wij hebben thuis 3 stallen en een weitje maar nog geen paarden. Ik zou heel graag een paard aan huis hebben maar voorlopig heb ik er nog geen tijd voor. Dus ik moet het nog even met de manege doen. Hoe doen jullie dat toch die de paarden aan huis hebben staan? Ik heb nu al weinig tijd met het huishouden en de tuin bijhouden en zorgen voor de kids. Dan ben ik 's avonds afgepeigerd. Heb je dan nog fut om te gaan rijden? En hoe vaak rijden jullie een recreatiepaard? Ik rijd al 15 jaar manege en verzorgpaarden en heb een tijdje cross country gedaan in Ierland dat was super gaaf. Het liefst doe ik aan springen maar dat doen ze er weinig op maneges vandaar dat ik graag een eigen paard zou willen. Groetjes, M
bedankt voor de antwoorden maar wat zijn jullie, die het paard niet thuis stallen ongeveer kwijt aan stalling dan. ik weet dat het ook afhankelijk is van waar je woont, maar over 2 weken verhuis ik naar assen en woon nu in de randstad dus ik wil zo graag een eigen paard maar dacht altijd dat het gewoon financieel niet mogelijk is voor ons. k dacht altijd ofwel je moet heel rijk zijn, ofwel je moet boxen aan huis hebben
Assen is een wereld van verschil met Utrecht. Het ligt wel een beetje aan de omgeving. Drente heeft natuurlijk de meeste, beste en mooiste ruiterpaden. En daar kan je dus ook voor betalen. Dus het ligt ook aan de stal. In de randstad was ik ook heel wat geld kwijt. Heb bij verschillende stallen gestaan, van 240 euro tot 325 euro per maand! Nu bij Den Helder (klein bos, strand/zee en duinen in de buurt) heb ik verder weinig luxe op stal. Goede buitenbak, veel weidegang, paddocks en een longeerring. Geen afspuitplaatsen, solarium, mooie poetsplaatsen, warm water, binnenbak etc. Maar hier betaal ik 80 euro stalhuur. Daar komt dan het geld voor bodembedekking, voer, kuil/hooi en weidegang nog bovenop. Mevrouw staat op een flinke laag vlas (is mijn eigen keuze, je mag kiezen wat je zelf wilt), krijgt 3 x daags flink wat kuil en staat zomers op het land. Voeren regelen we zelf, dus ik koop mijn eigen voer in. Kan dus zelf bepalen wat en hoeveel mijn paard te eten krijgt. In de winter betaal ik voor mijn merrie zo'n 155 euro. In de zomer zo'n 164 euro.
okeej nou dat is wel een punt om rekening mee te houden. is het dan niet zo dat je bij een particulier die gewoon een paar boxen aan huis bijvoorbeeld heeft en een buitenbak minder betaald al zou je je paard op een manege stallen ? voorlopig ga ik in ieder geval nog geen paard kopen. Ik rijd pas weer sinds ongeveer een maand. Vroeger wel heel veel gedaan, maar ben een keer zo hard gevallen dat ik een dikke 3 weken niet meer op mijn benen kon staan. sindsdien was ik altijd erg bang voor paarden. en nu ik weer begonnen ben merk ik dat ik soms alsnog wel angstig ben om niet alleen op het paard, maar ook in de box dus moet nog even mijn vertrouwen terug winnen
Het heeft allebei voor- en nadelen. Dat van mij is dus geen manege. Er zijn geen lessen. Het is een soort pensionstal. Bij mensen achter het huis. begonnen simpel, nu is het er behoorlijk uitgebreid. Op een manege heb je meer faciliteiten, maar heb je altijd rekening te houden met de lessen. En het voordeel is dat er altijd wel iemand op het terrein loopt dus dat als er wat met je paard is (koliek bijvoorbeeld) dat het eerder wordt opgemerkt. Op een pensionstal is het kleinschaliger. Of je kan goed met iedereen opschieten of er wordt meer geroddeld. En het nadeel is dat iedereen er vaak pas na zijn/haar werk is. Dus een paard met koliek kan te laat worden opgemerkt. Gewoon veel stallen bezoeken tegen de tijd dat je een paard wil aanschaffen en probeer ook met mensen te praten die er staan. Zodat je de voor- en nadelen echt tegen elkaar kan afwegen.
Hier nog een. Ik heb een Quarab (kruising Quarter horse en Arabier) van 4 jaar. Ik rij ook western (reining) Hij staat nu nog op Texel maar hij komt in september weer lekker naar huis. Ik ga zo trouwens 255 euro betalen per maand.
Jeetje, ik ben dan echt het goedkoopste Ik betaal van de maanden oktober - april ( wintermaanden, dus 's nachts op stal) 140,- incl.! Dus voer, kuil, stro, wormenspuiten etc. In de zomermaanden april/mei- september/oktober betaal ik 60,- per maand.. Alleen word hij dan niet gevoerd, omdat hij voldoende heeft aan alleen de weiland ( mits er iets gedaan wordt met hem, krijgt hij wel wat biks). Ik voer hem muesli bij, en dat is voor mij 10,- per maand extra + knoflook en lijnzaadolie ( omdat ik zie dat hij daar baat bij heeft, betaal ik dat zelf). Dus in principe vrij goedkoop . Zou daarom ook niet snel weg gaan op deze stal, aangezien ik hier meer waar voor krijg, dan op een manege of ergens anders, waar je meer voor betaald .
Ik betaal nu op Texel ook 75 euro pm inclusief ontwormen en hoefsmid, en in de winter 135 euro per maand incl alles. Maar het is alleen elke keer zover rijden.. Als je in de randstad zit betaal je gewoon zoveel. Of je moet alles zelf doen. Ik stond met Ricks moeder op een 'doe het zelf stal' en die kostte maar 80 euro in de maand. Maar ik wil nu gewoon gelijk wat kunnen doen als ik kom en niet eerst nog een uur mijn stal uitmesten. Tja het blijft een dure hobby.