als je bij het raam zou gaan fotograferen wordt het ook al beter.. ik denk dat je gewoon wat licht mist.. daardoor wordt je sluitertijd langer en worden je foto's wazig doordat of je zelf beweegt of het object
Bij het raam pakt hij hem wel goed idd.. als ik richting het raam fotografeer.. Dus toch het licht danw aarschijnlijk?
ik denk het wel.. misschien je interne flitser eens gebuiken en over je flister een plastic bekertje zetten dan is de harde flits weg. je kunt dan nog steeds zelf dingen instellen
mm en gewoon de lamp aanzetten? want externe flitser heb ik helaas niet. Ik heb alleendie op de camera zit zeg maar..
Spikkel, ik wil graag je sluitertijd weten! Ik snap echt niet wat je bedoelt met dat er iets verschuift steeds, wat verschuift er steeds en in welke modus fotografeer je? Wat had je ook weer voor camera, een Canon 400d? Als je naar het raam toe fotografeert, zou je juist donkerder foto's moeten krijgen.
je zal zien als de zon schijnt je mooie lichval in je woonkamer hebt je foto's een stuk scherper worden
Nee ik heb een fujifilm finepix. Ik fotografeer meestal in automaat maar nu dus met A oftwel diafragma instellen en de rest doet de camera. maar juist dan krijg ik die ruis.. Waar vind ik mn sluitertijd?
Ja, dat is logisch en heb ik ook al uitgelegd. Toch kan je met een groot diafragma en vaste hand mooie foto's binnen maken hoor! Zonder flits. Probleem is dat de meeste zoomlenzen maar tot f5,6 gaan.
Ja maar als ik hem op zn laagst zet 64 is de sluitertijd heel lang. en blijft hij wazig. zelfs met flits.. pfff hahaaha
als je maar genoeg licht heb dan wel. zodra jij niet genoeg licht heb gaat die sluitertijd omhoog nou dan kan schieten maar dan blijft je een waas zien. ja hier ook maar tot 5,6 bij uitzoomen wel 3,5 maargoed dan moet je er zo dicht op en krijg je vertekening..
is er verschil of je naar licht fotografeerd dus bv iets in de vensterbank bij het raam of iets wat je midden in de huiskamer zet. ik blijf erbij dat licht mist
Ik heb niks met hybride camera's, maar heb de gebruiksaanwijzing even opgezocht. Links onderin je zoeker staat eerst de À en dan de sluitertijd en dan het diafragma. Dus bijv. 500 of 250 of 125 of 60 of 30. En dan F5.6 of F4.5 of F4. Hybride's hebben veel meer last van ruis. Als je binnen wilt fotograferen zonder flits moet je hem minimaal op 400iso zetten en zorgen dat je voldoende daglicht hebt en je onderwerp niet beweegt, omdat je een lange sluitertijd zal hebben!
ja dan is er zeker verschil als ik naar de vensterbank een foto maak is die haarscherp maar als ik naar het midden van de woonkamer ga is het dus met ruis.. dus denk idd gewoon licht