Huisartsenpost of wachten tot maandag?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door juf21, 14 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Hoi meiden,

Onze zoon is prematuur geboren. Inmiddels is hij bijna 2 en hij doet het fantastisch. Het enige is... Als de r in de maand zit is hij constant ziek. Was vorig jaar 8 maanden zo en nu sinds september is het weer continu raak.

Nu zijn we daar niet al te moeilijk in. Meestal is het een periode flink verkouden, hoesten en wat koorts. Gaat wel weer over.

Mocht het echt te gek worden dan bel ik de huisarts en schrijft ze Xylometazoline voor, dan is het binnen een week over.

Zo ook maandag. We gebruiken de neusspray nu 4,5 dag en meestal zien we dan al wel dat het flink afneemt.
    Maar nu is dat niet het geval. Overdag valt het mee, maar die nachten. Elke nacht zulke zware hoestbuien met kokhalzen en fijn huilen van wat lijkt op pijn.
    Moet zeggen dat de symptomen van kinkhoest behoorlijk overeen komen (ook al is hij wel ingeënt).

Ik ga maandag sowieso naar de huisarts, vooral omdat ik kinkhoest uitgesloten wil hebben omdat ik zelf zwanger ben. Maar nu moeten we nog twee nachten met zo'n extreem hoestend en huilend kind door.

Ik baal weer van mezelf dat ik te lang getwijfeld heb en vandaag niet naar de huisarts ben geweest.
    Maar ik vrees dat ze ook weinig kunnen doen verder. Bovendien vind ik een huisartsenpost meer voor echt spoedgevallen, of heb ik dat verkeerd? Wat zouden jullie doen?

2. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Elke nacht zulke zware hoestbuien met kokhalzen en fijn huilen van wat lijkt op pijn.

Fijn huilen is flink huilen. ;)

3. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Wat mss kan helpen is Luuf smeren en een doorgesneden ui onder zn bedje leggen, iets onder de pootjes van t bedje leggen zodat t hoofdeinde wat hoger staat en bij hoest t raam open en geen verwarming.
    Ik ken dit van ons zoontje, wordt wakker en zn neus zit dicht, gaat huilen en dan wordt t erger. Om en om xylo in zn neus en dan goed rechtop houden. Veel beterschap!!

4. Huis van Puck

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Hoe ben je de nacht doorgekomen? En bij twijfel Altijd bellen naar de Huisartsenpost. Daar zijn ze voor he!

5. Huis van Puck

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Oja, en PCM geven, hij kan ook keelpijn hebben of pijn van t hoesten

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Mijn dochter is met bronchiolitus opgenomen in oktober. Is ook steevast verkouden, mja kdv wil wel. Normaliter gewoon lekker uitzieken, erge gevallen geen neusspray maar een pipetje met fysologisch zoutoplossing (werkt hier vele malen beter dan neusspray).

Heb zo'n tank bij de apotheek gehaald. Als ze die oxy krijgt is t altijd in druppeltjes, die doen we dan gelijk na de neusspoeling.

Bedje schuin, halve ui proberen (sommige kinderen kunnen daar niet zo goed tegen), luuf onder dr voetjes en sokken aan (en slaapzak achterstevoren met verstopte rits, houdini gevalletje hier).

De nacht dat ze opgenomen werd vond ik dr zwaar ademhalen, snel ook. Was wel alert maar duidelijk niet zichzelf. Intrekkingen in dr middenrif en dr schouders en hals deden mee en ze was aan t neusvleugelen.

In de hap aangekomen hebben ze dr verneveld, dat haalde geen bal uit. Saturatie was 89 ookal was ze bijna 2 dat vonden ze niet zo denderend. Naar de SEH doorgestuurd, weer verneveld, 2 kinderartsen erbij gekomen ja zat wel vol met slijm (daar hoefde je geen arts voor te wezen, dat konden we zonder stethoscoop ook duidelijk horen). Kleine was intussen maar ff aan t eten en drinken na al dat wachten (dat gaat gelukkig altijd wel door). Toch opgenomen omdat ze bang waren dat die saturatie in dr slaap verder omlaag zou gaan. Terwijl wij zoiets hadden van dit is een wel behoorlijk pittige verkoudheid die op dr longen was geslagen.

Heel gezeik verder want communicatie is in dat ziekenhuis ook een dingetje (no way dat ik daar ga bevallen met nr 2). Ze stond bij haar als astma/bronchitus patient in de boeken, zou puffers hebben thuis (ohja???). Toen ben ik maar even boos geworden en dat ze hun dossier maar eens mochten komen verifieren alvorens foutieve aannames te gaan doen die potentieel negatief voor mn dochter konden wezen. Op de kinderafdeling kreeg ze weer verstuivingen met o.a. ventolin en nu ook een slijmoplossend middel dat hielp wel aardig, alleen die ventolin geeft t effect als semi redbull. Stuiterbal in hyper modus.

Al met al, saturatie regelde ze goed bij, de volgende dag na een fiks slaapje stond ze dr vrolijke zelf te wezen in bed. Mocht weer naar huis mee, kind dolgelukkig weer thuis te zijn en liggen slapen als een blok beton in dr eigen bed. Heeft nog een week of 2 flink lopen hoesten. Die boost had wel geholpen.

Na een tip van een facebooker gebruiken wii nu sambucol en ik moet zeggen, we hebben minder verkoudheden gehad dan ik zou verwachten.

7. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Dank jullie wel voor de reacties. Afgelopen nacht was net als de hele week, met een paar van die flinke pijnlijke hoestbuien.
    Ik heb online een afspraak gemaakt bij de huisarts, kan direct maandag ochtend terecht.
    Ik hoop dat we nu twee betere nachten zullen hebben.

8. rums

rums Niet meer actief

Fijn dat je zo snel terecht kunt.
    Jij kunt je ook nog laten inenten tegen kinkhoest mocht je dat willen. Meest ideale periode is tussen de 28 en 32 weken

9. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Goede tip, dat ga ik morgen bespreken. :thumup:

rums vindt dit leuk.
  10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    Wij zijn met (net voor de) twee jaar ivm alle verkoudheden en ziek zijn begonnen met echinea force om de weerstand te verhogen. En misschien toeval, maar sindsdien zijn ze veel minder ziek. Nu nog steeds, zodra de r in de maand is, geef ik ze echinea force.

Vero0504 vindt dit leuk.
  11. juf21

juf21 Bekend lid

20 mei 2012
    726
    139
    43
    Goede tip, bedankt! Ga ik vanmiddag halen!

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.996
    113
    Doen wij met die sambucol, echinea force komt hierna aan de beurt. Heb inderdaad wel t idee dat t helpt. Of t is inderdaad puur toeval dat de passerende virussen ze al gehad heeft oid.

Deel Deze Pagina