Concentratie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door irisnaomi, 18 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vandaag heeft Iris weer een toets gehad voor taal op de psz
    eigenlijk alles weet ze wel en heeft het dus ook erg goed gemaakt waar ik wel blij mee was ..
    Alleen is ze gauw afgeleid en is de concentratie weg nou heb ik een vraagje kan ik daar wat mee doen ofzo dat ze wat langer haar concentratie bij iets houd..

2. wendy77

wendy77 Actief lid

3 feb 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Hoi,

Wil niet te bot overkomen, maar;
    Ze is pas 3,5 wat wil je dan!!! Dat ze een uur geconcentreerd iets doet.
    Is dat niet juist hoe het hoort te zijn bij een peuter?

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Een toets?

Waarom?

4. veertje

veertje Fanatiek lid

Stijn heeft volgens de psz ook concentratie problemen en hij gaat nu een extra dagdeel naar school en ze gaven de tip mee om met hem memorie te spelen..

Ik las van de week dat een kind van 3 in totaal zich 5 min moet kunnen concentreren en een kind van 4 10 minuten..

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    Moet?

Hoe komen ze er weer op.

Ik word er soms zo moe van.

6. Tennes

Tennes Niet meer actief

Excuses als mijn reactie te heftig ovrkomt, maar een toets op de PSZ?

Waar gaat dit over? Het is nog maar een peuter!!!!!

Tsjonge, hoezo prestatiegerichte wereld?

Mijn advies: Maak je er alsjeblieft niet druk om en laat je kind kind zijn. Spelen dus!!!!! Heel veel spelen!!!

7. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik vind het ook echt belachelijk..
    Een kind van zo jong hoeft zich echt nog niet zo goed te kunnen concentreren..
    Stijn hebben ze toen aangeboden om een extra dagdeel naar de psz te doen en dat heb ik alleen gedaan omdat hij het zelf leuk vind..
    Hier thuis kan hij zich makkelijk een half uurtje vermaken met 1 ding maar als hij dan afgeleid word ja dan gaat hij wat anders doen maar ik mijn ogen is dat kind eigen..

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@tennes: nou dan zou ik me als ik jou was.. vast geestelijk gaan voorbereiden want dat is volgens mij vrij normaal :)

en zo'n toets is natuurlijk geheel in vergelijking met hoe andere kindjes op de psz het doen
    dus als ze zeggen "minder concentratie" dan zeggen ze niet je kind is dom of kan niet stil zitten of iets ander negatiefs
    maar "hij concentreert zich minder lang dan andere kindjes van die leeftijd"
    en dat zal sowieso per dag verschillen.. als een peuter geen zin heeft dan kun je nog zo hard wllen.. maar dan gebeurd er gewoon niks.
    vind je peuter zo'n toets zelfs leuk... dan doet hij het in een oogwenk.

vooral de kleuterschool vindt zulke toetsen fijn.. dan weten ze een beetje wat voor soort kindje ze krijgen.
    het nog heeft nog niets te maken met dingen moeten en wel of niet slim. gewoon algemene ontwikkeling en welk niveau daarin.

wij waren vandeweek ook al in shock toen er gesproken werd over kleutertoetsen.. maar andere basisschool bleek zelfde pakket te hebben en dus ook diezelfde kleutertoetsen.
    (puk & co.. plus aansluitende variant voor kleuters)
    gaat vooral om taalontwikkeling.. dik vs dun, groot vs klein en wat is verven, of wat is een olifant?

denk dat de enige kinderen die daar "slecht" uitkomen... de kinderen zijn die al beginnen met een achterstand doordat ze thuis anderstalig worden opgevoed.

9. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Toetsjes zijn vaak niet om dwars te zitten, maar om problemen te kunnen voorkomen en -zoals Saskia het ook al zegt- de algemene ontwikkeling bij te houden... Maar dat 't wat idioot en prestatiegericht overkomt, absoluut.

Maar vaak vinden jonge kinderen toetsjes hartstikke leuk om te doen en worden ze heel spelenderwijs afgenomen.

Een keer een mindere concentratie is geen ramp natuurlijk, maar als het nou over een aantal jaar nog steeds een issue is met toetsen, dan is 't wel fijn als ze kunnen terugzien dat het eigenlijk altijd al zo geweest is..

Maar ik vind niet dat je op deze leeftijd er al echt 'iets' mee 'moet' doen. Ze is een peutertje en natuurlijk zou een peuter een concentratie 'moeten' kunnen hebben van vijf minuten, maar vaak genoeg lukt dat ook niet. En da's géén ramp, da's normaal.

Lekker laten gaan dus!

10. Hoi hoi

Iedereen krijgt hier zo,n toets is van cito ofzo
    daarmee kunnen ze kijken of je kind wat achterlicht in taal en er eventueel wat aan doen extra dagdelen ofzo ..
    Iris heeft er nu 2 gehad de uitslag gata straks mee naar de bassissschool
    Het heet trouwens het leerlingvolgsysteem ofzo iets zal straks even google voor jullie ..

Gelukkig is de toets perfect wat precies zoals 1 al zei de ene dag hebben ze er meer zin in dan de andere dagen ..
    En de vragen zijn ook soms zo dom dan moet je daar al wel komen met je kind ..
    Zo was er ook een plaatje van een schaap en wat gras zwart wit getekend ,, de vraag is dan waar staat het schaap iris zegt in het gras wat dus fout was ... moest wei zijn maar Iris weet dat heel goed wat gaan je naar buiten naar ergens waar schapen staan en vraag dan aan haar waar staan de schapen zegt ze in de wei ..
    En zo zijn er nog wat van die domme vragen
    Zelf hou ik me niet echt aan de uitslag van die toets ik merk zelf hoe Iris is met haar taal en dat is echt wel goed ...

Waar ze dus alleen over begon is dat ze niet goed kan concentrteren en klopt ook wel een beetje als ik met Iris een spellentje doe is de concentratie er gauw vanaf dan heeft ze er gewoon geen zin meer in ze heeft ook dagen dan juist weer wel en dan kan je bij wijze van uren ,et het zelfde spellentje spelen ..

Iris zelf is gewoon een bezig bijtje die niks wilt missen dus ja als er iets anders is dan wat ze moet is ze snel afgeleid ..
    En geeft ze daar de aandacht niet meer aan ,
    wat ik nu wel doe is gewoon elke dag 5 of 10 minuten iets pakken spellentje , puzzel boekje en als ze daar dan echt lekker mee bezig is geconcentreerd belonen we haar met een sticker..

Maar verder ja weet ik ook niet echt wat je daar aan moet doen en is een kind van 3.5 en komt vast wel goed daarmee ..
    Ze is verder een vlotte meid praat de oren van je kop ..
    Schrijft haar eigen naam en dat soort dingen dus echt veel druk maar ik me er niet om ...

11. Van mij hoeft ze niet 1 uur geconcentreerrd bezig te zijn met iets zoals die toets de juf begon er over vandaar..

12. Hier krijgt ze geen extra dagdeel omdat de toets verder wel goed is
    en memorie speel ik nu elke dag even en dat lukt opzich wel
    en 5 minuten zich concentreren lukt Iris wel dus dat scheelt alweer

13. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Nah.. Een wei is toch van gras?

En niet druk om maken. Het ene kind is meer in de weer dan 't andere kind immers.
    Mijn oudste dochter is een grote, ongeconcentreerde en vrolijke stuiterbal als ze thuis is en op school gaat 't geweldig met 'r. Zo lang er geen problemen zijn, ga ik ze dus ook niet zoeken.

14. Ja leek mij toch ook dat gras een wei is maar schijnbaar niet ..

nou maak me er verder ook niet echt druk om hier thuis kan iris opzich makkelijk zich een half uur vermaken ..
    waar ik helemaal nu blij mee omdat ik ook nog eens 32 weken zwanger ben en omdta ik al niet stabiel ben nu kotm ze ook niet erg veel natuurlijk ..

Dus ze klagen maar lekker daar bij de psz

15. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Nou, en dát is het belangrijkste hoor! Een toets is een momentopname en de vaststelling van een feit op dát moment, meer niet.

Als zij zich thuis goed kan concentreren zou ik proberen het lekker 'n beetje los te laten!

16. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hier viel er op kdv op dat Anne moeite had om de voorleesverhalen uit te zitten.
    Ze waren even vergeten dat Anne al met 22 mnd overging naar de peutergroep omdat bij de babies enkel echt babies zaten en dat dus heel saai was :)
    ipv met ruim 2 zoals de meeste kindjes daar.
    Dusdat verschil was heel duidelijk..
    Na een paar weken ging het al veel beter.

Hun tip was dan ook: voorlezen :)

17. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.795
    113
    O ik vind het heel goed hoor dat kinderen worden geobserveerd en gestuurd. geen enkel punt.

Wat ik alleen wel vervelend vindt is dat er dan gelijk een druk op wordt gelegd en woorden zoals "moeten"verschijnen.

18. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Gelukkig heeft mijn dochter een peuterjuf, die allergies is voor moeten en toetsen. Ze houden de ontwikkeling van de kindjes best in de gaten en zien ze echt iets wat niet goed gaat, dan trekken ze aan de bel.
    Wat ze wel doen is een soort eindrapport maken, als je kind naar de basisschool gaat. Maar daar hoeven de kindjes geen toetsen voor te doen.

19. veertje

veertje Fanatiek lid

Dat doen ze hier ook op de psz, ze observeren het kind als het 3 maanden erop zit en als het eraf gaat en dat rapport gaat ook naar de basisschool..
    Ik heb nog nooit vernomen dat ze hier een toets doen, heb het wel gezien op de kleuterschool.

Deel Deze Pagina