De vorige onderwerpen zijn gesloten, vandaar dit nieuwe topic. Ik ben momenteel 22 weken zwanger en al vanaf het begin heb ik last van bloedverlies, er werd al gauw de diagnose van een placenta praevia vastgesteld. Er is tot vandaag dus nog niets veranderd en de gyn verwacht helemaal geen verschuiving meer van de placenta (meegroeien met de baarmoeder). Vanaf 12 weken ben ik moeten stoppen met werken, vanaf 20 weken (na zware bloeding) lig ik plat met volledige bedrust. Graag had ik wat van jullie (positieve ) ervaringen gehoord, ook diegenen die ondertussen bevallen zijn! Ik ben zelf heel ongerust omdat het nog véél te vroeg is, ik hoop écht wel ons kindje nog langer bij mij te houden, dat het toch sterk genoeg is. En natuurlijk is het ook geen aangename situatie zo, ik heb nog een dochter van 2 jaar, voor wie ik nu niet zelf kan zorgen (liggend in bed ) en dat gaat nog wel eventjes zo blijven!
Hoi boerderijmama, Ik heb ook een PP gehad en ben ondertussen bevallen van een gezonde jongen. Hij is wel 5 weken te vroeg geboren en heeft 12 dagen in de couveuse gelegen maar hij heeft er niks aan over gehouden. Hij is nu een gezonde Hollandse jongen. Ik hoop dat je bloedverlies beperkt blijft want met nog een kindje thuis is het helemaal niet handig. Ik zal niet mijn hele verhaal neerzetten want dat is niet super vrolijk. Maar wel met een goed einde. Als je vragen hebt mag je PB-en. Sterkte!
ik heb ook placenta preavia gehad. met 19 weken lag alles nog "verkeerd" en gaf de gyn aan dat dat niet meer zou veranderen waarschijnlijk. 2 weken laten lag mn placenta helemaal bovenin de baarmoeder, helemaal weg dus. ook lees ik ze wel eens die echt in de laatste weken nog vertrekken, hou moed. bij mij hebben ze het trouwens met 10 weken ontdekt omdat ik een erge bloeding had. mocht ook direct niets meer doen, echt waardeloos is dat. ik hoop voor jou dat hij nog wegtrekt en je nog even van je zwangerschap kan genieten zoals het bedoeld is.
Hoi boerderijmama! Hier ook een praevia. De eerste zware bloeding en opname met 27 weken, totaal 4 x opgenomen geweest in het zkh, maar het resultaat ligt hier in mijn armen ! Met 37 weken precies is ze dmv een KS geboren! Sterkte!
Bedankt voor jullie reacties! Hebben jullie tot de bevalling dan de volledige tijd platte rust gekregen of enkel als je een bloeding kreeg gedurende enkele dagen? Vanaf 12 weken mocht ik immers niet langer dan 1u rechtstaan, niet heffen, niet fietsen, geen gemeenschap hebben, niet poetsen, ... maar dan was ik toch nog enigszins mobiel Nu, met de platte rust kan/mag ik echt niets meer zelf doen!
Even uppen omdat ik toch wel benieuwd ben of er niet meer mama's zijn met een PP-ervaring? Ondertussen lig ik in het ziekenhuis na weer een bloeding. Longrijping gekregen, volledige bedrust, mag voor niets uit het bed :x. En dit op 25w... Pfff. Ik hoop dat jullie nog positieve verhalen hebben, met baby's die niet te premature geboren zijn ?
jemig meis wat zwaar zeg,ik hoop dat je kindje nog even bij je blijft en toch gezond wordt geboren,hoe is het nu geregeld met je andere dochter? enorm veel sterkte gewenst!
Zij blijft bij de papa en grootmoeders... Moeilijk hoor! Ik mag nu zelf gelukkig terug uit bed om te plassen en te douchen, binnen 2 weken mag ik misschien naar huis... Er is normaal wel wat kans dat de placenta nog naar boven groeit, maar ik heb aan 3 gyn de mening gevraagd en zij denken dat het in mijn geval écht niet gaat zijn, omdat hij er nog zo ver over ligt... Nu maar hopen dat het beebje nog lekker lang wil blijven zitten in mama's buik, de beste couveuse!!
Heejheej, Ik lees net je pbtje pas Sarah!! Hoe gaat het nu met je?? Hier alles rustig... heb (even afkloppen) geen bloedingen meer gehad!! 27 juli gaan we kijken of mijn placenta opgeschoven is en heb vandaag nog even contact met de gyn over de uitslagen van wat andere onderzoeken, kan ik meteen nog wat vragen stellen!! De verloskundige zegt dat het allemaal wel mee valt en dat het allemaal wel op zijn plek zal groeien! Daar ga ik dan ook maar van uit want wie heeft er nu meer ervaring mee, de verloskundige of ik?? Nou ja in ieder geval nog een paar weekjes geduld hier voor mij en dan weet ik meer!! Ik heb ook zoooo veel horror verhalen gelezen dat je eigenlijk niet rustig kunt blijven... althans, ongerust ben je al snel met zoiets!! Succes ermee!! (Ik ben niet zo'n trouwe forum schrijfster, maar ik probeer het allemaal ff mee in de gaten te houden hier en om jullie op de hoogte te houden van de stand van zaken hier!)
@sanntje: Goed hoor! Alles is stabiel nu! Ik moest nog wel tot volgende week hier blijven, daarna mag ik misschien naar huis... (28w) Je dokter heeft gelijk hoor, in de meeste gevallen groeit de placenta echt voldoende mee omhoog om natuurlijk te bevallen en niet meer de ongemakken te hebben van de PP. Ik heb eens gelezen dat dit slechts in 2 op 1000 gevallen niet zo is, geloof ik... En daar ben ik er eentje van dus het zou wel héééél straf zijn moest jij die tweede zijn hé ! Laat zeker weten hoe het 27juli geweest is!!
Nou hopen dat je snel naar huis mag!! Ik zal voor je duimen En je hebt inderdaad gelijk dat bij ongeveer 0,2% van de zwangerschappen de placenta niet mee omhoog groeit!! Dus dat zou inderdaad wel heel bizar zijn als ie bij mij ook niet mee omhoog groeit. En het is gewoon letterlijk een duizendste treffer dat je dit hebt Als alles verder maar goed gaat!! Ik wordt inmiddels wel steeds ongeduldiger richting de 27e!! Hoop zo dat ie mooi hoog zit... met de kleine zit het wel goed geloof ik, maak me nu echt meer zorgen om die stomme placenta Nou ja, het komt echt neer op mijn geduld nu!! Ik laat zeker wat weten na de 27e!!
Goed nieuws! Ik mag naar huis vanavond! Ik heb nog een echo gehad, mijn placenta zit langs links ook mooi naar boven gegroeid, maar helaas nog steeds 5cm over de baarmoedermond, dus dit gaat niet meer wijken... Babietje is bij mij ook gedraaid, 10dagen geleden zat hij/zij nog rechtop in stuit, nu ondersteboven Maar helaas is daar geen uitgang deze keer !! Ben ZO blij dat ik naar huis mag! Ook al blijft natuurlijk het strenge beleid van bedrust waar ik me écht aan moet houden! Als ik nu terug word opgenomen, moet ik tot het einde blijven, dus ik wil nog eerst echt enkele weken thuis doorbrengen! Ik ben ook benieuwd na jouw echo! Ik hoop dat hij gauw naar boven kruipt, maar je kan daar niks voor doen of je kan het niet voelen helaas.... Dus inderdaad; geduld hebben!!
Hallo meiden, bij deze probeer ik dit topic een beetje nieuw leven in te blazen! Het valt mij uberhaupt mee dat er een topic over dit onderwerp is, omdat het vrij zeldzaam is. Ik had gisteren mijn 20 weken echo en een afspraak bij de gyn, omdat ik al een paar weken af en toe bloedverlies had. Bij mij is ook placenta praevia geconstateerd. Ik moet zeggen dat ik me niet heel erg bezorgd maak, omdat met het kindje alles gewoon goed gaat. Het kindje ligt wel dwars, maar dat was voor deze termijn nog niet zo erg. Ik heb er wel een goed gevoel over dat het met het kindje goed zal komen (ben bewust geen horrorverhalen op internet gaan zoeken!). Ik maak me dus niet echt zorgen, maar ik ben wel verdrietig, omdat het er nu allemaal anders uit gaat zien. Ik had niet echt gehoopt op een medische indicatie, bij elk bloedverlies op de stoep staan bij de gyn, ziekenhuisopname(s) en de kans op een (te) vroeg geboren baby. Ook had ik graag thuis willen bevallen, maar dat kan nu niet. De gyn vertelde bij mij ook dat de baarmoedermond in bepaalde gevallen nog vrij komt te liggen, doordat de baarmoeder groter wordt, waardoor de placenta hoger komt te liggen. Bij mij ligt de placenta echter zo over de baarmoeder, dat hij dat niet verwacht. @boerderijmamma en sanntje: Hoe gaat het nu met jullie? @sanntje: De 27ste is ondertussen geweest. Is de placenta nog opgeschoven? @boerderijmamma: ben je ondertussen nog steeds thuis?
Hoihoi, hoorde toevallig van het weekend bij de pretecho dat de placenta wel voor lag, maar of het echt als previa ligt??? Ben er daarna pas op gaan googlen. Heb wel een keer een bloeding gehad.. Ik zal het wel horen tijdens de 20 wk echo. Hoop het niet natuurlijk! Veel succes dames... hopelijk groeien ze waar mogelijk nog omhoog en anders duim ik op niet al te vroeg geboren kleintjes!
Hoi Janna en Kellox, hopelijk hoeft het voor jullie inderdaad niet zo'n vaart te lopen en groeit hij nog naar boven Janna, bij mij zag de gyn al op 12w dat de placenta zo ver over de bmm lag, dat het onwaarschijnlijk zou zijn dat hij nog weg zou groeien, en idd, vorige week ik besloten dat het nu zeker een ks wordt, want nog steeds ligt er 1/3 over. Het is inderdaad een helemaal andere zwangerschap en wordt straks een helemaal andere bevalling dan verwacht/gehoopt/... Jij doet het voorlopig rustig aan, las ik. Mag jij nog gaat werken? Ik was met 12w thuis. Voorlopig nog thuis, maar sinds vanmorgen is er weer wat gaande, dus ik vrees dat ik terug naar het ziekenhuis ga moeten -maar dan moet ik daar ook blijven en daar zie ik écht tegen op!! Dus ik probeer hier thuis wat af te wachten en te evalueren of het verergert of betert... Is het jullie eerste kindje/eerste zwangerschap? Mijn dochtertje is 2 ondertussen, dus langs de ene kant ben ik blij dat ik al véél spulletjes van haar nog heb, want ik kan niet op shopping tocht en de kids komen samen in één kamertje en dat is dus gelukkig in orde! Langs de andere kant is het wel erg om niet voor haar te kunnen zorgen, zeker als ik nu terug opgenomen zou worden... Veel succes met jullie volgende echo's!!! EDIT: ah, Kellox, ik zag dat je al een zoontje van 3 hebt! Ook een tweede prutske dus @Sanntje: en bij jou???
@Kellox: hopen dat bij de 20 wk echo blijkt dat de placenta er toch gunstig voor ligt. Weet je al wanneer je de 20 wk echo hebt? @boerderijmamma: wat fijn dat je tot nu toe thuis bent! Ik hoop dat wat er nu gaande is stabiel blijft en weer minder wordt. En dat je zo lang mogelijk thuis kunt blijven! Als je met 31 wk naar het zh moet en dan de rest van de zwangerschap moet blijven... pff, dat is een lange tijd in het zh! Lijkt me niet echt lekker! Hoe gaat het er nu mee? Dit is inderdaad mijn eerste kindje. Ik heb dus niet nog andere kinderen om voor te zorgen en kan redelijk goed rustig aan doen. Lijkt me inderdaad moeilijk om niet voor je eigen kind te kunnen zorgen. Zeker als ze nog zo klein zijn: dan kunnen ze ook nog niet goed begrijpen waarom ze nu de hele tijd verzorgd worden door opa en oma. Wat betreft spulletjes en kamertje: dat komt wel goed. We hebben al vrij vroeg in de zwangerschap de meubeltjes gekocht (liepen we tegenaan op mp). We krijgen hulp met het opknappen van de kamer, dus dan hoef ik niet veel te doen. Ik heb ook al wat kleertjes zelf gekocht, en een en ander gekregen. Een box hebben we ook gekregen, maxi-cosi lenen we van mijn zus, enz... Het enige grote en belangrijke dat we nog niet hebben en wat ik niet in geval van nood door anderen zou laten halen, is de kinderwagen, maar we weten al wel welke we willen. Hebben hem al uitgezocht in de winkel, alleen nog niet besteld. Ik hou nog niet volledige rust. Ik zit in het onderwijs en heb nu zomervakantie. Heb niet echt een leuke vakantie, maar goed... Voor het nieuwe schooljaar begint heb ik nog een afspraak bij de gyn staan. Dan wil ik bespreken of het verstandig is om te gaan werken, of misschien deels. Hij heeft nu niet aangeraden om niet te gaan werken, maar hij wist ook dat ik pas na onze volgende afspraak weer aan de bak moet. Hij heeft wel aangeraden om voorzichtig te doen met lichamelijke activiteit. Maar binnen de stad ga ik nog wel op de fiets (al wordt ik soms ingehaald door ouderen van dagen ). Moet zeggen dat ik blij ben dat ik niet volledige rust hoef te houden. Ik heb wel eens andere dingen met mijn gezondheid gehad, waarvoor ik langere tijd rust moest houden en dat vond ik bepaald geen pretje! Hoop dat ik nog zo lang mogelijk een beetje op de been ben. Wat dat betref petje af voor jou, boerderijmamma! Om vanaf 12 wk al thuis te zitten... Ongelooflijk! Word je er af en toe niet helemaal gek van?! Of gedeprimeerd, of eenzaam?
Gelukkig ben ik een optimist ! Het is voor het goede doel, dus ik weet dat dit maar tijdelijk is én dat het écht de moeite waard is! Mijn dochter is gelukkig erg graag bij de papa en bij de grootouders! Als zij hier ongelukkig om zou zijn, zou het voor mij ook véél zwaarder zijn! En ik tel af naar elke mijlpaal, zo lijkt het minder lang! Momenteel nog 3 dagen en dan ben ik 32w !! Gelukkig dat je nu toch thuis bent, Janna! En laat je maar goed adviseren mbt terug starten in het nieuwe schooljaar of niet... En goed dat je de uitzet al -zo goed als- bijeen hebt! De kinderwagen zou ik ook écht zelf willen uitkiezen, gelukkig heb je daar al een keuze in kunnen maken! Voor welke ga je? Wij hebben 2j geleden de M/C Mura 4 gekozen en ben er héél tevreden van, zeker omdat wij hem ook op alle terreinen (wei-bos-...) gebruiken! Een stadsmodel zou niets voor ons zijn ! Ondertussen is de situatie wel wat beter met mij... Ik had opnieuw erg bloedverlies, maar nu is het geminderd en geen 'vers' bloed meer (sorry voor de details) dus lichtjes gerustgesteld! Dinsdag terug naar de gyn op controle, ben benieuwd!!
@boerderijmamma: wat fijn dat het wat beter gaat en dat de bloeding niet echt door heeft gezet. Waarschijnlijk nu dus nog lekker thuis! Wat fijn ook dat er goed voor je dochter wordt gezorgd en dat je haar dus met een gerust hart aan grootouders en pappa kan overlaten! Ik moet zeggen dat ik het knap vind dat je zo optimistisch bent. Ik ben zelf juist wat melancholisch en pessimistisch van aard. Ben ook gevoelig voor depressie. (Ben al een paar keer depressief geweest. = niet leuk. ) Ondanks dat doe ik hard mijn best om positief te blijven. De ene dag gaat dat beter dan de andere. Ik denk dat dat ook komt doordat ik nog steeds zo last heb van misselijkheid en beroerdheid. Daardoor kan ik meestal ook niet zo veel en dan wordt het saai en ga ik negatief denken. Op dagen dat ik me beter voel, kan ik er ook lekker een uurtje op uit of met een vriendin afspreken en dan ben ik meteen zo veel positiever ingesteld! Dat was trouwens al voordat de placenta praevia werd geconstateerd. Ik weet dus net als jij dat het tijdelijk is, maar ik vind het wel lang duren... En ik ben pas 21 weken... Wat dat betreft vraag ik me af wat jij de hele dag doet? Hoe vul jij je dagen, om te voorkomen dat je je niet gaat vervelen of eenzaam wordt? Dat van die mijlpalen herken ik wel. Ik kijk nu al uit naar het moment dat ik 24 weken ben en mijn kindje 'officiëel' levensvatbaar is. Die mijlpaal van 32 weken lijkt me helemaal fantastisch! Ik lees dat de overlevingskans dan al gestegen is tot 96%! Nog maar één dag, en dan ben je daar!!! Hartstikke gaaf hoor! Ja, voor de kinderwagen ben ik echt blij dat we die al eerder hebben uitgezocht, zodat mijn man (of iemand anders) hem gewoon kan gaan bestellen. De andere spulletjes die we nog nodig hebben kan ik evt. wel lenen van mijn zus (als de nood echt aan de man is), kan ik door anderen laten halen, of via internet kopen. Dat zijn gewoon wat minder belangrijke aankopen. We willen de Joolz Day kopen. Voor ons vooral handig vanwege de hoogte (zijn beiden erg lang en ik zit met rugklachten); we kunnen er lekker grote stappen achter zetten, zonder dat we tegen de as van de achterwielen aan schoppen (lange benen); en hij is heel compact op te vouwen en we hebben nogal een kleine auto. En als je de zwenkwielen vastzet is ie zeer geschikt voor allerlei terreinen! Wij willen ook zeker lekker naar het bos kunnen! Nou, ik hoop dat het bloedverlies zich beperkt tot oud bloed en dat je geen nieuwe bloeding krijgt. Laat je weten hoe het dinsdag bij de gyn is gegaan?
Eindelijk een reactie van mij ! Het bloedverlies was idd gestopt na 1 dag, gisteren ook weer terug een slechte dag gehad... Ik vrees dat tegen het einde, de bloedingen wel frequenter gaan worden. Voorlopig blijf ik nog thuis... De echo dinsdag was super, het kleintje is goed gegroeid! Nu al 2.2kg op 32w, dus boven het gemiddelde!! Hij/zij zat wel met het vuistje in mijn moederkoek te kloppen, de kleine kapoen -nu al!! De datum voor de KS ligt ook vast, dus ik kan nu écht aftellen !! En ik wil je niet ontmoedigen, maar op 24w kan men nog niet veel doen voor je kleintje als het dan geboren wordt... Ten vroegste vanaf 25w en bij mij zeiden ze zelfs pas op 26w... MAAAR, jij gaat met gemak nog voorbij de 32w geraken, daar moet je je hoop maar op instellen!!! En hoe ik mijn dagen vul... ik lees veel, los puzzels op (kruiswoord, sudoku, ...), zit veel op de laptop te surfen, in het ziekenh keek ik tv (thuis niet), maak véél lijstjes (to do, boodschappen, wat in valiesje baby, wat in mijn valies, wat ga ik allemaal doen na de bevalling , wie geboortekaartjes sturen, ...). Mijn dochter blijft voormiddags bij de papa (buiten op de boerderij dus), smiddags eten we samen en dan ga ik met de dochter naar mijn moeder thuis zodat er daar voor haar 'gezorgd' kan worden en zodat ik ook wat gezelschap heb en mijn dochter toch nog kan zien overdag, zonder dat ik voor haar kan zorgen ). Ik heb ook alle foto's van de voorbije 1.5 jaar gesorteerd op de laptop, online besteld en nu ga ik ze sorteren en inkleven. Tijdschriften (Allerhande) doorbladeren en recepten uitknippen, sorteren. Dus zo'n dingen waar je anders geen tijd voor hebt en nu -noodgedwongen- wel. Enne, positief blijven hoor meid!! Zo'n wonder in je buik, dààr doe je 't voor hé! De laatste weken mogen van mij ook wel voorbij vliegen, want ik begin het wel echt beu te geraken nu, maar depri zijn kost me teveel energie hoor!!