Beste mensen van het UWV, Graag zou ik van u horen of iemand recht heeft op WW in de volgende situatie: Iemand werkt 2,5 jaar voorafgaand aan uitdiensttreding in augustus 2016. Iemand ontvangt 1 maand WW van augustus 2016 t/m september 2016. Na 1 maand WW krijgt iemand weer een baan. Dit is een tijdelijk contract voor 8 maanden. Na 2 maanden werken wordt iemand ziek. De persoon blijft ziek tot uitdiensttreding in mei 2016. Ik lees dat er in de 26 weken voorafgaand gewerkt moet worden. Echter, dat is hier niet het geval, want de persoon was ziek. Dan begreep ik dat de 36 weken uitgebreid worden met het aantal weken dat men ziek is geweest. Klopt dat? En hoe reken ik dat dan uit. Betekent dat dat de periode van voor augustus 2016 in die berekening meegenomen wordt? Alvast bedankt voor de reactie!
Beste Josien, Je hebt een vraag over het recht op WW. Je hebt gelijk, een eis om een WW-uitkering te krijgen is dat je in de laatste 36 weken 26 weken gewerkt moet hebben. Ben je ziek geweest in deze periode? Dan verlengen we de periode van 36 met de tijd dat je ziek was. Alle voorwaarden voor het krijgen van een WW-uitkering vind je hier Met vriendelijke groet Yvonne UWV Webcare Team