Hallo, In mei dit jaar ben ik geslaagd voor mijn opleiding. Omdat dit een best drukke (verkorte) opleiding was waarin ik veel (onbetaalde) stages moest lopen heb ik hierbij niet gewerkt. In maart werd ik zwanger en na het behalen van mijn diploma heb ik vanaf midden juni 2 maanden fulltime gewerkt via het uitzendbureau (was maar voor 2 maanden helaas). Verder heb ik daarna en daarvoor nog een aantal weken thuiswerk gedaan (enquêtes invoeren in Excel). In oktober hoop ik dat ik dit misschien weer kan doen, maar dit is nog niet zeker. Nu vraag ik mij af of ik ergens recht op heb qua uitkering/verlof, want volgens mij val ik net buiten de boot. Ik heb geen recht op zwangerschapsverlof omdat ik niet 26 weken gewerkt heb dit jaar. Ook krijg ik dus geen studiefinanciering meer omdat ik klaar ben met mijn opleiding. Ik woon samen met mijn vriend en hij heeft een fulltime vaste baan boven het minimumloon, we zijn fiscale partners. Groetjes en alvast bedankt..
Beste Babystew, Je zegt dat je geen recht op zwangerschapsverlof hebt, omdat je in de 36 weken daarvoor geen 26 weken hebt gewerkt. Deze regel geldt echter voor het recht op WW-uitkering. Voor het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) maakt het niet uit hoeveel je hebt gewerkt. De enige voorwaarde is dat je in de tien weken voor je (uitgerekende) bevallingsdatum in loondienst hebt gewerkt. Acht weken voor je bent uitgerekend kun je het verlof aanvragen via je werkgever of via UWV telefoon, 0900 - 9294. Werknemersverzekeringen worden gebaseerd op het loon dat je hebt verdient. Het inkomen van een partner heeft hier geen invloed op. Bij de WAZO kijken we naar het SV-loon van de laatste vier weken of maand voorafgaand aan het verlof. Werk je als zelfstandige? Dan heb je mogelijk recht op een zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen (ZEZ). Deze kun je zelf aanvragen. Op onze website vind je actuele informatie over de WAZO en de ZEZ. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare