Hallo Dames, Wij zijn nu 9 weken zwanger maar toch ben ik al stiekem begonnen met rond kijken naar namen. Zelf ben ik Nederlandse maar ben verloofd met een Marokkaanse man. Voor een jongen hebben we al een naam maar voor een meisje heb ik geen idee. Willen graag een Marokkaanse of Arabische naam maar wel een die ook door mijn familie normaal uit te spreken is Hebben jullie ideeen? Alvast bedankt! X
Nisrine Maissa Sara Jenna Layla Lina Yousra Alina Imane Hana Safia Aliya Hajar Anissa Romaissa Mira Sana
Arabisch: Adila Afra Aisha Alina Aliya, Aniya Almira Amela Amina, Emina Amira, Emira Amna Anisa, Enisa Daniya Dima Esma Faiza Farah Haniyya Hiba Isra Jamila, Jalila Jinan Karima Laila / Layla / Leila Lela Lina Malika Maram Marwa Mouna / Muna Nadia Naila Nazli Neda, Nida Nevra Nima Nur, Nura Raisa Raja Rana Rayhana, Rihanna Ruba Ruya Safiya Saliha, Salima Samar Samiya Sana Thana Zaina Zara / Zahra, Zehra Zaray En misschien heb je hier nog wat aan? - Lijst van Marokkaanse meisjesnamen
Mijn namen die ik mooi vind Soumaya Norah Amber Djennah Aisha Romaysa Nisrine Isra Irem Lamya Es Ma Assiye Amana Manal Loubna Sarah
Volgens mij is dit niet echt een Arabische naam... Het is een Arabisch woord (betekent 'vrouwen') maar wordt niet echt als naam gegeven?
Overigens is er voor zover ik weet een 'namenlijst' bij de Marokkaanse overheid. Als je je kind wil inschrijven bij het consulaat, moet zijn of haar naam op die lijst staan.
Weet ik, maar het ging hier om Marokkaans/Arabische namen. En aangezien Marokko een Arabischtalig land is lijkt het me best vreemd dat ze zo'n woord als naam aanzien. Dat van die lijst klopt trouwens inderdaad, soms hanteren ze echt vreemde spellingswijze. Bv. Amine i.p.v Amin enzo. Daardoor denken ze in Nederland vaak dat het om een meisje gaat bij een jongen.
Ik heb mijn lijst van een paar jaar geleden erbij gepakt (hopelijk kloppen de betekenissen, ik zou ze wel even checken ). Misschien zit hier een mooie naam voor jullie bij? Arabische meisjesnamen: Aamina (veilig) Aamira (vol leven, voorspoedig) Adila (gerechtigheid) Afra (lof, esdoorn, wit) Aïda (gast, iemand die terugkeert) Aisha (levend) Alina (mooi) Aliya / Aaliyah (subliem, verheven) Aliza (dochter van Ali) / Aleeza / Aleesa (vreugde) Alma(h) Almas / Almaas (diamant) Amalia (aspiraties) Amani (wensen) / Amany (wens) Amaya (nachtelijke regen) Amber<Ambar Amelia (mooi, betrouwbaar) Amina (eerlijk) Amira(h) / Almira(h) (prinses, welvarend) Ana (prestige, zelfrespect) Ariana (vol met leven, levendig) Arifa (geleerd) Arzu (hoop, liefde, wens) / Arzo / Arzoo (hoop) Cala (kasteel) Daania (mooi) Daleela (gids) Daliya (dahlia) Dana / Danah (de mooiste en meest kostbare parel, zwarte parel) Daniya (dichtbij) Daria (geleerd) Dima(h) (stortregen, wolk met regen) Dina (liefde) Diya (pracht, licht) Diyanah (religie) Dunya / Dunia (wereld) Dunyana (onze wereld) Eleanore / Eleanor / Eleanora / Elenor / Elenora / Leonora etc. (medeleven?) Elif (lang en slank) Faaiza / Faiza(h) (succesvol) Faatin / Fatin / Fatina (mooi, betoverend) Fadia (beschermt anderen) Faida (voordeel, winst) Farah / Farrah (vrolijk) Farida (uniek, uitzonderlijk) Fatima / Fatma (onthouding) Fawziya (winnend) (mijn schoonzus heet Fawzia en ze is helemaal Nederlands!) Fayda Fayruz (kostbare steen) Fayza (welvaart, vrijgevend) Fida (aanbiedend om anderen te beschermen) Ghada (charmant, gracieuze vrouw) Hana (bloem, favoriet) Hanaa (geluk, zegen) Hawa (Eva) Hayat (bestaan) Hiba (aanbidden) Hind (meer dan 100 kamelen) Ilana (zonneschijn) Jala (schijnend) Jalila (nobel) Jamila / Jamelia / Jamela / Yamile (mooi) Jada (goedheid) Janan (hart) Jazmin (jasmijn) Kamila(h) / Kamilla(h) (volmaaktheid, perfect) Karima (waardevol, perfect) Karimah (vrijgevend, gul, nobel) Kenza / Kanza(h )(schatkist) Khalida (eeuwig) Layla / Laila (donkere schoonheid) Lina (delicaat, mededogend) Magda (van Magdala) Malak / Malaika (engel) Malika (koningin) Maysa (lopend met trots) Mona (kleine nobele) Nadia / Nadiya / Nadeah / Nada / Nadja (hoop) Naima(h) (rustig) Noor / Nora / Norah (licht) Rana (aantrekkelijk, elegant) Randa (zij die bewonderd moet worden) Rima / Rim (witte antilope) Samia(h) (verheven) Samira(h) Sanaa / Sana (glans?) Sabaa (bries) Sabah (ochtend, zonsopkomst) Salma / Salima(h) (heel , veilig zijn) Samira (roep, roeping) Sara (prinses) Sarah (gelukkig, puur, prinses) Sarina (vrede) Shakira (dankbaar) Sofia (mooi) Sophia (wijsheid) Sonia (heel mooi) Soraya (mooi) Taalia (rijzende ster) Tamara (soort boom?) Tanisha (geluk) Tamira(h) (rijk aan data) Tara (ster) Xara / Zahra / Zahara (schijnend, bloem) Yara / Yarah (vlindertje, watervrouw?>zeemeermin?) Zafira(h) (succesvol) Zaida / Zada (voorspoedig, toenemend) Zamira (gedachte)