Griepprik

Discussion in 'Zwangerschap' started by Stephanie87, Oct 30, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Stephanie87

Stephanie87 Niet meer actief

Ik heb een oproep gekregen voor de griepprik...
    Die moet ik deze week halen, maar weet niet of dat met de zwangerschap mag...
    Weet iemand dat?

2. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik ben verpleegkundige en ik zou het zeker niet doen. Of het officieel wel of niet mag weet ik niet.
    Ik raad sowieso geen griepprik aan voor mensen met een normale weerstand. Er zit veel rotzooi in.

3. Stephanie87

Ik heb astma, vandaar krijg ik hem altijd...maar twijfel zelf ook of ik hem wel of niet moe halen omdat ik las 12 weken zwanger ben....
    En er toch best vaak ziek van word....

4. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ah okee, logisch dan je hem dan normaal gesproken neemt.
    Bel even je huisarts op of het entbureau, dan weet je het zeker. En dan kun je zelf kiezen wat je doet. Je kunt hem ook wat uitstellen.

Als je er juist vaak ziek van wordt zegt dat ook veel. Of je hebt een (allergische) reactie op die enting, of je krijgt juist griep (wel zwakker waarschijnlijk). En of je dat nu moet willen, vraag ik mij zeer sterk af. Zou er dan eerder voor kiezen de hele zwangerschap vitaminepillen bij te slikken (speciaal voor zwangeren) en echinea force te gebruiken voor de weerstand (dan moet geloof ik steeds 3 weken en dan een pauze en weer 3 weken, maar dat moet je even navragen). Als je een normale weerstand hebt is er een grote kans dat je niet ziek wordt. Maar met je astma moet je ook doen wat goed voelt voor jou.

5. Inger1979

Inger1979 Fanatiek lid

Ik heb ook astma en mijn ha adviseert de griep prik juist wel... Hmm lastig. Hebben meer meiden advies?

6. Stephanie87

Vind het echt heel moeilijk...
    Gebruik ook geen astma medicijnen met de zwangerschap en dat gaat best doen!
    Gebruik ook de zwangerschaps vitamine...en nooit erge griep ofzo gehad...
    Neem ook pas 3 jaar de griepprik terwijl ik al 6 jaar astma heb....dus echt twijfel twijfel...

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ja, je mag die prik als je zwanger bent.
    Juist omdat je astma hebt zeg ik ook: halen dat ding! Je loopt een verhoogde kans op longontsteking en andere complicaties, en daar zit je juist als zwangere ècht niet op te wachten.

Ik heb zelf ook astma, en heb altijd m'n griepprik gehaald, ook toen ik zwanger was. (er staat mij alleen iets van bij dat je dat de eerste 12 weken beter niet kon doen, maar dat zou ik even overleggen met je huisarts, of je beter nog een weekje kunt wachten.)

En ik neem aan dat je bent gestopt met medicatie in overleg met je arts? Je zegt dat het best te doen is, maar als je het af en toe toch benauwd hebt dan is dat slechter voor je baby dan dat je goedgekeurde astmamedicatie gebruikt! Bij sommige zwangeren nemen hun astmaklachten af, bij anderen wordt het erger. hou dat goed in de gaten (zelf kreeg ik het ongelooflijk benauwd, steeds erger naarmate ik verder kwam in de zwangerschap. was echt niet verstandig geweest om te stoppen met medicatie - terwijl ik normaal heel milde inspanningsastma heb. blijkbaar is zwanger zijn voor mij een flinke inspanning...)

enne.... volgens mijn begrippen zit er geen rotzooi in de griepprik. Of het zinvol is voor mensen die niet tot een risicogroep behoren weet ik niet, maar als je een longziekte hebt, een slecht immuunsysteem of diabetes, dan zijn de risico's van een infectie met griep groter dan die van een griepprik.

8. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    @ bri
    ik zeg ook juist dat mensen van een risicocategorie die prik gewoon moeten halen. Mijn vader valt eronder, heeft maar 1 long en is zwaar hartpatiënt. Maar feit is wel dat er een hoop chemische troep in zit. Feit is wel dat veel mensen er juist reacties op krijgen in negatieve zin die niet onderkent worden. Juist ziek worden of reacties op al die chemische (hulp)stoffen.

En bij griep wordt je ingeënt voor 1 soort griep, de meest waarschijnlijke van dat jaar. Maar wie zegt dat je geen andere griep krijgt? Ik zeg dus alleen dat je een afgewogen keuze moet maken die bij je past. En niet zomaar alles aanneemt omdat de medische wereld alles wel weet. Er zit ook een hoop winstbejag en tegenstrijdige belangen achter.
    Ik weet dit juist omdat ik zelf in de medische wereld zit en die is lang niet altijd rozengeur en manenschijn.

9. Stephanie87

Denk dat ik hem dan toch maar niet ga halen...
    Ik heb andere astma medicijnen gekregen die wel met zwangerschap mogen maar gebruik ik alleen als ik benouwd ben...
    Heb liever zo min mogelijk medicijnen met de zwangerschap...
    En ben eigenlijk nooit ziek....of ik nou wel of geen griepprik had...
    Alleen heel erg verkouden zo nu en dan, maar wie heeft dat niet?:)

10. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Als dat goed voelt voor je zou ik dat doen. Verkoudheid is geen griep. En als je weinig verschilt voelt met of zonder prik zegt dat eigenlijk genoeg.

Ben nu eigenlijk voor het eerst in mijn zwangerschap iets van heel licht verkouden, mijn neus loopt wat. Verder geen klachten. Ga wel iets natuurlijks ondersteunends gebruiken dat goed helpt, zoals echinea.

11. rums

rums Niet meer actief

uberhaupt geen griepprik nemen of je nou wel of niet zwanger bent. Het werkt maar beperkt er zijn zoveel soorten virussen etc.
    En ik heb nu al een aantal keer meegemaakt dat de mensen die hem wel gehaald hadden er hondsberoerd van werden. Mijn vader heeft er zelfs 3 weken ziek door op bed gelegen, sindsdien haalt hij het niet meer op.

12. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

Jan 11, 2012
    3,530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier zeiden ze dat je hem wel mag halen maar ik heb afgebeld, krijg ook elk jaar een uitnodiging omdat ik in de risicogroep val.
    Het feit dat de griepprik de kans op een bepaalde griep minder maakt, vind ik in mijn geval niet opwegen tegen de mogelijke nadelen. Naar mijn idee krijg je toch een hoop troep ingespoten en dat wil ik al helemaal liever niet tijdens de zwangerschap.

Ik denk dat je zelf een afweging (eventueel samen met je arts) moet maken welke mogelijke risico's in jouw gezondheidssituatie zwaarder wegen en wat voor jou de beste optie is.
    In mijn eigen situatie zie ik weinig voordelen.

13. JongeMama2013

JongeMama2013 Actief lid

Sep 14, 2012
    271
    0
    0
    Zuid-Holland!
    Ik zit ook te twijfelen of ik de griepprik wel moet halen!
    Ben namelijk hartpatiënt!

14. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Mensen met een normale weerstand krijgen sowieso geen uitnodiging voor de griepprik, alleen mensen in de risicogroepen krijgen een uitnodiging voor de griepprik.

Volgens het RIVM is het 0,0 schadelijk en is het juist aan te raden om wél de prik te halen tijdens de zwangerschap. En als je het RIVM al niet meer kunt vertrouwen..

Het mag dus zeer zeker wel..

ik heb hem vorige week ook gehaald

Ik ben zwanger. Kan ik een griepprik krijgen? - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

15. frommel

frommel Fanatiek lid

Apr 26, 2010
    1,042
    0
    0
    Ik ben ook uitgenodigd om morgen of overmorgen de griepprik te halen, maar twijfel nog. Ik krijg de uitnodiging omdat ik astmapatient ben, en heb hem de afgelopen 2 jaar wel gehaald omdat ik de 3 jaar daarvoor elke herfst-winter een longontsteking heb gehad.

Toch twijfel ik of ik hem nu ik zwanger ben wel wil. Ik gebruik ook geen medicatie voor mijn astma op het moment (al bijna een jaar niet) en het gaat eigenlijk best goed. Heb liever ook geen onnodige rommel in m´n zwangere lijf.. moeilijk...

16. Loontje85

Loontje85 Fanatiek lid

Sep 19, 2008
    3,465
    0
    36
    Sales-/Logistic-Assistant
    Purmerend
    Hier nog iemand die ontzettend twijfelt over het halen van de griepprik. Ik heb zelf diabetes en haal hem netjes ieder jaar, maar nu twijfel ik toch wel heel erg ivm de zwangerschap. Heb al veel gelezen dat het geen kwaad kan, maar toch wil ik geen enkel risico lopen .... maar wat is het risico als ik hem niet haal !?

Ik ga het volgende week even met de gyn overleggen.

17. Sss

Sss Actief lid

Jun 30, 2012
    106
    4
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Ik heb het ook aan de verloskundige gevraagd en die raadde het echt af. Ik ga hem dit jaar dus ook voor het eerst niet halen!

18. yvon365

yvon365 Actief lid

May 10, 2012
    332
    0
    0
    Wij krijgen de griepprik op mijn werk ook aangeboden maar daar werd bij vermeld dat als je zwanger bent je de griepprik niet mag nemen en dat aanmelding dan zinloos is.
    Ik zou ook het risico gewoon niet nemen.

19. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Maar waarom twijfelt iedereen zo?

Het RIVM is toch echt wel te vertrouwen? Dat is toch de belangrijkste raadpleger van heel Nederland ( zie mijn post hierboven)

Als je het RIVM niet meer kan vertrouwen weet ik het ook niet meer..

20. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    als je 3 jaar lang een longontsteking oploopt en daar geen last van hebt als je de griepprik haalt, dan snap ik niet waarom je twijfelt. Als je een longontsteking krijgt heb je heel wat meer medicijnen nodig en ivm je zwangerschap zijn je mogelijkheden veel beperkter. De risico's van een griepprik zijn compleet verwaarloosbaar ten opzichte van een longontsteking.

Dat je hem achterwege laat is een ding, maar doe dat dan op juiste gronden en niet op indianenverhalen. Natuurlijk is niet alles wat de medische sector doet goed, maar juist als je tot een risicogroep hoort en dan ook nog zwanger bent, moet je proberen te voorkomen dat je echt griep krijgt. De kansen op complicaties zijn veel groter en je behandelmogelijkheden veel kleiner.

Share This Page