Nog meer laatbloeiers??

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamvansam, 7 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Sam is nu 16 maanden, en alles behalve vlot :).
    Dat hij nog niet loopt, ach, daar maak ik me niet zo druk om, er zijn wel meer kinderen die pas rond hun 2e jaar gaan lopen. Maar Sam beweegt zich helemaal niet voort, hij zit op z'n billen en dat is het. Tijgeren, kruipen, billenschuiven, staan? Niks wat er ook maar op lijkt.
    Hij heeft nu sinds 4 maanden fysiotherapie en vorige week zijn we bij de kinderarts geweest. De KA heeft hem onderzocht en heeft totaal niet het idee dat het ook maar iets van een medische oorzaak heeft dat hij een "ontwikkelingsachterstand" heeft (gelukkig). Wel hebben ze voor de zekerheid 3 buisjes bloed afgenomen om hem te testen op een aantal stifwissellingsziekten, maar ook hier twijfelt de KA aan. Volgens hem is hij gewoon een enorme laatbloeier ;).
    Zijn er mensen die dit verhaal bekend voorkomt? Hoe is dit verder gegaan? Graag jullie reacties....

Groetjes Mamvansam.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Geen ervaring mee, maar ik hoor vaak wel dat het vaker de kindjes zijn die in hun eentje thuis zijn... Contact met andere kids en het hen zien doen, schijnt ERG stimulerend te werken, :)
    Weet naturlijk niet hoe jouw situatie is, maar een vriendin van mij gaat tegenwoordig naar zo'n speel-inn ofzo in het buurthuis. Haar dochtertje heeft er erg veel geleerd, :)

3. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Sam gaat 1,5 per week naar een kinderdagverblijf en hij vindt het allemaal wel interessant wat andere kindjes doen, maar hij pikt het niet op om er iets mee te doen, helaas..... ;)
    Hij gaat ook nog 1,5 dag naar opa's en oma's maar daar is hij ook het enige kleinkind. Dit houdt dan natuurlijk wel in dat er de hele dag door met hem gespeeld/gestimuleerd wordt. Want hij hoeft z'n tijd niet te delen :).

4. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    Teun gingn met 13 mnd pas kruipen daarvoor weinig verplaatsing hoor.en met 19 mnd ging hij pas lopen...dsu ook wel een laatbloeier
    en hij ging maar 1 dag naar het kdv en 2 dgn naar opa en oma dus daar ook aandacht
    gelukkig is er niets te vinden dus zou het er ook op houden laatbloeier

suc6...mss hem eens aan je handen laten staan? of dat doe je waarschijnlijk al

5. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Aan m'n handen laten staan lukt ook niet..... Als ik hem probeer te laten staan, trekt ie z'n beentjes op. Ik krijg met geen mogelijkheid die voetjes op de grond.....

6. janette

janette VIP lid

26 feb 2007
    5.113
    0
    0
    Ben op zoek naar de droombaan
    Heiloo
    heb net voor je gepost;)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Sam heeft duidelijk nog geen behoefte. Hij is gewoon niet zo ondernemend en is tevreden met wat hij heeft. Zo kun je het natuurlijk ook zien. Op een gegeven moment wil hij wel dat zijn wereld groter wordt en gaat hij wel kruipen, staan en lopen.
    Het helpt waarschijnlijk wel wat om hem niet alles aan te geven en te blijven uitdagen. Geniet maar lekker van je mannetje!

8. wendysunny

wendysunny VIP lid

24 jun 2009
    5.789
    0
    0
    pieter kroop met 6 mnd en doet nu de eerste stapjes 17 mnd

9. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    Genieten doe ik zeker van hem! Het is een heerlijk ventje! En hij kan zichzelf gelukkig goed vermaken.

Aan de ene kant is het ook wel makkelijk dat ie nog niet loopt en overal aankomt en dat ik er steeds achteraan moet, maar aan de andere kant....

Het wordt wel steeds lastiger dat hij niet kan staan/lopen..... Hij is 86 cm en weegt bijna 14 kilo (!) en na een paar minuten tillen heeft mijn rug het wel gezien ;).

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Zo, Sam is echt een grote jongen. Nou ja, voor jou een goeie reden om hem niet te vaak te tillen en daardoor misschien voor hem stimulatie om iets te gaan doen. Het komt echt vanzelf goed en toch fijn dat ze even alles uitsluiten in het ziekenhuis.
    Dat ie zichzelf zo goed kan amuzeren is waarschijnlijk ook een reden waarom hij het wel best vindt op z'n plekje!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn zoontje kon ook "pas" lopen bij 19 maanden. Hij kroop wel, en kon achter de blokkenkar lopen. Maar had niet de durf om los te gaan lopen. Op een ogenblik worden ze zich bewust dat ze kunnen vallen als ze staan. Daan moeten ze gewoon even de tijd hebben om wel te durven. Mijn zoontje liep op dag 1 ook gelijk de straat uit (75m!).

Mijn zusje heeft tot haar 2e op haar billen geschoven. Die stond niet eens. Ook naar fysio geweest, maar uiteindelijk rond haar 2e verjaardag zelf gaan staan+lopen+rennen in een paar dagen.

Als er verder fysiek niks aan de hand is. Hij genoeg kracht heeft in zijn beentjes, dan is het waarschijnlijk een kwestie van tijd.

En misschien een beetje stimuleren door de speeltje net buiten zijn bereik te leggen (maar natuurlijk niet de hele dag door, zodat hij gefrustreerd raakt)

12. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    Esmee loopt pas sinds een week en die denkt nu gelijk dat ze kan rennen.
    dat ze laat is gaan lopen komt omdat ze zeer slechte ogen heeft.

vriendin van me haar dochter is bijna 2 en loopt ook niet en wil ook niet erg staan ,zij is door verwezen naar de osteopaat en wat blijkt er zit een wervel in haar nekje niet goed en dat gaan ze nu proberen te verhelpen en waarschijnlijk gaat ze dan verder ontwikkelen

13. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Hoi hoi,

Ik begrijp wel hoor dat je je toch zorgen maakt. Het zoontje van een goede vriendin van mij liep pas met 2,5 jaar los ook al liep hij daarvoor wel op schema met rollen/kruipen en langs de meubels lopen etc. Ook was/is hij al lange tijd onder behandeling bij de fysiotherapeut die alleen maar kon constateren dat hij van nature wat stijfjes is. Toen heeft de kinderarts ook maar bloed laten prikken en ook genetisch onderzoek laten doen. Uitslag is nu net pas binnen heeft maanden geduurd. Hij blijkt een zeldzame chromosomen afwijking te hebben wat de (gelukkig milde) ontwikkelingsachterstand verklaart. Is jouw zoontje ook op andere gebieden wat achter? How is bijvoorbeeld zijn fijne motoriek en zegt hij al wat woordjes? Begrijpt hij dingen goed krijg je de indruk? Maak je niet té veel zorgen, de kans dat er echt iets mis is is gelukkig een stuk kleiner dan dat er wèl iets mis is. Maar blijf wel alert en houdt het goed in de gaten. De peuterspeelzaal helpt trouwens heel goed in de ontwikkeling maar daar is jouw ventje natuurlijk nog te jong voor. Succes en vergeet idd niet te genieten van je kleine man!

15. mamvansam

mamvansam Actief lid

20 mei 2008
    239
    0
    0
    Office Manager
    Midden Nederland
    #15 mamvansam, 9 jul 2009
    Laatst bewerkt: 9 jul 2009
    Met zijn fijne motoriek loopt hij ook achter, maar dit vond de KA allemaal net op het randje. Hij is nu 16 maanden en doet dingen waar in de regel 12-15 maanden voor staat. Dit vond de KA nog net kunnen. Qua spraak is het ook op het randje, hij zegt nu iets van 5 woordjes.
    We hebben wel de indruk dat hij alles prima in de gaten heeft, hij is aardig pienter. Wat er tegen hem gezegd wordt snapt hij allemaal goed gelukkig. Dit vond de KA dan ook één van de redenen om ons niet zo heel druk te maken.

We wachten de uitslag van de boedtest rustig af..... nog 4 weekjes...... (vind het wel vervelend dat dit zo lang moet duren trouwens, maar het is niet anders).

Deel Deze Pagina