Hoi, ik plaats dit bericht in de hoop op geruststelling of tenminste het idee dat ik me niet zo schuldig hoef te voelen. Ik ben altijd erg voorzichtig geweest met de zon wat mijn kinderen(5 en 7) betreft. Goed en regelmatig insmeren, petje op en bij echt lange dagen zwembad of strand dragen ze een uv werend shirtje. Toen ze klein waren kon ik ze op het heetst van de dag nog binnen houden maar dat is nu echt een onbegonnen zaak. Ondanks al deze goede zorgen blijkt af en toe een beetje verbranden onvermijdelijk. En daar kan ik dan toch zo vreselijk over in zitten! En dan voel ik me zooo schuldig! Gisteren is bij allebei hun nek behoorlijk verbrand aan het zwembad (wel 2x gesmeerd!) Eigenlijk wilde ik ze het liefst vandaag dus binnen houden om hun huid te laten herstellen maar we hadden met anderen afgesproken in de speeltuin en vond het zo sneu om af te zeggen. Bovendien vond manlief dat erg overdreven. Dus extra dik ingesmeerd en ze verzocht zoveel mogelijk in de schaduw te blijven. Das dus blijkbaar een hele opgave voor twee actieve jochies (begrijpelijk) en helaas waren ze zojuist dus nog wat erger verbrand dan gisteren. Als je op internet gaat lezen voel je je echt een vreselijke moeder als je kind verbrand is en word alleen maar verteld hoe schadelijk het wel niet is. Maar is het nou in de praktijk niet zo dat ieder kind weleens verbrand en dat iedere moeder weleens verrast word op een zonnige dag en geen zonnebrand bij heeft ofzo? Of rent iedereen dan gelijk naar huis? Wil graag horen hoe anderen hiermee omgaan want ik hoor regelmatig dat ik ze te panisch wil beschermen en dat ik overdrijf. Groetjes
Meid dit overkomt de beste. Mijn zoontje is vorig jaar ook een keertje verbrand. Voelde me er ook ontzettend rot over maar was gewoon de zijkant van zn rug vergeten in te smeren. Kan geneuren Insmeren met yoghurt dat trekt de brand er uit Zelf hebbik een wondermiddel heet Biafine helaas alleen in frankrijk te koop.
Kan gebeuren! Maak je niet al te druk . Het is mij nog niet overkomen maar mijn moeder wel bij mij. Zij was altijd heel consequent met smeren tot het toch verkeerd ging. Mijn schouders en nek waren vuurrood en natuurlijk de dag daarna ook erger want ook ik bleef niet steeds uit de zon. Mijn moeder heeft mij toen steeds mijn schouders en nek nat zitten maken met wat lauw water terwijl ik bij haar lag. Ik weet dat nog goed omdat het echt erg zeer deed, maar ik heb er nu (20 jaar later) niks aan overgehouden
Ik ben als kind vroeger heul vaak verbrand... En mijn moeder paste heus wel goed op ons. Het is nu misschien wel meer onder de aandacht, ik ben er zelf ook heel alert op. Maar ook omdat ik zelf niet zo goed tegen felle zon kan, ik zit het liefst in de schaduw, probeer ik de kinderen ook zoveel mogelijk uit de zon te houden. De oudste speelt echter overal in de tuin dus ook in de zon en de jongste laat zich ook niet echt in de schaduw sturen. Gelukkig slaapt die op het heetst van de dag. Ik smeer wel veel, denk zo twee keer per dagdeel. Voor we naar buiten gaan en dan na een uurtje nog een keer. Tussen de middag zijn we vaak binnen en dan smiddags hetzelfde. Het enige wat je kunt doen is een extra smeerronde inlassen als je kids blijkbaar snel verbranden. En blijven uitleggen waarom, ook al zijn ze nog klein, ze moeten toch ook leren waarom de zon niet altijd gezond is en hoe je er goed mee om gaat. En als ze iets ouder zijn kun je misschien proberen dat ze zelf ook leren voelen wanneer het te heet wordt of hun huid begint te branden. Dan is het uit de zon of nog een keer smeren! Maar voel je niet schuldig, het zal iedereen wel eens overkomen!
Hier gaan ze naar binnen als de zon het felst is, filmpje kijken bijvoorbeeld en binnen spelen. Nu hebben wij ook wel veel schaduw in de tuin (boom en kleine tuin), maar ik ben wel voorzichtig. Op vakantie gaan we er dan ook even op uit (boodschappen doen ofzo) en anders in ieder geval in de schaduw. Hier zijn ze alleen vorig jaar een klein beetje verbrand toen we op Texel in een natuurgebied liepen en veel langer weg waren dan ik had gedacht. Maar dat was alleen een klein beetje in hun gezicht. Jongste verbrandt nooit, wordt alleen maar bruin, bij de oudste moet ik meer uitkijken, maar daarbij is teveel zon sowieso niet goed. Als ze erg verbrand zouden zijn zou ik gerust een dagje speeltuin afzeggen, of mensen me dan een zeur zouden vinden of niet. Ik ben vroeger heel vaak verbrand, mijn ouders letten er helemaal niet op en als ik het helemaal koud had en me ellendig voelde door het verbranden vonden ze me maar lastig. En dat terwijl ik een huid heb die meer kans heeft op huidkanker. Onze oudste heeft net zo'n huid.
Ik weet niet welke zonnebrandcreme je gebruikt, maar sinds wij vision gebruiken verbrand ik vrijwel niet meer. Ik smeer mijn dochters en mijzelf hier 2x per dag mee in, maar 1x per dag is ook al voldoende.
Je hebt ook van die petjes met flap aan de achterkant, waardoor de nek bedekt is, is dat misschien een idee?
Daar ga ik idd eens naar op zoek snoopy, dank je! En vision las ik net idd goede ervaringen van. Denk dat ik die maar eens probeer... Ik heb nu lovea vanwege de natuurlijke(re) ingrediënten. Bedankt voor de reacties!
In mijn jeugd is het regelmatig mis gegaan , ik geloof dat factor 12 toen de hoogste was die je kon kopen en dat met mijn melkwitte huidje ... Mijn ouders hebben echt hun best gedaan hoor, maar het gebeurt soms. Had een keertje bij mijn zoon dat ik hem gesmeerd had, maar blijkbaar niet zorgvuldig genoeg, een plek op zijn arm vergeten. Vuurrood aan het einde van de dag! Hij huilen dat zo'n pijn deed en oh wat voelde ik me rot . Het scheelt dat ik zelf ook heel makkelijk verbrand, daarmee ben ik erg alert op insmeren. Ik smeer altijd factor 50 bij de kinderen (en mezelf) en daarmee gaat het zelden fout.
Maak je geen zorgen. Verbranden gebeurt echt wel een keer. Zeker als ze pubers zijn en jij ze niet meer in mag smeren. Het feit dat je je er zo veel zorgen om maakt is toch juist goed. Maar probeer het nu maar los te laten joh. Ik zou in eerste instantie een product zoeken wat zo natuurlijk mogelijk is en juist wat minder goed uitsmeert. Die zo'n witte waas achterlaat ja. De consument wil graag een makkelijk en snel-spray, maar daar zitten vaak ook veel chemische troep in. Ik gebruik de zonnecreme van Alverde. Zit ook chemische troep in, zoals alles wat je op je huid smeert en niet op kunt eten, maar wel minder. Oh en let op ook of er een UVA en UVB filter in zit. Ik zie verrassend vaak producten in de winkel met alleen UVA.
Kan gebeuren, niet te schuldig voelen. Ik zou echter wel gaan kijken naar het zonnebrand gebruik, blijkbaar werkt deze niet voldoende of moet je vaker smeren. Probeer het wel verder te voorkomen want herhaling kan op lange termijn wel schadelijk zijn. Dus of vaker smeren, andere zonnebrand (hogere factor?), plekken met meer schaduw opzoeken enz. Hier smeer ik met factor 50 en blijft ze zoveel mogelijk uit de zon, zeker op het heetst van de dag. Binnen blijven doe ik niet met dit weer trouwens. Ik zag vanmiddag op het heetst ook veel fietsers met (kleine) kinderen in de volle zon, dat zou ik dan weer nooit doen.
Ja was een beetje jammer en zo zijn er wel meer dingen. Mijn moeder is niet mijn biologische moeder en ze mist wat gevoel hierin, en mijn vader, tja dat Is en blijft een man . Met onze kinderen zijn ze gelukkig een stuk voorzichtiger! Denk dat het zorgen voor mij ze zwaar viel (vooral mijn moeder) en voor onze kinderen is het af en toe een dagje.
Hier ook vision, anders verbrandt de oudste geheid. Vorig jaar heb ik een hem een keer per ongeluk met aftersun ingesmeerd ipv zonnebrandcrème! Toen heb ik mij wel even heel schuldig gevoeld ja, hij was ook wel verbrand. Maar normaal gesproken als je goed insmeert moet het toch wel gaan?
Het gebeurt. Veel smeren, ook onder het tshirt, petje op en lekker laten spelen.. Toch verbrand? After sun erop of insmeren mer karnemelk/yoghurt om de pijn eruit te trekken. Geeft wel een stinkzooi, dus 's morgens douchen en bedden verschonen is een must, maar het trekt alle pijn van het verbranden weg!
Niet om je schuldig te laten voelen hoor...maar hoe komt het dan dat ze verbranden?? Misschien smeer je te weinig of niet vaak genoeg? Bedoel het meer om te helpen nadenken waar het fout gaan. Het is hier echt nog nooit gebeurd, maar ik smeer wel vaak. Bij een hele dag buiten elk uur toch wel. Zeker elke 2 uur. O en vision alleen kopen als je van plan bent elk uur of elke 2 uur te blijven smeren...1 a 2 keer per dag is nooooit genoeg. Ook niet bij die zonnecreme's. De risico's van te veel zon op de huid die jij wil voorkomen komen niet alleen door verbranden, maar ook door gewoon onbeschermd de zon in....en dat gebeurd als je maar 1 of 2 keer op de dag smeert. Vision is vast een prima creme, maar alleen als je er regelmatig mee smeert.
Kan iedereen overkomen. Zal hier ook wel eens gebeuren. Bij vision ook zoals tuc zegt meerdere keren insmeren. Op de zonnecreme staat ook niet dat 1 keer genoeg is. Smaakt wel heel vies. 1 keer je stuk fruit aanraken met je hand en die zonnecreme smaak is zo fel dat je het de hele dag proeft. Of je lip aanraķen. En het is niet lekker. ondanks dat ik heel tevreden ben over die zonnecreme ga ik deze om die reden niet meer kopen.
@tuc: ik weet t ook niet precies... Ik heb lovea factor 50 en smeer ze meerdere malen per dag in. Ben er ook niet te zuinig mee ofzo. Maar soms ben je ergens en gaat toch ineens de zon schijnen, of ze spelen op school langer buiten dan normaal. Daarbij hebben ze beide een erg gevoelige huid. Ze zijn nu ook op een leeftijd dat ze dondersgoed weten dat al hun vriendjes naar t zwembad gaan en dan zou ik moeten zeggen: wij gaan niet want dan ben je teveel in de zon. Heb overigens al veel merken geprobeerd hoor, heb elk jaar wel weer wat anders. Van hele dure merken tot huismerken.
hmm.gek ja. Vorige zomer ook lovea geprobeerd en dat ging verder prima. Ik vond hem alleen wat stug smeren daarom terug bij kruidvat. Op het heetst van de dag aan het strand of zwembad krijgen ze hier wel een uv shirtje aan. Dat helpt heel goed. En hoewel er waterproof op al die flessen staat vertrouw ik er niet heel erg op. Ik smeer dus altijd weer als ze het water uitkomen.
Ik vind het gemeen om een kind zo te laten verbranden dat hij/zij het er koud van heeft en als daar dan over "geklaagd" wordt, het kind lastig te noemen. Biologische ouders of niet.