'Ritme' bij 7 weken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Snoopy1979, 20 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoi,

Ons dochtjer is nu 7,5 week en ik vind het moeilijk een ritme te vinden, tenminste, ik heb wel wat in mijn hoofd, maar Eva doet daar niet altijd aan mee ;).

Ik wil in principe, voeden, spelen, slapen aanhouden. Maar vaak valt ze bij mij na een voeding in slaap (ipv boeren ;)). Als ik haar dan in bed/kinderwagen leg, wordt ze vaak wakker en lukt het niet meer om te slapen. Zou ik haar dan in de box kunnen leggen en wil ze misschien spelen?
    Gister heb ik het helemaal verkeerd ingeschat, heb haar veel in de box gehad, maar uiteindelijk was ze oververmoeid :(. Ik heb sinds gister het boek van Tracy Hogg (wat je baby vertelt), hopelijk kan ik daar wat nuttige tips uit halen, ik vind het erg moeilijk om te zien wat Eva nu precies wil (slapen of juist 'spelen').

Hoe doen jullie dat? En hoe zien jullie aan jullie baby wat hij/zij wil?

groetjes,
    Snoopy

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Is heel moeilijk idd. Mirre lijkt altijd wakker. Ze vindt spelen in de box zo leuk, dat het lijkt alsof ze het nog uren kan volhouden. Meestal gaat ze dan wel een beetje hyper doen - heel veel uhuhuh geluidjes, heftiger bewegen met dr armpjes en dr oogjes puilen dan bijna uit haar hoofdje :)lol:) ... dat is wel echt een teken dat het iets te veel is geweest.

Mirre valt bijna nooit in slaap aan de borst. Toevallig vanochtend wel. Maar ze werd wel weer wakker bij de 'reis' naar boven (ik leg haar altijd in haar wiegje op onze slaapkamer, tenzij ze tijdens het wandelen buiten in de reiswieg in slaap valt). Dus ik heb haar alsnog 'wakker' in dr bedje gelegd. Ik zou proberen je dochtertje een beetje wakker te maken (door haar rechtop te houden) en je kunt dan tegen dr zeggen dat je dr in bedje gaat leggen ofzo ...

Als ze weer wakker wordt in haar bedje, zou ik haar er niet weer uithalen. Je kunt kijken of strelen over dr wangetje, op jouw pink sabbelen ed haar in slaap helpen / helpen weer slaperig te worden (ik stop daar dan mee voordat ze terug in slaap valt). Tegenwoordig kan ik haar duimpje aangeven, werkt heel goed.

je kunt wel besluiten om haar na de tiet in de box te leggen (slapend) ... al weet ik niet of dat pedagogisch verantwoord is :rolleyes: ...

Hopelijk heb je wat aan mijn hele lange verhaal ;)

3. Emma2

Emma2 Fanatiek lid

22 jun 2006
    1.305
    0
    0
    Dierenarts, Acupuncturist
    Amsterdam
    Hoi Snoopy,

Een echt ritme 'kwam'bij ons pas na 6 maanden. Eva is nog wel erg jong denk ik om een heel vast schema aan te houden. In het begin slapen ze nog heel erg veel. Ik heb Mick in het begin nooit in de box gehad, pas na een paar maanden, toen hij echt wat ging spelen. Op zich is eten-spelen-slapen prima, maar het spelen is in het begin niet echt. Ook Mick ging meteen slapen. Vanzelf in de loop van de tijd gaat ze wat minder slapen en is het spelen echt aande orde.

Groetjes, Emma

4. Krullebol

Krullebol Actief lid

31 dec 2006
    386
    1
    0
    Wij konden rond die tijd (haha, da's nog maar 3 weken geleden!) een redelijk vast patroon aanhouden: wakker worden - verschonen - fles - spelen in de wipstoel of in de box - weer gaan slapen. Meestal was hij een uur, anderhalf uur wakker in totaal, dus met de voeding (FV) erbij. Het schijnt dat dat langer is dan andere baby's, maar hij had niet meer nodig. Maar het gebeurde ook wel eens dat hij direct na de voeding moe was en meteen weer wilde slapen. Signalen dat hij moe is: trappelen met de beentjes, maaien met de armen, in ogen wrijven, handje naar zijn mond brengen, jengelen of juist heeeel rustig worden.

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Een ritme hadden we toen niet.Leuk dat men zo'n ritme bedacht had,maar mijn zoontje dacht daar toch echt anders over. Het was flink puzzelen maar we zijn er uitgekomen. Door goed naar hem te kijken ontdekten we hoe we het beste met hem om konden gaan.

Even een waarschuwing over dat boek van Tracy Hogg. Lees NIET het bv-gedeelte. Als je dat gaat volgen, help je gemakkelijk je bv om zeep. Het is echt grote onzin wat er over bv instaat.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties!

Eva is altijd helemaal gefascineerd door de mobiel in de box. Maar ook als ze moe is. Als ze niet moe is, leg ik in de box en dan in bed als ze gaat gapen, rode ogen krijg of druk gaat trappelen. Ze ligt ook maar hooguit 10 minuutjes in de box en toch heb ik het idee dat dat al teveel is. Maar ik vind het ook sneu om haar in haar bed/kinderwagen te leggen als ze niet moe is. Vind het moeilijk het juiste moment te bepalen. Al denk ik dat niet moe beter is dan moe.

Salapio, heel herkenbaar wat je schrijft, Eva heeft dat dus net zo in de box. En dan is het eigenlijk al teveel geweest. Ik gebruik een speentje, daar wordt ze heel rustig van, ze heeft het echt nodig om in slaap te vallen. En aangezien dat vaak nogal lang duurt, hebben we toch besloten een speentje te gebruiken, ook omdat ze erge zuigbehoefte heeft en na hooguit 10 minuten aan de borst klaar is. Totdat ze 3 weken was hebben we wat afgepinkt!
    Jij was trouwens toch ook de 23e uitgerekend? Ik weet nog wel dat ik erg jaloers was dat jij al bevallen was en ik niet, ik had namelijk erge jeuk waardoor ik nauwelijks meer sliep. En jij en nog een collega van mij (22e uigerekend) waren voor de uitgerekende datum bevallen. En ik uiteindelijk een week overtijd :-?. Ben er alweer overheen hoor ;).

Liefs,
    Snoopy

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Stranger, ik had (een gedeelte van) dat stukje al gelezen, wat is er precies onzin aan? Ik herken namelijk wel wat dingen. Maar de borstvoeding loopt in principe goed, Eva drinkt alleen wat onrustig af en toe, maar ik heb meer dan genoeg melk en Eva groeit goed. Maar daar ga ik dus niets aan veranderen.

8. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik bedoel met name het maar zoveel minuten per kant mogen drinken in het begin en alleen maar hele voedingen en geen slokjes tussendoor. Ook dat je met een tweeling bijvoorbeeld beter gedeeltelijk kv met de fles en bv kunt geven ipv allebei bv.

Oh ja en als klap op de vuurpijl: zij kent alleen maar mensen die ft kolven 5 weken volgehouden hebben. Toen was de melk zo teruggelopen dat het niet meer kon.
    Vraag me af wat ik dan al die tijd heb zitten doen hier ;).

De rest weet ik zo niet meer (is al een tijd geleden dat ik het gelezen heb.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja maar wat jij doet, dat kan toch ook eigenlijk niet ;)
    Nee hoor, diep respect dat je het volhoudt! :thumup:
    Die punten die je noemt zijn inderdaad onzin, daar kijk ik wel doorheen ;).

10. Corrievan

Corrievan Actief lid

26 sep 2007
    139
    0
    0
    Ritme die in aanhoudt is ;

sóchtends 7 uur voeding op haar kamertje en badje

11.00 uur voeding op haar kamertje en knuffelen en in het bedje. Wel met speen, anders komt ze niet in slaap

15.00 Beneden in de woonkamer voeding en in de box. Als ze slaap krijg leg ik haar in de kinderwagen. Ik hou haar beneden tot de volgende voeding.
    Een daarna slapen tot de laatste voeding. Dan moet ik haar wakker maken.

Ik heb het idee dat ze met haar 8 weekjes nog niet echt de behoefte heb om te spelen. Vandaar dat ik haar meestal op haar kamertje eten geef en na het knuffelen weer naar bed. Ze slaapt heerlijk en is dan ook tevreden.

Zodra ik merk dat ze naarmate ze ouder wordt en meer wilt spelen leg ik haar na een voeding even in de box. Maar nu wil ik daar nog niet aan beginnen, omdat de regelmaat er nu goed inzit.

De mobiel in de box krijg ze dus pas te zien vanaf de voeding vanaf 15.00 uur.
    Als ik dit eerder zou doen op de dag blijft ze druk en kan ze niet in slaap komen door heel drukke armpjes die alle kanten opgaan.

Als ik haar tussendoor verschoon ben ik wel behoorlijk met haar bezig op de aankleedkussen. Praten, knuffelen, vingertjes tellen en vooral samen lachen. Sinds 1 week lach ze bijna bij elke gekke gezichtsuitdrukkeing die mama laat zien. :)

Misschien heb je hier wat aan .... succes !

11. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

in slaap vallen direct na een voeding is heel normaal met die leeftijd hou haar lekker tegen je aan, grote kans dat ze na een minuut of 10 weer wakker word. kindjes slapend neerleggen maakt ze 9 van de 10 keer sowieso wakker want het verschil van warmte en houding doet ze ontwaken.

een ritme moet je niet plannen. eigenlijk kun je beter niks verwachten en je dochter laten bepalen hoe de dag verloopt. de ene dag loop0t zo en de andere dag zo.

wat ik wel nog weet van Dano is dat ik hem direct uit bed voedde, hij werd dan ook wakker van de honger. dan hield ik hem al dan niet slapend tegen me aan, beetje knuffelen en praten met hem. daarna eventueel nog eventjes in de box 5 a 10 minuten en daarna werd meneer alweer moe.

vaak lijkt het alsof kindjes niet moe zijn, maar het tegendeel is dan vaak waar. kijk heel goed naar je kindje, en reageer op signalen. beetje doelloos rondkijken = vaak moe, gapen = moe oogjes wrijven is moe. opzij happen is honger. etc etc. zo heeft elk kindje zijn of haar signalen.

maar beter kun je van te voren niks verwachten qua ritme, dan valt het alleen maar mee. want het loopt nooit en dan ook nooit zoals je dat graag ziet.

pas na 6 maanden heb ik echt het gevoel van een vast ritme gekregen.

succes!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kinderen zijn er biologisch op ingesteld om aan de borst in slaap te vallen. De hormonale processen in jouw lichaam en dat van je kindje wijzen daar gewoon op.

Wakker wegleggen is eigenlijk tegennatuurlijk. Sommige kinderen kunnen zo in slaap vallen maar de meeste kinderen niet.

Het beste wat je kunt doen is: lekker in slaap laten vallen en tegen je aanhouden. Als ze dan diept slaapt (dat leer je vanzelf herkennen) dan leg je haar pas weg, het liefste in een bedje of op een plekje dat al warm is, bijvoorbeeld omdat er een kruikje gelegen heeft. Dekentje er lekker stevig overheen en laten slapen.

13. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Gelukkig maar, niet iedereen weet dat, neemt het voor waar aan en dan mislukt de bv :cry: .

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik moest van mn man bevallen op 21-12 ... vond ie een mooie datum (zonnewende / 1e winterdag / getalsmatig) ... Dus ik kan er echtechtechtecht niets aan doen :) (ben blij dat je eroverheen bent btw).

En wat dirksmama zegt ... een kruikje in bed! Lekker in een warm nestje en dan strak instoppen ... Hier werkt 'wakker' in bed leggen trouwens prima, zeker als ik er eventjes bij blijf en over dr wangetje aai ... Als ze bij mij ligt, vindt ze lachen en kletsen en kijken veels te interessant en leuk (en ik ook eerlijk gezegd ... kan me dan echt niet beheersen).

Het slapen overdag gaat hier trouwens steeds beter. Ik denk dat ik ook steeds beter zie wanneer ze moe is en zij accepteert het ook steeds beter dat moe = slapen in wiegje. Savonds en snachts sowieso nooit probleem. Behalve aan het einde van de dag (dus na de voeding van 17-19u) ... maar dan voed ik haar nog even voor het slapen, liggend en in het schemerdonker ... en dat werkt supergoed! (al moet ze dan in haar wiegje soms nog even dreinen) ...

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik probeer ook geen ritme te plannen hoor, maar ik vind het moeilijk te zien wat Eva wil. Nu dacht ik dus soms dat ze klaarwakker was, maar had ze haar ogen wijd open van vermoeidheid. Achteraf gezien was ze ook aan het knikkebollen. Staat ook in dat boek, dus dat klopt wel. Niet dat ik dat boek nu als leidraad ga gebruiken, maar er staan wel nuttige dingen in.

Met verschonen ben ik ook altijd lang bezig, lekker kroelen en spelen inderdaad en even op haar buik. En op zich hebben we wel een vast ritme, alleen is het lastig dat Eva vaak niet kan slapen, maar wel aandacht wil. Dan laat ik haar toch in bed liggen, maar af en toe moet ik toch wat dingetjes doen en laten huilen werkt hier niet, jengelen wel, maar dat wordt altijd echt huilen uiteindelijk. De laatste dagen gaat het 's ochtends iets makkelijker, ze is wel moe, kan niet slapen, maar brabbelt wel lekker en gaat pas 'klagen' als ze wil eten. Ik kan dan ondertussen wat in huis doen en ook wat eten. Na die eerste ochtendvoeding neem ik haar mee naar beneden en is het de bedoeling dat ze in de kinderwagen slaapt.
    Vanochtend zijn we weg geweest en het waren nogal wat indrukken voor Eva, dus ze heeft even bij mij uitgehuild en ligt nu in de draagdoek. Maar dat wil ik ook niet elke dag gaan doen, ik wil toch ook blijven proberen in haar bed te leren slapen.

Over dat slapend wegleggen, dat gaat hier soms wel goed, 's avonds valt ze eigenlijk altijd bij mij in slaap en ik kan haar dan altijd zo wegleggen. Overdag slaapt ze nooit zo vast en dan lukt het inderdaad niet. Een kruik is dus wel een idee voor overdag.

Salapio, ik vond de 21e ook wel een mooie datum, ik vond eigenlijk vanaf 9 december elke datum wel mooi ;) (toen kreeg ik dus erge jeuk). Nu vind ik de 30e een hele mooie datum! :-D

16. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Lekker hè, als ze zo bij in slaap vallen.

Wij hebben het wel veel gedaan, en hij slaapt nu gewoon in zijn eigen bed, en dat is redelijk vanzelf gegaan. Kan me het eigenlijk niet zo herinneren...

17. marsab

marsab VIP lid

6 okt 2006
    6.315
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs, hobby fotografe
    Twente
    toen geen ritme, nu begint het een beetje te komen....

18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre ligt nu ook lekker in de draagdoek. Lekker voor haar en voor mij :D

Slapen in haar bedje gaat steeds beter (begonnen met 6weken) ... dus gewoon blijven proberen en vooral ook je eigen gevoel volgen!

Deel Deze Pagina