joh doe es gewoon ik bedoelde het goed. en als je het niet zou raken zou je ook niet zo vel reageren. je kan ook dingen verkeerd gaan lezen natuurlijk en alles op jezelf betrekken
Wel in de analoge fotografie, heb wel mooie landschapsfoto's volgens dat systeem afgedrukt. In de digitale fotografie kan je het ook toepassen, maar ik ben daar niet bewust mee bezig. Ik zorg altijd wel dat ik veel tonen in de foto heb.
Ach kind, het valt toch iedereen op hoe idioot je tegen me doet? Als je iets goed bedoeld, dan zeg je: "misschien kan je het aan zogelukkig vragen, die weet veel van fotografie" dat klinkt een stuk minder cynisch hè?
@zogelukkig, hebjij ook veelverstand kwa diafragma en sluitertijd? zou je dat misschien uit kunnen leggen? ik probeer me daarin te verdiepen maar vind het erg lastig.
nou ja je kanhet zeg maar zelf instellen maar krijg je bij een lage diafragma een mooiere foto als bij een hoge? Of is het juist andersom?
kind dat zeg je maar tegen je eigen kind we zijn volwassen dus kind laat je maar thuis. en als jij dat ziet als cynische opmerkingen mag je je eigen berichten ook wel eens na gaan kijken. en nu ben ik klaar mee ga er verder niet meer op in.
Ja analoog had ik die van mij ook geeikt, maar nou las ik het boekje van mijn digi camera door (witbalans )en moest ik ik m ook voor een grijskaart houden tja die heb ik niet meer hoor. Is er iets anders wat je ook als eikpunt kan nemen?
Nou, mooier hoeft niet, het is wat je wilt. Als je een landschapsfoto's maakt, wil je die graag van voor naar achter scherp hebben, klein diafragma. Bij een mooie close-up van je kindje bijvoorbeeld wil je graag een wazige achtergrond, groot diafragma dus.
Oke want ik krijg nu elke keer hele donkere foto's als ik diafragma in stel maar dat is dus gewoon even uitproberen?
Grote scherptediepte = klein diafragma = groot getal. Je lens laat dus minder licht door, dus heb je een langere sluitertijd nodig om wel voldoende licht op de sensor te laten vallen. Pas dus op voor bewegingsonscherpte. Voor foto's binnenshuis zonde flits bij dit weer is f11 niet te doen. Je moet dan wel je ISO opschroeven, met als gevolg ruis. Werk je nu in de manuele stand? Of Av? (Aperture value = diafragmavoorkeuze). Dan pakt de camera automatisch de bijbehorende sluitertijd.
ik werk in de a stand nu.. Enprobeer de rest van de standen ook uit, maar diafragma lukt me niet goed.dus wil ik me daar beter inverdiepen tanx voor je antwoorden
voor een maandopdracht van een ander fora moest je een zelfportet maken. gister even mee aan de gang geweest dit fototje is het geworden..
mn dochter ik wil zeg maar mooie foto's maken en hebnou mn diafragma gewoon in het midden staan.. Iso wat is dat? en waar vind ikd at