Heel veel beterscahp, ik schrik ook een beetje van je berichtjes, want ik onderschat het ook nogal. Maar word maar weer snel beter meis. @ Vlinder, bij jou duurt het dan nog even voor je de operatie hebt :S Liefs Dina
@dine, ja duurt indd nog even, maar ik had toen de keuze tussen oudjaarsdag of 28 januri, dus ik koos voor 28 januari....dit heeft het ziekenhuis afgemeld. Begin februari zit nu vol dus vandaar 2 maart. Ik zit met de periode wanneer het mag. Het mag alleen in de 2e week van mijn cyclus ivm ongie en ei. Maar ja de tijd vliegt al zo snel dus zal het ook snel 2 maart zijn.
Ik heb op de dag voor kerst een laparoscopie gehad. De uitslag was dat er door een vroegere infectie één eileider in zeer slechte staat was: verstopt, gezwollen en verkleefd. De andere eileider was door verklevingen in een 'onmogelijke' positie vergroeid. Deze kan nooit een eitje opvangen. Lekker nieuws op kerstavond: ik ben op dit moment dus praktisch onvruchtbaar. Ze hebben de boel maar snel weer dicht gemaakt en me weer op de wachtlijst gezet voor een 'redden-wat-er-te-redden-valt'-operatie. Dan wordt de ene leider misschien verwijderd en de andere hopenlijk gerepareerd. Van de kijkoperatie was ik één dag doodziek (meer van de narcose dan van de ingreep, heb de hele dag lopen te spugen), dag 2 ziek maar ik kon me eraan overgeven. Dag 3 was ik gammel, maar kon alweer zelfstandig douchen en een beetje rondrommelen. Dag 4 voor het eerst voorzichtig naar buiten. Dag 5 redelijk te pas in en om het huis, dag 6 alleen nog wat snel vermoeid en slechte concentratie. En toen moest ik weer werken, maar dat viel de eerste week flink tegen: doodmoe van de narcose. Van het gas wat ze in de buik spuiten heb ik bijna geen last gehad. Achteraf is de laparoscopie me wel meegevallen, maar de operatie die ik nog ga krijgen is een stuk zwaarder. Ze proberen het in eerste instantie weer laparoscopisch, ik moet rekenen op enkele dagen ziekenhuisopname en 4 tot 6 weken niet werken. Ik mag dan niet tillen, fietsen, etc. Maandag heb ik een afspraak met de gyn om de details door te spreken en mijn anderhalf A4-tje met vragen te spuien. Vrijdag de 'keuring' door de anasthesist, en dan ben ik ergens in februari/maart/april aan de beurt.
Voor degene die nog een laparoscopie moeten ondergaan... het is mij best meegevallen. Ook ik had veel pijn vlak na de operatie, maar met morfine is het goed te doen en na een paar uur zakte het bij mij wel af. Het gas voelt even apart, maar ook dat gevoel went en is na een paar dagen helemaal weg. Verder lekker rustig aan doen en je lekker laten verwennen. Een buikoperatie staat mij waarschijnlijk ook nog in het verschiet. Als we over moeten naar IVF dan moeten de endometriosecystes uit m'n eierstokken gehaald worden, anders kunnen de eitjes niet aangeprikt worden voor IVF. Dat zal dan middels een laparotomie gaan, een grote buikoperatie dus. Denk daar nog maar niet teveel over na. Eerst hopen dat het met IUI gaat lukken. Iedereen veel sterkte en succes!
Katalaya, ik heb ook zo'n operatie gehad die jij nog moet krijgen. Alleen bij mij hebben ze niet een eileider eruit gehaalt maar wel de verklefingen enz. weg gehaalt.. Die operatie is idd wat heftiger en ik heb toen 4 dagen in het ziekenhuis gelegen.. Iedereen heel veel suc6.
Hoi Gabbel, Ja, ik herinner me dat jij ook in een ander topic van mij reageerde. Na aanleiding van jou reactie heb ik op m'n werk maar vast aangekondigd dat ik minimaal 4 weken afwezig zal zijn. En dan zegt die schat van een teamleidster van me 'Niks ervan, jij blijft minstens 6 weken thuis! Ze gaan ontzettend kwetsbare leidertjes repareren, je vergeeft het jezelf niet als je te snel de boel forceert, waardoor er weer nieuwe problemen ontstaan.' Lief hè? Owja, Gabbel, misschien kun jij antwoord geven op een vraag waar ik mee worstel... Binnen hoeveel tijd na je operatie was jij - theoretisch - in staat bijvoorbeeld een optreden van een bandje bij te wonen? Dus een autorit, avondje staan tussen andere muziekliefhebbers en een autorit terug?
Lieve meiden, Het verschilt echt per persoon hoor! Ik heb nog steeds veel pijn, maar goed weet dat ze mijn eileiders hebben opgetild etc. De pijn wordt inderdaad met de dagen minder, maar goed. Heb nu ook dat ik me navel ruik. Mocht het 2 dagen niet nat maken, alleen het verband verschonen. Mag er dus niet in poeren en er zit jodium incl. opgedroogd bloed en dat ruikt niet fris. Iemand een oplossing dat weer fris te laten ruiken? Want als ik erin moet poeren heb ik dus pijn. Liefs
Vandaag de afspraak bij de gyn gehad. Ik heb foto's gezien van m'n eierstokken, darmen, etc. Bizar! De belangrijkste conclusies even op een rijtje: - Ene leider verkleefd en gezwollen. Die gaan ze proberen iets 'losser' te maken. Of dat gelukt is, weten ze pas tijdens de operatie. De fibriae zaten 'achterover' geklapt. Als het niet acceptabel te repareren is, gaan ze 'm verwijderen. - De andere eileider zag er zelf redelijk uit, maar deze had een cyste op het eind, welke 'm helemaal verstopte. Daardoor zagen ze de fimbriae (vangvingertjes) niet zitten. Pas na het leeghalen van de cyste wordt duidelijk of de fimbriae nog in goede staat zijn. Kortom: beide leiders hebben andere mankementen, en pas tijdens de operatie kunnen ze zeggen of ze beide te redden zijn, of beide verwijderd moeten worden. Of iets daar tussenin. De operatie zelf is iets zwaarder dan de kijkoperatie, maar gebeurt in eerste instantie wel laparoscopisch. Ik moet rekening houden met hooguit een week echt bedlegerig, en een paar weken herstel. (niet fit.) Op tekeningen liggen de eierstokken en eileiders ver uit elkaar, maar in werkelijkheid liggen ze beide naast elkaar achter de baarmoeder. Daardoor kan een ei van de ene stok ook opgevangen worden door de andere leider. Er is sprake van een zuigende werking. Ik heb een 'iets' verhoogde kans op een buitenbaarmoerdelijke zwangerschap. Bij een zwangerschapsduur van 6 tot 7 weken kunnen ze d.m.v. een echo zien waar het vruchtje zich bevindt. Een echo eerder uitvoeren is onverstandig, omdat dan waarschijnlijk nog niks te zien is, en dus onnodig voor paniek kan zorgen. Met één of meer bewaard gebleven eileiders kom ik straks niet bij voorbaat in aanmerking voor IUI. Na de operatie is het eerst een kwestie van zelf proberen. Mochten ze beide leiders verwijderen, dan is het meteen door naar IVF, maar dat willen ze koste wat kost proberen te voorkomen, omdat dan de totale kansen erg klein zijn. (3 pogingen met 25% slagingskans per poging.) De operatie gaat, afhankelijk van m'n cyclus, misschien al plaatsvinden in de derde week van februari (de vierde zou ook kunnen, maar dat komt mij heeeeeel slecht uit, dus die kans laat ik voorbij gaan.), de volgende 'ronde' zou medio/eind maart zijn. Dit hangt van de wachtlijst af.
voor mij is het morgen zo ver, ben op van de zenuwen, gelukkig moet ik al snel in ziekenhuis zijn (half 8). ik probeer zo snel mogenlijk m'n verhaal hier neer te zetten
Succes! Laat het lekker over je heen komen, ga na afloop lekker in dekbedje op de bank met een paar goede films. En vergeet niet dat een bijverschijnsel van een laparoscopie is dat je minimaal een maand geen stofzuiger mag aanraken, niet de afwas mag doen, was ophangen en strijken is helemaal uit den boze, en je MOET minstens 2 keer per dag een massage op plek naar keuze. (flink misbruik van maken, dus!)
ben der weer hoor alles was goed, dus ze hebben niks gevonden rond 5 over 9 naar de operatiekamer gereden, en tegen 10 uur, werd ik weer wakker, en weer weggedommeld tegen 10 voor half 11 echt wakker geworden. de operatie zelf was maar 20 min geweest. toen het lange wachten op de dokter, die was nog met een operatie bezig maar deze ronde gaat toch helaas aan ons voorbij, had voor de zekerheid gevraagd of we meteen weer door mochten, maar dat konden we beter niet doen enige voordeel in geen valse hoop meteen afspraak gemaakt bij de gyn, dat is 1 maart en dan maar kijken hoe we verder gaan op dit moment een beetje pijn, maar tis te handelen
hoi hoi ik wilde jullie even een hart onder de riem steken ik heb 19 oktober ook een kijkoperatie gehad en ik ben morgen 14 weken zwanger dus zet hem op en succes
Hoi Dina, Raar is dat, hé? Dat ze niks vinden, en je daar niet echt blij mee kunt zijn... Ik had ook gehoopt dat ze een simpel verklevinkje zouden vinden wat ze meteen konden verhelpen. Toen ik bijkwam kreeg ik dus te horen dat beide eileiders zo slecht zijn, dat ze misschien verwijderd moeten worden. Pas na de volgende operatie weet ik als ik wakker word, of ik nog in staat zal zijn om op de natuurlijke weg kinderen te krijgen. Of dat ik 'leeg' ben. Dat maakt me doodsbang..! Achteraf had ik dan toch liever gehad dat ze niks hadden gevonden. Maarja, het gras lijkt altijd groener bij de buren, zeggen ze toch?
hallo, OOk ik krijg een operatie, 2 februari staat een kijkoperatie gepland mijn dermoid cyste wordt dan verwijderd en dan gelijk een HSG.Het zaad van mijn man is uitstekend, aan de ene kant heb ik goede eitjes(en een goede eisprong) en aan de andere kant zit een dermoid cyste en daar heb ik eitjes van onregelmatige vorm zitten en geen goede eisprong. Spannend spannend dus maar ik wil wel graag dat het gedaan wordt dan kunnen we ten minste weer verder want nu staan we voor mij gevoel stil. liefs
Hoi Dina, Wat fijn dat het zo is meegevallen. Hier is mijn navel nog steeds vervelend, maar de korstjes zijn eraf en nu moet hij nog echt helemaal genezen. De pijn is al enige dagen weg . Werk ook weer. Enige nadeel is dat mijn Gonal F (injecties om een eitje te krijgen) niet echt aanslaan. Kan dit komen van de operatie? Want er zat maar een eitje van 8,2 mm en een te dun slijmvlies ondanks de Progynova die ik slik voor me slijmvlies . Denk dat deze ronde ook voorbij gaat . Als dat eitje niet wil groeien incl. slijmvlies heb ik toch echt een probleem.
Hey meiden, @ Katalaya, dat is heel erg idd, ik hoop echt dat ze het kunnen redden meis, dikke knuf @ Griekie, veel succes 2 februari @ Babii, ik weet niet of het door de operatie kan komen sorry hier nog best wel wat pijn, heb ook een blauwe plek tussen de wondjes maar dat word vanzelf wel minder Liefs Dina
Even een stukje relativerende zelfspot: Gelukkig hoef ik niet bang te zijn dat het litteken in m'n navel ontsierend zal zijn als ik een bikini draag; hij valt volledig weg in een vetrol. *grijns*
Whahahahahah nou hier valt ie ook weg in me shoarma rol hoor . En dat wordt nog erger als we straks bevallen zijn . Hmmm niemand antwoord op me vraag over de eigroei???