Mijn team staakt ook en ze gaan met zijn allen naar Amsterdam. Ik blijf lekker thuis, ben nog met verlof en zie al die drukte nog niet zo zitten... Maar als ik niet met verlof was geweest, zou ik zeker mee zijn gegaan. De school is dicht, er is wel 1 leerkracht om evt. kinderen op te vangen, maar we hebben het ruim van tevoren aangegeven, dat scheelt. En de opvang was er ook van op de hoogte, daar werken we ook goed mee samen. Hier steunt het bestuur juist het feit dat we staken en er hoeft dus ook niemand iets in te halen o.i.d.
ikzelf ga niet ivm mijn verlof waar ik nog in zit en ik heb geen oppas, maar diverse collega's gaan wel. Wij mochten zelf kiezen of we gaan. De kinderen gaan wel gewoon naar school maar krijgen een aangepast lesprogramma wat afgestemd is op de bezuinigingen en wat voor gevolgen dat heeft. Op school wordt er ook 'gestaakt' door de kinderen. Ik vraag me wel af of het nut heeft....je ziet tegenwoordig zoveel stakingen en meestal verandert het niets aan de situatie.....helaas....
Ik ga deze keer niet staken, ik heb geen oppas voor mijn dochter en ben geen lid van een vakbond. Ik werk in het regulier middelbaar onderwijs en heb wel 26 januari gestaakt in de jaarbeurs. Onze directie ondersteunde de staking en heeft geen salaris ingehouden. Dit keer geven ze ons allemaal wel de mogelijkheid om te staken, maar houden ze wel salaris in wanneer je de keuze maakt om te staken.
Anouk uit Zuid Limburg met 2 kindjes, 36 jaar..zou kunnen dat ik je ken haha. welke school geef je les? in welke plaats?
Aangezien je "verboden" tussen aanhalingstekens zet, neem ik aan dat je op de hoogte bent van het feit dat de directie je niks kan verbieden. CNV zegt hierover het volgende: Als ik geen lid zou zijn van de vakbond, zou ik het niet aandurven hoor. Maar ik hoop dat je collega's hebt die wel lid zijn en dat zij dit wel onder de aandacht brengen van de vakbond. Echt schandalig dat jullie directie dit doet!
Onze directie houdt ook de gemiste uren op je loon in. Ze verwijzen naar de stakingskas van de bond. Verder is staken een recht dat je hebt, dus als ik geen mamadag had gehad, dan was ik wel gaan staken, maar alleen als er nog een collega zou gaan. Niet staken is eigenlijk stilzwijgend toe stemmen met de plannen.
Ik werk op een bso en de school waar wij in zitten gaan ook staken. Wij vangen dus de kinderen de hele dag op die normaal alleen de middag bij ons komen. Alle andere kinderen die alsnog naar school komen omdat ouder echt geen opvang hebben, worden door een paar leraren opgevangen die niet gaan staken. Voor mij dus lekker een paar uurtjes extra werk!
Ik ben niet geweest. Het was of mijn man of ik ivm de kinderen die uiteraard ook vrij waren . Mijn man is dus wel geweest, hij is ook lid van de bond en ik niet. Bovendien heb ik nu verlof dus had zijn staking meer effect. Overigens lees ik een aantal die een aangepast rooster hebben gemaakt, maar dat mag helemaal niet! Een staker mag namelijk niet vervangen worden officieel dus ook niet door bso in te schakelen. en er zei ook iemand dat passend onderwijs niet voor hen zou gelden omdat ze gewoon regulier VO hebben, maar dat is dus ook niet waar. Een deel van de kinderen die anders op het speciaal onderwijs zouden zitten komen nu in het regulier onderwijs terecht dus je hebt er wel degelijk mee te maken...
En als aanvulling op hierboven: die kinderen die nu in het regulier onderwijs zitten en een rugzakje met geld en extra begeleiding meekrijgen, zitten straks nog steeds op het regulier onderwijs alleen dan zonder extra begeleiding! Dat betekent dat de administratieve druk maar vooral ook de extra hulp voor deze leerlingen op de schouders van de mentor of groepsleerkracht gaat komen. Dan zul je nog meer moeten schipperen tussen de belangen van de kinderen die extra zorg nodig hebben en de kinderen die de 'gewone' zorg van de leerkracht nodig hebben. Dat gaat niet lukken, dus komt straks ieder kind aandacht te kort. Ga maar na welke gevolgen dat ook heeft voor het gedrag van kinderen. En dus de sfeer in de groep. Volgens mij weten we allemaal wat de gevolgen zijn voor het onderwijs als je met een (grote) groep zit waarbij een aantal kinderen zich niet goed gedragen en de sfeer steeds minder goed wordt. Dit gaat niet alleen ten koste van de gezelligheid, maar ook ten koste van het leerresultaat. En daar heeft ieder kind last van! Ik vind het echt een slechte zaak, maar dat hadden jullie vast al begrepen. Ik hoop maar dat het niet door de 1e kamer komt.