nog niet hersteld na ziektewet en zwangerschapsuitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ess85, 19 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Hallo,

Ik heb 2 jaar in de ziektewet gezeten (dit liep in juli af) omdat ik eind juli was uitgerekend krijg ik tot oktober een zwangerschapsuitkering.

Nu ben ik alleen nog steeds niet hersteld i.v.m een operatie die niet mogelijk is met 2 jonge kinderen.
    Wat gaat er nu gebeuren? Stopt mijn uitkering gewoon en krijg ik dan ook echt niks meer, of kan ik nog iets aanvragen, heb ik nog ergens recht op en hoelang duurt het dan voordat ik geld krijg.

Het is voor mijn man niet mogelijk om ons gezin alleen te kunnen onderhouden dus we maken ons best wel zorgen.
    Ik ben dan ook volop aan het solliciteren al weet ik dat het niet mee zal vallen voor mij om werk te vinden en het eigenlijk ook niet verstandig is door de klachten die ik heb.

Hoop snel op een antwoord.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ess85,

Als je 2 jaar ziek bent geweest en je bent nog niet hersteld kan je een WIA-uitkering aanvragen.
    Deze aanvraag doe je normaal gesproken zo’n 14 weken voor het einde van de 2 jaar ziekte.

Ik adviseer je om in ieder geval de eerste dag na je verlof contact op te nemen met UWV en te melden dat je nog steeds ziek bent.
    De medewerker kan dan voor je nazien of je de volledige wachttijd (104 weken) hebt doorlopen. Is dit nog niet het geval dan kan er een ziekmelding voor je gedaan worden.

Heb je de aanvraag WIA nog niet gedaan? Doe dit dan zo snel mogelijk. Je kunt met een DigiD de aanvraag digitaal indienen op deze pagina.

Wil je dit liever schriftelijk doen, neem dan contact op met UWV-telefoon (09002-9294). De medewerker zorgt er dan voor dat je het aanvraagformulier thuis gestuurd krijgt.
    Heb je de aanvraag al gedaan voor je verlof? Vraag dan via UWV-telefoon na of je aanvraag verder behandeld kan worden omdat je verlof bijna eindigt en je nog steeds ziek bent.

UWV beoordeeld of je in aanmerking komt voor een WIA-uitkering. Blijkt dat je niet aan de voorwaarden voldoet voor een WIA-uitkering dan zorgt deze afdeling dat er een aanvraag voor een WW-uitkering voor je wordt ingediend.
    Als je op deze wijze in de WW komt wordt er rekening gehouden met je beperkingen bij bijvoorbeeld het vaststellen van je sollicitatieplicht.

Actuele informatie over de WIA vind je op deze speciale website over de WIA.

Ik wens je van harte beterschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Bedankt voor je reactie!

Ik heb inderdaad al een aanvraag ingediend voor een wia maar kreeg toen een brief dat ik dit niet kon aanvragen omdat ik nog zwangerschapsverlof heb. Nu heb ik het vorige week weer aangevraagd en wacht nu nog op bericht hierover. Wellicht kan het nu wel omdat het over 2/3 weken stopt.

Wordt er bij een ww uitkering niet gekeken naar het salaris van mijn man? Maakt het dan niet uit hoeveel loon hij krijgt of wordt daar wel naar gekeken?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ess85,

De hoogte van de WW-uitkering wordt vastgesteld op basis van het loon dat je verdient hebt bij je werkgever.
    De inkomsten van je man zijn daarbij niet van belang en hebben geen invloed.

Actuele informatie over de hoogte WW vind je hier.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team

5. Ess85

Ess85 Bekend lid

17 nov 2010
    950
    0
    16
    Oke fijn om te weten!
    Bedankt voor de snelle en duidelijke antwoorden!

Deel Deze Pagina