Nog meer volwassenen/kinderen niks met Halloween

Discussie in 'De lounge' gestart door tuc, 28 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    Hier hoop ik er voorlopig niets mee te hoeven. Niet vanuit principiele bezwaren maar meer omdat de komende tijd al vol is met feesten en verjaardagen, te veel gedoe. Het leeft hier wel een beetje maar geloof niet dat ze langs de deuren gaan.dat gebeurt hier met St Maarten.
    Het valt me wel op dat veel mensen hier in dit topic er nogal zwaar en dogmatisch aan tillen zeg, halloween is des duivels, de dood vieren, kinderen bang maken.... poeh... het is maar een verkleedfeestje...
    Denk dat het voor kleine kinderen eng kan zijn maar misschien juist ook minder eng als je ziet dat iedereen zichzelf eng kan maken, en dat dus gewoon het buurkind met een beetje schmink is...

2. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Ik kwam vorige week deze post tegen op Facebook... dit zegt ook wel een beetje hoe ik erover denk;

Halloween.... Ik weet niet wat ik er bij denken/voelen moet. Het is in ieder geval een periode die mij heel verdrietig maakt. Ik snap halloween gewoon echt niet. Ik zie kinderen verkleed als zombie en als skelet. Probeer het even op je in te laten werken. Zombie en skelet.... Sommigen mensen vinden dat ik me niet aan moet stellen.... Leef en laat leven.... Maar een zombie en een skelet dat is geen leven, dat is dood. En hoewel ik me hier normaal gesproken niet over uit laat doe ik het nu toch ; als moeder van een overleden kind gaat soms mijn brein met me op de loop. Dat betekent dus dat ik me soms letterlijk voorstel hoe mijn kind er nu uit ziet. Hoe ver het ontbindingsproces is. Of dat ze nu enkel nog een skelet is. Voor mij en mijn man is dat real life en voor mijn lieve meisje real death.... En nu herhaal ik het zinnetje wat ik hierboven geschreven heb.....
    Ik zie kinderen verkleed als zombie en als skelet.

Nogmaals ik snap het niet. Echt niet. Een kinderfeest . Want je leeft maar 1 keer, en je leven moet je vieren. Maar mensen, op deze manier vier je het leven niet. Je viert de dood. En daar valt niets aan te vieren. Het maakt me alleen maar verdrietig

Wil ik nu een zelfde discussie als de zwarte Piet discussie aanzwengelen? Wil ik nu zielig doen of aandacht vragen? Nee, ik wil mijn gevoel en mijn beleving uiten. Een ander zal het misschien anders ervaren. Maar er zijn andere manieren van verkleden ipv dood.
    Ps.En de snoepjes die de kinderen langs de deuren halen kunnen ze ook zonder de dood te vieren halen.

Liefje91, Paardenbloem, maartje84 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Heel heftig hoor en ik zeg niet dat dat gevoel onterecht is want dat is het niet. Maar haloween zoals in Amerika geviert gaat toch niet om het verkleden als zombie skelet. Daar verkleden ze zich ook als filmsterren, muziek artiesten, gekke wetenschappers, tekenfilm figuren, heksen, monsters enz. Het legubere zit daar meer in de decoraties. En er zullen kinderen zo verkleed gaan maar zeker niet het overgrote deel. Dat wij hier in NL een zwak aftreksel van Haloween vieren en er alleen het legubere uithalen is in dat opzicht best jammer.

Syane, MyMiracle en Ysabella vinden dit leuk.
  4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Nou dit. Ik vind het maar vertrutting en best wel aanstelleritus. Heb je er niks mee? Prima, en dooorrrr. Ik heb met een hele boel dingen niks ( waaronder het christelijke geloof waar het in dit topic over gaat) en vind wat mensen hier als hun waarheid verkondigen echt tenenkrommend en te idioot voor woorden maar hej whatever floats your boat.

Syane, 1986Lynn, MyMiracle en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.855
    113
    Ik heb ook het idee dat de Nederlandse versie echt heel anders is dan de Amerikaanse. Veel gruwelijker. Een kennis van ons bv is in deze periode een paar jaar terug door zo'n horrorclown achterna gezeten (met kettingzaag) en ondergaat daarvoor nog steeds therapie... :( Vreselijk feest! En ja dan zullen er vast weer mensen gaan steigeren hoor maar de manier waarop dit gevierd wordt in Nederland slaat gewoon nergens op. Willens en wetens mensen de stuipen op het lijf jagen (tot in therapie moeten gaan aan toe!) lijkt mij niet echt de basis van een feest. Feesten zijn normaal gesproken op vreugde gebaseerd. En hoewel ik ook echt niks heb met carnaval en verkleden vind ik carnaval wel in een heel andere categorie vallen. Vaak hoor ik nl de vergelijking van carnaval/halloween maar die is m.i onjuist.

Overigens bestaan wel zeker feesten/gedenkdagen om doden te herdenken (bv laatst in Mexico) maar daar gaat het toch echt niet zo gruwelijk aan toe.

Paardenbloem en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    hmm oke. Hier heb je wel rond deze tijd een griezeltocht ergens in een bos, maar dat is zonder snoep enzo. Dat vind ik dan nog wel leuk. Puur om het griezelen. Ik heb nu gewoon het idee dat het steeds meer richting het snoep moeten krijgen gaat. Vind ik jammer. En voelt een beetje dubbelop als je nagaat dat 14 dagen later St Maarten weer is.

7. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.855
    113
    Dat is toch júist waar Halloween om draait?

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Dia de los Muertos is op 1 en 2 november. Dus op Allerheiligen en Allerzielen, wat de christelijke gemeenschap is gaan vieren rond Samhain. Het keltische feest waar Halloween op gebaseerd is.
    En waarom dat allemaal rond die periode is? Ff gekopieerd; Het is een goed moment om met de geestenwereld contact te maken, want Samhain is het moment waarop de sluier tussen deze wereld en de volgende op zijn dunste is.
    En dus worden de voorouders herdacht.
    Coco is een mooie, kindvriendelijke, film om eens te zien over Dia de los muertos.

En kerst draait toch ook bij heel veel niet meer om jezus, maar om leuke lichtjes, samen zijn, cadeaus en veel eten.

Syane, pluk, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.855
    113
    @Aszz Klopt, maar alle christelijke feesten zijn m.i sowieso ook gewoon heidense feesten met een christelijk tintje. Net zoals nowruz in Iran, waar ook niks islamitisch aan is maar is toch wel een vd nationale feestdagen daar. Overigens beginnen ze de afgelopen jaren in Mexico al eind oktober dit feest te vieren dmv parades e.d.

10. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Niets mee. Bah.
    En de oudste zou echt niet meer naar buiten durven.
    Gelukkig wordt er hier niets mee gedaan en school is anti.

11. harlene2014

harlene2014 Fanatiek lid

23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Vind dat er best heftig gereageerd word. Hier in t dorp versieren ze de voortuinen. De voortuinen die versierd zijn, daar kan je snoep halen.
    Zie het hier niet als een angst feest. Ja de kinderen zijn verkleed als hekjes of spoken. Met carnaval lopen er verkleedde piemels rond....
    Zelf een keer meegedaan aan de spoken tocht in t dorp. Was verkleed als heks en dan gewoon de kinderen beetje laten schrikken. Bij de aller kleinste weet je dat je niet te ver kan gaan toch?

Sorry vind dat er een beetje zwaar over gedaan word. Zo hang je aan elk feest een label...

Syane, Ysabella, GossipGirlxoxo en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. tuc

tuc Niet meer actief

Maar heksen en mummies en spoken zouden voor mijn kinderen ook geen probleem zijn hoor.
    Maar het halloween waar ik het over heb (en dat zijn dus kinderen zelf en mensen die voor kinderen verkleden) zijn afgehakte hoofden en ledematen, make up op armen en gezicht waar ik zelf kotsmisselijk van wordt (open wonden e.d.) in de tocht in de stad liep een kind van school rond die een jas aanhad groter dan hijzelf. Zijn hoofd stak halverwege de jas erdoor met zn handen eronder alsof hij zn hoofd dus vast had. Bovenaan de jas zat een soort nek met bloed wat eruit liep. Ik vind dit op geen enkele manier leuk, mooi of grappig. Jongetje zelf was 9.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  13. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ohja, walibi fright nights!!!!!!

En het draait idd om snoep.
    Straks ook weet st maarten.
    De snoepjes van halloween zijn dan nog lang niet op.
    En dan de lading van 11-11 erbij.
    En dan sint, dan kerst, dan pasen etc.
    Het draait idd om snoep.
    Helaas wel.
    Zolang ik het kan beteugelen wil ik dit volhouden dat ze zo m i n mogelijk snoep krijgen.

14. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.504
    13.990
    113
    Vrouw
    Heel triest voor die kennis van je.
    Maar als je er niet tegen kan, moet je natuurlijk niet naar een Halloween feest gaan, daar weet je dat dit soort dingen gebeuren. En eerlijk gezegd denk ik dat er meer achter gezeten moet hebben, wie weet een trauma uit het verleden? Door alleen een achtervolging met een kettingzaag, tijdens Halloween, waarvan je dus weet dat het nep is, loop je volgens mij geen trauma op.
    Een vriendin van mij heeft ooit ook 6 rondjes door Walibi gerend toen ze achterna werd gezeten door een man met een kettingzaag, maar die hoefde daarna echt niet in therapie hoor.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.855
    113
    Klopt dat je dan inderdaad niet naar zo'n feest moet gaan. Maar waaruit maak je dan op dat deze persoon naar een feest is geweest? Het was gewoon op straat hoor, en er zijn in die tijd best veel van dat soort incidenten geweest met clowns. Ik zei alleen dat het in de "halloween-periode" plaatsvond.
    Ik geloof zelf niet dat er iets onderliggends was, het was gewoon ontzettend eng om zo'n bedreigende griezel achter je aan te hebben (fijn voor jouw vriendin dat ze er niets aan heeft overgehouden maar dat is natuurlijk niet bij iedereen hetzelfde). Mensen kunnen ook PTSS krijgen van een "licht", niet dodelijk ongeluk.

16. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Dochter kijkt er inmiddels zo naar uit om zich morgen te mogen verkleden en dit aan de buurt te showen.
    Het gaat haar overigens helemaal niet alleen om de snoep, ze heeft het daar zelfs niet over. De sfeer, het gelach, het samen met de buurt kinderen rond lopen, HET VERKLEDEN, ouders die gek doen en de snoepjes/fruit/koekjes.

We gaan weer genieten morgen:D

Ysabella en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  17. Aszz

Aszz Niet meer actief

Maar dat heeft toch niets met het feest Halloween te maken? Dat is gewoon een mafkees die niet goed bij z’n hoofd is. Die clowns zijn zelfs in juli opgedoken.

Syane en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  18. Kimkommer

Kimkommer Bekend lid

15 mei 2011
    511
    63
    28
    NULL
    Hier in het dorp doen ze niks met halloween. Wij vieren wel Sint-Maarten op 11 november.
    Ik vind het een beetje overdreven om op halloween snoep op te halen en paar dagen later weer. Ik vind het verkleden voor halloween wel leuk,

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.855
    113
    Al dat gedoe met afgehakte ledematen en snijwapens e.d brengt bepaalde types gewoon op ideeën. En ik las laatst nog (letterlijk) in een nieuwsartikel over Halloween dat die horrorclown-maskers haast niet aan te slepen zijn, in de periode van Halloween. (Dat wil niet zeggen dat iedereen zo'n masker op die manier gebruikt, maar je weet ook niet zeker dat het niet zo is.)

Dus kennelijk toch wel een connectie.

20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.855
    113
    Maar dat is toch in december net zo met maar liefst 3 feesten in 1 maand?

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina