Hoi, Op school van de kinderen hebben ze een leuk initiatief. Producten inzamelen voor de voedselbank. Nu mijn vraag voor degene die hier gebruik van maken of mensen kennen ofzo. Wat hebben jullie graag? Ze geven aan dat het iig houdbare producten moeten zijn. Maar ik vraag me dus af waar je blij mee zou zijn.
Ik heb ook jaren verzameld voor de voedselbank Vooral blik, conserve. Pasta, sauzen, soepen. Dat is allemaal redelijk lang houdbaar maar natuurlijk erg standaard. Ik probeerde er altijd wel iets van chips of lollys in te doen.. koffie en chocomelk en een lekkere zeep of shampoo. Goede actie!
Ik werk in de hulpverlening en heb een aantal cliënten die gebruik ervan maken. Koffie en wasmiddel zijn heel geliefd. Hier zit er vaak eeuwen snoep van Feestdagen in de pakketten omdat dit bij de lokale Ah overblijft. Ook vaak deo en douchegel en tandpasta die uit het assortiment gaan. Dit is ook vaak populair. En mbt eten vooral wat houdbaar is inderdaad. Rijst en pasta etc is altijd handig natuurlijk of potten groente.
Heb je geen lijstje gekregen van de school? Hier krijgen we altijd een lijstje mee waarop de producten staan die onze school inzamelt (andere scholen hebben dan weer andere lijstjes) Hier stond er dit jaar soep in blik, thee, houdbare melk, bonen in blik en nog iets op. Het gaat in ieder geval elk jaar weer over lang houdbare producten (en geen diepvries)
Bedankt, voor de reacties. Er zit een standaard lijstje bij maar dat is zo standaard en misschien wordt dat wel in overvloed gegeven. Dusik dacht ik vraag eens waar je nu echt blij van word. Dus wat niet elke week of in overvloed gegeven word.
Goed topic. Hier wordt van tijd tot tijd ingezameld bij de supermarkten. Ik probeer altijd wel iets te doneren. Handig om te weten welke producten te kiezen.
Ik heb een paar maanden bij de voedselbank gezeten de basis dingen als fruit, groente, zuivel, vlees(vervangers), vis, pasta, rijst, aardappelen en brood is er volop. De anderen dingen is net afhankelijk wat er geleverd wordt. Koffie nog wel af en toe, maar thee was er heel weinig. Verzorgingsproducten was er ook niet van. Af en toe wel mixjes en soep. Chipjes, koekjes, nootjes, chocola was er wisselend. Nu eet ik geen chocola en koekjes en ben meer van hartig dus heb er niet altijd goed op gelet. Weet niet wat je wilt geven en hoeveel. Maar wat misschien leuk is om in elke krat een pak houdbare chocomel, spuitbus slagroom en pak speculaasje te doen bijvoorbeeld. Je kan bij de voedselbank informeren hoeveel gezinnen er zijn en misschien ook grote gezinnen. Daar doe je dan een extra pak chocomel bij.
Ik zou het toch op basic producten houden denk ik. En dan het liefst dingen waar je echt wat aan hebt, qua voedingsstoffen. Dus niet witte bonen in tomatensaus of soep die alleen uit zout en suiker bestaat. Over dingen als die chocomel met slagroom ben ik niet zo positief. In mijn beleving zouden luxeproducten niet in een voorziening moeten zitten waar je een inkomensgrens voor hanteert.
Slecht voorbeeld. Witte bonen in tomatensaus zijn helemaal niet zo slecht hoor. Een pot noodle aan de andere kant heb ik ook mijn bedenkingen bij. En waarom zouden mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank geen luxe producten mogen? Zolang het niet om peuken en drank gaat...
Mensen die gebruik maken van de voedselbank krijgen het hele jaar door diepvriesfriet, zilveruitjes, augurken, wit brood, blikken soep, snoep, koek en chips. Maar producten als wasmiddel, tandpasta, koffie, thee, douchegel, zilvervliesrijst, tarwepasta bijna nooit. Althans dat is wat ik hier hoor. Ik zou dus ook voor gezond en bruikbaar gaan.
Ik ben het met je eens mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank leven het heel jaar al met beperkte producten, vandaar dat ik dacht, goh ik vraag ff waar ze nu echt graag willen.
Mijn moeder zit bij de voedselbank. Wat zij wekelijks veel krijgt is pasta rijst en pasta saus. Potten groente bijvoorbeeld zitten er maar heel erg weinig bij. (nu wel veel boerenkool maar dat is dan vers) de deo en douchegel en tandpasta krijgt zij ook gewoon wekelijks. (ongeveer) koffie en thee is ook heel wisselend Leuk en lief initiatief.
Ik heb jaren terug een tijdje bij de voedselbank gelopen en de dingen die ik me altijd ben blijven herinneren, zijn de keren dat er babyvoeding (melkpoeder) was gedoneerd (daar heeft natuurlijk lang niet iedereen iets aan, maar voor degenen die het nodig hebben, is het zo'n enorm bedrag elke keer dat het gekocht moet worden) en de keer dat de plaatselijke snackbar echte snackbar-kaassouflé's had gedoneerd (ingevroren uiteraard). Ik was natuurlijk altijd intens dankbaar, want je krijgt elke tas weer een volle tas met gratis boodschappen waardoor je je kind(eren) fatsoenlijk te eten kunt geven, maar dit waren van die unieke dingen die echt een feestje waren. Als je iets unieks wilt doen en inderdaad voor een luxe-product wilt kiezen, zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een doos koekjes met één of ander Disney-figuur erop. Natúúrlijk is het niet nodig, maar juist daarom is het er ook echt nooit en gaat een kindje wat het een keertje krijgt echt compleet door het lint van enthousiasme. Oh en weet je wat ook leuk is? Zo'n pizzakit met deeg en tomatensaus erin, zodat ze zelf een keer hun pizza kunnen maken. Volgens mij zijn die ook best lang houdbaar. Of misschien iets luxere afbakbroodjes? In deze tijd van het jaar is de 'partymix' met verschillende broodjes altijd overal in de aanbieding Verder zijn pasta's, pastasauzen en potten groenten inderdaad echt altijd goed.
Zo jij durft Net wat Shaddixx zegt; zo een kindje gaat dan uit zn dak. Kindjes hebben nooit om zo een situatie gevraagd en vind het afschuwelijk als het niet fatsoenlijk kan eten of drinken. Zo een leuk extraatje is dan erg speciaal lijkt me ❤ zeker in deze tijd.
heyy Denk een zak aardappels, verse groenten en fruit, pasta, pastasauzen, limonade/fruitsappen/melk, brood + broodbeleg, suiker, zout, olie, meel zoiets?
ohh dan denk ik aan: oliebollenmix, chocolade reepjes, chips, koekjes, snoep, ijs?! cupcakemix of pannekoekenmix?
Eel dan ook rozijnen, poedersuiker etc bij de oliebollenmix doen. Die toevoegingen die ze zelf erin moeten doen zijn er ook vaak niet. Hier doen we standaard maandelijks aan straatactie. Koffie, thee, wasmiddel en luiers zijn er altijd tekort. Melkpoeder ook maar dit kopen ze van donaties van de merken die op dat moment binnen de gezinnen nodig zijn. Zodat een baby niet de ene keer hero, dan weer nutrilon krijgt. Blikgroenten zijn er hier ook veel te weinig omdat deze leverancier ermee gestopt is. Voor de decembermaand vragen ze extra's als slagroom, chocolademelk, koekjes en nootjes, lekkere handcreme of bodylotion en kaarsjes.
Volgensmij is het leven van iemand bij de voedselbank heftig genoeg, ongeacht hoe je er terecht gekomen bent, het is december. Voor deze ene bijzondere maand zeg ik ook doe eens gek. Kerst achtige producten als een pasteitje ragout, een kerststol, een lekker pak vlokken. Gewoon iets om eens blij van te worden ipv in leven te blijven.