Lage AMH-waarde, wat nu?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Lori072, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lori072

Lori072 Lid

29 nov 2013
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik heb mezelf net aangemeld bij dit forum omdat ik graag wat ervaringen van anderen zou horen.
    Ik ben 22 jaar, en heb laatst mijn AMH-waarde laten bepalen. De reden hiervoor was dat mijn moeder vervroegd in de overgang is geraakt (bij 30 jaar), en ik ergens las dat het erfelijk was. Mijn AMH kwam uit op 1,2. Dat is blijkbaar zeer laag voor mijn leeftijd. De gynaecoloog wil nu een tweede keer prikken, ze zegt namelijk dat het nog wat hoger kan uitvallen. Dat ga ik dus doen, ik ga opnieuw stoppen met de pil en opnieuw prikken.

Maar wat ik me nu eigenlijk heel erg afvraag, wat betekend een lage AMH nu precies? Ik lees dat het te maken heeft met de hoeveelheid eitjes, dus betekend dat dat ik weinig eitjes heb? Kan ik natuurlijk zwanger worden? Moet ik nu zo snel mogelijk beginnen? Kan bij een tweede keer prikken het AMH hoger uitvallen?

Ik hoop echt dat er vrouwen zijn die mij wat van hun eigen ervaringen willen vertellen. Ik ben nog maar 22 en zou het verschrikkelijk vinden om nooit natuurlijk moeder te kunnen worden.

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes Lori

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    1,2 is wel wat laag voor je leeftijd..maar nog niet zo laag dat je op dit moment in de overgang zit.
    Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt voor de toekomst! Hopelijk kan de gyn je na het tweede onderzoek toch wat gerust stellen.

Mijn moeder kwam op haar 37 ste in de overgang, reden dat ik ook amh heb laten prikken.
    Ik ben 34 en mijn amh is 2,3. Dat is normaal voor mijn leeftijd volgens de gyn.
    Heb je een stabiele relatie en is er momenteel een kinderwens? Zo ja, dan zou ik toch niet heel lang meer wachten.
    Sterkte!!

3. ettol

ettol Actief lid

21 aug 2013
    233
    56
    28
    Hoi,

Zelf heb ik erg lage AMH (0.35), maar gek genoeg reageerde ik super snel en goed op de stimulatie fase van de IVF (slechts 5 dagen stimulatie medicatie hoeven te gebruiken).
    De artsen zeiden mij dat mijn eierstokken er wel heel goed uitzien en dat ze het raar vinden dat AMH zo laag is, maar dat het betrekkelijk nieuw is om AMH te meten en dat men nog niet zeker weet wat het nu eigenlijk echt aangeeft. In de medische literatuur heb ik kunnen vinden dat puur alleen AMH geen goede voorspeller is voor wanneer je in de overgang zou komen of hoe vruchtbaar je bent. Daarvoor zou je ook FSH moeten laten meten en aantal follikels in je eierstokken moeten laten bekijken.

Ik ben een stuk ouder dan jij (31) en zou als ik jou was eerst met je eventuele partner hierover praten en daarna je verder laten onderzoeken door een gyneacoloog. Maar gezien je leeftijd lijkt me daar geen directe haast bij.

4. Vebe

Vebe Lid

15 mei 2013
    82
    1
    8
    Hoi Lori072,

Ik heb op mijn 26ste mijn AMH-waarde laten bepalen: 1.1.
    Ik ben nu 27 en bezig met ICSI.
    Dit heeft echter niets te maken met mijn AMH, maar met de onvruchtbaarheid van mijn man.

Ik ben bezig aan mijn eerste poging en bij deze stimulatie, had ik 6 follikels, waarin telkens 1 goede eicel zat.

Dus ik denk dat je nog niet meteen moet panikeren... (maar mss best ook geen 10 jaar meer wachten met je kinderwens)

Veel succes!
    Vebe

5. Lori072

Lori072 Lid

29 nov 2013
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Heel erg bedankt voor deze snelle en lieve reacties!

@Panter: Ik heb op dit moment inderdaad een stabiele relatie en er is ook zeker een kinderwens. Liefst zouden we nog een paar jaar wachten, maar we weten allebei wel heel zeker dat als de tweede uitslag op hetzelfde neerkomt, we niet meer gaan beginnen met de pil. :)

@Ettol: Tijdens het vorige onderzoek is middels een inwendige echo inderdaad ook gekeken naar het aantal follikels. Dat leek goed voor mijn leeftijd, maar ze wilde nog wel even de AMH-uitslag afwachten. Naar mijn weten is op FSH niet getest, zouden ze dat bij de volgende keer bloedprikken kunnen meenemen?

@Vebe: We willen inderdaad niet meer te lang wachten, zeker wanneer de volgende uitslag hetzelfde aangeeft. Ik hoop dat jouw behandeling zal aanslaan!

Voor de volgende test moet ik eerst stoppen met de pil. Over 8 weken kan ik dan bloed gaan prikken en pas in april zal ik dan een afspraak hebben met de gynaecoloog. Ik houd jullie op de hoogte!

6. Julez

Julez Actief lid

20 jul 2013
    118
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Toen ik 25 was, is ook bij mij AMH vastgesteld ivm slechte stimulatie bij de eerste ICSI. Toen bleek mijn AMH 0.1. 2 gemeten, bleef hetzelfde. Genetisch bleek er geen afwijkingen te zijn. Ik ben nu 29, 3 zwangerschappen verder en 1 prachtige zoon gekregen dmv ICSI.

Ik heb pas mijn AMH opnieuw laten bepalen ivm gunstige echo (antrale folikelmeting) en nu bleek ik ineens 1.1 te hebben. Heel apart. Fsh is voor mijn leeftijd heel normaal. Ik ben benieuwd naar je tweede uitslag. Succes!

7. Tja, ik vind het wel zorgwekkend eigenlijk.. Ik ben ook 22 en mijn AMH is 2,32. Zelfs dát is al te weinig op deze leeftijd. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om, als de tweede uitslag hetzelfde is, niet meer aan de pil te beginnen. Je schrijft dat de kinderwens er is, het lijkt me gruwelijk om je over een paar jaar af te moeten vragen 'wat als'. Dat er gezegd wordt geen 'noodzaak' te zien, enkel om je leeftijd, begrijp ik niet helemaal. Je leeftijd is maar een getalletje, de uitslagen doen er meer toe, in mijn ogen.. Heel veel sterkte en succes!

8. Mieksel

Mieksel Fanatiek lid

15 okt 2013
    1.712
    188
    63
    Wat een dilemma zeg, jammer dat je niet in de toekomst kan kijken he..?
    Ik ben 29, amh is 0,6 en er lagen bij mijn uitgangsecho 14 eitjes.
    Dat laatste was prima, FSH was wel iets verhoogd (tussen de 8 en de 12).
    Nu met IVF begonnen op nadrukkelijk aanraden vd arts.
    Ze was bang dat als we nog langer zouden wachten, het wel eens te laat kon zijn.

Ik zou er voor gaan als de 2e test ook niet zo goed is, zodat je later niet kan zeggen: had ik maar eerder...
    Maar goed, das heel persoonlijk en ook elke arts denkt er weer anders over. Nog veel onbekend helaas!
    O ja, ik zou je FSH en oestradiool ook laten checken. Belangrijke waardes bij vervroegde overgang!

Er is bij de mmm-clubs ook een topic met allemaal dames in (voorstadium) vervroegde overgang. Het poffertjes topic.
    Ik weet niet hoe je een link moet plaatsen, maar daar zitten veel ervaren dames met veel kennis.

Heel veel succes meid!

9. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.282
    1.437
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Ik ben al wat ouder maar met 33 jaar was mijn AMH slechts 0,1 (ben op latere leeftijd mijn man tegen gekomen en we wilden op mijn 32ste voor kinderen gaan)

Heb nu 2 gezonde kinderen. 1tje via IUI en 1tje via IVF. In Nederland lukte het niet om met de in Nederland toegestane dosis eitjes te krijgen. Heb 2 ivf behandelingen in nl gehad met maar 1 eitje. Toen naar Dusseldorf gegaan en daar nog meer hormonen gekregen en toen 5 eitjes, 5 bevruchtingen en de 4e cryo is blijven plakken.

Dus 2 hele fijne, lieve, mooie, prachtige en ondeugende jongens gekregen!

10. Lori072

Lori072 Lid

29 nov 2013
    5
    0
    1
    NULL
    NULL
    Update:

Door alle verhalen die ik lees als reactie op mijn post, maar ook op andere fora, heb ik gisteren nogmaals het ziekenhuis gebeld.
    Ik heb een afspraak gemaakt bij de gynaecoloog voor volgende week donderdag, zodat ik haar de volgende vragen kan stellen:
    - wat betekend een AMH van 1,2 nu precies op deze leeftijd?
    - hoe groot is de kans dat een tweede test een andere uitslag geeft?
    - wat raad zij mij aan?

Als jullie nog vragen weten die dit lijstje kunnen aanvullen hoor ik het heel graag.
    Nogmaals bedankt voor de reacties!!

11. Ik hoop dat zij je wat meer duidelijkheid en goed advies kan geven! :)

Deel Deze Pagina