Hoi! Bij beide echo's, van 8,2 weken en 11,4 weken, was er een cyste te zien. Bij de tweede de echo, was hij behoorlijk aan de grote kant. En zit bij de eierstok niet er aan vast. Zweeft een beetje rond zeg maar! Ik heb er geen last van! Maar maak me stiekem toch een beetje zorgen. Al zei mijn verloskundige dat de cyste absoluut geen kwaad kon. Ze gaf wel aan dat wanneer hij knapte er een flinke pijnscheut kan ontstaan en ik daardoor misschien in paniek kon raken omdat ik zou kunnen gaan denken dat het aan de baby ligt, terwijl dit dan niet zo is. Nu heb ik over 2 weken weer controle, en ik zou graag willen dat mijn verloskundige even naar de cyste kijkt of hij misschien af is genomen in grootte. Dat schijnt namelijk in de vordering van de zwangerschap normaal te zijn aangezien je lichaam meer progesteron aan gaat maken ipv HCG! Is een extra echo, voor de cyste, verstandig? Weet niet wat gebruikelijk is.. Alvast bedankt! Groetjes Friesin
Hoi friesin, een cyste onder de 5 cm is in principe helemaal niet erg. Je doet er niets mee. Rond de 10 weken zijn ze vaak op hun grootst en daarna slinken ze meestal of knappen ze. Soms blijven ze zitten, maar zitten eigenlijk nooit de zwangerschap in de weg bij deze grootte. De gyn doet er zelfs tot 10 cm vaak niets mee. De echo herhalen heeft geen zin zolang jij geen erge pijnklachten aangeeft op die plek. We zien deze cyste heel vaak en ik schrik niet van de afmeting. Dus probeer het toch maar los te laten en af te wachten. We vertellen het van de cystes ook vaak gewoon ter info zodat je weet dat je er wat klachten van kunt hebben. Groetjes Brigitte