Begonnen met hardlopen...wie loopt er ook hard?

Discussion in 'De lounge' started by missmamsie, Aug 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik heb gisteren nieuwe hardloopschoenen gekocht (Nike...just do it;)) en vanmorgen mijn eerste half uurtje gerend... Het stelt natuurlijk nog totaal niks voor, maar ik hoop dat ik het over een x aantal weken toch wel een half uur volhoud en volgend jaar misschien wel een halve marathon...
    Wie loopt er ook hard? Hoe heb je het opgebouwd, hoe lang houd je het vol en wat zijn goede tips? Is het bijvoorbeeld echt beter om toch volgens een schema te starten, of ligt dat een beetje aan jezelf. Hoe lang heb je er over gedaan om conditie op te bouwen??

2. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Ik loop ook hard. Vind het heerlijk. Lekker muziekje op en verstand op nul. Kom net terug van een rondje van 6 km.:D

Ik ben zo'n 1,5 jaar geleden begonnen met hardlopen met Evy. Eenmaal alle lessen gelopen op eigen houtje verder gegaan. Je kunt steeds met een aantal minuten uitbouwen.

Een opbouw scheme is echt belangrijk. Je conditie bouwt best snel op, je spieren echter hebben wat langer de tijd nodig om aan het lopen te wennen.

Ok goed schoeisel is belangrijk. Ik heb bj run 2 day een loopfilmpje laten maken. Hierop was te zien dat ik iets naar binnen loop. Hierop dus schoenen uitgezocht met de verkoper.

Ik loop gemiddeld tussen de 4 & de 8 km per keer. Ligt er aan hoeveel zin/tijd ik heb. En hoe mijn enkels aanvoelen. ( vorig jaar mijn enkelband ingescheurd gehad, helaas nog steeds een gevoelige plek?

Neem na je loopdag een dag rust.

Ik merk dat ik nu na 1,5 jaar lopen een goede basis conditie heb. Ook als ik een eental weken niet of weinig heb gelopen kan ik het goed volhouden.:)

Heel veel loopplezier. En pas op, het is verslavend.:D

3. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    Ik loop hard, ben begonnen mt evy! en nu loop ik met mijn eigen muziek hard, zoek wel muziek uit wat lekker loopt zoals Black eye peas, faithless e.d. zit gewoon een goed ritme in om hard te lopen. Mijn tip: goede hardloopschoenen is het halve werk! echt waarin ben begonnen op de verkeerde en kreeg kramp tijdens het lopen heb nu hele goede schoenen (nee niet dure, maar wel goede) je voet kan nl naar binnen of naar buiten afwikkelen, belangerijk dat hier naar gekeken wordt en dat je daarvoor schoenen koopt voor jou voeten dus... wist ik ook niet hoor toen ik begon haha maar kwam er wel achter. Ren niet elke dag hard liefst om de dag a 2 dagen, spieren moete herstellen nl. ik kan nu ook een tijd niet hardlopen maar dan zo weer mijn ronde hardlopen... heerlijk is het! echt even hoofd leeg lopen voor mij ;) en heel goed als je wil afvallen trouwens drink er dan wel veel water bij.

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik ben net begonnen. Mijn conditie was zeer zwak en sport nu een half jaar bij de fysio.
    2 weken geleden ben ik gestart met 3 m wandelen en 30 seconden rennen. Inmiddels zitten we op 2 m wandelen en 30 seconden rennen.
    We lopen met z'n 2en. Om 2 redenenen 1: de stok achter de deur om te gaan. En 2. Door dat we een tempo nemen waarop we nog kunnen blijven kletsen, lopen we niet te hard.

Straks willen we toe naar het schema van runnersweb. Maar we zitten op dit moment dus nog onder het absolute minimum ;) .

Beginnersschema 1 - Runner's World

we lopen nu zo'n 2 km in 20 minuutjes.

5. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ik heb gisteren idd bij Intersport een loopfilmpje laten maken, daar kwam uit dat heel stabiele voeten (zeg je dat zo?) heb, overeenkomstig het eerste plaatje...dus helemaal goed volgens die verkoper. Ik heb daarom gewoon een goede nike dameshardloopschoen gekocht, die lekker in de aanbieding was en goed voelde aan mijn voeten. Evy heb ik ook aan gedacht, maar ik heb geen I-pad oid en dan zou ik die ook nog eerst moeten aanschaffen (ik heb wel zoiets van: voor ik er al te veel geld in pomp wil ik eerst mezelf bewijzen dat ik vol ga houden:)), maar dat zou een leuk verjaardagscadeau kunnen zijn. Dan heb ik waarschijnlijk al wel goed opgebouwd, maar dan kan ik iig muziek luisteren... Om op te bouwen gebuik ik dan wel het schema van Runner's world (moet ik alleen even een stopwatch scoren;))
    Wel heel fijn om te horen dat als je je conditie eenmaal hebt opgebouwd, het dan niet meteen in elkaar stort als je even niet gaat.
    Ook de rustdag (dagen) is een goede om in mijn oren te knopen, want ik ben nu heel enthousiast en zou dan het liefst meteen elke dag gaan (net zoals de WII ook stimuleert om elke dag te doen)

Athina, wel top hoor, dat je ook bent gaan sporten! Je kunt ook denken: mijn conditie is zo slecht, ik hoef er al niet aan te beginnen. Hoe lang houd je dat wandelen en lopen achter elkaar vol (hoeveel keer? of gewoon 1 keer?) Het lijkt mij ook heerlijk om te voelen dat je steeds je grenzen gaat verleggen en meer uithoudingsvermogen krijgt!!

Ik heb voor de kinderen (de oudste word van de winter 6) wel hard gelopen en hield het toen ook een leuk rondje vol, maar ik wil het nu nòg serieuzer doen en het natuurlijk vol blijven houden. Vanmorgen ook in het bos gewandeld met de jongens en dan zie je die groepjes hardlopers... Dat wil ik ook!!!

6. mol81

mol81 Niet meer actief

Oh ik lees mee (en doe hopelijk ook mee binnenkort...)!
    Wat is Evy??? Hoe luisteren jullie naar muziek tijdens het hardlopen en welke muziek gebruik je? Je merkt het, ik ben een leek maar wil heel graag starten.

7. lob

lob Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    2,646
    0
    0
    brabant
    Ik ben in maart begonnen met een "start to run" (moet je maar eens googlen) cursus bij de atletiek vereniging.
    Begon met 1x in de week die cursus en daarbij trainde ik nog 1x zelf met een vriendin.
    Na die cursus ben ik lid geworden van de club en train ik 2x per week.
    5 km loop ik nu makkelijk en ik hoop over een paar maanden 10 km te kunnen.
    Ik vind lopen met een stel erg fijn, omdat ik zo gemotiveerd word om te gaan.

8. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    evy is een vrou uit belgie die via de MP3 speler met 30 lessen (ofzo) je laat hardlopen tot 5 km aan 1 of 10 km aan 1. wert echt heel goed! mij heeft evy heel goed gedaan. Ik was een zwaar roker en ben gestopt in januari dus een conditie van 0,00 en longen die heel slecht waren... echt de 1e les was een ramp! maar ik heb doorgezet en loop nu 5 km aan 1 en wil naar de 10 km :) Mijn conditieis met sprongen vooruit gegaan, heb veel meer energie, helpt goed bij afvallen en ik voel me gewoon veel en veel beter :) evy is te downloaden, google maar een op bijv. evy hardlopen o.i.d. dan vind je het wel.

TS: mp 3 spelers zijn niet zo duur heb er 1 van 15 euro nu en werkt perfect haha. heb 1 met een clip die ik aan mijn bh band vast maar, valt van de broek af tijdens rennen op bhband blijft die hangen. bij mediamarkt hebben ze niet hele dure. evy werkt heel goed, een goed opbouwschema, te snel is nl niet goed als je begint. rustig opbouwen.

Nog een tip: je ademhaling! als je je ademhalin onder controle hebt dan gaat het rennen vanzelf eigelijk is mijn ervaring

9. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik heb al even gegoogled en kan de sites vinden. Nu nog een Mp3 speler kopen. Nog meer tips voor de absolute starter? Wat moet je kopen voordat je begint? Schoenen, Evy downloaden op een (nog te kopen) mp3 speler, broek, shirt (wat voor stof?), sportbh. Nog meer?

10. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Mol81, goed zo!! You go!!
    Annetske, oke je bent zo enthousiast dat je me over de streep trekt...dan ga ik vd week eens kijken voor een goedkope mp3:)

Lob, ik ben deels aan hardlopen begonnen omdat ik het gelijk vanuit de voordeur kan doen, maar ik zal je tip onthouden:)

11. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik vind het haast jammer dat ik eerst twee weken op vakantie ga haha. Na de vakantie start ik (en nu echt!)

12. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Ok, stuur ik je over twee weken een pb om je te helpen herinneren;):)

13. Boomie2012

Boomie2012 Bekend lid

Jan 3, 2012
    526
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met een paar honderd meter en 12 kilo zwaarder. Vond het de eerste maanden een hele opgave en moest me er telkens heen trekken. Maar toen ik in combinatie met een dieet kilo's ging verliezen en opeens mijn conditie wel heel snel vooruit ging, kreeg ik er zowaar lol in. En nu loop ik 3 tot 4 keer per week hard en doe ik met regelmaat een 10 kilometer wedstrijd. En meedoen met wedstrijden is helemaal gaaf! Doelstelling is de halve marathon in de lente van 2013.

Tenminste doelstelling is zwanger worden en bevallen in de lente :p Maar als dat niet lukt, dan gaan we voor die halve marathon.

Mijn tip: ik kreeg een knieblessure door te snel en te hard te trainen. Als je zo gemotiveerd bent, loop je het risico om door te schieten in het aantal kilometers, dus rustig aan, je hebt alle tijd van de wereld.

14. mol81

mol81 Niet meer actief

Ja, doen!

15. annetske

annetske VIP lid

Sep 14, 2007
    5,112
    1
    0
    Friesland
    jaik be heel enthousiast over evy hahaha. ik was nooit een sporter en hardlopen? nee dat was niks voor mij! dankzij evy loop ik nu hard hahaha. De muziek van evy vind ik vreselijk hoor, maar ze zoekt wel het goede ritme uit bij het hardlopen en lopen (o ja als evy zegt lopen dan is het hardlopen haha hiermee gng ik de mist in de 1e keer... belgisch denk ik haha) zonder evy was ik nooit gaan hardlopen en had ik niet doorgezet, heb het zonder evy geprobeerd in het begin maar wou totaal niet... nu wil ik evy niet meer horen hahaha. maar het is een goede opstap naar het hardlopen en gratis te krijgen en downloaden.

16. Suzetje

Suzetje Fanatiek lid

Jun 9, 2012
    1,234
    0
    0
    Mijn kindjes!
    Mijn kinderspeeltuin
    Ik loop regelmatig hard! Zij het van zo'n grote huisspin ;)

Ik heb het weleens geprobeerd maar ik krijg te veel last van mijn beenvliezen (zo heet dat toch? in je scheenbenen?)

17. Trisha1981

Trisha1981 Bekend lid

Feb 27, 2009
    841
    1
    0
    Eindhoven
    Daar had een vriendin van mij ook lat van. Maar na een deskundig schoenenadvvies (en een nieuw paar schoenen) hoor ik haar daar niet meer over en ligt ze inmiddels voor op mij met de evy-lessen
    ;)

Ik ren ook met Evy. Heb vanmorgen les 16 gelopen en merk dat ik met sprongene vooruit ga qua conditie. Volgend jaar willen we met een paar meiden de ladiesrun in Rotterdam doen. :D

18. mol81

mol81 Niet meer actief

* niet meer relevant* sorry. Ik wilde weten of je ook een app kunt downloaden. Had het gevonden maar dan moet je betalen. Ga toch maar een mp3 kopen en Evy daarop zetten. Waar kun je dit gratis doen voor de mp3 (ben echt een leek op dit gebied!)

19. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    2 m wandelen tegen 30 seconden lopen doen we een keer of 7 a 8 - zodat we op 20 minuutjes ongeveer uitkomen. Doelstelling is 15 tot 20 minuten. Maar uiteindelijk 15 minuten onafgebroken.

20. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Ik heb vorig jaar ongeveer 12 lessen van Evy gevolgd en vond t wel fijn. Ik ben alleen gestopt omdat ik, toen ik langer moest rennen, heel duizelig werd in de overgang van rennen naar wandelen. Dat gevoel ging wel snel over, maar ben er nu bang voor en daarom niet meer opgestart.

Herkent iemand dit?

Share This Page