Wanneer beginnen met zindelijkheidstraining

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Linnidee, 4 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    De titel zegt het al; wanneer zijn jullie of gaan jullie beginnen met de zindelijkheidstraining? Mijn dochter is 17 maanden nu. Ik las dat het beste is om voor de “twee is nee” fase te beginnen maar daar is zij al mee gestart haha.
     
  2. Wasabi

    Wasabi Fanatiek lid

    28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    #2 Wasabi, 4 aug 2021
    Laatst bewerkt: 4 aug 2021
    Ikzelf vind er wel verschil in qua jongens en meisjes... mijn dochter was begin 2 jaar met wat trainen zo zindelijk (dag en nacht), dan hebben we het over een heel klein weekje, maar zij was dus erg geïnteresseerd... echt een dametje.

    Mijn oudste zoon met 2.7 jaar en dat was toen ikzelf stomverbaasd zat te kijken naar mijn gamende peuter (als een pro) met een hele volle luier op de bank, dat ik zei “die controller krijg je pas terug als je op de wc gaat poepen en plassen”.. meneer stond op om naar de wc te gaan en was dag en nacht zindelijk :rolleyes::roflmao:

    3e kind, ook een jongen... is best een laatbloeier met alles. Dus dacht ik toen hij 2.5 jaar was, ik ga wel alvast keihard trainen anders is hij straks op de basisschool niet goed zindelijk, want daarvoor had meneer 0,0 interesse. Oké weliswaar met chocola getraind en echt de 1e week was zwaar, tweede week al wat beter en de 3e week z.g.a. zindelijk, waarna hij zowel dag als nacht zindelijk was. Eigenlijk had ik dat bij hem niet verwacht, maar wat een verademing!

    Mijn jongste, een dochter... met haar wil ik denk ik al rond 1.5 jaar gaan kijken wat ik ermee kan :)

    1 tip als ik je die mag geven... zodra je gaat beginnen direct alle luiers weg... of igg niet meer aanbieden. Ook wanneer het een vervelende situatie is. Hier heeft dat altijd goed gewerkt en zo is het duidelijk voor het kindje, anders kan het erg verwarrend werken.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Hier juist geleidelijk gestart. Ze wisten hier prima het verschil tussen luier en onderbroek.
    Eerst laten wennen aan het potje. Regelmatig bij verschonen erop gezet.
    Ook als ik zag dat ze moesten poepen zette ik ze erop.
    Daarna momenten in blote billen laten lopen en die momenten werden steeds langer.

    Buitenshuis gewoon luier aan.

    Maar er zat wel verschil in, m’n oudste ging vanaf 4 maand al af en toe op de pot. (Poging tot bzc gedaan)
    En m’n jongste wilde überhaupt niet in haar luier poepen, dus die ging al na de kraamweek in de blote boven de pot om te poepen.
    Ze wisten dus allebei al waarvoor de pot was.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.029
    17.042
    113
    Vrouw
    Wij zijn bij ons zoontje rond zijn 2e begonnen, eerder was hij er nog niet aan toe.. paar weken geprobeerd, maar het wilde niet, dus nog laten rusten.. rond zijn 2,5 opnieuw geprobeerd en denk met 2 jaar en 8 maanden zindelijk. Weet het niet meer precies haha.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Oudste:
    Viel ons al even op dat ze ‘s morgens met een kurkdroge luier uit bed kwam en de wc heel interessant vond. Daarom toen eens geprobeerd wat er zonder luier zou gebeuren. Op de eerste dag slechts 1 ongelukje gehad, daarna direct volledig zindelijk overdag. ‘s Nachts voor de zekerheid de luier nog even om gelaten, na 2 weken van hevige protesten bij haar ook die weggedaan en tot op heden geen nachtelijke ongelukjes :p
    Ze was 2 jaar en 2 maanden oud.

    Middelste:
    Wegens goede ervaringen met de oudste ook bij zoon met ruim 2 jaar een poging gedaan: geen succes. Half jaar later wederom een poging gedaan: ging wel aardig, maar gestaakt wegens prive omstandigheden thuis, aandacht moest even elders heen.
    Tot slot 3 dagen na zijn 3e verjaardag poging 3 ;) gedaan. Binnen 2 dagen volledig dag- en nachtzindelijk.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  6. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Ik ben nooit begonnen met trainen :thumup:

    De oudste was bijna 3 toen ik vroeg wanneer ze zonder luier ging. (Was toen al wel een maand 's morgens droog uit bed en plaste tegen 10.00 uur als onder tot aan haar enkel toe).
    Ze zei zaterdag. Die zaterdag dus alles achterwege gelaten en op een enkel ongelukje na dag en nacht zindelijk.

    Mijn jongste was nog geen 2 toen ze zei dat ze geen luier meer hoefde. Wederom alles uitgelaten en dag en nacht zindelijk. Ze heeft wel een paar keer 's nachts een ongelukje gehad maar dat is op 1 hand te tellen.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  7. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    #7 Liekje81, 4 aug 2021
    Laatst bewerkt: 4 aug 2021
    Hier ook niet echt getraind. Op den duur merkte ik dat ze door had dat ze geplast had, dan vroeg ze om een schone luier. Luier af met 2j4m. Na zoveelste ongelukje die dag weer even gelaten en 2 maanden later na 2 ongelukjes dag 1 en 1 ongelukje dag 2 zindelijk. Heeft ook nooit meer ongelukjes gehad.
    Nachtzindelijk kwam pas met 3j8m ofzo. Op haar verzoek. 2 ongelukjes en daarna nooit meer.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  8. Loveloes

    Loveloes Niet meer actief

    Bij beiden toen ze net 2 waren.

    Bij de 2e net te vroeg begonnen achteraf, daardoor duurde het wat langer. De oudste was in 3 dagen dag en nacht zindelijk :)

    De zomer is fijn, dan zijn ze vaak wat minder dik aangekleed en ben je veel buiten.
    Ook wat ik hierboven las: meteen alle luiers weg doen (in ieder geval overdag).
    Ook oefenden we al heel gauw (net na een jaar) door se standaard na het middagslaapje een keer op het potje te zetten. Dan wel meteen uit bed zodra ze wakker waren. Heel vaak was het dan meteen raak.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  9. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Oudste was 2 jaar en 5 maanden en binnen een week zindelijk.

    Jongste meerdere pogingen gedaan maar die zei gewoon nee doe ik niet (pittig kind :roflmao:) uiteindelijk bij 3 jaar en 4 maanden gelukt.

    Gewoon starten en kijken waar het schip strand. En anders over half jaar nog een keer doen!
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  10. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    Zoon gaf vanaf 2 jaar steeds vaker aan natte luier. Met 2 jaar en 3 maanden op 1 ochtend zindelijk. Hij begreep snel de hint dat nat worden niet fijn is.

    Dochter kreeg op die leeftijd eerst blaasontsteking omdat ze het allemaal spannend vond. Uiteindelijk met 2,5 jaar zindelijk. Luier uit, krukje bij wc en het avontuur begon.
     
  11. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hier vanaf het moment dat ze door hadden dat er iets bestond als een wc waar papa en mama (en grote zus) op gingen, uitleggen wat het is en wat je er doet. Ook bij luier verschonen aangegeven dat er bv nu plas in zit en dit ook op de wc kan.

    Uiteindelijk met mooi weer de luier uitgelaten. Beide waren meteen dag en nacht zindelijk. Rond 2.5 jaar. De oudste heeft zelfs nog nooit in dr broek geplast :roflmao: de jongste een paar keer.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  12. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Jongste is natuurlijk middelste..
     
    JupitR vindt dit leuk.
  13. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.881
    113
    Vrouw
    Beide 3 jaar en allebei met een dag zindelijk!
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    #14 hummeltje5, 5 aug 2021
    Laatst bewerkt: 5 aug 2021
    Ik heb altijd begrepen: starten zodra je aan je kind merkt dat hij/zijn eraan toe is.
    Dat merkte ik bij de oudste met 1,5. Hij kwam toen steeds kijken als ik naar de wc moest.
    Nou dat heb ik geweten zeg!
    Ik ben er, niet gelogen! 1,5 jaar mee bezig geweest vervolgens :confused:
    Toen was ik het wel HEEL beu hoor!
    Heb toen een week voor z'n derde verjaardag gezegd: kindjes van 3 die dragen geen luier meer dus als jij straks 3 bent gaat de luier weg.
    Ongetwijfeld nog 1 of enkele blauwe maandagen een ongelukje gehad, maar verwaarloosbaar.
    Dus vanaf z'n 3e uiteindelijk zindelijk overdag.
    Hij is nu ruim 5 en 's nachts nog altijd niet zindelijk. Slechte eigenschap van me: ik kan dus echt jaloers zijn als ik lees dat er kinderen zijn die ook meteen nachtzindelijk waren :|

    De jongste is 3,5.
    Haar heb ik nooit echt geprobeerd om zindelijk te maken. Dat ging gewoon vanzelf omdat ze grote broer natuurlijk als voorbeeld zag.
    Ze slaapt overdag nog en krijgt dan nog wel een luier om. De afgelopen 4 dagen is ze helemaal droog daarna!
    In de nacht heeft ze ook nog gewoon een luier om.

    Overigens was m'n oudste vandaag wel in tranen dat z'n zusje al droog kon blijven en hij nog niet :(
    Heb wel uitgelegd dat een middagslaap veel korter is dan de slaap 's nachts.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    Hier werkte starten als je kind eraantoe is niet. Met 3,5 gewoon gedwongen door luier af te laten, lui kind. Peuterspeelzaal heeft ons heel fijn geholpen :) nog wel ongelukjes hoor en s nachts nog steeds luier om. Hij heeft geen zin om te gaan. Als ie in de natuur moet plassen kan ie het opeens wel op tijd,want dat is wel leuk.
    Ik was bij hem wel enthousiast en nam hem al vroeg mee naar de wc hij vond t heel interessant. Poepzindelijk was hij goddank wel eerder en alleen ongeluk als ie diarree had.




    Nr 2 geeft nu al aan dat ie is doorgelekt door nat te zeggen. Dus ik denk dat hij wel rond 2 beginnen. Wij denken zelfs dat hij eerder in de nacht zindelijk is dan zijn broer...
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  16. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Thanks voor jullie reacties! Ik dacht echt serieus dat je hier maanden mee bezig zou zijn maar beter afwachten tot ze er aan toe is echt. Dat het bij sommigen in een dagje gepiept was joh, heerlijk! Die kleine van mij vind d’r luier nu nog helemaal prima haha. Denk dat nu al starten dan niet echt zin heeft als ik jullie reacties zo lees.
     
  17. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dan was ie er met 1,5 dus gewoon niet aan toe toch? Je bent in elk geval een doorzetter, haha.
     
  18. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    En dat is doodnormaal met 17 maanden :p
    Er zijn aan beide kanten natuurlijk uitzonderingen maar met 2,5-3 jaar zindelijk zijn is gemiddeld, denk ik.
     
    Linnidee vindt dit leuk.
  19. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zei het verkeerd zie ik nu: er wordt altijd en overal benadrukt dat je het beste kunt beginnen 'als je kind interesse in de toiletgang begint te vertonen'.
    Nou, daar begon hij dus mee met 1,5 jaar, maar kennelijk is ons kind er één die dus de uitzondering op de regel is :rolleyes:

    Ja ik geef niet zo snel op nee ;)
     
    Liekje81 vindt dit leuk.
  20. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.656
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Haha dat zeker!
    Had er nog nooit van gehoord, anders had ik ook al zo vroeg moeten beginnen ja. En ik ben niet zo'n doorzetter :roflmao::roflmao::roflmao:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina