Hoi meiden, Ik heb even jullie kijk op iets nodig. Mijn zoontje van bijna 19 maanden loopt nog niet los. Hij loopt langs de bank enzo, achter een loopwagentje en als je hem bij beide handjes vasthoudt, maar daar houdt het wel mee op. Hij kan nog niet lopen aan 1 hand. Verder draait hij zijn voetjes vaak best ver naar buiten. We hebben ook een dochter van ruim 2,5 en die heeft semi-orthopedische schoenen omdat zij niet goed op haar voeten staat, ze zakt als het ware door haar enkels. Om die reden ben ik misschien ook niet helemaal objectief voor wat betreft het niet lopen van mijn zoontje. Wat denken jullie ervan? Ernaar laten kijken? Of het nog even aankijken? Ik hoor het graag! Gr. Amethist
Als het jou niet lekker zit ivm je dochtertje zou ik er zeker even naar laten kijken. Maar wat betreft de leeftijd..........mijn man liep vlgs mijn schoonmoeder ook pas met 20 maanden los en mijn nichtje zelfs pas met 22 maanden! Ik dacht dat 18 maanden gemiddeld was? Dus zo extreem laat is je kereltje dan niet vlgs mij... Maar..........als jij je daar zorgen om maakt zou ik het zeker even laten nakijken, succes!
Als jij je er zorgen om maakt dan moet je gewoon navraag doen. Ik kan mij goed voorstellen dat je twijfelt/onzeker bent. Dat was ik al toen onze dochter met 19 maand nog niets deed. Wat dat betreft vind ik dat je zoontje al veel doet, die van mij deed dat nog niet toen Heb mij vaak afgevraagd moet ik er wat mee, ook vanwege reacties uit omgeving. Loopt ze nou nog niet? Ze kroop ook niet op de 'normale' wijze. Maar verder wel een goede ontwikkeling, alleen dat stukje... Tot ineens een paar weken later ik thuis kwam uit mijn werk en de voordeur openging en onze meid zo uit het niets naar mij toe kwam lopen Je kan best nog even wachten, want wie weet loopt hij morgen wel Bij mij zei het CB en HA dat als onze meid niet zou lopen met haar 2e dat ze dan eventueel in overleg verder konden kijken. Ik moest mij absoluut geen zorgen maken. Ook gaven ze aan dat bijna alle kids of met hun voeten naarbuiten lopen of naar binnen en dat als ze genoeg loop ervaring hebben dit meestal vanzelf goed gaat komen. Maar nogmaals, als jij ongerust bent en het zit je niet lekker. dan gewoon navragen!
Als je je ongerust voelt, dan gewoon aan de bel trekken... Maar bedenk dat los kunnen lopen tussen 14 en 22 maanden als normaal wordt beschouwd. Alles op of voor de 14 is (erg) vroeg en alles tegen de 22 maand is laat... Hier wordt er gezegd dat er pas na 22 maand (of bij 2 jaar) pas aan de bel hoeft te worden getrokken.
Wat de rest zegt , als je je zorgen maakt naar laten kijken. Onze dochter liep los met 18 maanden en 3 weken. Heeft het ook rustig aan gedaan dus . Met 18 maanden controle bij CB over gehad, maar geen reden tot zorg volgens hun. En dat klopte, 3 weken later ging ze.
Mijn dochter loopt nu ook pas sinds 1 week. Tegen mij hebben ze gezegd dat als je kindje met 16-17 maanden nog niet loopt dat je dan orthopedische schoenen mag kopen om ze een beetje extra zelfvertrouwen te geven. Bunnies zijn er erg geschikte schoenen voor. Ik zou dit gewoon even overleggen met je cb..
Dank voor de reactie meiden. Ik heb inmiddels een mail gestuurd naar de fysio die mijn dochter lange tijd heeft behandeld. @ Minaa: Orthopedische schoenen zo kopen . Dat lijkt me stug eerlijk gezegd. Die van mijn dochter zijn helemaal speciaal aangemeten en worden gedeeltelijk vergoed door de ziektekostenverzekering.
Ons meisje loopt ook nog niet hoor! Ze loopt langs de tafel/bank, maar aan onze hand gaat het al minder goed en loslopen gaat dus helemaal nog niet! Ik was zelf ook niet vroeg, mijn man ook niet, als ze met 2 nog niet loopt kijk ik wel verder, ik maak me er nu eigenlijk nog niet zo druk om, tegenwoordig is iedereen zo vroeg, dat de kinderen die later lopen direct opvallen, dat zeiden ze ook bij ons op het CB.. Maar net wat de anderen zeggen: als jij je er niet lekker bij voelt, zou ik er zeker even naar laten kijken!
Nou, dat zal je altijd zien...mijn zoontje heeft vandaag voor het eerst een paar stapjes los gezet *TROTS* .