Verloskunde ziekenhuis of praktijk?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Delta, 16 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Delta

Delta Niet meer actief

Ik heb een vraag; ik zou graag in het ziekenhuis mc erasmus (sophia) willen bevallen, maar naar verloskundige in een andere praktijk, dus niet in het ziekenhuis.

Hoe zit dit precies? En wat voor verschil zit er in de verloskunde in het ziekenhuis en zelfstandige praktijk?

Kan je ook naar een verloskundige buiten het ziekenhuis maar wel in het ziekenhuis bevallen?

Alvast bedankt!

2. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik zit bij een verloskundige hier in mijn woonplaats. Wil graag in het ziekenhuis bevallen (niet in onze woonplaats) en mijn verloskundige gaat dan met me mee voor de bevalling

3. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Hier ook gewoon bij n praktijk, maar wel bevallen in het ziekenhuis. Dan huur je zeg maar met je eigen verloskundige en kraamhilp een bevallingskamer. Bij mijn twee jochies ook zo gedaan, ideaal! Bij beiden was ik binnen 2 uur na de bevalling weer thuis...

4. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ook ik wil in het ziekenhuis bevallen en de verloskundige waar ik nu loop bij de praktijk los hiervan, gaat mee om de bevalling daar te begeleiden.

Ik wil gewoon dat alles bij de hand is als het niet loopt zoals gepland. Er is dan ook altijd een dienstdoende gyn in de buurt.

5. Delta

Delta Niet meer actief

dankjewel voor jullie reactie's!! erg fijn :)

en je mag zelf het ziekenhuis uitkiezen die aansluit bij je zorgverzekeraar he? moet je dan van te voren het ziekenhuis ook inlichten of?

6. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik wilde eerst het ene ziekenhuis kiezen, die is ietsjes dichterbij. Maar verlos raadde een ander ziekenhuis aan omdat die beter aangeschreven stond (naar later bleek was het ziekenhuis waar ik heen wilde, 1 van de slechtste ziekenhuizen van NL) en in de spits gemakkelijker aan te rijden is (waar ik heen wilde is het altijd druk. Afstand is korter, maar reistijd dus langer).

Je kunt even vragen aan je verlos wat zij aanraad, en naar welk ziekenhuis zij meegaat. Je hoeft ziekenhuis volgens mij niet in te lichten?

7. Delta

Delta Niet meer actief

@ eveline; oke super ! erg fijn deze informatie! dankjewel, dan ga ik gewoon een vlos bellen buiten het zh om, die wel bij mijn zorgverzekeraar aangeloten zit

8. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Ziekenhuis hoef je niet in te lichten. Op het moment dat de bevalling begonnen is, komt de Vk eerst thuis kijken hoeveel ontsluiting je hebt. Als zij denkt dat het door gaat zetten ga je naar het ziekenhuis. De vk belt dan om te zeggen dat je er aan komt. Ze belt dan ook de kraamhulp.

9. Bri

Bri Niet meer actief

Als de bevalling begonnen is, en de vk zegt dat het tijd is om naar het zkh te gaan, dan belt zij het zkh om te vragen of er plaats is. Het kán gebeuren dat het zkh van jouw voorkeur al vol is (ze hebben een beperkt aantal verloskamers). Dan zul je moeten uitwijken naar een ander zkh.

Het is voor zover ik weet de normale gang van zaken, dat je een vk uit een praktijk bij je in de buurt kiest, en daarna besluit waar je wilt bevallen (voor zover dit mogelijk is).

10. Delta

Delta Niet meer actief

oke ! bedankt.. ik heb inmiddels al een vlos gebeld en afspraak gemaakt.. ik ben dan 8 weken en 2 dagen als het goed is, dan word er nog niet meteen een echo gemaakt he?

11. 123miesje

123miesje Bekend lid

5 dec 2008
    872
    0
    0
    Als je zo wilt bevallen (poliklinische bevalling) heb je vaak wel een eigen gedeelte dat je moet betalen. Moet je je verzekering even op na slaan hoeveel dat is.

12. Delta

Delta Niet meer actief

ik heb CZ gezinnen pakket, word echt alles in vergoed, ook poliklinische bevalling zonder med. ind.
    :)

13. Bri

Bri Niet meer actief

Dat hangt er maar van af. Als je vk een eigen echo apparaat heeft is de kans aanwezig dat ze wel een echo zal maken. Maar in de praktijk waar ik liep hadden ze zo'n apparaat niet (inmiddels wel, maar daar heb ik niks meer aan ;)) en ik werd dus doorverwezen naar het echocentrum voor een termijnecho bij ongeveer 10 weken.

14. Delta

Delta Niet meer actief

klopt.. ik heb express gekozen voor een verloskundige met interne echo centrum! haha dat vond ik wel fijn namelijk

Deel Deze Pagina