Onze zoon (11 maanden) slaapt sinds 2 weken niet meer goed in lijkt wel. Hij gaat elke avond tussen 18.30 en 19.00 uur naar bed is is na 1,5 weer klaar wakker ! Hij wil alleen maar spelen en totaal niet terug naar zijn bed. Na 2 uur en 2 flesjes melk (2x 100 ml) wil hij eindelijk weer naar bed en slaapt dan tot de volgende ochtend 8 uur. Het is niet dan hij wakker wordt van de honger. De laatste fles die hij om 18.30 krijgt drinkt hij 9 van de 10 keer niet helemaal leeg. Overdag slaapt hij ongeveer 2 uurtjes dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik begin de laatste dagen echt te merken dat het allemaal teveel voor me word. Het breekt me gewoon op. Ook heb ik het gigantisch in m'n rug. Ik kan niet vroeg naar bed, ik kan niks ontspannends voor mezelf doen. Hij wil gewoon continue mijn aandacht. Man man helpt meestal ook wel mee maar die werkt erg veel. Laten liggen is geen optie want meneer krijst heel de buurt wakker. Iemand tips wat ik nog zou kunnen doen?
mis proberen om hem om20uur naar bed te doen? hier hebben we momentel dat hij s,nachts een klein fles wil,maar gaat wel weer slapen daarna,dus zijn een half uurtje kwijt ofzo. (maar mama kan slecht inslapen en ligt dus nog een uur wakker:x) word er ook een beetje van,probeer in het weekend wat bij te slapen om de beurt ofzo.
- Misschien kun je een ander bedritueel aanhouden voor 's avonds. Het zou kunnen dat hij denkt dat het een middagslaap is en dat het weer tijd is om te spelen. - De fles die hij krijgt voordat hij naar bed gaat drinkt hij niet helemaal op. Hoe ziet je schema eruit? Ik zou de laatste fles er in houden en daarvoor wat minder geven zodat hij honger heeft om 18.30 uur. - Het is nu natuurlijk ook een ritme geworden om na 1,5 uur weer te gaan spelen en eten. Probeer dat ritme te doorbreken. Je kunt hem ook (als hij wakker wordt) een fles in bed geven. - Wat dacht je van een speeltje of boekje in bed? Succes!
Ik vind 18.30 ook wel érg vroeg om de nacht in te gaan. Wellicht proberen hem er wat later in te leggen? En de rest van de nacht slaapt hij wel gewoon goed? Want ik zou er dan zelf ook niet zo'n probleem van maken. Al zou ik wel gewoon proberen hem wat langer op te houden, wie weet werkt dat en is het voor hem zelf ook prettiger.
Mijn zoontje gaat altijd 5 uur na zijn middagslaapje naar bed. Dus als hij 's middags later wakker is, gaat hij 's avonds ook later naar bed. Omdat hij anders 's avonds gewoonweg nog niet moe is. Misschien kun je proberen om hem later naar bed te brengen zodat hij echt moe is. Persoonlijk vind ik 18.30 ook erg vroeg. Meestal gaat ons mannetje tussen 19.15 en 20.00 naar bed. Ook hebben wij hier voordat de nacht begint een vast ritueel, misschien zou je daar nog wat extra nadruk op kunnen leggen, zodat hij echt weet dat het nacht is? succes!!
Aaron heeft dit ook rond de 11 maanden gehad. Dit had waarschijnlijk te maken met een sprong ofzo, want het ging ook vanzelf weer over. Hij was namelijk echt moe als hij op bed ging, maar werd inderdaad standaard anderhalf uur later wakker. Geen honger, pijn of vieze luier maar gewoon wakker. Alsof hij een dutje had gedaan. Ik heb er toen maar aan toe gegeven want laten huilen ging én tegen mijn gevoel in én werkte niet (uiteindelijk wel geprobeerd uit wanhoop). Succes!
Dit is zijn schema : 8.00 fles 210 ml 9.30 fruuthapje 11.30 1 1/2 boterham met fles 100 ml Dan doet hij zijn dutje van 12.00 tot 14.00 14.30 liga/rijstwafel/soepstengel 16.30 groentehapje met een beetje kwark 18.30 fles 130 ml Later naar bed brengen is niet echt een optie want hij is dan echt super moe en valt meteen zonder moeite in slaap en na 1,5 uur is hij dus weer klaar wakker. Als hij eenmaal rond 22.00 uur slaapt slaapt hij ook goed door tot de volgende ochtend
Als ik het goed begrijp, slaapt hij van 18.30 tot 20.00 en van 22.00 tot de volgende ochtend? Dan ga je toch zelf ook even liggen om 18.30? Dan ben je om acht uur weer wat fitter en kun je het nog twee uurtjes aan. Ik benijd je, ik wilde dat mijn dochter zo sliep.
in principe kan je dus stellen dat hij slaapt van 22:00 tot 8:00 en in de vroege avond een dutje doet. Ik zie het probleem dan ook niet zo, maar goed, misschien is het even een fase?
mis in de ochtend wat eerder dutje laten doen,en nog een in de middag? van mij doet ook nog 2 slaapjes overdag,en gaat om 20uur naar bed s,avonds
Wij hebben hier precies hetzelfde schema als jij hanteert. Ik zou dus echt niet weten wat je daarin zou moeten veranderen. Als hij om twee uur wakker wordt dan is hij idd hartstikke moe om 19.00. Ik kan je wel zeggen dat ons zoontje tot twee weken terug ook de neiging had om ergens binnen een uur weer wakker te worden als we hem naar bed hadden gebracht. Hij begon dan overstuur te huilen en we haalde hem toen elke keer naar beneden. Als we al halverwege de trap waren begon hij al te lachen! Maar was nog heeeel erg moe! En begon na vijf minuten beneden dan weer te wrijven en te gapen. We zijn hier na twee weken mee gestopt en hebben toen de "om de 5 min troosten" techniek toegepast. Dit hebben we drie avonden gedaan. Maar nu weet hij dat als hij 's avonds wakker wordt, hij niet meer naar beneden mag. Ik troost hem nu als hij wakker wordt even op zijn kamer, door hem te knuffelen en wat sap te geven. Hij slaapt hierna nu altijd weer verder.