Hoi mede-grote-kinderwens-genoten, We hebben het grote geluk gehad dat we na onze icsi 1 15 bevruchte embryo's hebben verkregen, waarvan 1 verse tp en nog 10 in de vriezer. We konden ons geluk niet op! Nu na de vijfde tp +2 niet goed ontdooide cryo's, is er nog niks gebeurd (nog 4 over). Geen enkele positieve test. Het lijkt wel alsof er niks gebeurd! Ziekenhuis AZM geeft aan dat het een geluksfactor is (met een dobbelsteen 6 gooien). Zou het echt zin hebben om die andere 4 cryo's ook domweg maand na maand terug te plaatsen? Of zou ik er werk van moeten maken om te vragen voor extra onderzoek? (is er een innestelingsprobleem, immuunprobleem, vitaminetekort etc) Ik ben vooral bang hier niet in gehoord te worden, juist omdat ze blijven zeggen dat het 'gewoon geluk hebben' is. Een eventuele volgende poging willen we waarschijnlijk naar Dusseldorf of Gent gaan. Liefs, Pupke
Ik zou dit wel even navragen of ze de onderzoeken willen doen. Zo niet kun je altijd nog ergens anders een second opinion aanvragen. En dat je maar geluk moet hebben vind k zo'n stom iets... Beetje té makkelijk gedacht denk ik dan. Gewoon je gevoel volgen meis!
Ik zie trouwens dat je een tp krijgt in je eigen cyclus. Is het geen optie om dit in een kunstmatige cyclus te proberen?
Hoi Lovelymommy84, Dankjewel voor je reactie!! Ik heb zelf nogal veel last van de hormonen en aangezien ik dicht bij het ziekenhuis woon kon het ook in natuurlijke cyclus. In principe zou het toch geen verschil moeten maken? Heb jij al een kindje? (in je handtekening staat zwanger op dag van aanmelding icsi 3)
Hoi! Denk dat ze dat al wel gedaan hebben maar uitgebreid bloedonderzoek misschien een idee? Schildklier waarde, hormonen etc? Dat heb ik laatst ook even gecheckt of dat wel in orde was. Zonde om naderhand pas achter te komen..
Ik ben van mening dat er wel n verschil is tussen tp in eigen cyclus of in een kunstmatige cyclus. Doordat je eigencyclus plat gelegd wordt, heeft je lichaam mss meer kans om het vruchtje in te laten nestelen. Ik zou t gewoon eens navragen wat de verschillen zijn, en wat evt de gevolgen voor jou zijn omdat je behoorlijk blijkt te reageren op de hormonen. Ik heb 3 kindjes. Voor de jongste hebben wij in de mmm gezeten. Ik ben uiteindelijk spontaan zwanger geraakt van hem, terwijl de kansen op een natuurlijke zwangerschap nihil waren. Ik raakte zwanger in onze pauze voor de onderzoeken naar herhaalde miskramen. Op de dag dat ik me zou aanmelden voor icsi 3 kwam ik er achter dat ik zwanger was.
Willeke, uitgebreid bloedonderzoek is idd ook aan te raden, maar jammer genoeg wil niet ieder ziekenhuis hier aan mee werken. Hier in NL zijn ze te makkelijk vind ik en volgens ze echt puur de protocollen...
Dank jullie dames. Ik ga het bespreken met het ziekenhuis. Zal nog eens voorleggen voor en nadelen van eigen cyclus vs kunstmatig. Ook hoop ik dat ze bereid zijn een uitgebreider bloedonderzoek te doen. Het laatste onderzoek is in dec 2013 geweest. Dus in de tussentijd kan toch wel het een en ander veranderd zijn. Ik vind het heel lastig om van de ene kant geluk te hebben met zoveel cryo's en van de andere kant voelt het nu vooral alsof we er niks mee bereiken. Zelfs al zou ik een positieve test hebben en daarna meteen menstruatie... dan lijkt er in elk geval iets te gebeuren... of is het gewoon de controlfreak in mij?
Als die onderzoeken al 2 jaar geleden zijn, vind ik wel dat ze je lang door laten modderen. Gewoon op je strepen gaan staan hoor.
Ben het inderdaad met Lovelymommie eens, gewoon beetje druk op te ketel. Ik bekijk het eigenlijk altijd zo, ik ben hún klant dus uiteindelijk ben jij altijd degene die (voor zover mogelijk) bepaald wat er gebeurd en zij adviseren. Ik heb zelf 3 maart ook een afspraak om te bespreken hoe we onze cryo gaan terugplaatsen. In kunstmatige of natuurlijke cyclus. In december zou dat al gebeuren (zat dus volop aan de progynova) maar werd lastminute gecanceld ivm hydrosalpinx. Maar ik was ook vreselijk emo door die hormonen dus ik wil eigenlijk ook het liefst in natuurlijke cyclus. Maar als het met hormonen béter zou lukken, dan wil ik dat natuurlijk ook wel weer proberen... dus ik ga dezelfde vraag stellen dan
Het klopt wat je zegt, maar juist dat feit dat ik hun 'klant' ben, dat heb ik nog nooit zo ervaren. De rollen voelen altijd ongedraaid, alsof ik blij mag zijn dat ze me willen helpen. Er zijn ook diverse fouten ontstaan doordat iemand niet goed telde, of niet wilde aannemen dat het te vroeg of te laat zou zijn om dan op die dag een echo te doen. Meteen wordt er in de verdediging geschoten dat zij het echt wel weten... achteraf blijkt dan dus van niet. Dat is voor mij de voornaamste reden dat ik wegwil naar een ander ziekenhuis. Je had ze moeten horen toen ik zei dat ik buikpijn had tijdens de eicel stimulatie... het was alsof ik klinkklare onzin verkocht. Bovendien was de punctie een hel en heb ik werkelijk echt heeeelemaal niks gevoeld van verdoving of kalmeringsmiddel. Dit wil ik echt niet meer! En dan verwijt ik ook mezelf nog dat het niet lukt omdat ik er zo weinig vertrouwen in heb... wat een k--- proces!!! Sorry zit er beetje doorheen!
Logisch dat je er even door heen zit meis. Je zou juist van artsen op dit gebied verwachten dat ze je begrijpen en motiveren om door te gaan, je goede uitleg geven daar waar nodig is, en dat ze je klachten etc serieus nemen. Als ik je bovenstaande bericht lees, denk ik dat het voor jou beter is om een plek te zoeken waar je, je wel op je gemak voelt en waar je het idee krijgt wel serieus genomen te worden. Ofwel een overstap maken naar een ander zh. Ik zou eerst een second opinion aanvragen, en dan evt ook ter sprake brengen of je de cryo's die je nog hebt kan en mag over plaatsen. (Voorwaarde is wel dat ze dan het zelfde systeem moeten hebben geloof ik)
Wat betreft de punctie, hier krijgen wij de punctie met een morfine infuus. Avond van te voren en op de dag zelf voor de punctie neem ik oxazepam in in combi met paracetamol. Punctie is bij ons goed te doen. Echter heb ik wel dikke wanden waar ze moeilijk door heen komen, maar zelfs dat is te doen. Ook ik heb tijdens t stimuleren een pijnlijke buik en eierstokken. Maar dat blijkt gewoon normaal te zijn. (Ik heb zelf altijd rond de 20 follikels die mee doen) Ook al is het niet altijd even prettig. Je mag bij pijn altijd paracetamol innemen he?!
Ik kreeg een of andere cocktailspuit in mn bil, waardoor ik het niet zo mee zou krijgen en wat verdoofd zou zijn. Ook moest ik er rekening mee houden dat ik de hele dag erg suf zou zijn en zou slapen. Nou... niks van dat alles. Het enige wat ik kon doen is keihard gillen... want mn adem inhouden om me tegen pijn te verzetten was uiteraard ook niet handig. Op een gegeven moment zag ik het niet meer zitten en heb ik gevraagd om te stoppen, maar daarop zeiden ze dat ik dan een ontzettend pijnlijke eisprong zou gaan krijgen en nog met lege handen zou staan. Uiteindelijk bleek de rechtereierstok wel goed uit te houden. Echt een afschuwelijke ervaring!!! Heb me de hele dag ontzettend verdrietig gevoeld en eerste instantie kon het me niet eens schelen of de uitkomst positief of negatief was. Dit dus nooit meer!
Oh echt joh wat vreselijk dat je zo'n ervaring hebt gehad. Ik loop zelf in het vu. Een academisch zh heeft ook zeker nadelen naar met mijn endometriose ben ik daar wel op de beste plek. Hoewel ik na mn mislukte verse tp ook zo teleurgesteld was dat ik wilde overstappen hoor haha (beetje over-emo denk ik ) nu sta ik weer volledig achter dit zh. Ik denk dat je je echt goed moet voelen bij je zh. Dus als je dat op dit moment niet bent daar, en je niet serieus genomen voelt, dan zou ik dit zeker even serieus in overweging nemen. of misschien eens het gesprek aangaan met je arts? Wat dit met je doet?
Wat vervelend dat je geen goede ervaringen hebt met het ziekenhuis. Ik zou het bespreekbaar maken of overstappen naar een ander ziekenhuis. Misschien kun je je verhaal kwijt bij een maatschappelijk werker van het ziekenhuis? Ik zou aangeven dat bloedonderzoek wilt en doorzetten als ze je proberen af te wimpelen. Ik toevallig vandaag bloed laten prikken op schildklier en B12. Mijn arts vroeg waarom ik het wilde en heb aangegeven om mijzelf gerust te stellen en om dingen uit te sluiten. Dat het traject voor ons erg kostbaar is en wij het zonde zouden vinden als er op een later tijdstip d.m.v. een bloedonderzoek bijvoorbeeld een schildklierafwijking wordt gevonden. Daarbij zijn de symptomen hiervan wel erg algemeen. Over resultaat verschillen van een cryo tp in natuurlijke cyclus of met medicatie is er afgelopen jaar een onderzoek gedaan in NL vertelde mijn arts. Vorige maand was de uitslag nog niet bekend. Zal het eens opschrijven om eens te vragen. Cryo met medicatie is op dit moment vooral prettig voor het ziekenhuis, omdat zij op die manier het traject wat beter in de hand kunnen houden. In natuurlijke cyclus moeten ze naar jou cyclus handelen.