Hier ook een paardengek Ik heb een 8jarige paint hengst en een jaarling bonte shet die hem gezelschap houd. Ook heb ik nog een 2jarige quarter (v. Personalitys Listo) maar die staat helaas te koop omdat ik daar straks geen tijd meer voor heb.
Deuren tegenover elkaar tochten inderdaad behoorlijk. En tocht is erg ongezond. Frisse lucht is juist weer heel gezond. Het mooiste is als de deuren beide in dezelfde muur zitten.
Hier nog een paardenfreak! Heb een KWPNse merrie van bijna 20 die helaas pech met haar gezondheid heeft gehad. Ze staat sinds 2 jaar lekker met pensioen bij een boer waar ze kan genieten van haar oude dag. Ik ga er dagelijks naartoe om haar ff te verzorgen etc. Tot 3 weken geleden reed ik nog wekelijks op een paard van iemand anders. Ik ben gestopt omdat het niet meer lekker voelde met de zwangerschap. Maar hoop na de bevalling weer snel te kunnen beginnen. Gewoon lekker 1 keer per week recreatief rijden. Toen mijn paardje nog gezond was reed ik een keer of 4 per week. Met een kleine lijkt me dat toch niet te doen dus als 1 keer per week gaat lukken ben ik gelukkig...
Ik had voorheen mijn paarden altijd bij mijn ouders aan huis staan..sinds ik samen met manlief woon staan ze in pension...gemiddelde pensionstal hier kost per maand ongeveer 200euro..dat is dan alles inclusief..dus met binnen/buitenbak, weidegang, mesten en voeren...dat is hier vrij goedkoop. (overigens is "hier" in overijssel )
Ik stond voorheen op een manege voor 220 per maand. Kwam nog 10 bij voor de wei en ik moest veel bijvoeren, al met al kwam ik uit op 260 per maand. Nu sta ik bij een boer, betaal ik 175 en koop nog wat muesli, ben nu 200 per maand kwijt maar wel veel betere service, meer frisse lucht, veel weidegang etc. Voor het paard een verbetering van 100%. Alleen geen binnenbak en een mindere buitenbak maar ja ik kan er toch niet meer op rijden dus dat is voor mij onbelangrijk.
Hier nog een paardenfreak. Ik ben in het bezit van een leuke 12 jarige fjordenruin, heb hem nu zo'n 9 jaar. Met hem doe ik van alles, maar rij hoofdzakelijk western met hem en doe aan Trail, horsemanship en de pleasure. Maar vrijheiddressuur, springen en lekker boscrossen zit ook in het pakket. Ik rij op dit moment nog steeds met hem en daar geniet ik ook ontzettend van. Ik sta met hem op een kleinschalige manege, waar we gebruik kunnen maken van een binnebak en een heel erg fijne buitenbak een longeerring, een stap molen en twee paddocks. En hij word 4 keer op een dag gevoerd. Ik betaal hier voor rond de 240euro Hier een foto van hem http://www.mijnalbum.nl/Album=S3WES3GD
Dan moet ik toch ook ff een fotootje plaatsen van mijn lieve Tonko, oftewel Tonkelientje. Met mij samen op mijn trouwdag!
Wij hebben hier een privémanege.Wij verhuren stallen,geven les en trainen paarden.Zelf hebben wij springpaarden. Ik heb heel mijn zwangerschap niet gereden buiten een paar keer uitgestapt.Wij hebben jonge paarden en die kunnen wel eens gek doen... Nu Elena er is heb ik bijna geen tijd meer om te rijden(wat vrij logisch is) Als ik een paard moet trainen doe ik dat ' s avonds als Elena slaapt of als mijn man even op haar kan letten.Mijn man werkt nog buitenshuis en we zijn aan het verbouwen,meestal doet hij de stallen uitmesten en rijd hij ook nog eens erbij. Als ik de stallen uitmest leg ik Elena in de kinderwagen en neem ik haar mee de stallen in,dan zet ik haar in de zadelkamer waar geen wind is en geen paarden kunnen komen. Soms ligt ze al in haar bedje te slapen en laat ik haar liggen en pak ik de babyfoon mee naar de stallen Maar als ze wakker is gaat ze gewoon mee Ik heb ook nog eens BI gehad en ben na 6 weken na mijn bevalling beginnen rijden.Wel met veel pijn in het begin Maar het is moelijk met een baby Weet niet hoe het in de toekomst gaat zijn als Elena gaat beginnen lopen enzo.Denk dat ik dan een groot park ga maken waar ze zich in kan amuseren als mama de stallen gaat uitmesten En anders hebben we papa nog
Er rijden hier nog best wel wat mensen western. Leuk is dat. Zo merk je dat het toch steeds meer opkomt.
Nog lang niet zo populair als engels helaas, maar er komt verandering in. Heb je je paardje bij de eagles ranch staan robyn?
ojaaaa die lange manen! MOOI! gaaf hoor, zo'n bos haar, bij mijn ijslander is het iets minder lang, omdat hij vorig jaar zo'n last van eczeem had, gelukkig gaat het nu goed en beginnen ze lekker te groeien, maar mag van mij nog veeeeeeeel langer!
Ja dat klopt. In september komt hij naar huis. Ik wilde heb eerst naar de Kalverhoek in wormerveer doen (daar is hij vorig jaar ook getraind) maar met een kleine van 6 maanden is de afstand toch wat te ver. Dus voorlopig komt hij nu 5 minuten van mijn huis te staan en wil is 1x in de 2 weken gaan lessen op de Kalverhoek.
Dank je wel, ben er ook wel trots op hoor . Ik vind dit veel leuker bij hem staan en het is lekker warm in de winter dan kan ik mijn handen er lekker onder op warmen . Het is zeker leuk dat er nog meer mensen zijn die western rijden. Had ik niet gedacht. Ik vind het veel leuker en relaxter rijden als dat engelse gebeuren. Alleen kijken mensen mij soms raar aan dat ik met mijn fjordje western rij, en vragen ook vaak of het geen kruising is.
Ik heb vorig jaar van ed gosen western les gehad. Ben bij hem begonnen als klein meisje van 5 jaar. En dus moesten we het weer even proberen natuurlijk. Was leuk te doen.. maar niets voor mij en harry natuurlijk.. want sommige dingen kunnen wij niet halen hahahahahaha
Ik wil nooit meer iets anders dan western. Van mijn 5de tot mijn 14de heb ik engels gereden. Ik heb toen 1 westernles gehad en was gelijk verkocht. Toen mijn paard geboren werd heb ik ook gezegd dat er nooit een engels zadel op zou komen. Wat me vooral trekt is dat zolang je paard goed loopt je volledig van hem afblijft. Dus teugels los en benen stil. Dus niet elke pas aan blijven sporen.
Dit kan ik met mijn draver ook terwijl ik engels ermee rij.. Ik rij mijn draver met mijn zit.. Geen beenhulp, of teugelhulp.. puur mijn zit. Tegen beenhulp kan hij niet, en met teugeldruk gaat hij sneller.. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind om alleen met mijn zit te rijden.. Want op wedstrijden etc. is het net alsof je 'onzichtbare' hulpen geeft, wat veel mooier en netter oogt... Op western heb ik geen commentaar hoor, ikzelf vind het niet bij me passen. Vind het alleen maar knap dat anderen het wel kunnen.. maar hier een link met foto's van mijn kanjer! Hij is nu 13 jaar, en de foto's zijn van een jaar geleden.. Recente moet ik nog steeds maken, maar wegens rust van mij, en omdat hij in het weiland achterin staat, is het mij te ver om te lopen voor foto's.. http://www.mijnalbum.nl/Album=E4YCNH6I * owja, het meisje in de roze trui, is de bijrijdster, met de oranje ( gestreepte) trui, ben ik.. Voor een paard wat mishandeld geweest is, is hij bij mij vol van vertrouwen ( zie foto's verder naar onderen).
Ik heb ook zeker niks tegen engels hoor of mensen die engels rijden. De manier van rijden trekt mij gewoon meer. Leuk paardje heb je trouwens. Ik heb eens een tijdje een draver gereden voor iemand en idd als je hem oppakte schoot hij als een gek weg.. Zal wel in het bloed zitten.
Ik rijd ook altijd op mijn zit. Bij de ijslanders is dat sowieso voor een deel al noodzakelijk wil je de juiste gang er uit kunnen rijden. Daarnaast heb ik er nog extra les in gehad en wil ik straks mijn merrie als ze ingereden is ook op mijn zit gaan rijden. Ik vind het ook veel comfortabeler rijden dan wanneer je inderdaad bij iedere pas van alles met je benen en teugels moet doen. Het ziet er ook mooier uit als een paard op de zit wordt gereden, want het paard loopt dan op zich zelf en niet op handen en benen van de ruiter. Western vind ik wel leuk om te doen, ik heb er vroeger wel les in gehad voor een jaartje, naast mijn gewone lessen. Ik heb er wel veel van geleerd en gebruik nu met rijden eigenlijk een mengelmoesje van alles wat ik ooit heb geleerd, dus er zitten vast ook nog westernticjes en oefeningen in. Hebben jullie ook dat als je op een paard stapt je direct weet wat voor een paardje je onder je hebt en dan eigenlijk al automatisch met dat paardje weg rijdt en traint? Ik vind het echt heerlijk dat het me tegenwoordig eigenlijk geen moeite meer kost om te rijden, want zelfs het corrigeren van mijn houding en dat soort dingen gaan automatisch. Herkennen jullie dit ook? Of komt het omdat ik zoveel verschillende paarden heb getraind voor mensen? Liefs Laura