Bij mij is gebleken dat ik een verhoogd risico heb op zwangerschapssuiker. Ik heb vorige week bloed laten prikken in het ziekenhuis (dagcurve) en 1 van de 5 waardes was veel te hoog. Daarnaast zat er ook een heel klein beetje suiker in mijn urine. Ik moet nu dus maandag naar de dietiste. Weet iemand of je dan een standaard dieet krijgt? Of dat het echt iets persoonlijks is? Ik probeer nu al rekening te houden met suikers, maar sinds ik zwanger ben heb ik zo'n enorme hang naar zoetigheid!
Zwangerschapssuiker of zwangerschaps-diabetes is een vorm van Diabetes Mellitus die alleen tijdens de zwangerschap voorkomt en na de zwangerschap weer verdwijnt. Soms wordt bij zwangerschaps-diabetes alleen een dieet geadviseerd, soms moet ook insuline toegediend worden om de bloed-glucosewaarden op peil te houden. Aangezien ik niet weet of u insuline moet injecteren, zal ik u enkele algemene (dieet)adviezen geven. Het is belangrijk dat een diëtist een individueel voedingsadvies voor u maakt, dat afgestemd is op uw eigen eetpatroon en leefsituatie. Algemene (dieet)adviezen: Eet voldoende vezels. Vezels zitten in volkorenproducten, aardappelen, groente en fruit. Gebruik suiker met mate. Een volledig suikerverbod bij Diabetes Mellitus is echter achterhaald. Wees matig met het gebruik van vet en vette producten. Eet regelmatig en sla geen maaltijden over. Eet gevarieerd. dit vond ik op internet, dus waarschijnlijk krijg je een persoonlijk dieet