Morgen bloedprikken met mijn 3 jarige... Ervaringen/tips gevraagd.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door LovelyDK, 27 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Zoals de titel al zegt; mijn zoontje moet bloed laten prikken op allergieën.

Ik zelf vind bloedprikken niets voorstellen, ben ook bloeddonor, maar nu het bij mijn zoontje moet gebeuren vind ik het doodeng! Ben doodsbenauwd dat hij heel erg bang zal zijn, in paniek zal raken oid...
    Iemand tips?

Ervaringen zijn uiteraard welkom!

2. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Zelf rustig blijven en goed uit laten leggen door de verpleegkundige wat er gaat gebeuren. (eventueel vragen om verdovende gel om de huid te verdoven) Als je een goede verpleegkundige hebt, komt dat helemaal goed!

Onze dochter mag na het prikken een kadootje uitzoeken daar (en ze kiest altijd een roze badeendje die hebben we nu dus stuk of 6)

3. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    als je een goede verpleegkundige hebt kan die het kind gerust stellen. beter dan jou waarschijnlijk. mijn kind is heel gevoelig voor veranderingen. dus wij hadden verwacht dat bloedprikken een regelrechte ramp werd. want van ons wilde hij niets aannemen. eenmaal daar door de super verpleegkundige is hij super gerust gesteld en heeft hij zonder huilen zijn bloed gegeven. dus dat hielp enorm.

4. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon moest vorig jaar te bloedprikken, er was niks aan de hand hij vond het reuze intresant. de verpleegkundigen moeten goed met een kind kunnen omgaan, bij mijn zoon zaten er 2 :) Geen kick gegeven, toen hij van de stoel af ging zei hij nog even auw ;) meer niet ;) kreeg een ballon en een kleurplaat mee naar huis! zelf niet zenuwachtig zijn, laat je angst niet blijken ;) ik moest zelf bloedprikken die dag, ik heb er geen moeite mee en ben eerst gegaan zodat mijn zoon even kon kijken bij mama, dit werkte ook heel goed.

5. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Twee weken geleden bloedgeprikt. Gezegd dat hij een ijsje kreeg erna. Hij vond het prima, helaas ging het niet goed. Verpleegkundige had een te dikke naald gebruikt, schoot eruit en het moest nog een keer in de andere arm. Toen was hij wel overstuur, maar ging gelukkig in die arm met een babynaaldje wel in een keer goed. Nu vertelt hij heel stoer dat er bloedgeprikt is :D
    Ondanks dat het mis ging, was het wel een hele lieve verpleegkundige. Als ze de goede naald had gebruikt en het in een keer goed was gegaan was er niks aan de hand geweest.

Zijn er vermoedens van allergie Dk? Hier dus ook en is overduidelijk bevestigd door het bloedonderzoek: kippeneiwit, pollen en huisstofmijt. Dus goed dat het is gedaan hier, al is het even vervelend, hij krijgt nu anit histamine en knapt enorm op.

Sterkte!

6. LovelyDK

Kippeneiwit is hier ook al bijna zeker, daarnaast is er een sterk vermoeden op idd pollen, huisstofmijt oid.
    Tot welke leeftijd kan deze allergietest eigenlijk vals negatief zijn? Of beter gezegd, vanaf welke leeftijd is de test écht betrouwbaar? Rond de 3 jaar toch?

7. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Volgens mij zelfs pas vanaf 4 jaar@lovelyDK maar bij mijn dochter werd er met 2,5 al KMA via bloed vastgesteld.

Mijn zoon is echt panisch voor bloedprikken, en ik ga met hem van te voren langs de kinderpoli voor een toverzalfje.
    Mijn dochter is helemaal niet bang. Sterker nog, ze zegt dat doet helemaal geen pijn.

Ik vertel het niet te lang van te voren wat we gaan doen en dan gaat het meestal goed.
    Hier zijn er trouwens altijd 2 dames bij om te prikken, 1 om te prikken en de ander om het armpje stevig vast te houden.

8. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Ja hier waren er ook twee verpleegkundigen bij.
    Mijn zoon is net drie en was dus goed aantoonbaar. Maar de HA had gezegd als het negatief zou zijn het niet zou betekenen dat hij het niet had. Dan moest het over een half jaar nog een keer.
    Succes!

9. LovelyDK

Hmmm oke.. Wat voor klachten heeft/had hij als ik vragen mag?
    He bah vind t zo sneu :(

10. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Mijn dochter had voor het bloedprikken ook een ´toverzalfje´ gekregen, die zalf verdoofd de huid. Ze voelen dan helemaal niets. Bij mijn oudste was het een drama toen ze nog jong was maar nu zij tien is zou ik geen zalf meer gebruiken, alleen bij hele jonge kinderen. Zo kun je een fobie/angst voorkomen, ik ben trouwens niet bang hoor.
    Succes, hopelijk valt t allemaal mee.

11. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Het toverzalfje heet emla. Werkt zeer goed. Mijn zoontje heeft de afgelopen maanden een aantal keer moeten prikken. Hij vindt prikken niet zo erg. De 1e keer heeft hij geen emla zalf gehad. Zei dat het geen pijn deed maar ' s nachts heeft hij nachtaanvallen gehad. Daarna alleen nog maar geprikt met emla zalf.

Goed uitleggen wat er gaat gebeuren en een kleine beloning achteraf maakt weer veel goed.

Allergie test is vanaf 4j betrouwbaar. Hier kwam met 9 maanden kippenei en melk al uit de test. Met 2.5 nieuwe test gehad, en uitgebreide en daar kwamen meerdere allergieen uit.

Succes!

12. Bri

Bri Niet meer actief

Hier ook goede ervaringen met bloedprikken. Als je zelf uitstraalt dat het niet eng is, pikt je kind dat wel op.
    Let op: zeg niet: het is niet eng of je hoeft niet bang te zijn, want kinderen focussen meer op woorden als eng en bang dan op het woord niet.
    Leg gewoon uit wat er gaat gebeuren, dat een prikje even zeer kan doen maar dat er daarna een pleister opkomt en dat het dan over is. En verder hopen dat je een goede prikker hebt! De ziekenhuizen waar onze zoon geprikt is (OLVG en AMC) hebben een aparte prikkamer voor kinderen. Mooie posters, veel afleiding en twee mensen die het prikken doen.

Ik geloof dat ik ook wel geboft heb met een kereltje dat niet bang is aangelegd en ongelooflijk nieuwsgierig is naar hoe zijn lijf werkt. Hij wil het ook altijd zien als hij ergens bloed heeft.

Hij is trouwens getest op voedselallergieën toen hij 2,5 was. Eerst met een bloedtest, daarna nog een huidpriktest. Die laatste was nodig voor een betrouwbare uitslag. Er kwam trouwens uit dat hij allergisch is voor cashew en pistache, en niet te zuinig ook. Hij is dus nog onder controle bij de allergoloog.

13. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Chronisch verkouden, luchtwegproblemen, moe, heel slecht eten, klagen over buikpijn en eczeem, vaak oorontsteking en slecht slapen. Hij woog nog maar 12 kg bij 98 cm vorige week.
    Nu we geen kippe eiwit meer geven en hij een anti histamine krijgt knapt hij enorm op, heeft weer eetlust en is weer het zonnetje in huis. Ik denk achteraf dat hij er al lang last van had. Maar wij dachten dat de problemen kwamen door de oren (heeft ook weer nieuwe buisjes). Maar toen hij daarna zo moe en hangerig bleef, hebben we bloed laten prikken.

Alec had ook nog een laag hb, wss ook door het slechte eten.
    We zijn doorverwezen naar de kinderarts om advies te krijgen bij het omgaan met de allergieen om ook erger te voorkomen in de toekomst (luchtwegprolemen, bronchitus, astma) . Zit ook echt in de familie.

Waar heeft jouw zoon last van? Slaapt hij inmiddels wel goed?

Ik hoop dat het bloedprikken inmiddels achter de rug is en goed is gegaan!

14. LovelyDK

Pfieuw het zit erop! Alles is super goed gegaan, 1 kikje bij het erin gaan van de naald en that's it!
    Nu afwachten tot de uitslag...

15. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Gelukkig!

16. Bri

Bri Niet meer actief

bikkeltje, gelukkig viel het mee. hopelijk biedt de uitslag je iets waar je wat mee kunt!

17. LovelyDK

Thanks meiden!

Ja stom is het dat je kan hopen dat er nu iets uitkomt... Dan kunnen we eraan werken.

18. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Nee dat is niet stom, dat had ik ook. Ik baal van die allergieen, maar begrijp nu wel waar alle klachten vandaan kwamen en kunnen we er iets aan doen.

19. Bri

Bri Niet meer actief

Het is inderdaad alleen maar fijn als je weet waar de klachten vandaan komen. Anders blijft het maar zoeken naar een speld in een hooiberg...

20. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Stoere boy! Gelukkig dat het mee gevallen is.

Deel Deze Pagina